България рискува да бъде наводнена от замърсяващите дизелови коли на Европа

България рискува да бъде наводнена от замърсяващите дизелови коли на Европа

© Associated Press



България рискува да бъде наводнена от опасно замърсяващите въздуха дизелови двигатели, след като все повече шофьори от западните държави се стремят да се освободят бързо от своите дизелови автомобили. За това предупреждава европейската неправителствена организация "Транспорт и околна среда", като се позовава на нови данни за броя внесени автомобили втора употреба в страната за миналата година. Базираната в Брюксел зелена организация изчислява за първи път точния брой на дизеловите автомобили, които се внасят в България, както и замърсяването, което причиняват.


В същото време България, която в момента председателства Съвета на ЕС, обяви за свой приоритет именно справяне с мръсния въздух, което е много сериозен проблем на страната. Днес и утре министрите по околна среда се срещат неформално в София, за да обсъдят мерки за подобряване на качеството на въздуха в Европа.


Мръсният въздух като износ за Източна Европа


С нарастващия брой рестрикции, свързани с дизеловите автомобили в редица европейски градове – Париж, Мадрид, Атина, Рим, Осло, Оксфорд, както и увеличаващия се брой на зоните с ниски емисии в Западна Европа, много от тези коли вече отиват държавите членки от Централна и Източна Европа.




България рискува да бъде наводнена от замърсяващите дизелови коли на Европа

© ЕАОС


Така проблемът с опасно мръсния въздух в Европа на практика се "изнася", а не се решава, а разделението между Изтока и Запада се задълбочава. Разделението вече съществува, когато става дума качеството на въздуха в Европа и се вижда на интерактивната карта на Европейската агенция на околната среда и водите, която е активна вече от няколко месеца.


35 хил. коли на дизел влизат в страната през 2017 г.


Само през миналата година България е внесла над 100 000 автомобили втора употреба, над една трета от които – или 35 хил. броя – са замърсяващи дизелови коли, сочат новите данни, предоставени от НПО "Транспорт и околна среда".


Повече от половината от дизеловите двигатели са на възраст над 10 години и без стандартните филтри за дизелови частици, които имат всички автомобили след 2011 г. Така тези автомобили изпускат опасните фини прахови частици, които причиняват над 13 000 преждевременни смъртни случая в България годишно, сочат данните на ЕАОС. Според европейската статистика България е страната-членка с най-замърсен въздух в Европа, на челните места в класациите на агенцията са и няколко български градове. През 2017 г. страната беше осъдена заради системно превишение на нормите на ЕС за фини прахови частици. Над 430 000 души в ЕС умират преждевременно всяка година в резултат на замърсяването на въздуха.


Дизелови двигатели, внесени в България през миналата година, средно отделят 12 пъти по-високи от сегашните допустими граници за азотен диоксид в ЕС (или 1030 mg / km вместо изискваните 80mg ). Азотният диоксид беше в основата на скандала с дизеловото гориво.


Осреднено една дизелова кола, внесена миналата година в страна, отделя 10-15 кг токсично замърсяване с азотен диоксид за една година (въз основа на годишния пробег от 10-15 километра), изчисляват от организацията. Повечето автомобили идват от Италия през 2017 г. , предимно "Фиат" - най-замърсяващият дизелов автомобилен производител в Европа.


Правото на чист въздух като право за всички в ЕС


Всичко това налага мерки, които да гарантират, че замърсяващите дизелови двигатели, които вече не са търсят на Запад, в крайна сметка не замърсяват въздуха в страните в Източна и Централна Европа, заключват от "Транспорт и околна среда" и припомнят, че случващото се в момента противоречи на идеята за единна Европа и духа на нейните правила - право на чист въздух.


"Потокът от дизелови двигатели втора употреба трябва да бъде ограничен по начин, който защитава околната среда и е съобразен с правилата на единния пазар. Като минимум само правилно монтираните автомобили, които са съобразени с граничните стойности на вредните емисии, трябва да могат да бъдат регистрирани в друга държава членка," е позицията на организацията.


Двудневната среща на екоминистрите в София, която се открива официално в момента, е възможност да се обсъди темата с мръсния въздух и дизеловите автмобили, които се изместват на Изток, както и да се търси своевременно решение на този задълбочаващ се проблем.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (145)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 4085 Неутрално

    Щом е толкова страшно защо просто не либерелизират газови инсталации с малки данъци за стари автомобили?

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  2. 2 Профил на aleks ivan
    aleks ivan
    Рейтинг: 1899 Весело

    Златков и фалиращият Лукойл харесват това!!

    ЖИВОТ за дунавските есетри!! : https://esetri.wwf.bg/
  3. 3 Профил на osl19549478
    osl19549478
    Рейтинг: 574 Неутрално

    Не мога да ви опиша каква злоба ме завладява, когато пред мен се влачи някой с дърт пушещ дизел...

    НЕ НА ЦЕНЗУРАТА ВЪВ ФОРУМА !!! Освен това новият дизайн на Дневник е скапан !!!
  4. 4 Профил на Voiko
    Voiko
    Рейтинг: 2706 Неутрално

    България вече е замърсена и особено столицата, където гъмжи от дизелови автомобили втора употреба. Огромна част от тях изхвърлят черен пушек, но не се правят проверки с газ анализатори дали са изправни тези автомобили.

  5. 5 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3022 Неутрално

    "И припомнят, че случващото се в момента противоречи на идеята за единна Европа и духа на нейните правила - право на чист въздух."

    Направо се почувствах единен с тези единни правила за цяла Европа. :)

  6. 6 Профил на lol
    lol
    Рейтинг: 1444 Неутрално

    А? Сега сме на евро 2, ако ни наводнят евтини евро 4/5 нещата само могат да се подобрят. Ебаси тъпата статия, да не мислите че иначе всички ще минат на ел коли?

  7. 7 Профил на Цайко
    Цайко
    Рейтинг: 1313 Неутрално

    Значи, дизелът може да има някакво предимство само, ако се кара с крадена нафта. Ако се купува нафта от бензиностанция не виждам къде им е далаверата на дизеляците.

  8. 8 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 5468 Разстроено

    Поляците вече "изреваха" от вноса на 3-4 годишни евтини дизели!А нашите "търговци"потриват ръце!Как ще станем дизеловото гробище на Европа!

    До истината се достига с познание!
  9. 9 Профил на Wornoxmaniak
    Wornoxmaniak
    Рейтинг: 1188 Неутрално

    До коментар [#3] от "osl19549478":

    Ръчни на 3-та.

  10. 10 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 5217 Любопитно

    Регулации от министерството на финансите, от транспортното, от екологичното, няма ли да има?!

    Стената на срама: Топ 10 на руските тролове във Форума - von_seeckt, Шопов, Julian Mall, Noise, WWW, Taiga, Нормален гланц, Али Ибн Абдул Обстул Бей, Divi filius, qwerty 500....
  11. 11 Профил на marine eng
    marine eng
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Трябва спешно да се въведат високи екотакси за внос на автомобили над пет години, в размер, който да обезмисля вноса им, увеличаване на данъците и застраховките, както и обвързването им с екологичния отпечатък на автомобила, и не на последно място сериозно затягане на техническите прегледи... така за няколко години ще си решим проблема, че може и места за паркиране да се намират.

  12. 12 Профил на VD
    VD
    Рейтинг: 320 Неутрално

    До коментар [#6] от "lol"
    Точно така, ама повечето хора не ползват главите си да мислят !


    VD
  13. 13 Профил на Ден
    Ден
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Глупава статия.
    Единствената разлика ще бъде в това, че секънд-хенд дизел-автомобилите 3-10 г. ще станат достъпни за тези, които досега купуваха - 10-15 г.
    Т.е. това ще се отрази положително на средната възраст на автомобилите, движещи се у нас.

  14. 14 Профил на Ден
    Ден
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Има и други лоши новини за притежателите на автомобили с различен двигател от дизеловия, които зад еко-маската всъщност таят съвсем други надежди.
    В момента акцизът върху горивата се поема основно от дизеловото гориво. За него той е надут до степан, която го изравнява с бензина, въпреки, че себестойността му е далеч по-ниска.
    А, акцизите върху горивата са основен приходен източник в Бг бюджета.
    Тъй, че при удар по дизела, останалите горива ще трябва да компенсират загубите. Това всеки знае, какво означава.

  15. 15 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 5468 Неутрално

    До коментар [#11] от "marine eng.":

    Доживях да Ви сложа ++++++++

    До истината се достига с познание!
  16. 16 Профил на razor
    razor
    Рейтинг: 1206 Неутрално

    "Повече от половината от дизеловите двигатели са на възраст над 10 години и без стандартните филтри за дизелови частици, които имат всички автомобили след 2011 г."

    Тук е разковничето.

    Решението е просто, но болезнено за изборните резултати - забрана на внос на дизелови автомобили без филтър за твърди частици. Или като за начало - по-стари от 10 години, по примера на Албания.

  17. 17 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 507 Неутрално

    Забрана за внос на коли над 10 години.
    И всяка кола внос трябва да е минимум Евро 5.
    По вискоки данъци за колите, намаляване на количеството увеличаване на качеството.
    Не може всеки цървул да кара кола, колата трябва да е лукс в големите градове.
    Няма къде да се паркира, замърсява се въздуха, има трафик.
    Който може да си позволи хубава кола, парко-място и т.н. ще кара.
    Другите с градския транспорт.

  18. 18 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3022 Неутрално

    Абе те по бедните села си карат още старите ЗИЛ-ове и возят дърва от гората с машини от 1970 год. :)

  19. 19
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  20. 20 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 5468 Неутрално

    До коментар [#13] от "Ден":

    Имате доста глупаво разсъждение -един 8-10 годишен дизеляк от Холандия,Германия или Италия е на 250-450000 км.И отдавна е загубил всички качества на катализатора си!И на тамошните търговци им е по-евтино да ги продадат бързо на нас отколкото да плашат прегледи,данъци,ремонти....и предаване за скраб!В "браЦка "Гемания за да оставиш колата за скраб цената започва от 350Евро!!!!

    До истината се достига с познание!
  21. 21 Профил на Bojidar Vasilev
    Bojidar Vasilev
    Рейтинг: 352 Неутрално

    Така ще е докато новите автомобили в България са по-скъпи отколкото в ЕС , лизинговите условия заради банките са тежки за масовия човек , доходите са ниски . Да започнат реформата от там и всичко ще си дойде на мястото . Кой не би искал нова кола пред стари боклуци

  22. 22 Профил на scott
    scott
    Рейтинг: 760 Неутрално

    До коментар [#17] от "eyd13372645":

    верно ли тва?
    А НЕ МОЖЕ ЛИ, ОТ ЗЛАБА, ДРУГИТЕ, ДА СПИРАТ, ДЕРЪТ, РАЗРУШАВАТ, ПАЛАТ НОВИТЕ КОЛИ И ДА ПРЕБИВАТ НАГЛИТЕ СОБСТВЕНИЦИ НА НОВИТЕ КОЛИ,А?

  23. 23 Профил на scott
    scott
    Рейтинг: 760 Неутрално

    Дай дизелъ. На далаверка, ефтино, достъпно....добре, че стана таз игра с ел.колите, че и ние да покараме хубави афтомобили.

  24. 24 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 536 Неутрално

    До коментар [#14] от "Ден":

    Акцизът в България може да се вдигне спокойно и крайните цени да останат същите. Но държавата не иска да си вземе своето и предпочита да го дава на картелчици и руски "освободители".

  25. 25 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 733 Неутрално

    Глупости на търкалета..При положение , че 50% от регистрираните автомобили в България са над 20 годишни всеки "нов" внос след 2000-та си е напредък!

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  26. 26 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 778 Неутрално

    Трябва спешно да се въведат високи екотакси за внос на автомобили над пет години, в размер, който да обезмисля вноса им
    —цитат от коментар 11 на marine eng.

    Ма няма внос вече - вътрешнообщностна доставка се води.
    Ако забраниш да си купиш дизел от ЕС над 5 г, трябва да забраниш и от България да можеш да си го купиш - инак дискриминация.
    Можеш да забраниш само от извън ЕС, но то и сега никой то там не внася, така че на практика няма как.
    Това, което трябва да се направи е да се въведе стриктен контрол на годишния технически преглед, а също и проверки на място ако видимо пуши някой автомобил. И спиране от движение ако не отговаря на нормите.

  27. 27 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 536 Неутрално

    До коментар [#17] от "eyd13372645":

    Забрана за внос на коли над 5 годишна възраст, не 10. И поне Евро 4. Време е да станем бяла държава, а не само да се бием в гърдите какви сме европейци, че даже и горди, че председателстваме !

  28. 28 Профил на Eisbär
    Eisbär
    Рейтинг: 1237 Неутрално

    Доста странна статия на фона на:
    1. На колко години е автопарка в БГ
    2. Колкото по стара колата, толкова по-нискък данък
    3. Липса на всякакви регулации и предимства стимулиращи купуването на нови и/или по-малко замърсяващи коли
    Обобщено: на тези коли ще се радваме в БГ предвид рамката създадена от държавата

  29. 29 Профил на rossen4i4o
    rossen4i4o
    Рейтинг: 485 Неутрално

    измислен проблем , но в съответствие с налудничавите идеологии на мутро милиционеризма , проблема не е във мръсния въздух а в мръсното съзнание на всяка власт докопала се да ;управлява; , всякакви изсмукани от пръстите ;закони; които да пълнят личните сметки на изродите

  30. 30 Профил на stef
    stef
    Рейтинг: 572 Разстроено

    Продължава да е масово неразбирането, че Евро 5/6 нормите са много далеч от реално отделяните азотни окиси и производителите не могат да влязат в нормативните изисквания
    Именно затова в много градове забраната е за всякакви дизелови автомобили без значение колко са нови.
    Тук е другият проблем, че в България е огромен процентът на продадените нови дизеляци, в Германия падна с 15% например за сметка на бензиновите.

    Така че рестрикциите трябва да са за всички дизели, а не после да се сетим, че и новите замърсявали били...

    Stef
  31. 31 Профил на Родолюбец
    Родолюбец
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Глупава статия.Единствената разлика ще бъде в това, че секънд-хенд дизел-автомобилите 3-10 г. ще станат достъпни за тези, които досега купуваха - 10-15 г. Т.е. това ще се отрази положително на средната възраст на автомобилите, движещи се у нас.
    —цитат от коментар 13 на Ден


    Според мен, разумното поведение при покупка на кола на "старо" е под 10 години бензинов двигател и монтиране на газова уредба. Хем по-евтино (гориво), хем по-екологично.

    Родолюбец
  32. 32 Профил на orchis
    orchis
    Рейтинг: 323 Неутрално

    Глупава статия.Единствената разлика ще бъде в това, че секънд-хенд дизел-автомобилите 3-10 г. ще станат достъпни за тези, които досега купуваха - 10-15 г. Т.е. това ще се отрази положително на средната възраст на автомобилите, движещи се у нас.
    —цитат от коментар 13 на Ден


    Не е баш така. Поевтиняването на дизелите ще се отрази върху продажбите на всички други коли, повечето от които са по-чисти. Т.е. ефектът няма да положителен.

    Съвсем друг е въпросът доколко точно замърсяването от автомобилите ни е най-наболелия проблем. Многото коли по принцип влошават качеството на живот, но замърсяването на въздуха от отоплението през зимата е къде по - сериозен проблем. Това едва ли не се разбира от нашите министри, по-скоро ни подготвят за увеличение на някой друг данък.

  33. 33 Профил на 1107a
    1107a
    Рейтинг: 871 Неутрално

    А те незамърсяващите дизелови коли с избушени "катализатори" колко ли са полезни?

  34. 34 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1644 Неутрално

    Хайде стига рев. Западняците щом толкова им е промит мозъка, та да си продават икономичните дизелови коли, ние ще ги вземем. Да покараме и ние малко хубави коли по на 7-8 години, а не бензинови дараци на по 25 години, дето вече са опасни за движение по пътищата - един скъсан болт и колата в насрещното го отнася.
    Фрау Лицемеркел ако толкова е загрижена за екологията, да ръчка Фолксваген пак да пуснат Туран на метан, а защо не и Мерцедес, БМВ, Ауди и т.н.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  35. 35 Профил на bpcorp
    bpcorp
    Рейтинг: 842 Неутрално

    Още чакам S-класа дизеларка на 4-5 години за 2000 лева.

  36. 36 Профил на touchthis
    touchthis
    Рейтинг: 335 Неутрално

    Лошо ама според мен дизеловите коли не са проблема, а са част от него (да речем 5%). Основния проблем са ТЕЦ-овете и твърдото гориво за отопление. Много статии се изписаха, но не чета в тях мерки за намаляване на отоплението на дърва и въглища.

  37. 37 Профил на foxhd
    foxhd
    Рейтинг: 274 Неутрално

    Колко и да е бедно положението в страната не може всеки цървул да си е купил кола за 2000 лв и да я търкаля.Трябва да се забрани вноса на стари гробници над 10 г.

  38. 38 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 840 Неутрално

    Има решение на драмата с въздуха в София: да се забрани на коли с еконорма под Евро 4 да получават стикери за синя и зелена зона!

    Евроатлантида
  39. 39 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1420 Неутрално

    До коментар [#17] от "eyd13372645":
    Ми то и при социализЪма автомобилите бяха лукс!? Към това ли се стремим?

  40. 40 Профил на dearblue
    dearblue
    Рейтинг: 581 Неутрално

    Дизела е фракция на петрола и трябва да се използва защото няма къде да се складира

  41. 41 Профил на Brad Mehldau
    Brad Mehldau
    Рейтинг: 612 Неутрално

    А? Сега сме на евро 2, ако ни наводнят евтини евро 4/5 нещата само могат да се подобрят. Ебаси тъпата статия, да не мислите че иначе всички ще минат на ел коли?
    —цитат от коментар 6 на lol


    Нещо ти куца логиката. Ти да не мислиш, че селтака с Евро 2 катафалката ще я върне обратно в Европа, като си вземе по-нова? Печките само се трупат и колкото по-скоро се направи неизгодно купуването на дизелови коли, толкова по-добре.

  42. 42 Профил на marine eng
    marine eng
    Рейтинг: 466 Неутрално

    До коментар [#26] от "Камен":

    :D нямало внос, и защо се плаща еко такса за колите нов внос...

  43. 43 Профил на Ганьо Балкански
    Ганьо Балкански
    Рейтинг: 8 Разстроено

    Как точно са ни виновни западняците, които се били освобождавали от стари дизели? Защо коли с високи емисии минават технически преглед? Никой не ни е виновен че срещу 15 лева всяка нафтова печка си получава стикера.
    Украинците са по-бедни от нас, но тоя проблем са го решили отдавна ( макар и по малко по- други подбуди)

  44. 44 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1644 Неутрално

    До коментар [#41] от "Brad Mehldau":

    И защо да се прави неизгодно купуването не дизелови коли? Дизела има мощност, тяга и икономичност. Дизеловата ни кола гори 5/100, бензиновата ни с 2-2,5 л. отгоре. Или искаме да сваляме още кожи от бедния български народ?

    Апокалипсисът апокалиптичен
  45. 45 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9118 Неутрално

    Стари дрехи, стари обувки, сметището на Европа.

  46. 46 Профил на touchthis
    touchthis
    Рейтинг: 335 Неутрално

    До коментар [#44] от "БМЗ":

    не схващаш и грам за кво става въпрос :) Не е важно колко ти гори колата (респ колко ти струва), а колко вредни емисии има.

  47. 47 Профил на anarhochristian
    anarhochristian
    Рейтинг: 1692 Неутрално

    Аз като гадно анархистче да попитам, как така желаните регулации върху търговията с автомобили (вторичен пазар) кореспондират с либертарианския модел на нерегулиран (саморегулиращ се) свободен пазар?

  48. 48 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 2929 Весело

    Само ще кажа, че днес за Европредседателството пред НДК всички дойдоха с дизелови черни Мерцедеси

  49. 49 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1933 Неутрално

    Лицемерно е държава, която моли за изключение от еко-правилата, за да си ползва изключително вредните ТЕЦове, неотговарящи на никакви еко-стандарти, да ми говори за екология.
    Като прочетох и че лидерът в дизеловите двигатели ФИАТ бил с най-замърсяващи дизели и се ядосах.
    Половината от дизеловите коли в света са с двигатели на ФИАТ. Останалата половина са с Пежо/Форд. Германците от ФВ онзи ден почнаха да правят комънрейл дизели, и веднага ги хванаха да манипулират данните. Сега пак италианците им виновни...
    Като вкараш от Германия някой Хлопел с фиатски двигател, той не замърсява ли?!
    Да се забрани транзитното преминаване на ТИРове през България, един натоварен ТИР гори нафта колкото 10 леки коли. Да ги качват на влакове за преминаване през България.
    Изключително манипулативна и поръчкова статия.

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  50. 50 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1644 Неутрално

    До коментар [#46] от "touchthis":

    А от ауспуха на бензиновата кола да не би да излиза парфюм с аромат на лавандула? И като стана дума, половин България се отоплява на твърдо гориво. Ами да вземем да го забраним, че то малко ли замърсява?

    Апокалипсисът апокалиптичен
  51. 51 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 705 Неутрално

    Важен е контролът колите да имат катализатори и филтри за саждите, а имат ли ги, замърсяванията са в пъти по ниски отколкото на старите таратайки, които се карат масово по пътищата ни.

  52. 52 Профил на Swan_
    Swan_
    Рейтинг: 753 Неутрално

    На мен друга карта ми показа. За кой ли път Дневник лекичко манипулира... А вече 20 години ви чета и ви вярвам.

    https://www.dropbox.com/s/g8z8daer8m7371o/air quality map.jpg?dl=0

    https://swansphotography.com/
  53. 53 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 733 Неутрално

    Нефта си е нефт..като няма дизел, който е неотменна част от процеса на преработка къде мислите че ще "изчезнат" тези вредни вещества?? Ще се превърнат в цветя ли??:-) Първо ако всички дизели статат бензинки цената на бензина трябва да стане двойна..Второ заради съхранението на "непотребният" дизел тройна. Трето..неизползваният продукт ше бъде не по-малко опасен.
    Да не продължавам..:-)

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  54. 54 Профил на itisiprav
    itisiprav
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Статията е тенденциозна и най-вероятно обслужва вносителите на нови автомобили.
    Картата, която е показана може да е вярна, но за зимния отоплителен сезон - специално за България. Откакто времето се затопли- от около седмица всеки ден следя степента на замърсяване на следния сайт: https://airbg.info/map/ . Замърсяване няма, дори и в София.

  55. 55 Профил на петро
    петро
    Рейтинг: 582 Неутрално

    Мдааааа, пак за всичко е виновна корупцията по високите етажи.
    Да не би да си мислите, че фирмите за внос на стари коли просто така, решил тоз инциативен чиляк, купил автовози и давай. Няма такова нещо, там трябва да се "шарят" куфарчета с манги, иначе не става. А е лесно, проектозакон в НС, гласува се, Държавен вестник и всички стари коли, десни волани отиват там, където им е мястото. Нооо, няма да мине в НС, защото там са раздадени куфарчетата и при гласуването ще видите и точно къде са, но тук пак идва корупцията в прокуратурата за да не се самосезира.
    Това е омагьосан български кръг!

  56. 56 Профил на Brad Mehldau
    Brad Mehldau
    Рейтинг: 612 Неутрално

    До коментар [#46] от "touchthis":А от ауспуха на бензиновата кола да не би да излиза парфюм с аромат на лавандула? И като стана дума, половин България се отоплява на твърдо гориво. Ами да вземем да го забраним, че то малко ли замърсява?
    —цитат от коментар 50 на БМЗ


    Явно изобщо не искаш да схванеш. Не става въпрос за миризма. Става дума за фини твърди частици, които излизат от дизеляка и които са директно свързани с респираторните заболявания. И да, същите ги има и от отоплението на твърдо гориво, така че и то трябва да се забрани.

  57. 57 Профил на Само Левски
    Само Левски
    Рейтинг: 1017 Неутрално

    Да се забрани вноса на дизелови автомобили произведени преди 2011 год.

  58. 58 Профил на Big Muzzy
    Big Muzzy
    Рейтинг: 1890 Неутрално

    Тезт които сега се внасят са в пъти по-добри от движещите се по пътищата така че ефектът ще е по-скоро положителен.

  59. 59 Профил на Big Muzzy
    Big Muzzy
    Рейтинг: 1890 Неутрално

    Тезт които сега се внасят са в пъти по-добри от движещите се по пътищата така че ефектът ще е по-скоро положителен.

  60. 60 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3825 Неутрално

    Баси и простата статия...! Все едно, след няколко месеца ще съберем всички трошки от Европа. Не, че не сме събрали достатъчно до момента.
    Естествено, няма нищо такова. Нещата при нас, ще си останат, както са си... Европейците ще си карат дизелите, докато ги амортизират и след десетина години ще ни ги продадат. Който чака евтина и хубава кола от Европа, покрай тамошните ограничения за дизелите, много се е объркал!
    На нас, кой ни е виновен, че имаме крайно глупава политика по отношение на вноса на всякакви коли. Още по-глупава е данъчната политика, свързана с притежаването на МПС. Европейците, не са ни виновни, че избираме откровени крадци и идиоти да ни управляват...!

    Бивш tww09306483.
  61. 61 Профил на alg57373608
    alg57373608
    Рейтинг: 466 Неутрално

    София вече е газовата камера на страната, особено центъра на града. Страшно е да помисли човек, какво ще се случи в съвсем близкото бъдъще. И правителството, и общината, както и не малка част от населението не само че нищо не правят да се намали замърсяването на въздуха, но с действие и бездействие само допринасят за непрекъснато влошаване на проблема.

  62. 62 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3825 Неутрално

    До коментар [#26] от "Камен":

    Аха...! Ще се въведе контрол, ама друг път...! Ти, как виждаш от ГЕРБ да посегнат на основния си електорат? Народа иска да кара евтини, разхлопани, пушещи и смърдящи автомобили. Иска да ги кара из дупките и из прахоляка. Иска да ги паркира по тротоари и градинки или пред панелката. Иска да плаща по 20 лева за данък и преглед...! Не я виждам поне аз, тази работа с контрола...!

    Бивш tww09306483.
  63. 63 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3825 Неутрално

    До коментар [#61] от "alg57373608":

    Нищо им няма на шопите...! Като не им харесва, обратно по селата...! :)

    Бивш tww09306483.
  64. 64 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 705 Неутрално

    Според мен, разумното поведение при покупка на кола на "старо" е под 10 години бензинов двигател и монтиране на газова уредба. Хем по-евтино (гориво), хем по-екологично.
    —цитат от коментар 31 на Родолюбец
    Съвременните бензинови двигатели - точно тези "под 10 години", са изключително неподходящи за газови уредби, освен ако самият производител (обаче производител с опит, а не "Грейт Уол") не е предвидил заводска версия на газ! Тъкмо избиеш цената на газовата уредба и започват проблемите, ама много досадни проблеми! Това не са бензинките от 90-те години, това е ЕВРО 5 и 6 - сложни и капризни двигатели.

  65. 65 Профил на sasoss
    sasoss
    Рейтинг: 785 Неутрално

    До коментар [#17] от "eyd13372645":

    Всъщност не е така. Масово "хитрия" българин маха филтъра за твърди частици след като си купи автомобил.
    Трябва постоянен контрол на емисиите. Но с настоящата система за годишни технически прегледи, това е загубена кауза.

  66. 66 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 2189 Неутрално

    До коментар [#13] от "Ден":Имате доста глупаво разсъждение -един 8-10 годишен дизеляк от Холандия,Германия или Италия е на 250-450000 км.И отдавна е загубил всички качества на катализатора си!И на тамошните търговци им е по-евтино да ги продадат бързо на нас отколкото да плашат прегледи,данъци,ремонти....и предаване за скраб!В "браЦка "Гемания за да оставиш колата за скраб цената започва от 350Евро!!!!
    —цитат от коментар 20 на Messerschmitt


    Специално в Холандия не можеш да си продадеш колата, без да е минала на преглед, нито на холандец, нито на танганаец. Затова хората си ги поддържат. А кола на 10 години и на 250 000 километра с оригинален катализатор няма, щото няма да може да се движи.

  67. 67 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 2354 Неутрално

    Проблем има, но наш'те умници не правят нищо. Отдавна трябваше да се направи схема с повишаващи се изисквания към старите автомобили и хората да си правят елементарна сметка. Сега ножът е опрял до кокъла и тиквите само се ослушват. Пример - Сф е замърсена от много години, а крутите мерки ще вземат много полит. глави/тикви.

  68. 68 Профил на sasoss
    sasoss
    Рейтинг: 785 Неутрално

    До коментар [#44] от "БМЗ":

    2018.
    2018 година.
    2018 година сме.
    На тези твои представи от 20 век мястото им е в ... 20 век. Настоящите бензинови двигатели са с разход като дизеловите. За твое сведение 120 бензинови коня дават разход 4,6 при 80 км/ч (тествано от мен). За градски условия не ти трябва по-висока скорост.

  69. 69 Профил на bretschneider
    bretschneider
    Рейтинг: 536 Неутрално

    До коментар [#1] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

    Махането на акциза върху газта една също добра опция, ама ще метат камъни по мен ако го кажа! :) :) :)

  70. 70 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2961 Неутрално


    В Индия има ограничение на леки автомобили с диз.двигател над 2500 куб.см.
    На някакво изложение журн. питали тамошния шеф на БМВ с какъв акъл е изложилил диз. експонат, на което той отговорил:

    "Ами таз' кола изкарва през ауспуха по-чист въздух отколкото засмуква отпред двигателят."

    Така, че всичко е относително.

  71. 71 Профил на Станка Марсианка
    Станка Марсианка
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Решението е много просто: данъци и глоби.

    В западна европа автомобил на 10+ години има такива данъци, че на практика ти е по-изгодно да го продадеш и да си купиш по-нов отколкото да го управляваш. Със събраните пари се модернизира градския транспорт, строи се инфраструктура за велосипеди, паркове и се създават програми за съфинансиране при покупката на електромобили (в Румъния вече имат работеща програма за това).

    Някой казват, че електромобилите били скъпи: китайските модели започват от $10 000 и стигат до $20 000 и идват със стандартна гаранция между 5-10 години. Колата е малка (максимум 4 пасажера с 1 куфар багаж) с едно зареждане минава около 150-200км. Вярно, че не може да ви докара полюция на егото като Ауди А8, но пък е изключително рентабилна.

    В допълнение се налагат общински акцизи на горивата и на отоплението, което замърсява въздуха... събраните акцизи се инвестират по същия начин като предходните средства. Освобождават се от данъци всички електромобили... В някои страни дори отиват по-далеко: ако използваш автомобил хибрид, електромобил или велосипед можеш да печелиш пари (чрез данъчни облекчения).

    Къде работят така нещата: Дания, Норвегия, Швеция, Холандия, Ирландия... сигурно и на много други места. Разбира се така най-вероятно ще изгубиш изборите в България понеже доста ще бъдат недоволните, но това което ще направиш за следващото поколение ще е невероятно.

    През 1947 в Дания и Холандия цените на горивата са били астрономическо високи. На практика никой не е можел да си позволи да кара автомобил. Минават на велосипеди, строят съответната инфраструктура и модернизират и влаковете си. До ден днешен там има страхотна култура за тези превозни средстава. Холандия има едни от най-модернитата и най-гъста мрежа от магистрали в света, но населението масово ползва велосипеди и обществен транспорт...

    Въпрос на култура и вкус... в България Ганьо е свикнал да е в кола и на светофарите да потегля с "въртене на гумите".

  72. 72 Профил на bretschneider
    bretschneider
    Рейтинг: 536 Неутрално

    До коментар [#47] от "anarhochristian":

    За кото и да ти говорят, става въпрос за пари, и то твоите да идат от твоя джоб в нечии друг :)

  73. 73 Профил на alexthemaina
    alexthemaina
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Обобщение:
    Каращите дизел, да не ми се правят на зелени!

  74. 74 Профил на lol
    lol
    Рейтинг: 1444 Неутрално

    До коментар [#71] от "Станка Марсианка":

    Глупости. В западна европа карат нови автомобили защото могат да си го позволят. Всички обичат нови и модерни неща.

  75. 75 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2961 Неутрално

    До коментар [#74] от "lol":

    Една от главните причини за каране на нови автомобили в Западна Европа се дължи на факта, че поддръжката на старите става много скъпа.
    Не само данъците, но и ремонтите.
    Няма го бълг. майстор-тричко, дет да барне и оправи дефекта за литъл мъни.

  76. 76 Профил на бабачко
    бабачко
    Рейтинг: 736 Неутрално

    Статията е много тъпа. Все едно на съседа 25 годишното волво с 2 и не знам колко л бензинов мотор и 4 литровото му Гранд Чероки е по-чисто от евро 5/6 дизел. А на западняците 20-25 годишните таралясници отдавна са по нашите улици, така че по-мръсно едва ли ще стане. На всичкото отгоре, на София например, едва ли дизелаците са проблема. А за старите автобуси на градския транспорт? А за изключително мръсните улици с прахоляк до небето?

    искаш нов монитор? изтрий тук: ##############
  77. 77 Профил на Ще върнем България в Европа
    Ще върнем България в Европа
    Рейтинг: 2483 Неутрално

    всеки ден следя степента на замърсяване на следния сайт: https://airbg.info/map/ . Замърсяване няма, дори и в София.
    —цитат от коментар 54 на itisiprav


    Статията е манипулативна. Виж сайта след понеделник вечерта другата седмица, когато ще се запалят печките за отопление, как ще се оцвети в жълто и червено над нормата.
    Замърсяването е от изгаряне на мокри дърва и некачествени въглища в стари печки и камини, които трябва да отидат за скрап. Стара камина, печка или котел с мокри дърва изхвърля във въздуха до 3200 мг/м3 въглероден оксид, при норма 500 мг/м3 за нов отоплителен уред.

    https://map.airly.eu/pl/
    Това е карта на Полша, с опция памет на данни до 12 часа назад - горе в дясно. Вечер става червена. Те имат програма за замяна на старите отоплителни уреди с нови, с отстъпка до 50%. Тук програмата на общината е ограничена до инсталиране на 30 печки в едно софийско село.
    Смогът се бори с морков, не с тояга и забрани.

  78. 78 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 12081 Неутрално

    Автомобилното лоби в ЕК е с моно го силни позиции :)
    Каквото и решение да се вземе, те ще спечелят :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  79. 79 Профил на Станка Марсианка
    Станка Марсианка
    Рейтинг: 237 Неутрално

    До коментар [#75] от "Ф.Нинов":

    Да, напълно си прав.

    Освен това цените за поддръжката на старите автомобили са въпрос на държавни регулаци. Въпрос на воля и желание от страна на управляващите е да го направят, но не искат, защото на изборите...

    Може да се приемат закони, които да определят размера на застраховките според възраста на автомобила - старите автомобили крият по-големи рискове: гражданска отговорност за една година на 7+ годишен автомобил в Дъблин струва повече от автомобила. За 10+ годишна цена гражданската е на 2х цената на автомобила и това го плащаш всяка година.

    Данъците на автосервизите могат да се вдигнат и да се изисква поемане на гаранционни срокове за ремонтите. Може да се регламентира вноса и продажбата на резервни части и да се обвърже с поемане на по-сериозни гаранции от търговците. Това ще остави само светстните в бизнеса. С всяка година гаранцията за ремонтите става все по-скъпа и съответно ремонтирането и поддържането на стари автомобили става неизгодно.

    Затова западна европа гледа да си продава трошките за по 100-500 евро (транспорта до България излиза долу-горе колкото колата), а автоджамбазите в България ги препордавата за 3-4000 лева същите и си докарват по 2-3000 лева чиста печалба от всяка кола без да поемат никакви гаранции.

    За Холандия го бяха смятали че поддръжката (данъци, застраховки и ремонти) на автомобил на 7 години струва около 20% от нетния годишния доход на средностатистическия холандец. 10 годишен автомобил струва около 35% от нетния годишния доход.

  80. 80 Профил на happystory
    happystory
    Рейтинг: 766 Неутрално

    Много ме дразни как говорят абстрактно, все едно страната е жива е тя кара коли. ХОРАТА избират каква кола да си купят. ХОРАТА, а не страната. Ако един човек имаша повече пари много ясно че ще си купи по добра кола. Хората избират кола според възможностите си, ако искате хората да избират по ''добри'' коли, направете така че покупателната им способност да се увеличи бързо за да може да могат да си позволят по добри коли. Вместо да се концетрират в/у увеличаване на покупателната способност, те искат да намалят малкият избор на хората. В по богатите страни какво караха до сега? 40 години карат там скапани коли докато най-накрая им се увечи покопателната способност достатъчно да могат да си позволят по добри коли и изведнъж почват да критикуват нас за това че караме скапани коли. Бахти долните лицемери.

  81. 81 Профил на aralambi
    aralambi
    Рейтинг: 766 Неутрално

    Статията е тенденциозна и най-вероятно обслужва вносителите на нови автомобили.Картата, която е показана може да е вярна, но за зимния отоплителен сезон - специално за България. Откакто времето се затопли- от около седмица всеки ден следя степента на замърсяване на следния сайт: https://airbg.info/map/ . Замърсяване няма, дори и в София.
    —цитат от коментар 54 на itisiprav


    Наистина е манипулативна, като почнеш от картата. Защо не е написана датата и часа? На линка, който са дали в момента се вижда това:
    http://www.eea.europa.eu/themes/air/air-quality-index
    И отгоре има дата и час - 10 април 2018, 09 UTC+3, което е източноевропейско време.
    За България кръгчетата са зелени и жълти - fair и moderate.
    Има още един сайт за твърди прахови частици в реално време -
    airtube.info. На него в момента ФПЧ в София са средно 10 μg/m³.
    Поръчкова статия, типичен случай на фейк нюз.

  82. 82 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2961 Неутрално

    До коментар [#79] от "Станка Марсианка":

    Мой колега във ФРГ си беше купил там пет годишен джип Кия, който след няколко месеца хвърли мотора.
    Поглежда в интернет и се оказва, че това било характерно за произведените в определен период от тази серия. Демек - лош късмет.
    Тюхкайки се гледа, струва, смята - стига до решение да го шитне в итернет за остатъчна цена, която имат други подобни.
    Идава поляк и го твари на автовоз.
    Дойчо го пита: "Абе, ко ша го праиш?"
    - Как какво, аз купувам само от този вид и съм се специализирал по отремонтирането им. Знайщ колко са ми минали през ръцете. Същитите като твоя!"

  83. 83 Профил на georgi_ww
    georgi_ww
    Рейтинг: 655 Неутрално

    Резултатът от тази кампания срещу дизела е драстична манипулация на пазара за употребявани коли. Засега кампанията върви успешно - пазарът се изкриви. Няма как да се изкриви скоро пазарът на горивата обаче. Както по-горе колеги отбелязаха, дизелът ще не ще, излиза от рафинерията - трябва да се продава и гори. Още не са се намесили големите играчи - ще поръчат едно проучване и ще се окаже, че азотните окиси и саждите са най-хубавото нещо за околната среда и ще започне следващата манипулация.

  84. 84 Профил на Цайко
    Цайко
    Рейтинг: 1313 Неутрално

    Яко шизофреници във форума, като как` Станка, примерно. Хем го дават зелени, хем искат колата да се кара 5 години и да ходи за претопяване, което от своя страна не е много зелено.

  85. 85 Профил на Родолюбец
    Родолюбец
    Рейтинг: 470 Весело

    Съвременните бензинови двигатели - точно тези "под 10 години", са изключително неподходящи за газови уредби
    —цитат от коментар 64 на cristo_n


    Ти да видиш? Съвременните газови инжекциони се управляват от компютър, който работи съвместно с основния компютър. Никакъв проблем. Личен опит.

    Родолюбец
  86. 86 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1956 Неутрално

    Проблемът ще се реши лесно с регулиране на данъци и такси. Налагане на двойни и тройни налози за такива стари трошки, а за електромобили и висок клас еко коли - ниски данъци. И забрана за внос на коли над 25 г. в България. По-ниски лихви при кредити за купуване на нови коли или електромобили. Или направо за електромобили да има там 1-2 години гратисен период без данъци. И обявяване на някакъв период от 10 години /например/, след който коли над 20 години и без еко инсталации ще бъдат спирани от движение на наша територия.

    С настоящата политика за колите в БГ нищо няма да се постигне, защото изобщо я няма. Който няма пари да си купи кола по-нова от 20-годишна, да се вози на трамвая. Едногодишна карта за ЦГМ в София е 350 лв, колкото е само сумата за ремонт и поддръжка на стария таралясник без да броим парите за гориво и винетки, данъци...

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  87. 87 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1710 Неутрално

    Дизела е фракция на петрола и трябва да се използва защото няма къде да се складира
    —цитат от коментар 40 на dearblue


    ами има крекинг за целта,даже Лукойл си направиха инсталация за крекинг явно не разчитат вечно да им купуваме дизела

  88. 88 Профил на Бай Ганьо
    Бай Ганьо
    Рейтинг: 279 Весело

    Ако спрат дизелите газта ще се качи двойно. Новите коли масово са с директно впръскване и с евтина газова не става, а и ще харчите и бензин. Колкото и да се пенявите това е положението, аз лично нямам търпение да се докопам до някой американски или немски VW с евро 6, реално отговарящ на евро 3-4. Всъщност всички живеете в някакви страшни илюзии за екологията, като карате 15 годишни мощни коли далеч не сте еко, няма и да бъдете. Карам си нафтичката на 6та със 140 и си харча 6/100, мечтайте си за същото

  89. 89 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 3108 Неутрално

    Чистия въздух е привилегия на богатите. Ама като духне вятър от изток на запад?

  90. 90 Профил на Balkanets
    Balkanets
    Рейтинг: 237 Гневно

    Някой много се старае да подготви общественото мнение за налагане интересите на лобито на вносителите на нови автомобили.

    НЕУВАЖАЕМИ ТЪРТЕИ, КРАДЦИ, МОШЕНИЦИ И ХРАНТУТНИЦИ ОТ ПОЛИТИЧЕСКАТА КЛАСА!
    АКО ИСКАТЕ ДА КАРАМЕ НОВИ КОЛИ
    СПРЕТЕ ДА НИ КРАДЕТЕ!

    Тогава ще имаме пари за нови коли и ще се топлим на газ. В противен случай ще ни изкарате на улицата! Нашият живот не е за подигравка!

  91. 91 Профил на marine eng
    marine eng
    Рейтинг: 466 Весело

    До коментар [#53] от "ostin22":

    Най-добре не продължавай, че кой знае кави неща ще се изцепиш още...

  92. 92 Профил на Zizu
    Zizu
    Рейтинг: 1127 Неутрално

    За пореден път каруцата пред коня!!!!
    Направете така, че заплатите да са по 1000 евро (поне) и тогава ще се карат нови или почти нови автомобили!

    Прости хора управляват Родината!
    Неграмотни!

    Машини прости, народ неук.
  93. 93 Профил на Петър Иванов
    Петър Иванов
    Рейтинг: 1044 Любопитно

    Българинът е убеден че дизелът е по евтин и даже по-малко замърсяващ. На първо време може да се ограничи възрастта за внос на стари дизели ... И тук веднага се препъваме в популизма

  94. 94 Профил на touchthis
    touchthis
    Рейтинг: 335 Неутрално




    До коментар [#46] от "touchthis":А от ауспуха на бензиновата кола да не би да излиза парфюм с аромат на лавандула? И като стана дума, половин България се отоплява на твърдо гориво. Ами да вземем да го забраним, че то малко ли замърсява?
    —цитат от коментар 50 на БМЗ

    Еми там е проблема, бе човек, точно, че половин българия се отоплява на дърва и въглища. Трябва да се внесе механизъм за намаляване на употребата им. Това става със краткосрочни, средносрочни и дългосрочни стратегии. Налагане на данъци за твърдо гориво на производители и посредници и прочее и прочее.. в същото време облекчения за алтернативни източници на отопление и тн.

  95. 95 Профил на candid
    candid
    Рейтинг: 263 Неутрално

    До коментар [#31] от "Родолюбец":

    и повече циановодороди. Да си ги дишаме за здраве. Много по-опасни са от фините прахови частици, но кой ти разбира от химия. Ако дизеловото ни гориво отговаря на ДИН няма да има проблеми, но докато Лукойл блъска парафини - проблем и за двигателя и за въздуха, при парафина винаги има сажди, поради непълното изгаряне.

    candid
  96. 96 Профил на Brad Mehldau
    Brad Mehldau
    Рейтинг: 612 Неутрално

    Гледам наслагали сте ми минуси. ОК, нямам претенции да се харесам на всекиго.

    Обаче се чудя:

    Не ви ли дразни, че вече зад почти всяка дизелова кола не може да се диша?

    Наистина ли не вярвате, че вдишването на тази мизерия води до респираторни заболявания?

    Не смятате ли, че здравето на нас и децата ни е по-важна от това всеки да има евтина кола?

    Чета някакви обяснения как бил беден българинът и затова купувал дизелови коли и все едно най-важното нещо на света е Сульо и Пульо да кара евтина кола, а здравето ни не е важно. Вие сериозно ли?! Сульо може да кара кола на бензин и да сложи газова уредба и пак ще му е евтино. Кой говори изобщо за покупка на нова кола или електричка?!

    Една стара кола на бензин е по-евтина от дизелова кола на същите години! Пульо може да си прави сметката, че после ще си избие от уж по-голямата икономия на дизеловата кола, но не вкарва в сметките, че всъщност тряба да сменя DPF, който е супер скъп. И затова му го махат нелегално! И тази кола започва да пуска чист канцероген Това не ви ли дразни?!

    Айде слагайте минуси, Андрешковци!

  97. 97 Профил на Скакауец
    Скакауец
    Рейтинг: 1119 Неутрално

    До коментар [#44] от "БМЗ":2018. 2018 година. 2018 година сме. На тези твои представи от 20 век мястото им е в ... 20 век. Настоящите бензинови двигатели са с разход като дизеловите. За твое сведение 120 бензинови коня дават разход 4,6 при 80 км/ч (тествано от мен). За градски условия не ти трябва по-висока скорост.
    —цитат от коментар 68 на sasoss

    Сам вярваш ли си на писанията???
    Аз имам и дизел и бензин 2-3 годишни са.
    Градско: дизел 7.5л/100км; бензин 10л/100км.
    Извънградско: дизел 6л/100км; бензин 6.5л/100км
    Няма нужда да ми отговаряш, защото знам от първа ръка какво съм написал!


    Европейски ценности: слушкаш Шорош, папкаш грантове! (наръчник на българските либерални медии)
  98. 98 Профил на georgi_ww
    georgi_ww
    Рейтинг: 655 Неутрално

    До коментар [#87] от "1001":

    Крекингът е решение, но е енергоемка операция и крайният продукт се оскъпява.

  99. 99 Профил на Скакауец
    Скакауец
    Рейтинг: 1119 Неутрално

    Карам си нафтичката на 6та със 140 и си харча 6/100, мечтайте си за същото
    —цитат от коментар 88 на Бай Ганьо

    Аз също. Адмирации!

    Европейски ценности: слушкаш Шорош, папкаш грантове! (наръчник на българските либерални медии)
  100. 100 Профил на Brad Mehldau
    Brad Mehldau
    Рейтинг: 612 Неутрално

    Какво значение има разходът, ако се изтровим? Дори да приемем, че дизелът е по-икономичен, това с какво оправдава систематичното натравяне? После спестените пари в лечение ли да отиват? А като се говори за икономия на дизела, смятате ли по-високата първоначална цена на дизеловата кола, по-скъпото обслужване и най-вече цената за смяна на DPF? Колко от вас ще си сложат ръка на сърцето и ще си признаят, че не са си махнали DPF-а в някой гараж, вместо да си платят няколко хиляди за нов? Тънки балкански сметчици.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK