Учени откриха пластмаса в морски животни от най-дълбоките води на Земята

© Handout, Reuters

Учени откриха пластмасови остатъци в стомасите на морски животни, обитаващи най-дълбоките води на Земята. За това съобщава британския вестник "Гардиън" като се позовава на ново научно изследване, което доказва опасенията на учени, че пластмасовите влакна от човешката дейност вече са достигнали и замърсили най-отдалечените места на планетата.

Проучването, ръководено от академици в Нюкасълския университет, установява, че животни от най-дълбоките места в Тихия океан са били замърсени с влакна, които вероятно произхождат от пластмасови бутилки, опаковки и синтетични дрехи.

Д-р Алън Джеймисън, ръководил изследването, коментира, че резултатите са изненадващи и доказват, че няма място на земята, което да не е замърсено с пластмаса. По думите на ученият става дума за "много притеснително откритие". "Няма съмнение, че замърсяването с пластмаси е толкова широко разпространено, че няма място - независимо колко отдалечено – което да е защитено", каза той.

Доказателствата за мащаба на замърсяването с пластмаса се увеличават през последните месеци. По-рано тази година учените откриха пластмаса в 83% от световните проби от чешмяна вода, а други проучвания установиха следи от пластмаса в морската сол и рибата.

Около 8,3 милиарда тона пластмаса са произведени от 50-те години на миналия век досега от човешка дейност. Учените предупреждават, че има риск от почти постоянно замърсяване на планетата с пластмаса.

Джеймисън подчертава, че са необходими бързи и смислени действия. "Тези наблюдения, които установиха остатъци от пластмаса на най-дълбокото възможно място показват, че най-вероятно няма останали морски екосистеми, които да не са засегнати".

Откритите пластмасови влакна в стомасите на животни, обитаващи места на дълбочина 11 километра показва мащаба на проблема. "Броят на регионите, в които сме установили наличие на пластмаса показва, че това не е изолиран случай, това е глобална тенденция. "

В изследването са тествани проби от ракообразни, открити в морските дълбини на целия Тихи океан. Те варират от седем до над 10 километра дълбочина, включително най-дълбоката точка в океана – "Challenger Deep" в Мариана Тренс. Екипът е изследвал около 90 животни.

Установените пластмасови фрагменти включват полусинтетични целулозни влакна, всички те са микрофибри, използвани в продукти като текстил, пластмасови влакна, които вероятно идват от пластмасови бутилки, риболовно оборудване или ежедневни опаковки.

Около 300 млн. тона пластмаса замърсяват океаните, като над 5 трилиона пластмасови парчета - с тегло над 250 000 тона - понастоящем плават на повърхността. Около 8 млн. тона пластмаса навлиза в нашите океани всяка година. Отпадъците, изхвърлени в океаните, в крайна сметка ще бъдат изхвърлени отново на брега или ще потънат дълбокото в морето, няма други възможности, обясняват изследователите.

"След като тези пластмаси стигнат до дълбокото дъно, няма просто къде да отидат, затова се предполага, че те просто ще се натрупват в по-големи количества," обяснява ръководителят на изследването.

1. 1 Профил на 442
    442

2. 2 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА

Проблемите ги знаем отдавна.
    Учените да дадат устойчиви решения.

ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  3. 3 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен

Около 8,3 милиарда тона пластмаса са произведени от 50-те години на миналия век досега и още два пъти по толкова тона нефт са преработени за горива. После се чудим защо има толкова чести и разрушителни земетресения! Ми тя Земята стана надупчена като швейцарско сирене, центърът и на тежестта се измени, а в резултат на това климатът се променя и полярните "шапки" започвот да се топят.

4. 4 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен

До коментар [#1] от "442": А силикон, силикон нямаше ли, чо то вместо естествена стръв само на пластмасови и силиконови примамки вече кълве рибата.

Навремето мъжете търсеха жени "цицорани",
    а днешните - "силиконки"!

5. 5 Профил на Психонавт
    Психонавт

От години е установено, че и човек поглъща с храната водата известно количество плсстмасови частици с нано и мокро размери.Проблема е, че все още няма продължителни изследвания на ефекта върху човешкото здраве.То се предполага какъв е де.

ЗАКОН ЗА ОБЯВЯВАНЕ НА КОМУНИСТИЧЕСКИЯ РЕЖИМ В БЪЛГАРИЯ ЗА ПРЕСТЪПЕН Обн. ДВ. бр.37 от 5 Май 2000г. - http://lex.bg/laws/ldoc/2134920192
  6. 6 Профил на k_
    k_

Е, няма как. Ще остане следа от човека в еволюцията на планетата - половин до метър слой в седиментните скали отбелязващ времето през което човеците са се разпространили на земята. Подобни слоеве има и сега, отбелязващи бума на някои бактерии.
    Да не би някой да си мисли, че човеците ще съществуваме за вечни времена?
    Най-много да изкараме още един милион години, което е нищо в сравнение с еволюцията на планетата.

Рейтинг: 2097 Неутрално

Цифрите са ужасяващи, о.рахме я тая планета !!!

8. 8 Профил на niakoi_si
    niakoi_si

Пластмасите са проклятието на последния век.

9. 9 Профил на Читател
    Читател

Това трябва да е водеща световна новина и всеки ден да се мисли и прави нещо по темата (очевидно мащабите на рециклирането са крайно недостатъчни). Ние сме единственият биологичен вид, който успешно се самозатрива и повлича и други видове със себе си.

Цензурата не е страшна. Страшна е автоцензурата и манипулацията. (моя мисъл) | Най-лесно се управлява беден и прост народ. (управленски принцип у нас в годините на прехода, а може би и от по-рано)
  10. 10 Профил на datigo
    datigo

До коментар [#6] от "k_":

Един милион ли ни даваш стига бе човек максимум още 1000 години сме тук.. и отлитаме завинаги просто ще стигнем фаза на развитие в което няма да са ни нужни биологични тела и ще спрем да се прераждаме.. ще си останем в неботието на космоса

11. 11 Профил на man_un
    man_un

Това ме навежда на една друга мисъл, а именно теорията за изчезнала преди нас високоразвита цивилизация. В религиозните писания Библия, Рамаяна и Махабхарата изследователи търсят корените на тая цивилизация със смелите предположения, че са притежавали летателни апарати, електричество и други технологии. Логично е да са ползвали и някои от съвременните материали, на първо място пластмасата. Някак не мога да си представя развито общество без тоя продукт. Но сведения за него няма, освен едни скални рисунки, които приличат на формули от органичната химия, открити в пещери в Урал на възраст 3000 г. пр. Хр. Има намерени артефакти на железни, стоманени и алуминиеви предмети, които просто са изпреварили епохата си, но все пак има някакво обяснение. Пластмаса обаче не е намерена. А че сега просто сме се заровили в такива отпадъци, няма кво да говорим, а да действаме.

12. 12 Профил на subaru
    subaru

Планетата Земя е съвършена екосистема. Единственото чуждо и враждебно тяло паявило се незнайно откъде в тази система/и затова много опасно за съществуването й/, е хомо сапиенс.

13. 13 Профил на Технолог
    Технолог

По-важно е какво е въздействието на пластмасата върху животните. Повечето пластмаси са инертни и не влизат в химически взаимодействия.

14. 14 Профил на deutschland
    deutschland

Всичко това сме го постигнали не откакто ни има, а само за 100 години, можем само да гадеем какво ще се случва с тази земя след 2-3 хиляди години.

15. 15 Профил на realguru
    realguru

Що не казват от къде идват замърсяванията.

95% от замърсяванията с пластмаса идват от 10 реки - 8 в Азия и 2 в Африка.

16. 16 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен

До коментар [#15] от "realguru":

Водата на реката, която минава през столицата на Албания (Тирана), има цвят на боза, а по нея се носят всички размери пластмасови шишета от минерална вода, газирани напитки, плодови сокове, минерални масла и опаковки от препарати на битовата химия. Казаха ни, че на устието на реката, където се влива в Адриатическо море имало инсталирани мрежи, които като рибарски мрежи улавяли плуващите неща. Аз това не го вярвам!

17. 17 Профил на malart
    malart

Ами стига с тези пластмасови опаковки. Хората нямат съзнанието да не ги използват, за рециклиране количеството е немислимо. И българите много се кефят на пликчета, кутийки, бири в пластмаса. За екосъзнание не са и чували. За избягващите пластмасовите опаковки мислят, че са луди

malart.blog.bg
  18. 18 Профил на Индиана
    Индиана

Чайниците са най-големия замърсител с пластмаси и въобще в последните години.
    Естествено, никой не се занимава с тях.

19. 19 Профил на Darcas
    Darcas

Както вика агент Смит в Матрицата - "Вие сте бозайници, но не се държите като такива. Като изчерпите ресурсите на едно място, се местите на друго. Поведението ви е на един друг организъм - вирус. Вие хората сте болестта, а ние сме лечението."

България - вече 113-то място по свобода на словото
  20. 20 Профил на sophia_gr
    sophia_gr

—цитат от коментар 15 на realguru

Защото само белите трябва да се мразят, обвиняват и да си пожелават да се съврши с човечеството (разбирай с тях самите). Другите имат задачата да се плодят и да изискват.

21. 21 Профил на Darcas
    Darcas

—цитат от коментар 15 на realguru

А що не кажеш чия собственост са предприятията, които бълват тая помия в реките и за кои пазари работят? Цяла Азия изнася за САЩ и Европа, що се правите на улави?

България - вече 113-то място по свобода на словото
  22. 22 Профил на penetrating
    penetrating

И раково болните се увеличават..

Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert

И как са стигнали на такава дълбочина тези пластмаси.