В Пловдив са измерени най-много дни със замърсен въздух тази зима

мръсен въздух, мъгла, смог

© Николай Дойчинов

мръсен въздух, мъгла, смог



София е един от градовете с най-замърсен въздух в Европа, но за последната зима рекордьор сред големите градове в България е друг - Пловдив. Там от 160 дни на активен отоплителен период - от края на октомври 2017 г. до края на март 2018 г. - превишаване на максимално допустимите стойности са измерени в 86 денонощия, или повече от половината време (54%).


Това съобщиха от организацията AirBG.Info, която стартира преди една година с мисията да разпространи евтини измервателни устройства за състоянието на въздуха в цялата страна и да се бори с проблема на замърсяването, за който не се говореше допреди Съдът на ЕС да осъди България на 5 април миналата година.


Само за една година измервателните станции на проекта AirBG.Info са вече над 630 в цялата страна, на всички ключови места - до Народното събрание, до Министерския съвет, на Орлов мост, до Аязмото в Стара Загора, до крепостта "Царевец" във Велико Търново, в Стария град в Пловдив, също и във всички големи курортни центрове като Банско и Велинград, също и в резервата "Сребърна".




Станциите са изградени с хиляди часове доброволчески труд и с около 50 хил. лв., събрани от българи, които са инвестирали в устройство или по-скоро в това да "осиновят" една от станциите, на стойност от 80 лв. "Не сме използвали общински или държавни средства, а парите идват от джоба на всеки един от доброволците. Нямаме за цел и за в бъдеще да ползваме публични средства", коментираха от организацията.


За тази една година дейност са извършени 42 милиона измервания от всички станции. Станциите в момента правят по близо половин милион измервания всеки ден, или 4 милиона на седмица. Данните, които се събират са за температура, влажност на въздуха, атмосферно налягане и фините прахови частици във въздуха.


Екипът на AirBG.Info представи данни за периода от октомври до март, тъй като по думите им той е най-рисковият, защото освен температурната инверсия, която задържа запрашаването, "тогава е и активният период на изключително нецивилизования начин на отопление, включително и в големите градове". Автомобилният трафик е на второ място, но той е и постоянна величина през годината.


Навсякъде в големите градове се измерват превишавания на допустимите стойности с по 4, 5, 6 пъти. В пиковите часове, които са между 18 и 22 ч., запрашаването достига и 30-35 пъти над пределно допустимите норми във Варна, Пловдив, София, Благоевград, посочиха от организацията.


За Варна от 160 дни има 48 дни със запрашеност над допустимите норми, или 30% от дните през зимата в най-чистия град са над максимално допустимите норми. От тях има дни с превишение от 4.7 пъти и 5.5 пъти над нормата.


За София статистиката показва 70 денонощия с показатели много над допустимата запрашеност на въздуха. Това означава, че в 44% от отоплителния период всеки един жител на София, независимо в коя част на града е, е бил изложен на огромни замърсявания. На 8 януари например са измерени показатели 6 пъти над допустимата стойност, пиковите стойности на този ден са между 30 и 35 пъти над максимално допустимите. На 27 януари прахът във въздуха на столицата е бил още по-гъст - 6.3 пъти над допустимото.


Рекордьор за големите градове е Пловдив с 86 дни за периода от 20 октомври до 26 март, или 54% от денонощията в отоплителния сезон. Максималните стойности там достигат на 27 декември - почти 5 пъти над нормата. Сериозни превишавания има също и на 17 януари - 4.4 пъти, с пикови също 30-35 пъти над максимално допустимото. В Пловдив в момента функционират 49 станции.


Учудващо мръсен се оказва и Благоевград, макар че там все още няма достатъчно станции, за да се говори с представителност, поясниха от AirBG.Info. Измерванията на 11-те станции там тази зима са показали 98 денонощия с превишение на максимално допустимите норми, или 61% от времето. И тук са отчетени стойности 5-6 пъти над допустимото.

Коментари (35)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на aboto
    aboto
    Рейтинг: 515 Весело

    То си им е написано и на регистрационните номера на автомобилите !

  2. 2 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 716 Неутрално

    Тия така и не разбраха, че при определени климатични условия и една единствена печка да гори или една единствена кола в целият град ще има влошен въздух..

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  3. 3 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 626 Неутрално

    Голяма изненада - колкото повече хора се топлят на дърва и въглища - толкоз по-мръсен бил въздуха (особено ако става дума за град в поле или котловина). Изчакайте да се съберат повечко данни за Кюстендил, Дупница, Горна Оряховица и т.н. и тогава ще видите за какво си говорим

  4. 4 Профил на milkman
    milkman
    Рейтинг: 8 Неутрално

    В градовете с големи ромски гета, ще става и по-зле. Просто там горят всичко което им попадне в ръцете, гуми, дрехи, памперси и други гадости. В комбинация със старите автомобили, лошият обществен транспорт и подходящи атмосферни явления.

  5. 5 Профил на maxwell
    maxwell
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Корелацията с ромите е ОЧЕВАДНА.
    В Пловдив е най-голямото ромско гето в България.
    Трябва да образоваме и натиснем ромите да се измъкнат от животинското си съществуване иначе ще страдаме всички.

  6. 6 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 399 Неутрално

    Да ама кво му пука на Ганьо за въздуха.
    Както вчера писахме според Ганьо нова кола си е жива набутка.( тия ти ми опели фиатчета с двигатели 1.0 олееее сакън работа) това е сапунерка.
    Само балъците купуват нова кола, Ганьо си предпочита 10-15 годишен дизел с голям двигател или ГОЛФ на 250 000 км (най-добрата кола).
    Щото излизат най на сметка.
    Отделна разбрахме че за Ганьо колата е = религия (той може да няма пари за храна, но няма да ползва градски транспорт).

  7. 7 Профил на ceci_
    ceci_
    Рейтинг: 847 Неутрално

    Хайде сега сигурно пак колите са виновни... вероятно защото в пловдив има най много коли и освен това е в котловина. А това че най често сигурно е зимата нощем... това е досадна случайност незаслужаваща внимание

  8. 8 Профил на ceci_
    ceci_
    Рейтинг: 847 Неутрално

    До коментар [#6] от "eyd13372645":

    Някой да те е спрял да ползваш градски транспорт? Като гледам нито автобусите нито метрото ходчт празни. Хайде стига плоски сиереотипи

  9. 9 Профил на Един приатель
    Един приатель
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#6] от "eyd13372645":

    Да наричаш сънародниците си 'ганьовци' не те прави много готин. Няма никаква полза за никой. Ако не те кара да се чувстваш по извисен, жалко за теб.

  10. 10 Профил на Мизийски
    Мизийски
    Рейтинг: 1459 Неутрално

    Логично е, все пак Столипиново е в Пловдив...

    Спаси, Господи, Твоите чеда и благослови наследството си, като даряваш на православния български народ победа над враговете му и го запазваш с Твоя кръст. ☦
  11. 11 Профил на Tzariqt e Gol
    Tzariqt e Gol
    Рейтинг: 236 Неутрално

    Всичкото замърсяване идва от печките на твърдо гориво и от ромите горящи гуми и всякакви други боклуци да се топлят.

  12. 12 Профил на zle_platen_trol
    zle_platen_trol
    Рейтинг: 2025 Неутрално

    Да ама кво му пука на Ганьо за въздуха.Както вчера писахме според Ганьо нова кола си е жива набутка.( тия ти ми опели фиатчета с двигатели 1.0 олееее сакън работа) това е сапунерка.Само балъците купуват нова кола, Ганьо си предпочита 10-15 годишен дизел с голям двигател или ГОЛФ на 250 000 км (най-добрата кола).Щото излизат най на сметка.Отделна разбрахме че за Ганьо колата е = религия (той може да няма пари за храна, но няма да ползва градски транспорт).
    —цитат от коментар 6 на eyd13372645



    До коментар [#6] от "eyd13372645":

    Ти преди да дрънкаш глупости и да лепиш етикети, пробвай да набуташ във Фиатче или Опелче 1.0, две деца, жена, себе си, багажа необходим за пътуване, после достигни до желаната дестинация. След това бъди сигурен, мнението ти относно малолитражките завинаги ще се промени. Аман от самогъзници, които си мислят, че знаят всичко. Света е шарен, не го забравяйте.

  13. 13 Профил на Цайко
    Цайко
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    ...Както вчера писахме.....
    —цитат от коментар 6 на eyd13372645

    Шизофрения?!?!?

  14. 14 Профил на 2011
    2011
    Рейтинг: 460 Неутрално

    Задръстванията са постоянни, но ние правим всичко необходимо това да не се промени. Много пари се усвояват, но ...

  15. 15 Профил на zle_platen_trol
    zle_platen_trol
    Рейтинг: 2025 Неутрално

    До коментар [#14] от "2011":

    Явно и в цяла Европа усвояват... Защото аз така и не можах да видя голям европейски град, който да няма проблем с трафика. Дори в Холандия, където велосипедите са на пиедестал, в час пик по магистралите е ужас.

  16. 17 Профил на ceci_
    ceci_
    Рейтинг: 847 Неутрално

    До коментар [#15] от "zle_platen_trol":

    Защото са ганьовци и не карат слаботелесни фиатчета както казват по горе.
    За разлика от теоретика по-гоие съм карал нов фиат 500 и за разлика от 10 годишното ми бмв което гори 6 на 100 смесен цикъл, това не лошо автомобилче със смешния си двигател, двама човека и куфар трясна около 10 на 100 на магистрала.... със смешното си резервоарче трябваше да спирам няколко пъти да зареждам, като стигнахме планината не беше по добре... та фиат 500 не е лоша кола но за моите нужди е малко разорителна като гориво а и е ьвърде слабичка това за 2 3 години ако не си кифла 50кг и ла караш само до центъра на кафе и да нямаш деца го смазваш като 2 и 2 4

  17. 18 Профил на starlighter
    starlighter
    Рейтинг: 290 Неутрално

    Явно не са мерили в Кюстендил- там по картата показваше показания 600-800 единици при 50 лимит!

  18. 19 Профил на Zdrawko Nenkow
    Zdrawko Nenkow
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#12] от "zle_platen_trol":

    Първата ми кола беше Трабант - до морето и обратно с всички екстри.

  19. 20 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1889 Неутрално

    До коментар [#6] от "eyd13372645":

    Не знам какво сте писали вчера, ама се запознай как стоят нещата с данъците при новите и старите автомобили. И разни други подобни подробности в законите, писани от "ганьовци"

    Между другото, като развиваш теории за Голфа, защо Перник не е най-мръсния град:);):)

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  20. 21 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1922 Неутрално

    Как няма да е така, след като през последните 2-3 години броят на автомобилите в Пловдив е нарастнал до степен на лудост и това се вижда от ОГРОМНИТЕ задръствания по повечето главни улици и булеварди, през целия ден, но особено в края на работния ден! Автомобилите ще затрият града, освен че ни тровят не съвсем бавно!

  21. 22 Профил на zle_platen_trol
    zle_platen_trol
    Рейтинг: 2025 Неутрално

    До коментар [#21] от "princess_x":

    Много интересно, какво става със същите тези автомобили лятото. Изпаряват ли се? Или хората спират да ги карат? Защото лятото проблема е много, много по- малък. Не автомобилите са проблема или поне не основния. Достатъчно е да видиш, че в градове с много по- чист въздух от нашия има много по- големи проблеми с трафика.

  22. 23 Профил на slunchev_den
    slunchev_den
    Рейтинг: 350 Неутрално

    В Смолян почти всичко се отоплява на дърва, но въздухът е чист. Пловдивско е с толкова много заводи за производство, че няколко хиляди автомобили изглеждат безобидни пред тях.

    "Първо си пренебрегнат, после осмиван, сетне бит, и накрая победител."
  23. 24 Профил на ceci_
    ceci_
    Рейтинг: 847 Неутрално

    До коментар [#23] от "slunchev_den":

    Смолчн според викито е около 30к души... общо взето е напълно сравним с агломерацията асеновград пловдив пазарджик.

  24. 25 Профил на Ослик, суслик, паукан
    Ослик, суслик, паукан
    Рейтинг: 524 Неутрално

    В Смолян почти всичко се отоплява на дърва, но въздухът е чист. Пловдивско е с толкова много заводи за производство, че няколко хиляди автомобили изглеждат безобидни пред тях.
    —цитат от коментар 23 на slunchev_den


    А във Видин като няма производство как ще обясниш нива 20 пъти над нормата през отоплителния сезон и 5 пъти ПОД нормата в момента?

    Пък и дневната амплитуда на замерванията през зимата корелира с часовете на масово палене на печки и чудовищната смрад, която почва да се разнася по това време.

    I had a dream, Joe
  25. 26 Профил на slunchev_den
    slunchev_den
    Рейтинг: 350 Неутрално

    А, тогава Куклен?! КАкво ще кажеш с тия заводи наоколо и процентът на 70% болни от бронхит при лицата под 18? Защо нищо не кажат за това, примерно?

    "Първо си пренебрегнат, после осмиван, сетне бит, и накрая победител."
  26. 27 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 1491 Неутрално

    А, как така циганите намират гуми и други боклуци за да ги горят? Явно, въпросът е по-сложен. Мерките трябва да са насочени и към смето събирането, към горивата за отопление и към общото запрашаване (в следствие на занемарени градинки и паркиране в тях, строителни обекти, павирани улици и неизмити площи)...

  27. 28 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8966 Неутрално

    Последната статистика е, че София е на трето място в света по замърсяване на въздуха.

  28. 29 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1889 Неутрално

    До коментар [#23] от "slunchev_den":

    По-добре дърва, от колкото гуми, стари мебели, матрацие, дунапрен, пластмаса, мръсно масло

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  29. 30 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1889 Неутрално

    До коментар [#28] от "Роси":

    Няма как София да е на трето място в света.

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  30. 31 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 989 Неутрално

    Някоѝ дали му е направило впечатление, че Пловдив е единствения голям град в ЕС без абсолютно никакъв електрически градски транспорт?
    В София от 4вида градски транспорт, 3 са електрически. А в Пловдив общинарите се изприщват като им зададеш въпроса защо няма скоростни трамваи примерно. И това за град с над половин милион души щъкащи с автомобили през деня...

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  31. 32 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 2779 Неутрално

    Специално за Пловдив, градския транспорт е под всякаква критика, използват предимно едни мизерни мини-бусчета по някои важни линии, не знаеш разсписание, всяка линия е на различен чорбаджия. Има голяма нужда от най-малкото наземна железница, дори има релси които могат да се използват за градска железница.
    Та всеки кара навсякъде и се получава някакъв кошмар. Отгоре на всичко и бусчетата на тн градски транспорт са бензин/дизел и те замърсяват допълнително. Мааалата също под всякаква критика. Няма ли възможност да ги пратят на интеграционни курсове в Германията?

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  32. 33 Профил на kumcho___valcho
    kumcho___valcho
    Рейтинг: 608 Неутрално

    До коментар [#22] от "zle_platen_trol":
    През зимата въздушната циркулация (температурни инверсии, мъгли, безветрие и т.н.) е такава, че се задържат много повече фини прахови частци и газове. Да не би в Горна Оряховица да има най-много печки в цялата страна, че има най-високи замърсявания на въздуха? Или пък в Девня и Димитровград има на-малко печки и затова е най-чист въздухът? Защо от големите градове във Варна е най-чист въздухът през зимата - дали
    в циганските им гета не горят боклуци или защото е много проветриво?

  33. 34 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1922 Неутрално

    До коментар [#22] от "zle_platen_trol":

    Чакай, има време до лятото.

  34. 35 Профил на marine eng
    marine eng
    Рейтинг: 484 Неутрално

    От статията става ясно едно, Варна си е Варна...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK