Впечатления и страсти около новата забележителност на улица "Раковска"

Впечатления и страсти около новата забележителност на улица "Раковска"

© Николай Дойчинов



Георги С. Раковски" – или "Раковска" както е по-известна сред софиянци, е емблематична централна улица по ред забележителни причини: тук са сградите на десетина столични театри, българският "Бродуей" преминава и покрай Централния военен клуб, храм-паметника "Свети Александър Невски", Националната опера и балет, две ключови министерства, НАТФИЗ, пресича площад "Славейков"...


Най-голямата забележителност на улица "Раковска" в последните дни обаче е новата двупосочна велоалея. Лентите от по 1,5 м широчина от двете страни на платната предизвикаха остри и крайни реакции, дълги коментари в социалните мрежи от шофьори, граждани и велосипедисти, станаха тема по време на обедната почивка в заведенията наоколо, причина за множество сигнали до КАТ.


Алеята за колоездачи е специално отделена от автомобилния трафик с по-високи пластмасови ленти, за да не бъде пресичана. Огражденията явно не са достатъчна пречка за шофьорите, които безпроблемно ги преминават, за да спират на аварийни светлини или да паркират автомобилите си. Наоколо не се виждат полицаи, които да следят за подобни нарушения и да ги санкционират.




Впечатления и страсти около новата забележителност на улица "Раковска"

© Николай Дойчинов


Много са и подадените сигнали за нарушения по велоалеята, но отстраняването на нарушители явно ще е трудно за контролиращите органи, се разбра от запитване на "Дневник". Единствената възможност да санкционират паркиралите върху велоалеята ще е принудително премахване на автомобилите с паяци, скоби нямало да бъдат поставяни. Паяците могат да вземат само по една кола, обясниха от пресцентъра на "Център за градска мобилност".


Впечатления и страсти около новата забележителност на улица "Раковска"

© Николай Дойчинов


Велоалеята се използва вече и като "находчив" нов начин колите да изпреварят колегите си на опашките на кръстовищата и светофарите, разказа Ана Благова, която работи в "Дневник" и редовно използва колелото си за придвижване в града. Тя се радва, че има нова велоалея по пътя й към работното място. За малкото време, в което е карала по нея, вече обаче е била засечена от автомобил, пресякъл колчетата, за да изпревари. Вчера по обяд по алеята не мина велосипедист, който да оцени новото трасе, .


Алеите отнемат пространството от улицата, което преди беше използвано предимно от колите, както и за престой на таксита, за паркиране и за разтоварващи стоката в магазините и заведенията по улицата. Основните недоволства са сред шофьорите, според които пътното платно е твърде стеснено след обособяването на велоалеята. С нея си обясняват и задръстванията по улицата, които ставаха редовно и преди да има велоалея.


От разходката по цялата дължина на алеята виждаме, че тя все още не е свързана с цялостна инфраструктура за колоездачите в града. В момента в двата края – градинката Кристал и светофара на бул. "Патриарх Евтимий" – тя свършва рязко и непредвидимо. На много места в градината "Кристал" тя не оставя никакво място за преминаване на пешеходците.


Общинският съветник Зафир Зарков (ГЕРБ) обясни, че велоалеята ще бъде продължена по ул. "Париж", където ще се свърже с велотрасето по бул. "Княз Александър Дондуков". Паркоместата по улица "Париж" ще бъдат премахнати, което по думите му няма да е голям проблем, защото повечето от тях са служебни абонаменти към Столичната община.


Впечатления и страсти около новата забележителност на улица "Раковска"

© Николай Дойчинов


"Хубаво е, че са направили велоалея на улицата, предполагам, че общината иска да стимулира хората да карат повече колела," казва Дафина Тончева, пенсионер и бивш лекар. Според нея проблемът на улицата са по-скоро множеството лични автомобили, които създават задръстванията и напрежение. Дава за пример внучка й, която учи в Хага: "Веднага й предложиха безплатно да ползва велосипед от студентското общежитие."


Две ученички в 10 клас на Френската гимназия обаче са по-резервирани. Намират алеята за "леко абсурдна", струва им се доста опасна, а пластмасовата маркировка – недостатъчна гаранция за сигурността на велосипедистите. Предпочитат да са пешеходци на тротоара.


Впечатления и страсти около новата забележителност на улица "Раковска"

© Николай Дойчинов


Александър Михайлов не кара колело, но пък често се придвижва с тротинетка и одобрява новата алея, както и факта, че е ограничена. Недоумява обаче защо тя преминава в градинката "Кристал", където редовно играят двете му деца, в момента смята, че за тях там е опасно. Докато си говорим, по алеята вървят пешеходци на групички и по-скоро не я забелязват.


Впечатления и страсти около новата забележителност на улица "Раковска"

© Николай Дойчинов


На двете кръстовища, пресичащи алеята, вече има добавени специални светофари за велосипедите, но все още не работят. Най-опасното и обсъждано място от новата велоалея е отсечката от ул."Иван Вазов" до "Ген. Гурко", където съществуващата регулация на движението създава сериозни предпоставки за катастрофи.


Докато оглеждаме опасното място, за десен завой към "Гурко" са се престроили върху самата велоалея около седем автомобила. Първият шофьор вижда, че снимаме и отваря прозореца си. Когато го питаме какво мисли за новата алея, я определя като "уникална простотия" и завива надясно.


"Да затвориш цяла лента за надясно, за да използваш само малка част от нея и да оставиш само едно влизане при светофара, е връх," коментира Бойко Благоев във "Фейсбук", който предлага поне да направят останалата неизползвана част пешеходна зона или паркинг за колела и да махнат десния завой, който създава опасност от катастрофи.


"Много тъпа работа", мнението е на снабдител, който всеки ден доставя кафе на три магазина по улицата, като един от тях е денонощен. За да върши работата си, му се налага да спира автомобил на платното, като блокира половината от трафика по него. По думите му алеята не му оставя избор, освен да затруднява движението на автомобилите и на тролеите, които минават по улицата.


"Имам магазин на улица " Раковски". Как да го зареждам със стока - с хеликоптер или с дрон?" – такъв сигнал е получил независимият общински съветник от "Политическа група 5" и член на комисията по транспорт Симеон Славчев. Пред "Дневник" той каза, че според него велоалеята по улицата застрашава велосипедистите и затруднява движението на автомобили.


Според него, когато се правят велоалеи те трябва да бъдат обсъдени в комисиите към столичния общински съвет, както и в специална работна група, в която да има представители на граждани, сдружения и неправителствени организации, чието мнение да се взима предвид. "Това би трябвало да бъде задължително най-вече за велоалеи, които минават по толкова натоварени централни булеварди и улици, каквато е "Г. С.Раковски".


Велоалея "Раковска" провокира и други въпроси сред столичани. Като: Защо забраниха колелета по най-широката и пешеходна "Витошка", където вместо велоалеи в момента има прекалено много заведения, големи саксии и фонтани? Как ще минават линейките?


Други поставиха въпроса как ще се почиства на "Раковска" снегът през зимата. Представител на фирмата, която почиства центъра на столицата от сняг и смет, обясни, че това ще става с малък снегорин. "Този снегорин е точно с размерите на велоалеята, като изрива снега, който след това ще бъде откарван, така че няма да остава по пътното платно или тротоара. "


По думите му от фирмата не са били изненадани, защото са очаквали по улицата да бъде обособена велоалея, а през миналата година са имали подобна задача с велоалеята по бул. "Тодор Александров".

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK