Въглеродните емисии от автомобили в Европа спадат заради данъци и стимули

Въглеродните емисии от автомобили в Европа спадат заради данъци и стимули

© Charles Platiau, Reuters



Парниковите емисии от автомобили намаляват в редица европейски държави. Позитивната тенденция се дължи на различни данъци, субсидии и стимули, с които отделните страни насърчават потребителите да избират по-екологични коли, отделящи по-ниски емисии въглероден диоксид (CO2). Това сочат данни в нов анализ на Европейската агенция за околната среда (ЕАОС) към Европейската комисия. Намаляването на емисиите парникови газове от транспорта е основен приоритет за Европейския съюз.


Друга важна тенденция, видна от изследването, е, че расте и броят на страните, предлагащи стимули за закупуване на електрически автомобили. В същото време се очаква вредните емисии от камиони и автобуси да се увеличат, ако не бъдат предприети мерки.


Почти всички държави - членки в Европейския съюз са приели такива стимули под някаква форма. Това е довело до постоянен спад на нивата на емисии на CO2 от нови автомобили през последните 15 години. Докладът сочи като пример за страни с относително малко стимули България, Естония, Чехия и Полша.




От другата страна на класацията е Норвегия, която води през 2016 г. заради по-широкото използване на такъв вид данъци и стимули за насърчаване използването на коли с по-ниски емисии, пише в доклада "Подходящите данъци и стимули оказват влияние върху покупките на нови автомобили".


30% спад на CO2 за 15 години


За последните 15 години емисиите CO2 от новите автомобили в Европейския съюз са спаднали с около 30% от 2001 г. насам - от 170 g CO2/km през 2001 г. до 118 g CO2/km през 2016 г., с годишно намаление от 2%. За да се постигне следващата цел до 2021 г., се налага спад на тези емисии с още 20%.


По-късно този месец агенцията ще публикува нови официални статистически данни за средните емисии на CO2 от автомобилите за 2017 г.


Политиките в сектора трябва да бъдат внимателно разработени, за да се избегнат нежелани неблагоприятни въздействия, например увеличаване на емисиите на други замърсители, предупреждават от агенцията.


Анализът се базира на изследване на Европейския тематичен център за замърсяване на въздуха и смекчаване на промените в климата към ЕАОС акцентира на финансовите стимули, които използват държавите от ЕС, както и Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и Швейцария, за да накарат гражданите си да карат по-екологични автомобили, и какъв е ефектът от тези стимули. Проучването включва седем казуса, които изследват различните подходи за данъчно облагане и стимули във Франция, Германия, Гърция, Ирландия, Нидерландия, Норвегия и Полша.


Заключението е, че потребителите по-лесно купуват коли с по-ниски емисии при достатъчно големи и целеви данъци и стимули.


Само за пет години (от 2010 до 2016 г.) значително е скочил и броят на държавите, които предлагат стимули за използване на хибриди и батерии за електрически автомобили (единственото изключение от тази тенденция е Полша). За да се подпомогне навлизането и търсенето им, е необходима и достатъчно добра инфраструктура за зареждане, която да даде на хората надеждност, уточняват авторите на изследването.


Норвегия има най-голям брой стимули в тази посока, което се доказва и от ниските нива на парникови емисии в страната и от високия дял на електромобили през 2016 г.


Камионите и автобусите отделят около една четвърт от емисиите на CO2 в транспортния сектор, като се очаква делът им да нарасне с 10% до 2030 г. в сравнение с 2010 г., ако не бъдат предприети нови мерки за ограничаване на емисиите.


Има значителна разлика между отделните страни в осреднените нива на емисиите на CO2 и темпа на намаляване. Португалия има най-ниски парникови емисии в ЕС през 2016 г. - 105 гр./км, следвана от Холандия, Дания и Гърция, в сравнение с най-високата стойност от 134 гр./км в Естония, следвана от Литва.


В ЕС емисии на CO2 от новите автомобили са най-ниски в Норвегия (93 g/km), докато най-високите са в Швейцария (134 g/km).


Видовете данъци и такси


Предвидените данъци и стимули включват тези, които се основават на емисиите на CO2 (или свързания с тях параметър като мощността на двигателя) на колите, както и тези, специално насочени към технологиите с нулеви и ниски емисии (включително горивни клетки, електрически и хибридни превозни средства). Четирите категории данъци и стимули:


– такси за придобиване - регистрация, субсидии за закупуване, схеми за бонуси, при които автомобилите с нисък разход на емисии получават данъчно облекчение (бонус), а замърсяващите автомобили над определен праг са силно облагаеми - схеми малус или схеми за скрап за замяна
– повтарящи се - годишни такси за движение, пътни такси, задръствания или такси за зони с ниски емисии, безплатен паркинг или използване на преференциални ленти
– дружество - като облагане на обезщетения в натура на служителите, ползващи частни автомобили, пропорционално на емисиите на CO2
– инфраструктура - държавни средства за инсталиране на съоръжения за зареждане и зареждане на превозни средства с ниски емисии.

Коментари (23)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 4383 Неутрално

    А България към същата Европа ли спада, тъй като тук на този етап еко-автомобилите са твърде скромен процент?

    Цензурата не е страшна. Страшна е автоцензурата и манипулацията. (моя мисъл) | Най-лесно се управлява беден и прост народ. (управленски принцип у нас в годините на прехода, а може би и от по-рано)
  2. 2 Профил на DS
    DS
    Рейтинг: 978 Неутрално

    Дизелите отделят значително по малко СО2

    Както „Дневник” се бори с БСП, така „Работническо дело” не се е борило с капитализма"
  3. 3 Профил на evtimvz
    evtimvz
    Рейтинг: 667 Неутрално

    Като отидеш във Франция, Австрия, Германия, Дания и др. за да влезеш в някои зони на градовете ти трябва еко-стикер. В същото време нормите са уеднаквени за целия ЕС. Плащаш навсякъде такси за едно и също нещо и сътветния стикер за страната, като може да налепиш 10-ина стикера. Във Австрия е около 100 лв стикера, в Германия около 30. За другите - не знам.

    Защо е необходимо всичко това. Нека има един стикер за целия ЕС, който да показва какви са емисиите на колата ти. А пък всеки град да решава за себе си, кои коли да допуска.

  4. 4 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2338 Неутрално

    Не е добре поднесен материала и остава някакво недоумение.
    Норвегия най-много стимулира, а Португалия има най-ниските емисии.
    Понеже емисиите са дадени в количества за километъра, на какво се дължи това и какви са абсолютните стойности, ако въобще може да се оценят за страна ли, за единица площ или население.
    Хубаво е че я има и вероятната тенденция за в бъдеще ще е да се произвеждат все по-малко отделящи автомобили, хибриди и електромобили, но понеже Земята е една за всички, каква е ползата, че ние, имам предвид ЕС ще ограничим и дори намалим емисиите, ако Китай и Индия ги увеличат, САЩ се дърпат или изчакват. За Руия и Южна Америка нищо не се знае, освен че се изсичат огромни количества гора. Африка си остава тъмна във всички отношения, така че ако и докато не се стигне до общо разбиране, този въпрос ще си остава теоретично-пожелателен.

  5. 5 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 3016 Неутрално

    Това е начинът- система от санкции и стимули за да се ограничат въглеродните емисии и фините прахови частици и градовете да станат добри за хората, а не за автомобилите!!!

  6. 6 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1529 Неутрално

    Правилно, въглеродните емисии намаляват също като автохтонното население на Европа. В крайна сметка Европа трябва да е "халал" за "новите европейци".
    Европейците да раждат деца, а не да се занимават с дреболии.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  7. 7 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1347 Неутрално

    До коментар [#5] от "selqnin":
    До тук добре, а как да опазим да не влизат външи емисии от други части на света? А може би да издигнем стена за да не може да минават такива емисии отвън?

  8. 8 Профил на tvr18355030
    tvr18355030
    Рейтинг: 552 Неутрално

    А България към същата Европа ли спада, тъй като тук на този етап еко-автомобилите са твърде скромен процент?
    —цитат от коментар 1 на Читател


    Не, България е азиатска циганска държава. Тукя няма много бели хора. Само цигани които предпочитат да се тровят с нафтови газови камери на колела.

  9. 9 Профил на proventuss
    proventuss
    Рейтинг: 337 Неутрално

    От собствен опит: 144к.с. Евро2 данък 300 евро, 110к.с. Евро4 данък 108 евро.
    Колежка със Ситроен Ц2 Евро5 данък 30 евро.

    "Пенсионер вее руско знаме, а иска немска пенсия!! Ама откъдя, накъдя, бе....??" - фейсбук статус
  10. 10 Профил на proventuss
    proventuss
    Рейтинг: 337 Неутрално

    Като отидеш във Франция, Австрия, Германия, Дания и др. за да влезеш в някои зони на градовете ти трябва еко-стикер. В същото време нормите са уеднаквени за целия ЕС. Плащаш навсякъде такси за едно и също нещо и сътветния стикер за страната, като може да налепиш 10-ина стикера. Във Австрия е около 100 лв стикера, в Германия около 30. За другите - не знам.Защо е необходимо всичко това. Нека има един стикер за целия ЕС, който да показва какви са емисиите на колата ти. А пък всеки град да решава за себе си, кои коли да допуска.
    —цитат от коментар 3 на evtimvz

    Зелен стикер за бензинова кола в Германия струва 5 евро, за дизел 9. Глобата за навлизане в екозона без стикер е 80.

    "Пенсионер вее руско знаме, а иска немска пенсия!! Ама откъдя, накъдя, бе....??" - фейсбук статус
  11. 11 Профил на stef
    stef
    Рейтинг: 942 Любопитно

    Дизелите отделят значително по малко СО2
    —цитат от коментар 2 на DS


    Най-вероятно на това се дължи тази статистика, защото без последните 3-4 години, дизелите станаха твърде популярни, но така или иначе CO2 е безобиден за човека и това, което е възможно да предизвиква е парниковият ефект и глобалното затопляне.
    Дизелът има далеч по-вълнуващи истории да сподели на белите ни дробчета...

    Stef
  12. 12 Профил на shisharko
    shisharko
    Рейтинг: 540 Неутрално

    С други думи, Европа показва среден пръст на петролната мафия. Подкрепям!

  13. 13 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10360 Весело

    Много активна е темата за автомобилните емисии и замърсяване напоследък :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  14. 14 Профил на ДСиБ
    ДСиБ
    Рейтинг: 487 Неутрално

    Както се вижда разликата не е голяма, най-ниска стойност 105гр/км Португалия, и най-висока 134гр/км в Естония.
    И по-полека с тези данъци, като гледам някои искат да направят 1000лв данък на 20-годишна кола. И после защо вече сме под 7млн. Направо да забранят колите на тези с доходи под 1000лв, и на пенсионерите. Първите и те ще избягат, а вторите да ги затварят някъде, че да не пречат. Без на бай Иван опелчето, с което върти не повече от 2хил км на година, въздуха ще е свеж като в планината.

  15. 15 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1377 Неутрално

    Зелен стикер за бензинова кола в Германия струва 5 евро, за дизел 9
    —цитат от коментар 10 на proventuss


    Това сигурно е за коли регистрирани в Германия. За чужди е 12,50 евро, а по пощата от е 15 евро:

    https://www.tuev-sued.de/auto_fahrzeuge/feinstaub-plakette/feinstaubplakette_ausland/england

    Критериите обаче в Германия и Франция не са същите, а в Австрия стикер за лека кола не беше нужен. Инак не е толкова лошо идеята да има единни европейски критерии.

  16. 16 Профил на today
    today
    Рейтинг: 1347 Неутрално

    Това са много добри новини, браво!

    Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!
  17. 17 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1508 Неутрално

    Въглеродните емисии в Европа не спадат въобще. Те просто се местят с автовозите от запад на изток и юг. Представете си гигантски автовози, превозващи балони, пълни с въглеродни емисии. Пристигат в България и изхвърлят емисиите тук като в бунище. Точно това се случва са нашите 20-годишни таралясници.

    Решението са го намерили на запад, трябва да се въведе и тук. Увеличаване с 50 % данъците на бензини и 100 % на дизели, намаляване с 60 % данъците на електромобили. И категорична забрана на внос на коли в България, по-стари от 15 години и по-ниски от Евро-4. Както достъп на такива коли на българска територия. Ако се наложи, да се даде някакъв гратисен срок, за да има време всички собственици да се отърват от джуганите си. Коли без катализатори да не могат да се регистрират в КАТ.

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  18. 18 Профил на Г.Е.М.
    Г.Е.М.
    Рейтинг: 1329 Любопитно

    До коментар [#4] от "tsvetko_51":

    Много добре сте порасъждавали, така е. Сега остава Европа да изгради преградна система за целия ЕС така, че да си дишаме само нашия, по-чист въздух.
    Наистина ЕС се опитва да бъде лидер в опазването на околната среда, в частност на въздуха, но само за сметка на своите жители. Останалата част от света нехае и не се интересува от глобалните проблеми на климата, всички държави гледат своя интерес, а ние се грижим за общия. Е, така няма да стане. Докато не започне целия свят да гледа на този проблем като едно цяло, прогресът ще бъде минимален или в застой.

  19. 19 Профил на bastaa
    bastaa
    Рейтинг: 476 Неутрално

    Значи хем се налагат по-високи данъци за ограничаване на CO2 за колите, хем половин Европа се отоплява на газ, а за тежката индустрия е основен източник на енергия, строи се Северен поток 2 и т.н.!? За да няма CO2 просто не трябва да има горене. Макар и газта да отделя по-малко емисии, пак си отделя доста.
    От друга страна планетата ни няма да е толкова зелена без CO2 :)

  20. 20 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 2525 Неутрално

    Цялата работа е за да се оправдаят новите данъци и акцизи за богатите европейци. В абсолютни стойности тези намалени стойности от автомобилите в Европа китайците ги отделят за няколко часа.

  21. 21 Профил на Go Go
    Go Go
    Рейтинг: 71 Любопитно

    Това, че комисията е отчела намаляването на въглеродните емисии от талиги е добре. Да вземе и да отчете и емисиите от немската химическа промишленост, но резултатът май няма да е толкова добър.

    В интерес на истината емисиите от талиги намаляха заради въвеждането на модерните дизелови мотори с филтър за фини прахови частици. А последният термин е нарочно направен да подвежда, става дума за сажди. За съжаление същите мотори отделят азотни оксиди, които са по-вредни за хората. Американските студенти свършиха добра работа и изловиха VW, но не са само те дето послъгват.

    За още по-голямо съжаление Бош в началото на годината за пореден път отложи производтвото на батерии за автомобили. Остава да се надяваме на Илон Мъск и китайчетата.

    А за най-голямо съжаление тия отчети от разни комисии на парче не дават реална представа за глобалното дередже. През лятото имаше публикация за топенето на ледовете в северния ледовит океан. Имаше даже снимка, направена от спътник на НАСА. И естествено се твърдеше, че причината са въглеродните емисии. Като порових по-внимателно в мрежата, се оказа, че бозата е пълна с косми. Основна причина за топенето на ледовете са саждите и те се изхвърлят главно от фабриките на Китай и Индия, които горят кюмюр, а не от автомобилите. Ако си говорим за конвенция, тя трябва да ограничи изхвърлянето на сажди, а не просто въглеродните емисии.

    73! Go Go
  22. 22 Профил на cqo33546357
    cqo33546357
    Рейтинг: 237 Неутрално

    До коментар [#21] от "Go Go":

    ++++ за смисления коментар
    Ще сложа под черта още малко за "еко" лицемерието в Европа.

    1. Автомобилите с електро задвижване - като цяло екологичния им отпечатък ще се окаже по лош от този на дизела (няма да навлизам в подробности но могат да се проверят , изработка на батерията, отработка на батерията, ток за батерията ...(твърдо съм за разработка на тези технологии особено след като виждам напредъка но масовото им внедряване в този момент ще навреди на екологията повече отколкото дизелите)
    2. ВЕИ - страхотна концепция и имаме и не лоши технологии в областта за съжаление прилагането им в целия европейски съюз става по престъпен начин под шапката "еко".
    3. Както колегата каза изнасянето на замърсителите в Китай на намалява цялостното замърсяване просто си замитаме нашия боклук в чужда кочинка.

    Та еколицемерието ми е най противната черта в Евросъюза

  23. 23 Профил на marine eng
    marine eng
    Рейтинг: 481 Неутрално

    В България обаче ако стане въпрос за такси всички ревват колко били бедни и как имали право на автомобили според библията





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK