Бернската конвенция ще продължи да следи казусите Кресна и Калиакра (допълнена)

Бернската конвенция ще продължи да следи казусите Кресна и Калиакра (допълнена)

© Мария Съботинова



Наблюдението на развитието на казусите Кресна и Калиакра остава и занапред, а България се задължава да докладва равитието на случаите, заради реален риск от нарушаване на изискванията за опазване на биоразнообразието там. Това е решението от преди ден на членовете на Бернската конвенция - договореност между европейските държави-членки на Съветана Европа за опазване на дивата европейска флора и фауна. За решението съобщават няколко природозащитни организации от коалиция "За да остане природа в България".


В петък приключи срещата на 37-ия Постоянен комитет на конвенцията в Страсбург, която от дълги години следи два случая за нарушения на изискванията на Конвенцията от страна на България – заплахата за биоразнообразието от прокарването на автомагистрала "Струма" през Кресненското дефиле, и изграждането на ветрогенератори в района на Калиакра, заради което страната ни беше осъдена от Съда на европейските общности миналата година, но все още не е изпълнила решението на съда.


Случаят с Калиакра ще продължи да бъде наблюдаван поради неизпълнени препоръки на Бернската конвенция от преди десет години (от 2007 г.). Конвенцията също е решила да осъществи оценка на място и ще изпрати мисия в България още през следващата година, по възможност в периода на зимуване на червеногушата гъска.




Осемчленна правителствената делегация, водена от заместник-министъра на регионалното развитие Малина Крумова и придружена от експерти по биоразнообразието и външни адвокати – консултанти, е уверила че е избран най-подходящият вариант за преминаването на автомагистрала "Струма" в участъка на Кресненското дефиле, и че всички алтернативи са проучени. Въпреки това, членовете на Постоянния комитет не са останали убедени, че уникалното биоразнообразие в дефилето ще бъде защитено и че процедурите по оценка въздействието върху околната среда са били обективни, най-вече заради съществуващото съденото дело срещу решението за одобряване на проекта.


Пред агенция "Фокус" зам. мионистър Малина Крумова каза, че на срещата българската делегация е заявила позиция, че при избора на вариант за преминаването на АМ "Струма" през Кресненското дефиле "сме изпълнили всички изисквания на Решение 98 от 2002 г. "Изискванията за избор на разгледаните над 20 алтернативите, в рамките на развитието на проекта, са изпълнени. Проведени са обществени консултации, отчетено е становището на местните общности. Алтернативите са разглеждани на базата на екологични съображения, не само на технически и икономически. Всичко това е свършено, проведени са две процедури пооценка въздействие върху околната среда, разгледани са много алтернативи", заяви тя.


"В резултат на всички действия е избран вариантът с частично преминаване през дефилето и второ платно в обратната посока в ниските склонове на Пирин", обясни Малина Крумова. По думите й, Бернската конвенция има решение от 2002 г. за инвестиционните намерения в дефилето, което не определя какъв трябва да бъде вариантът на минаването през Кресна, а посочва определени изисквания, които трябва да бъдат спазени при избирането на вариант - да бъдат разгледани всички алтернативи, по възможност да бъде избегнато разширяването на магистралата в дефилето, доколкото е възможно да се търси вариант извън дефилето. "Такъв е и текстът на самата Конвенция. Тя не отрича възможностите и инвестициите, които са необходими за развитието на регионите и икономиката, цели екологичните аспекти да се съобразяват в най-голяма степен", каза още Малина Крумова.


Конвенцията ще продължи да наблюдава случая Кресна и да изисква от страната да докладва, тъй като счита че съществува реален риск от нарушаване на изискванията на Конвенцията за опазване на биоразнообразието.


Коалицията "Да спасим Кресненското дефиле" информира за липсата на обективност и еднакво оценяване на база, на която е взето решението за одобрение на отсечката през Кресненското дефиле, за което всички отговорни национални и международни институции са информирани още през септември 2017 г. по време на процедурата на обществените обсъждания. Въпреки посочените закононарушения, Министърът на околната среда и водите одобри проекта, което бе и причината за обжалването му.


В момента одобреният вариант е т. нар. "трасе Г10.5", който предвижда едната посока (София – Кулата) на магистралата да преминава през Кресненското дефиле, а в обратна посока трасето да преминава от изток. Този вариант все още оставя голям трафик в дефилето, а местните хора - без път, в това число и за бързо реагиране при критични ситуации. Ще продължи и унищожаването на вече силно засегнатите популации, предупреждават от сдружението. Според тях, "Трасе Г10.5" изправя пред нови заплахи и развитието на алтернативния туризъм в района на дефилето, което е най-доброто място в България за рафтинг и каякинг.


Бернската конвенция е ангажирана с казуса за Кресненския пролом от 2002 г., когато излезе с Препоръка 98 (2002) за изключване на вариант с разширяване на пътя през дефилето, и равностойно проучване на алтернативи извън дефилето. Коалиция "Да спасим Кресненското дефиле" смята, че и в момента алтернативите не са равностойно проучени и преимлив вариант извън дефилето е възможен.


Пълният текст на решението на 37мия Комитет на Бенрската конвенция, относно случаят с Кресненското дефиле гласи:


"The Standing Committee decided to keep the file as a possible file in the light of the pending national court appeal of the EIA/AA and the pending submission of an application package to the European Commission for the funding of the Lot 3.2 construction. The Standing Committee invited the national authorities to send an updated report as soon as the results of the national Court appeal is available, possibly for the next Bureau meeting taking place on 19 March 2018. The Bureau to the Convention will continue the follow-up of the case ahead of the next Standing Committee meeting."

Коментари (17)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на dun
    dun
    Рейтинг: 668 Неутрално

    Докато конвенциите наблюдават, нашенските мутри осраха природата!

  2. 2 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1275 Неутрално

    гражданите бранят природата от "държавата", епизод пореден.

  3. 3 Профил на Cara Mia
    Cara Mia
    Рейтинг: 395 Неутрално

    Трябва да спасим Кресна и Калиакра от българското статукво,иначе няма да имаме природа!

  4. 4 Профил на Antoaneta PETROVA Ardashes
    Antoaneta PETROVA Ardashes
    Рейтинг: 1013 Неутрално
  5. 5 Профил на praseta_mezeta
    praseta_mezeta
    Рейтинг: 362 Неутрално

    Калиакра не плащаме ли вече глоби на Еврокомисията?

  6. 6 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2802 Любопитно

    както казва един нашенец :
    - Искам да попитам !
    Та и аз :
    - В сегашни си вид пътя през Кресненското дефиле е изключително натоварен !
    Знам го от личен опита на няколко пъти, а не от раздумки.
    Колите денонощно са почти една след друга в двете посоки и за тамошната фауна в момента НЯМА никакви защитни или безопасни пресичащи пътя трасета !
    Фауната в момента НЯМА НИКАКВА ЗАЩИТА !
    И доста честа е гледката на размазана фауна по асфалта!
    А когато независимо по кое трасе се направи новата магистрала то по нея задължително ще има обезопасяване и специални трасета под нея за фауната!
    Т.е. , колкото и да е не напълно ефективна една защита,
    не е ли по-добра от никаква защита ? ! ? ! ? !
    Питам - защото до сега не съм чул никой да надава вой срещу съществуващото трасе въпреки трагичното му състояние във всякакъв аспект,
    т.е. искат да се запази статуквото ! ! !

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  7. 7 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2501 Неутрално

    Това сдружение и тези от Берн няма ли да започнат да отчитат и колко жертви има на сегашното трасе. А написаното " а местните хора - без път, в това число и за бързо реагиране при критични ситуации. Ще продължи и унищожаването на вече силно засегнатите популации" и другото за " рафтинг и каякинг." направо може да те накара да се разридаеш. Без път – защото трябва да изминат 3 км, за да се качат на магистралата. Изсмукани от пръстите аргументи заради едни получавани пари. Заради такива започвам да мразя всичко зелено.

  8. 8 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3316 Неутрално

    До коментар [#5] от "praseta_mezeta":

    Ако не плащаме още .ще платим ,за да може близките до властта да си въртят перките и да играят голф. Ние си мълчим и плащаме.

  9. 9 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3979 Неутрално

    До коментар [#6] от "Чардо":

    Тези еколози искат само десятък.Затова са само там,където има големи проекти,и разбира се не пречат,ако се строи от приятелски олигарх.Например на проекта на Сашо Дончев за шистов добив в Добруджа хич не ги притеснява.Такива са нашите "еколози" .

  10. 10 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3979 Любопитно

    До коментар [#8] от "hodounski":

    Ама той и Прокопиев има Перки,или не знаеш?!Или неговите перки може...

  11. 11 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4960 Неутрално

    До коментар [#9] от "yanne":

    Пишете бе да мислите! Няма никакъв "проект за добив на шистов газ"! Дори проучванията за ноличие на шистов нефт и газ бяха зобранени от парламента (което е рядко тъпо - да не знаем дали има залежи)! Проектът, за който злословите е за добив по конвенционален начин! Но е по-лесно да се пише, отколкото да се чете!

  12. 12 Профил на dun
    dun
    Рейтинг: 668 Неутрално

    До коментар [#6] от "Чардо":

    Отговарям веднага: с екоразрешението от 2008 за цялата магистрала се изисква приоритетно проектиране на вариант извън дефилето за да не остане дефилето на "нулев вариант" при влезли в експлоатация останалите части от магистралата!
    Хайде сега ти ми кажи защо 10 год. поредица правителства от станишев, три на борисов и няколко експертни не изпълниха закона и това просто и ясно решение, а ожесточено обясняват как еколозите им пречат!

  13. 13 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2890 Неутрално

    както казва един нашенец :- Искам да попитам !Та и аз :- В сегашни си вид пътя през Кресненското дефиле е изключително натоварен ! Знам го от личен опита на няколко пъти, а не от раздумки.Колите денонощно са почти една след друга в двете посоки и за тамошната фауна в момента НЯМА никакви защитни или безопасни пресичащи пътя трасета ! Фауната в момента НЯМА НИКАКВА ЗАЩИТА !И доста честа е гледката на размазана фауна по асфалта!А когато независимо по кое трасе се направи новата магистрала то по нея задължително ще има обезопасяване и специални трасета под нея за фауната!Т.е. , колкото и да е не напълно ефективна една защита, не е ли по-добра от никаква защита ? ! ? ! ? !Питам - защото до сега не съм чул никой да надава вой срещу съществуващото трасе въпреки трагичното му състояние във всякакъв аспект, т.е. искат да се запази статуквото ! ! !
    —цитат от коментар 6 на Чардо


    Абе брат,

    На тебе не ти ли е ясно, че тях фауна не ги интересува! Тяхната задача е да пречат всячески и във всичко на България! Фауната е само оправдание. Нали ги видя при пожара-хем те го запалиха, хем никакви ги нямаше да гасят!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  14. 14 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2876 Неутрално


    В момента ЦЕЛИЯ трафик за Гърция върви през дефилето. Ако се направи магистралата по сегашния вариант, от там ще минава само половината. Кое ли е по добре за хабитата?

  15. 15 Профил на dun
    dun
    Рейтинг: 668 Неутрално

    До коментар [#14] от "niakoi_si":

    Целия трафик върви през дефилето заради поредица от грешни решения на поредица от правителства!
    Ако сега вземем "наполовина грешно" решение няма да разрешим нито проблема с трафика защото дефилето ще остане тапа при проектна скорост от 80 км, нито ще решим проблема с катастрофите защото никой няма да спазва ограничението за 80 км., нито ще намалим вредното въздействие върху природата!
    Единствения печеливш от "наполовина грешното" решение биха били само некадърните и крадливи строителни компании!

  16. 16 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10661 Неутрално

    Резултат никакъв и за двете страни...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  17. 17 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8655 Неутрално

    Гледам управляващите много са се загрижили.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK