Под иглуто от върби или как се живее в образцовия квартал на Фрайбург



Улици, по които велосипедистите, пешеходците и децата са главни действащи лица, а автомобилите – рядкост. Трамваят е основният градски транспорт, минаващ върху плътна тревна настилка. Пътните знаци и маркировки предупреждават, че тук деца и пешеходци са с предимство, зеленината е по стените, върху покривите, между сградите. Слънчевите панели са обичайната гледка. Паркингите са пред детските градини и училищата, препълнени с тротинетки и колела.


Това са първите неща, които забелязваме група журналисти в образцово зеления квартал "Вобан" в официално признатия най-зелен германски град Фрайбург.


Под иглуто от върби или как се живее в образцовия квартал на Фрайбург

© Ян Ротлер


Бивши казарми вместо ново строителство




В момента "Вобан" е дом на повече от 5 000 жители на Фрайбург. Името на района е на френския маршал Себастиен Льо Престр Дьо Вобан, останало е от времето, когато това са били военни поделения. В края на Студената война френските военни части напускат югозападния немски град. Местната власт използва тази възможност да реши проблема с нарастващото търсене на жилища в гъсто населения град (Фрайбург има 220 000 жители на площ 153,06 км², а гъстотата на населението е 1465 д/км². Той е четвъртият по население град в провинцията, 1% е ръстът на населението).


Използването на бивши военни площи не е случаен избор, изхожда от основен принцип на градската управа, който свежда до минимум нуждата от строителство на нови квартали и разширяване на града извън сегашните му граници. Мотивът е да се избегнат отрицателните екологични последици от ново строителство в покрайнините на града.


Под иглуто от върби или как се живее в образцовия квартал на Фрайбург

© Ян Ротлер


Устойчивото развитие, използващо минимум земя, е практика във Фрайбург от 80-те години, а от десет години насам е и официален ангажимент на местната власт. От тогава над половината от жилищното строителство е "вътрешно": върху неизползвана земя, в пространства между съществуващи сгради, стари индустриални зони и бивши военни земи. Принципът е законодателно регулиран Националната стратегия за устойчивост, одобрена от германското правителство през 2002 г. В Баден-Вюртемберг инициативата "Спестяване на пространство в Баден-Вюртемберг" е от октомври 2004 г., а Фрайбург се присъединява към нея през 2006 г.


Под иглуто от върби или как се живее в образцовия квартал на Фрайбург

© Ян Ротлер


Грижата за природата и амбициозните устойчиви цели, на които набляга местната власт във Фрайбург имат по-дълбоки корени и обяснения. Зеленото движение в града се заражда 70-те години, когато граждани са първите в страната, които се обединяват и излизат на протест срещу ядрената си централа. Фрайбург е първия по-голям немски град с кмет от партията на "Зелените".
В момента градът, който попада в рисков климатичен регион, е одобрил Стратегия за борба с климатичните промени, а енергийните намерения са да се освободи напълно от големите електрически монополисти и да се децентрализира. През 2050 г. Фрайбург обещава да е напълно енергийно независим. В момента 10% от енергията се добива от възобновяеми енергийни източници, но стремежът е това да се повиши.


Вредните емисии CO2 в града трябва да се намалят с 40% до 2030 г. А средствата са енергийна ефективност, спестяване на енергия и изграждане на повече ВЕИ, устойчив и добър обществен транспорт.


Под иглуто от върби или как се живее в образцовия квартал на Фрайбург

© Ян Ротлер


Зеленчукова градина върху паркоместа


Голямо иглу от върбови клони е едно от най-символичните и красиви пространства в квартала "Вобан". Под него ни отвежда нашият гид – политологът и журналист Астрид Майер от "Freiburg Future Lab". Тя ни предлага да си представим, че това са паркоместа. Иглуто е и своеобразен вход към голяма обществена градина за отдих, в която хората отглеждат зеленчуци, подправки и цветя. Площта е дарена от инициативата "Без лични автомобили". Във Фрайбург всеки собственик на имот има право на паркинг.


Под иглуто от върби или как се живее в образцовия квартал на Фрайбург

© Ян Ротлер


Жителите, които нямат своя кола са дарили полагащите им се паркоместа за създаването на публична зелена зона, която да се ползва от цялата общност.


Под иглуто от върби или как се живее в образцовия квартал на Фрайбург

© Ян Ротлер


Около 40% от домакинствата тук са съгласни да живеят без собствен автомобил, който е много скъпо притежание. Тези жители имат и много удобни и различни алтернативи: редовен обществен транспорт - трамвай, който има лесна връзка с транспортната мрежа на града, както и с националната влакова линия. Месечна карта, която предлагат местните власти важи за градски и междуградски линии (пълните 285 км) и е евтина – 54 евро. "Вече нямаме нужда от лични коли, защото не се налага да ги ползваме дори и за пътувания извън града през уикендите," обяснява ни Майер, която е част от доволните жители на Фрайбург без собствена кола. Система за споделяне на автомобили също е по-удобна възможност.


Под иглуто от върби или как се живее в образцовия квартал на Фрайбург

© Ян Ротлер


От 80– те години на миналия век, когато велосипедистите в града са били 15%, те са увеличили през 2016 г. впечатляващо – на 34%. Обяснението е, че с тях жителите стигат до желаното място много по-бързо и лесно отколкото с кола.


Във "Вобан" се прилагат комбинация от ефективни мерки и ограничения за екологичен трафик, успокоени зони на придвижване. Което на практика значи силно намален брой частни автомобили, задължени да се движат с 30 км/ч и да паркират в периферията.


Под иглуто от върби или как се живее в образцовия квартал на Фрайбург

© Ян Ротлер


Така улиците и другите публични пространства естествено са освободени от трафика и са предоставени за ползване най-вече за игра на децата, разходки и за общуване на хората от общността. По много от по-малките улици колите нямат достъп или трябва да се движат с 5 км/ч, а предимството е на пешеходците.


Под иглуто от върби или как се живее в образцовия квартал на Фрайбург

© Ян Ротлер


Активно участие на гражданите в планирането


"Най-голямата сила на проекта Вобан е участието на хората в планирането и вземането на решения за квартала," ни казва Астрид Майер. Дава за пример това, че общината стимулира купуването на общинска земя на кооперативен принцип: група граждани се обединяват и купуват земя, за да строят заедно кооперация, а собствеността е споделена (всеки притежава по 3%, които може да продаде). В момента в квартала има около 30 такива кооперативни сгради.


Всеки има право да избере как и къде да живее, хората се събират в квартални клубове, за да опознаят и подберат съседите си. Това, според Майер води до по-стабилна квартална общност и повишава екологичното самосъзнание на хората.


Под иглуто от върби или как се живее в образцовия квартал на Фрайбург

© Ян Ротлер


Планирането на квартала започва през 1993 г., горе долу тогава група граждани сформират сдружение 'форум Вобан", за да се включат активно в създаването на устойчив квартал за хората. Градоустройственото планиране се регулира от федералния закон и стимулира участие на гражданите в планирането още от най-ранен етап. Така сдружението бързо е признато от местната власт на Фрайбург за правен орган, който да координира процеса.


Това е и основната цел на проекта "устойчив зелен квартал": да има квартал с активното гражданско участие и със силно залегнал кооперативен принцип. Една кратка разходка из улиците на "Вобан" е достатъчна, за да се види, че тези неща са вече реалност. Строителството му започва през 1998 г. През 2001 г. се заселват първите 2000 жители. До 2014 г. планирането и строителството все още продължава.


Под иглуто от върби или как се живее в образцовия квартал на Фрайбург

© Ян Ротлер


Най-слънчевият квартал


Фрайбург е един от водещите световни градове в областта именно на зелената енергия, особено на слънчевата енергия. Паралелно с вятърните, водните и биотермалните инициативи, Фрайбург има около 1000 слънчеви съоръжения, което прави соларната му енергия водещ инструмент в постигане на целите.


А "най-слънчевото място" в града е именно кварталът "Вобан", който демонстрира възможно най-доброто по отношение на соларната технология, естетиката и резултат. Един регион в него – от общо 59 жилища със слънчеви панели, генерира екстра енергия – повече от това, от която се нуждае, и я споделя с други сгради в близост.


Слънчеви колектори (около 450 m2 до 2000 г.) и фотоволтаици (около 1200 m2 до 2000 г.) са общи "орнаменти" на покривите на областта.


От 2012 г. насам градът вече е намалил C02 с 30%, което дава големи надежди, че до 2050 г. Е възможно да стане и въглеродно неутрален.


Във Фрайбург основен консуматор на енергия са домакинствата (30%), 28% от енергията се използва за транспорт, 26% - за индустрията , 16% – от търговията. Домакинствата я използват основно за отопление (75 %), както и за ток (12%) и за топла вода (13%).


Под иглуто от върби или как се живее в образцовия квартал на Фрайбург

© Ян Ротлер


Общината стимулира реновирането на жилищата за спестяване на енергия като предоставя 50% субсидии или отпуска заеми с много ниски лихви. Всички нови сгради на квартала "Вобан" трябва да се строят с подобрен нискоенергиен стандарт (65 kWh / m2a. Най-малко 100 от кооперациите имат стандарт "пасивна къща" (15 kWh / m2a) или стандарт "плюс енергия" – т.е. произвеждат повече енергия от колкото имат нужда да използват. Планирано е да бъдат построени още 100 т.нар. "плюс енергия" сгради, които да предоставят излишната си енергия на близки до тях сгради и кооперации срещу по-ниско заплащане.


В индустриалната зона на града големи заводи като "Rhodia" произвеждат много повече енергия в сравнение с това, което консумират (80 Gwh/a излишна енеригия). Затова те я предоставят на бизнес и жилищни сгради в близките квартали на града на по-ниски цени. Подобна е практиката и на "Pfizer", "Reterra" "Badenova", "IKEA", kоито също са част от т.нар. Heat&Cold мрежа на града. Високоефективното комбинирано производство на електроенергия (CHP) на дървени стърготини, функционира от 2002 г. и е свързано с отоплителната мрежа на окръга.


Под иглуто от върби или как се живее в образцовия квартал на Фрайбург

© Ян Ротлер

Коментари (23)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на dedoliben
    dedoliben
    Рейтинг: 930 Весело

    Абе може и така да се живее но за мнозинството българи това не е живот.
    Без колата а как ще стигна на село до родата?
    И как ша докарам в бурканье свинята.
    Да живея в къща икономична и през балкона да немога боклука си да зафична.

    "Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  2. 2 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4478 Гневно

    Тук ГЕРБерастията управлява изцяло във вреда на природа и екология и хора . Прочетете внимателно статията и ще видите как в Мутромилиционероландия всичко се прави точно наобратно !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  3. 3 Профил на gmbh
    gmbh
    Рейтинг: 2774 Неутрално

    Най-малко 100 от кооперациите имат стандарт "пасивна къща" (15 kWh / m2a) или стандарт "плюс енергия"

    Мъка, мъка за гзовиките от Газпром. Неизбежното чука на вратата, че и навлязло вече...

  4. 4 Профил на kykyyy
    kykyyy
    Рейтинг: 456 Неутрално

    Струва си да се спомене, че кварталът е такъв какъвто е сега против съпротивата на градската буржоазия и благодарение на мерака и хъса на заможни и млади тогава семейства, които се заселват там след 1995. Изтласкването на автомобилите и ниската етажност, които всъщност правят мястото толкова уютно и атрактивно не са приложени в нито един друг нов квартал след Вобан. Другото са подробности. Днес това е най-скъпото място в целия град, с най-ниска флуктуация на жителите. Гето, ама хубаво гето.

  5. 5 Профил на kykyyy
    kykyyy
    Рейтинг: 456 Неутрално

    Абе може и така да се живее но за мнозинството българи това не е живот.
    —цитат от коментар 1 на dedoliben

    Ми не е толкова сигурно, там си живеят българи и не се оплакват.

  6. 6 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1012 Любопитно

    Показват на света какво може да се направи, за да живеем всички по-добре, ама в Бг това може да се случи... някога, по-вероятно никога. Всичко тръгва от мисленето на хората, а ние не мислим като колектив, а сме индивидуалисти, при това тесногръди...

  7. 7 Профил на _plamen_
    _plamen_
    Рейтинг: 700 Неутрално

    заможни и млади тогава семейства, които се заселват там след 1995.
    —цитат от коментар 4 на kykyyy


    Понятието е бобо: бохемиан буржоа, описани са в книгата на Дейвид Брукс: Бобоси в рая

    > група граждани се обединяват и купуват земя, за да строят заедно кооперация

    Добрутро! Швабите пак наставнически обясняват на света, неща, които другаде са практика от деситилетия. Трябва и за това да се въведе понятие: КРАУТСПЛЕЙНИНГ.

    Иначе за Фрайбург отдавна е казано всичко важно:

    https://www.youtube.com/watch?v=AMOvQ-UrrxA

    Winora forever
  8. 8 Профил на marks_nazi
    marks_nazi
    Рейтинг: 213 Неутрално

    Само СъвеЦка власт и липсва и дРогаре

    Долу рушистите и фашистите
  9. 9 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 3158 Неутрално

    Докато тук мислим като селски лумпени и имаме по два барутника на семейство пред панелката...такива градове като Фрайбург ще ги гледаме на картинка.

    До истината се достига с познание!
  10. 10 Профил на _plamen_
    _plamen_
    Рейтинг: 700 Неутрално

    а ние не мислим като колектив, а сме индивидуалисти
    —цитат от коментар 6 на Г.Е.М.

    Че на швабите тоталитарното им е почти вродено, няма спор. Ама да се захласва човек по това, знаейки хуманитарните "постижения" на швабарския и други колективи?! Май са забравени вече времената, когато колективът стоеше над индивида!

    Winora forever
  11. 11 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1344 Любопитно

    А това има ли почва у нас? Затова и идването на територията (раждането) е пълно с проблеми, и бавното напускане на тоя свят много често е истински ад.

    https://www.24chasa.bg/Article/2260282
    http://www.dw.com/en/spanish-pensioners-find-utopia-in-sharing/a-17307236

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  12. 12 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 1190 Неутрално

    В толкова равнинен този квартал, то там и аз бих се придвижвал само с колело. Нямат квартал като Лозенец, Редута, Горна баня, Овча Купел... То и в Холандия всички са с колела, ама с едно завъртане на педалите минаваш 20 метра.

  13. 13 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 1190 Неутрално

    И все пак това е град с 220 хил. души население. И в България в малките градове се живее "зелено" и се карат колела!
    Даже в България в малките градове се живее толкова зелено, че се гледат кокошки в дворовете, че и свине някъде... И тук вече, германците не могат да ни догонят! :)

    Ако не бяха комунистите, да ни бутат къщите и да ни застрояват градовете с панелки (дори и градовете от селски тип!!!) и тук положението щеше да е по-различно!

  14. 14 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1344 Весело

    До коментар [#12] от "cristo_n":

    Вероятно никак не е случайно, че в селищата в Дунавската равнина хората открай време
    ползват велосипеди масово. От гостуванията през детството ми в едно градче на р. Дунав помня как и млади, и възрастни въртят педалите. А тогава никой не им беше направил нито велоалеи, нито велосветофари, а и никой не знаеше, че е толкова здравословно - просто беше по-удобно, отколкото пеша.

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  15. 15 Профил на kykyyy
    kykyyy
    Рейтинг: 456 Неутрално

    А между другото, иглуто от върби щяха да го секнат миналата година и да строят лагер за нашественици. Лично Никола Груевски, предишния премиер на Македония има заслугата то още да си е на мястото, защото тогава затвори границите.

  16. 16 Профил на calc
    calc
    Рейтинг: 476 Неутрално

    К'ъв е тоя социализъм бе? Сдружения, общинари, държава, че и големите фирми продавали енергията на по-ниски цени.... Наш'те бизнесмъни направо позеленяват от такива новини. Ама не, щото са "еко", ами от яд

  17. 17 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 12185 Неутрално

    До коментар [#14] от "baba_zozolana":

    И Свиленград :)
    Иначе Фрайбург е повече швейцарски (обединено от идеята си общество, което следва неотклонно собствените си правила след гласуване)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  18. 18 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1344 Весело

    До коментар [#17] от "penetrating":

    Чудесно! Остава само да разберем какво означава "общество" и как се изгражда, и сме готови 😎

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  19. 19 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 12185 Неутрално

    До коментар [#18] от "baba_zozolana":

    Мой лош превод на думата "community" :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  20. 20 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 1344 Неутрално

    До коментар [#19] от "penetrating":

    Струва ми се съвсем правилна грешката, защото трудно мога да си представя общество без community (общност).

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  21. 21 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 10354 Неутрално

    Много хубава идея и то осъществена, която не би имала почва у нас.

  22. 22 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 12185 Неутрално

    До коментар [#20] от "baba_zozolana":

    :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  23. 23 Профил на sxw17528417
    sxw17528417
    Рейтинг: 49 Неутрално

    До коментар [#14] от "baba_zozolana":





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK