Германски строител спасява хиляди тонове бетон от сметищата, като ги рециклира



Законите за опазване на околната среда в Германия са си наказателно право. Така се шегуват в най-голямата производствена база на "Феес" - компания, която първа в Германия е затворила цикъла на строителните материали: изгражда, руши и преработва отломките.


Зад шегата се крие фактът, че във "Феес" - носител за 2016 г. на най-щедрата награда за опазване на околната среда в Европа - действително познават хора, изхвърлили неправилно и дори по неволя строителен отпадък и прекарали нощ (или повече) в ареста. Санкциите за безразборното отърваване от такива материали в много държави отдавна или отскоро са норма в търсене на по-високи стандарти. В Германия обаче тези правила са част от система. Известният енергиен преход (Energiewende), който обхваща редица сфери на човешка дейност от енергетиката до градската мобилност и планиране се случва и в строителството въпреки подема в сектора (близо 26% повече разрешителни за строежи са издадени през 2016 г., отколкото през предходната) и нарастващото търсене на нови жилища.


Амбициозните цели за намаляване на вредните емисии с 40 на сто до 2020 г. в сравнение с нивата от началото на 90-те изглеждат трудно постижими, но дори доближаване до тях ще изисква участие на строителния бранш, отговорен за голяма част от вредните емисии. В новия Климатичен план за действие до 2050 г. правителството говори за нуждата да се разгледат и интегрират възможности, които да променят целия жизнен цикъл на материалите.




На строителните компании вече се налага да мислят по-мащабно - как да пестят от материали, да намаляват размерите на сметищата, да имат по-малки транспортни разходи и най-вече -


как ресурсите да се връщат в икономиката.


Валтер Феес е сред хората, които прилагат теорията на "енергийния преход" на практика - добавя бизнеса с рециклирането към работата на семейната строителна компания, носеща фамилното му име. Всъщност първо разширява дейността ѝ само с разрушаване и забелязва, че при него остават хиляди тонове отпадъци, чието извозване е трудоемко, а биха могли да се използват по-добре. С годините кстравагантният за времето си процес се превръща в норма. Преди това обаче "Феес" е единствената фирма с лиценз от германското правителство за производство използване на рециклирани строителни материали и специално за наградения миналата година рециклиран бетон.


Валтер Феес.

© Jan Rottler

Валтер Феес.


Кръгът се затваря


Фирмата на близо 60 години с над 200 служители вече е една от най-продуктивните в Баден-Вюртемберг с дейности от строително инженерство, разрушаване и рециклиране до транспорт, управление на отпадъци и кондициониране на почвата разказва Франк Хуберт. Той е представител за продажбите на "Феес", отговорен за доставките на рециклиран бетон, а и за обмена на познания с университетите.


От прозореца на изследователския център към завода близо до Щутгарт Хуберт започва обиколка на завода за журналисти от Централна и Източна Европа, поканени от консултантската компания adelphi на обиколка из Баден-Вюртемберг, за да разберат как се осъществява енергийният преход в индустрията, но и във всекидневния живот на германците. Съдейки от думите му, поне в Баден-Вюртемберг преходът е вкоренен в мисленето на част от купувачите, които предпочитат рециклирани материали, за да дават "добър пример".


Франк Хуберт.

© Jan Rottler

Франк Хуберт.


Мениджърът сочи към срещуположния край на площадката, където са везните за претегляне на тонове материал - с тях всеки ден се извършват средно по 300 операции. Материалът, който се преработва всяка година, пък е средно 800 000 тона. "Плащат както клиентите, които оставят материали, така и тези, които купуват", обяснява той. "Приемаме материали, от които клиентите искат да се отърват. Ако същите клиенти искат материалът да се обработи, пак си плащат." "Клиентите" са най-често строителни компании, градини и общини, които искат да са модел за подражание в Германия. Тези няколко групи обаче купуват едва около 70% от материала: останалите отиват при строителния бизнес на "Феес", която по този начин затваря кръга и - в някои хипотетични ситуации - може да


строи с материали от сгради, които сама е разрушила.


"Искаме отново да използваме строителните отпадъци. Преди много материал се оставяше на сметищата. А в Германия нямаме достатъчно места за сметища, нито се издават разрешителни за нови. Така че трябва да използваме материала отново и затова имаме нужда от целия цикъл на тези материали. Трябва да го следваме. Искаме отново да използваме материала", обяснява Хуберт.


Германски строител спасява хиляди тонове бетон от сметищата, като ги рециклира

© Jan Rottler


Защо рециклираният бетон е специален


Крайният отпечатък при използване на бетон е по-малък в сравнение с други материали, но производството му е енергоемко - включва смесване на материали като варовик, глина, пясък и желязо и изпичането им при температура над 1000 градуса по Целзий. През 2012 г. около 4% от въглеродните емисии по света идват от производство на бетон.


Убеждението на Валтер Феес, че изхвърлянето на отпадъци на сметища е разхищение, се споделя и от строителния инженер Ангелике Метке, която заедно с него още преди години започва да изучава възможната повторна употреба на материалите. За нея решаващият момент, който я насочва към каузата, е падането на Берлинската стена - тогава стотици многоетажни бетонни сгради, известни като Platte, биват съборени в Източна Германия. "Има толкова материал и енергия в бетонните блокове и затова особено ме вълнуваше мисълта да ги запазя в снабдителната верига", разказва Метке пред "Дойче веле".


Задачата не е лесна: веднъж влязъл в строителството, бетонът не може направо да се използва повторно, тъй като повърхността му абсорбира горива и боя. Системата за измиване, разработена от компанията на Феес, позволява замърсителите да се отстранят, а качествата на "рециклирания" продукт да останат същите като тези на бетона "първа употреба". Практиката в Германия засега потвърждава последното: в Източна Германия вече има жилищни и общински сгради от рециклиран бетон, чието използване в бъдеще ще е стандартът за нови многоетажни постройки в Берлин според решение на местните власти.


Тук е и приносът на Метке - освен че тества успешно материалите на Феес, тя доказва, че повторното използване на бетонни елементи подобрява стабилността на диги в райони във висок риск от наводнения. "Ако тази иновация и отдаденост се приложеха от целия строителен бранш, приблизително една трета от търсенето на материали би се покрила с рециклиране", казва журито, връчило им Германската награда за опазване на околната среда - отличие, давано от 1993 г. и в момента на стойност 0.5 милиона евро.


Германски строител спасява хиляди тонове бетон от сметищата, като ги рециклира

© Jan Rottler


Ограничения


Освен бетон и асфалт "Феес" произвежда близо 40 различни продукта, включително материали като чакъл и почва за затревяване на покриви. Продава тон от тях на цена, по-висока от тази на необработения материал - според Хуберт обаче много фирми и общини предпочитат да купуват рециклирани материали. Част от тях може да се види на работната площадка, сортиран с помощта на преработени от "Феес" бетонни блокчета.


За сортиране всеки ден пристигат разнообразни материали - от вече използвани отломки от асфалт и бетон до камъни, използвани при изграждането на жп линии и керемиди (от които се прави и почвата). На ръка се отделят ненужни отпадъци от пластмаса, парцали и други. Машина, създадена по поръчка на "Феес", измива материалите от замърсяващи частици. Камъчетата се разделят по размер с друг апарат чрез вода под налягане. Една част заминава към други центрове за рециклиране - например металът, който се отделя от отпадъците със специален магнит. Старият бетон бива натрошен със специални машини, подобни на ножици или челюсти, преди да започне обработката му.


Енергията за цялата дейност идва от едно място - панелите на покрива, обяснява Хуберт. "Взимаме електричество от мрежата


само ако времето е лошо за по-дълго време,


например три седмици или повече. С излишното количество енергия захранваме електрическата мрежа."


Германски строител спасява хиляди тонове бетон от сметищата, като ги рециклира

© Jan Rottler


Хуберт съзнава, че рециклирането на строителни материали в момента е съпътствано от ограничения. Около десет на сто от материала например все още не може да се върне в икономическия цикъл въпреки усилията на "Феес" и другите хиляди преработващи компании, които сега работят в Германия. Също така повечето от тях действат на местно ниво - превозът на материали на повече от 60 километра е трудоемък и скъп, отбелязва той. "Имаме запитвания дори от Китай, арабските страни", но подобна дейност не е ефикасна на големи разстояния, добавя. В съседна Швейцария транспортът на материалите на дълги разстояния носи дори санкции.


"Рециклираме 10% от общите количества на сметищата - ако не бяхме ние, "Феес", там щеше да има 10% повече материал на сметищата." Десет процента обаче е и


пазарният дял на рециклирани материали


в строителството и според Хуберт проблемът не е само във факта, че не всичко може да се преработи - компанията например не приема гипс и други леки отпадъци. Той говори и за нуждата от политическа подкрепа от централните власти, например мерки, които да насърчат употребата на рециклирани материали. В провинция Северен Рейн-Вестфалия например приетите спецификации в строителството са на границата да задължат компаниите да използват рециклирани материали, но за превръщането им в универсален стандарт ще е нужно още време.

Ключови думи към статията:

Коментари (26)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1843 Неутрално

    Много дълго бе...
    Четох 20%, не видях връзка със заглавието и до там бях.

    В Русия съм! В Русия съм!
  2. 2 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3735 Неутрално

    С безхаберието си СО насърчава строителните отпадъци със стъклена вата и азбест да се разхвърлят на колкото може повече места , дори и на не регламентирани сметища!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  3. 3 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11247 Неутрално

    Гледах как се рециклира и влага на място бетонът от времето на Хитлер от магистрала А5:
    - бетонът на магистралата се разбива,
    - прави се на малки камъчета на място и
    - се използва вместо чакъл при асфалтирането.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  4. 4 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 4895 Неутрално

    А чичо Гугъл е превел "почва за затревени покриви" като "субстрат за зелени покриви".
    Дълъг текст с много детински грешки.
    Но темата е интересна. Защото в Германия има много високи изисквания за качеството на строителните материали. И при положение, че покриваш тези изисквания с рециклирани отпадъци, ползвайки соларна електроенергия от фотоволтаици - браво и респект!!!

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  5. 5 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1266 Неутрално

    Будали, толкова ли нямаше нЕкое дере да го фърлите и после да му метнете нЕкой камион с пръст да не се вижда, ами такива разходи и организации !!!

  6. 6 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3553 Неутрално

    "... действително познават хора, изхвърлили неправилно и дори по неволя строителен отпадък и прекарали нощ (или повече) в ареста..."!

    Баси..., като знам в каква свинщина живеем и как навсякъде и безразборно се изхвърля, какво ли не...!
    В белите държави, гледат на отпадъците, като на суровина. Тука се чешат по главите и цъкат с език, как го правели другаде... Ами, искат правят! Ние тука не искаме и не правим нищо...!

    Бивш tww09306483.
  7. 7 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4849 Неутрално

    Супер бизнес!

    Стената на срама: Топ 10 на руските тролове във Форума - von_seeckt, Шопов, Julian Mall, Noise, WWW, Taiga, Нормален гланц, Али Ибн Абдул Обстул Бей, Divi filius, qwerty 500....
  8. 8 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3582 Неутрално

    "В белите държави, гледат на отпадъците, като на суровина. Тука се чешат по главите и цъкат с език, как го правели другаде... Ами, искат правят! Ние тука не искаме и не правим нищо...!"
    До коментар [#6] от "tww09306483":

    В новите претоварни станции и депа за отпадъци задължитилно има площадки за рециклиране. И не само на бетон, а на всичко. Ма що да не похвалим чужденците и пак да неглижираме българското. Ние българите сме заклети нихилисти и шампиони по мрънкане и отричане.

  9. 9 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2728 Любопитно

    До коментар [#3] от "penetrating":


    Гледах как : - бетонът . . . . . се разбива, - прави се на малки камъчета на място и - се използва вместо чакъл при асфалтирането.
    —цитат от коментар 3 на penetrating

    Точно това го гледах за пръв път и за съжаление единствен от балкона на стаята ми тук.
    На около 100 м имаше една железобетонна 12 етажна недовършена постройка за болница. Гръмнаха я и в една мобилна машина вкараха всичко в търбуха й и отделните сепарации се използваха повторно, като само арматурата отиде за вт.суровини

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  10. 10 Профил на waterfall
    waterfall
    Рейтинг: 876 Неутрално

    Кога ще ги стигнем германците.

  11. 11 Профил на jelev_jelqzko
    jelev_jelqzko
    Рейтинг: 1023 Неутрално

    Във всеки град /български/ имаше огромни домостроителни комбинати.Идеални за целта за рециклиране.Най вероятно са продадени за жълти стотинки.
    Проблема е огромен,ножицата цена се разтваря все повече в полза на изхвърлянето.
    Жална и ...........на Германия ако тази фирмичка е флагмана на рециклирането на стр. мат. в Германия.
    Определено либерал не знам какъв подход не върши работа и няма да свърши.
    Взривяването ще се увеличава.Ако хипопотично съм инвеститор ще вложа пари във взривителсака фирма не във рециклираща стр. материяли.Примера ясен ли е.
    Ето защо трябва държавна намеса от .............до.
    Обаче ливералните глави не са дорасли.Всъщност отдавна са разбрали:Колкото по-малко харчи държавата//изв.обществено полезни неща/ повече ще остане за крадене.
    Още една ножица ще продължи да се разтваря.М/у Китай и либералните икономики.Някой ден ще им уврат главите но ще е прекалено късно.От китайците милост не чакайте.

  12. 12 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 3365 Неутрално

    Добра идея! Да се използва вече негодният бетон е и екологично. Ама ми иде на акъла, по време на соц-а, на много места имаше камари от изсипан бетон първа употреба и камари с асфалт, изсипан още горещ! Сега не забелязвам подобни неща, което е радостно!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  13. 13 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2387 Неутрално

    Да ги поканим тук да работят. Без да плащат нищо, само да ни отърват от грамадите изхвърлен строителен материал.

  14. 14 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11247 Неутрално

    До коментар [#9] от "Чардо":

    :) Нали - умно решение.
    Много хитро го правиха на магистралата. Отпред се движиха машини, които разбиваха, после други, които раздробяваха бетона до определен размер и всичко това става без допълнителни транспортни разходи и материали - като каменна кариера на пътя :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  15. 15
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  16. 16
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  17. 17 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 923 Неутрално

    По повечето реки съсипаха риболова със добива на инертни материали,
    а е нужна една каменотрошачка и бетона става на чакъл !!!

  18. 18 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11247 Неутрално

    До коментар [#16] от "Моа Преател Тайпи":

    Вероятно, аз съм профан в технологиите в бетона...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  19. 19 Профил на 952
    952
    Рейтинг: 652 Весело

    Много дълго бе...Четох 20%, не видях връзка със заглавието и до там бях.
    —цитат от коментар 1 на Веселин Дечев


    Че няма и пряка реч, нали... 😂😂😂😂😂

    Колко жалко, че всички, които знаят как трябва да се управлява България, са заети да пишат разни неща по форумите...
  20. 20
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  21. 21 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11247 Неутрално

    До коментар [#20] от "Моа Преател Тайпи":

    Което си иска, то си требе. След "бахура" ...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  22. 22 Профил на Дразнител
    Дразнител
    Рейтинг: 624 Неутрално

    До коментар [#3] от "penetrating":

    Това в момента се прави на няколко ремонтиращи се участъка от магистрали. А в БГ има огромен потенциал да се използват такива отпадъци като се правят много по-стабилни основи за пътища, които сега нямат почти никаква...

    Защо "Титаник", а не "Аврора" ?!
  23. 23 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11247 Неутрално

    До коментар [#22] от "Дразнител":

    :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  24. 24 Профил на penchoo
    penchoo
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Е и? В България има поне 5 подобни мобилни инсталации, които на място раздробяват бетона и отделят арматурата. Полученият чакъл се ползва за насипване на площадки или обратни насипи, а стоманата отива за претопяване.Е разбира се, германската преса, както и нашата не пише за българските строители, а за немските!

  25. 25 Профил на Pavel Makedonski
    Pavel Makedonski
    Рейтинг: 11 Неутрално

    Тарикатски бизнес: плащат ти суровината, плащат ти продукта, плащат ти и енергията, която ти хартисва! Това като онзи виц за Бай Ганьо, дето за 3 мин трябвало да си върже римските сандали, да оправи една мацка, и да си напише мемоарите: той нагъзил мацката да му връзва сандалите, той си я клател и на гърба и пишел мемоарите. После казал: "Ако бяхте хитри, щяхте да ми вържете една бичкия на гърба и да ви нарежа дръвца!"

  26. 26 Профил на wsxdre
    wsxdre
    Рейтинг: 444 Неутрално

    затворения кръг си е затворен кръг и само германия разбира от демокрация май май





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK