Съдът "пусна" трасето на "Струма" през Кресненското дефиле

Съдът "пусна" трасето на "Струма" през Кресненското дефиле

© Мария Съботинова



Върховният административен съд (ВАС) отхвърли жалбите срещу екооценката за изграждането на т.нар. източен обход на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле. Решението все още не е публикувано на сайта на институцията, защото се заличават личните данни.


Информацията от пресцентъра на съда е само, че тричленен състав - Румяна Папазова, Николай Гунчев (докладчик) и Сибила Симеонова, е отхвърлил с окончателно решение жалбите на две физически лица и на сдружение "За земята – достъп до правосъдие" срещу решение на министъра на околната среда и водите от 19 октомври 2017 г. по оценка за въздействие на околната среда (ОВОС).


"С решението е одобрено осъществяването на инвестиционно предложение "Подобряване на трасето на Лот 3.2 на Автомагистрала "Струма" по Източен вариант Г 10.50.", посочват от съда.




Източният вариант разделя движението по магистралата на две самостоятелни и раздалечени едно от друго пътни платна. Платното в посока Гърция ще преминава по съществуващия сега път Е-79, а за София - по нов терен на изток от Кресненското дефиле. Предвижда се рехабилитация и укрепване на Е-79, като се включат и различни мерки за опазване на биологичното разнообразие. Планът е преди Кресна едното платно на магистралата да се отделя на изток и да обхожда града, а не както сега целият трафик да минава през него. Платното от Кулата за София ще започва на 100 м след пресичането с жп линията за мина "Ораново". Оттам ще минава вляво от сегашното шосе, след което ще тръгва на югоизток успоредно на река Градевска и между кварталите на Симитли Ораново и Дълга махала. После ще пресича второкласния път за Гоце Делчев и ще навлиза в планинския скат.


Приблизителната дължина на тази част от магистрала "Струма" е 24 км.


Решението на първата инстанция е окончателно, след като в края на миналата година парламентът реши въпреки президентското вето да ограничи правото на граждани и организации да обжалват пред втора съдебна инстанция екооценки и други административни актове във връзка с околната среда и биологичното разнообразие.

Коментари (42)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на grayeagle
    grayeagle
    Рейтинг: 1442 Неутрално

    Само така. Вега ще се види кой е на хранилка и кой ще пищи без причина. Искам да попитам групата на Христо/ които имат вид и дрехи на планинари, но по планини няма да ги видите/, моля, кажете досега пътя дали е до реката и в дефилето или е обходен. Според мен е в дефилето и сега. Защо не протестирате за настоящия път. Дали и сега шумим и пречим на животните- да, напълно. Дали има напълно безопасен път за всички животински видове- няма. Дали рафтинг фирмите пречат на животните- пречат. Вместо да се акцентира върху личното ековъзпитание на хората- хвърлянето на отпадъци например. Защото Струма открай време е река, в която местните си хвърлят отпадъците , даже строителни такива. Дано стане проекта и да може да стигнеш спокойно където си тръгнал, а животинските видове нека бъдат защитени с мрежи безопасни проходи.

  2. 2 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 2049 Неутрално

    Добра новина, що народ измря там.

    The best way to predict the future is to invent it.
  3. 3 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2285 Неутрално

    дано стане ,че народа се изтрепа

  4. 4 Профил на Тома Белев
    Тома Белев
    Рейтинг: 679 Весело

    най-после - сега с парите за една магистрала ще се построи напълно законно половин.

  5. 5 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4036 Неутрално

    Съдът отвори пътят към Европа НО КЪМ СЪДА !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  6. 6 Профил на deymus
    deymus
    Рейтинг: 1932 Неутрално

    Хайде да го започват, че да го свършват.

  7. 7 Профил на tww09306483
    tww09306483
    Рейтинг: 3797 Неутрално

    Още ли ги дъвчат и умуват тия километри и това миниатюрно дефиле...?!

    Социалистът християнин е по-страшен от социалиста безбожник...! / Ф.М. Достоевски
  8. 8 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 7675 Неутрално

    Само така. Вега ще се види кой е на хранилка и кой ще пищи без причина. Искам да попитам групата на Христо/ които имат вид и дрехи на планинари, но по планини няма да ги видите/, моля, кажете досега пътя дали е до реката и в дефилето или е обходен. Според мен е в дефилето и сега. Защо не протестирате за настоящия път. Дали и сега шумим и пречим на животните- да, напълно. Дали има напълно безопасен път за всички животински видове- няма. Дали рафтинг фирмите пречат на животните- пречат. Вместо да се акцентира върху личното ековъзпитание на хората- хвърлянето на отпадъци например. Защото Струма открай време е река, в която местните си хвърлят отпадъците , даже строителни такива. Дано стане проекта и да може да стигнеш спокойно където си тръгнал, а животинските видове нека бъдат защитени с мрежи безопасни проходи.
    —цитат от коментар 1 на grayeagle


    Христовата банда хич не им пука за никакви животни! Те пречат! Пречат на всичко!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  9. 9 Профил на 001
    001
    Рейтинг: 771 Весело

    ако няма насрочени протести за сейв пирин или за сейв кметицата на младост,
    днес ще има протест срещу решението за магистралата.
    В Българя от години си има професионални протестъри

  10. 10 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1631 Неутрално
  11. 11 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3392 Неутрално

    До коментар [#7] от "tww09306483":

    Дъвчат ги!Шото присъдружните партийки на Прокопиев се скъсаха да пречат !НПО-тата взимат пари от Швейцария и Австрия,за да пречат на изграждане на лифтове,от кого ли взимат, за да пречат на изграждане на транспортна инфраструктура?!

  12. 12 Профил на D
    D
    Рейтинг: 368 Неутрално

    Съда трябва малко по-бързо да се произнася по подобни казуси. Мен ако клиент трябва да ме чака за нещо една година да съм останал без клиенти. Дори още един път трябва в тази посока. Разбира се с възможно най-малки последствия за животните. Магистрали трябва да има до всички големи градове за да се придвижват хора и товари бързо.

  13. 13 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3392 Неутрално

    До коментар [#9] от "001":

    Много са забавни с еднотипнитв плакатчета Сейв Пирин,Сейв Иванчева или дуги сейвове!А,са едни и същи протестъри,с едни и същи лидери!Що не тръгнат с плакати"Дайте ни власт!" Като онази комунистка,която викаше "Кой ще ми даде пари!?!"

  14. 14 Профил на deepblue
    deepblue
    Рейтинг: 724 Неутрално

    На пресконференция от асоциацията посочиха, че за последните 5 години в Кресненското дефиле на всеки километър са "изникнали" по два надгробни паметника, а по 8 човека са се "сдобили" с тежки увреждания. Според тях през последните 5 години този пътен участък си е извоювал печалната слава на най-кървавото трасе в страната ни. Всеки ден забавянето на строителството на АМ "Струма" е причина за тежки катастрофи, голям брой загинали и ранени.

    Председателят на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи Владимир Тодоров цитира статистика, според която за периода 2012 - 2016 г. на Кресненското дефиле са станали 270 катастрофи, 25 са загиналите, а броят на ранените е 119. По трасето Благоевград - Сандански катастрофите за същия период са 893, загиналите 52, ранените 300.


    Зелените на протест- Спаси Кресненското дефиле.

  15. 15 Профил на Майндърбайндър
    Майндърбайндър
    Рейтинг: 1144 Весело

    В природата нищо не е вечно и се променя непрекъснато.Така,преди време хората слезли от дърветата и оттогава им трябват пътища.Едни гущери пък,като нямало откъде да минат сдобили се с пера и се научили да летят.

    АКО НЕЩО ПРИЛИЧА НА ДЕБИЛ,ДЪРЖИ СЕ КАТО ДЕБИЛ,ГОВОРИ КАТО ДЕБИЛ-ТОВА Е ДЕБИЛ.
  16. 16 Профил на sokratus
    sokratus
    Рейтинг: 481 Любопитно

    До коментар [#1] от "grayeagle":

    И ти си един орел!!!
    Има нещо много просто и ти е, че ЕС дава пари за биоразнообразието и иска от нас да го опазване! И отново ЕС дава пари за магистралата! Т.е. дават ни парите за магистралата и искат от нас да опазим биоразнообразието! Е тогава защо не важи правилото, "който плаща той поръчва музиката"!!!
    Отговорът е от прост, по-прост - корупция!
    Нашите управляващи ще пуснат едното платно горе, а другото долу почти няма да го пипат, но ще изпишат толкова пари, колкото и ако бяха двете платна горе! И трето, ако някой обжалва трасето заради биоразнообразието в европейският съд, Ще спечели! И познай кой ще връща парите след решението на съда - всички ние, а щеше да е хубаво тези които са ги откраднали и тези дето ги подкрепят! ;)

  17. 17 Профил на Conservative Future
    Conservative Future
    Рейтинг: 1686 Разстроено

    Не случиха на послушни съдии във всички съдебни институции това Зелените и туйто.

    Формулата за спасение на Европа и на България: християнство, патриотизъм, капитализъм. Другото е от лукавия.
  18. 18 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 7675 Неутрално

    До коментар [#16] от "sokratus":

    А ти си отрядник и пазиш социалистическия ред?

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  19. 19 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8883 Неутрално

    До коментар [#17] от "Conservative Future":

    Какви зелени. Населението начело с кмета протестираха. Щели да живнат покрай разкопките.

  20. 20 Профил на marker
    marker
    Рейтинг: 829 Неутрално

    До коментар [#19] от "Роси":


    До коментар [#17] от "Conservative Future":Какви зелени. Населението начело с кмета протестираха. Щели да живнат покрай разкопките.
    —цитат от коментар 19 на Роси


    Това с разкопките е друго.
    Статията е за Кресненското дефиле и екооценките.

  21. 21 Профил на variomatic
    variomatic
    Рейтинг: 83 Неутрално

    Бе не е най-добрият вариант за магистрала, ама поне ще почват да я строят, че да имаме магистрала до Гърция най-накрая...

  22. 22 Профил на Умнокрасив
    Умнокрасив
    Рейтинг: 1129 Весело

    Прочетох заглавието като "Съдът пусна прасето" и звучи дори по-хубаво ;)

    No Pain No Gain
  23. 23 Профил на macholibre
    macholibre
    Рейтинг: 272 Весело

    До коментар [#22] от "Putarak":

    Ако няма бира с това прасе - излизам на протест...

  24. 24 Профил на Антикомунист и антиГЕРП
    Антикомунист и антиГЕРП
    Рейтинг: 906 Неутрално

    До коментар [#22] от "Putarak":


    До коментар [#23] от "macholibre":

    Сейв дъ пигс! Станете вегани!

    Бъдещата устойчива енергетика ще е симбиоза между ядрени генериращи мощности и ВЕИ. Ето защо е важно да се построи безопасната АЕЦ Белене възможно най-бързо!!!
  25. 25 Профил на dun
    dun
    Рейтинг: 786 Неутрално

    До коментар [#14] от "deepblue":

    Когато бе одобрена екооценката за цялата магистрала през 2008 изрично е записано да се работи по тунела на кресна за да не се стигне до стар път в дефилето при влезли в експлоатация останалите отсечки от магистралата!
    Хайде сега ти ми кажи как стана така че АПИ и пет-шест правителства не изпълниха законното решение и така доведоха до тези жертви?!

  26. 26 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3392 Неутрално

    До коментар [#16] от "sokratus":

    За биоразнообразието не знам,но в Кресненското Дефиле загиват и са ранени десетки,ако ме стотици годишно!Само,за да може някакви НПО-та да взимат грантове!Стига вече!Нека се каже-който блокира"Струма" е убиец!

  27. 27 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3392 Весело

    До коментар [#19] от "Роси":

    Мдааа,а Оня населението било против!

  28. 28 Профил на tvr18355030
    tvr18355030
    Рейтинг: 571 Неутрално

    Вероятността ЕК (тия дето дават парите) да се съгласят с трасе през дефилето и да не поискат да се връщат парите за цялата магистрала е точно 0%.

  29. 29 Профил на tvr18355030
    tvr18355030
    Рейтинг: 571 Неутрално

    Бе не е най-добрият вариант за магистрала, ама поне ще почват да я строят, че да имаме магистрала до Гърция най-накрая...
    —цитат от коментар 21 на variomatic


    Въобще не е добър вариант. А можеше да е хубав тунел. Дори парите за него бяха удобрени още преди 5 години. Вече можеха да са го почнали та дори и завършили. Но нали гаражните фирми на Шиши не могат да строят голями тунели и парите трябваше да се дадът на чужда фирма. И най-смешното е, че парите за малоумния вариант с хиляди естакади накрая се оказаха почти колкото би струвал дълъг тунел.

  30. 30 Профил на idiotstavrev
    idiotstavrev
    Рейтинг: 925 Неутрално

    До коментар [#16] от "sokratus":За биоразнообразието не знам,но в Кресненското Дефиле загиват и са ранени десетки,ако ме стотици годишно!Само,за да може някакви НПО-та да взимат грантове!Стига вече!Нека се каже-който блокира"Струма" е убиец!
    —цитат от коментар 26 на yanne


    Защо загиват Тролчев? Защото не спазват правилата за движение, не ги убива пътя а собствената им глупост!

  31. 31 Профил на idiotstavrev
    idiotstavrev
    Рейтинг: 925 Неутрално

    До коментар [#16] от "sokratus":

    Тц, тц - много минуси са ти сложили гербавите тролове, не обичат като им се говори истината. На тях им дай псевдоправосъдие като това във ВАС, може би най-политически контролирания съд в България.

  32. 32 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 7675 Неутрално

    [quote#30:"idiotstavrev"][/quote]

    Ти май и на волска кола не си се возил!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  33. 33 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3317 Неутрално

    Пътят през дефилето не може да стане магистрала.

  34. 34 Профил на fifo123
    fifo123
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#31] от "idiotstavrev":

    Да, напълно съм съгласен. Ако повечето шофьори спазваха поне донякъде ограниченията на скоростта и забраната за изпреварване, нямаше да има толкова катастрофи. Минавал съм веднъж оттам, спазвайки ограниченията, и общо взето всички ме изпреварваха, включително и ТИР-ове.

  35. 35 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3317 Неутрално

    "И най-смешното е, че парите за малоумния вариант с хиляди естакади накрая се оказаха почти колкото би струвал дълъг тунел."
    До коментар [#29] от "tvr18355030":

    Сам признаваш, че открития вариант не може да е по-неизгоден от тунелния. А това е нещо положително. На никой не му е приятно да се набута в 15 км дупка, в която ако нещо му се случи, няма измъкване.

  36. 36 Профил на vdiv
    vdiv
    Рейтинг: 237 Весело

    А бе да поканим "скучния" охлюв на Елон Мъск да дойде и да изкопае две тунелчета. Хубаво е Е-79 да остане като резервен път.

  37. 37 Профил на intergalactic
    intergalactic
    Рейтинг: 752 Неутрално

    Най-накрая. Стоп на зеления рекет от "Демократична България" и нещастните партийки вътре.

    Коментарите ми са мои собствени и не отразяват непременно възгледите на Фондация Америка за България.
  38. 38 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4404 Неутрално

    До коментар [#11] от "yanne":
    Как точно пречат?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  39. 39 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4404 Неутрално

    До коментар [#37] от "intergalactic":

    Я глей ти, нов виновник си имаме. Движение на един месец е виновно за некадърност от 10 години насам...

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  40. 40 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4404 Неутрално

    Решението е безумно тъпо. Как точно през дефилето ще мине трасе на магистрала? Герберастията дали си задава този въпрос? Щото отговорът е твърде ясен за съжаление.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  41. 41 Профил на shule
    shule
    Рейтинг: 563 Неутрално

    Браво! Най после! Толкова умни и добри за хората неща бяха спрени, протакани и провълени заради стотина платени, крякащи дебили.

  42. 42 Профил на victortrt
    victortrt
    Рейтинг: 944 Неутрално

    До коментар [#40] от "Darth Plagueis":

    Явно ще бъде скоростен път, наречен магистрала, без да става за това - с тесни ленти и голяма крива на завоите. Нищо ново, то и след Перник беше така, първо автомобилен път, сега май е вече магистрала, а е един и същ.
    Иначе за убитите, ами хора и аз ходих веднъж по 03.03.към Баня до Банско и на отиване добре, но на връщане беше некакъф ужас, некакъф ад, всичко с по-нова кола изпреварва без видимост и то колона от коли. Очевидно половината загинали може да са били и невинни жертви, но другата половина са си били сами виновни или дървото, в което са спрели.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK