От летище Сарафово до центъра на Бургас ще се стига и с велосипед

От летище Сарафово до центъра на Бургас ще се стига и с велосипед

© Дневник



Освен с автомобил, градски транспорт или такси от летище Сарафово до центъра на Бургас ще може да се стига и по алтернативен и устойчив начин – с велосипед, както и пеша.


Най-късно до края на 2018 г. общината ще е изградила пешеходни и велосипедни алеи за това разстояние от 10 км – между летището, което е разположено в залив, и центъра на морския град. Тази нова вело- и пешеходна алея ще се свърза с изградената вече велоалея до солните езера.


Това съобщи заместник-кметът по строителство, инвестиции и регионално развитие Чанка Коралска на последния семинар "Екообщина" на тема "Устойчива градска мобилност".




По думите й с приключването на проекта до края на годината община Бургас ще стане първата община, осигурила пешеходен и велосипеден достъп летище - център.


Проектът е част от цялостен план за градска мобилност на града за периода 2014 – 2020 г., в който се акцентира именно на разширяване на велосипедната инфраструктура, на зелените коридори и площи в града.


Общината ще увеличи електрическите велосипеди под наем с още 30 броя и ще осигури допълнително 25 станции за зареждането им.


Темпо зони с 30 км/ч


До шест месеца в центъра на Бургас ще се обособят и т.нар. темпо зони, в които скоростта за автомобилите ще бъде ограничена до 30 км/ч. Местната власт смята да ограничи движението на коли в центъра, като въведе повече платени зони за паркиране в рамките на следващите две години.


Почти всички стари пешеходни зони вече са ремонтирани и като цяло тези пространства ще се разширяват, обясни още Коралска.


Местната власт ще изгради и оборудване т.нар. буферни паркинги на ключови места, обвързани със системата на обществения транспорт.


За своите успешни и устойчиви политики община Бургас стана победител в същата категория в миналото издание на конкурса "Екообщина" за 2017.

От летище Сарафово до центъра на Бургас ще се стига и с велосипед

© Надежда Чипева, Капитал


Градове за пешеходците


Градовете трябва да бъдат проектирани така, че да бъдат в полза на пешеходците, а не на автомобилите. На това акцентира Силви Банун, координатор – развитие на практиките на използване на велосипед към Министерство на екологичния и солидарен преход, която представи каква е френската стратегия за насърчаване използването на колело в градовете.


Банун подчерта, че обособяването на пешеходни пространства и използването на велосипед имат много предимства. Сред тях наблегна и на и на икономическите ползи: в райони, където присъствието на автомобили е ограничено стойността на недвижимите имоти се покачва, увеличава се желанието на хората да посещават търговски и културни обекти, да пазаруват и да сядат в ресторанти.


Като конкретни мерки за постигане на устойчиви практики в града Банун изтъкна намаляване на максималната допустима стойност на скоростта на автомобилите в центъра на града и улесняване изграждането и използването на велоалеи и пешеходни пътеки.

Коментари (23)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Tzariqt e Gol
    Tzariqt e Gol
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Браво. Там, където има кмет на ГЕРБ, там районът се развива. Там, където е кмет на БСП, районът е в упадък и се краде на поразия.

  2. 2 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 901 Неутрално

    Браво, отличен маршрут ( не че някой ще тръгне за летищтето с велосипед ) , но заради ландшафта по протежение на пътеката.

  3. 3 Профил на simon40
    simon40
    Рейтинг: 218 Неутрално

    До коментар [#1] от "Tzariqt e Gol":

    Да нямате предвид Варна?
    Там кмета от кои беше че забравих....

  4. 4 Профил на Kotarak
    Kotarak
    Рейтинг: 812 Неутрално

    И като в София имаме кмет на Герб какво се случва? Съсипия, крадене и работа на парче. В София няма тротоари, близо сме до положението отпреди век, когато са писали чужденците, че в София калта е много.

  5. 5 Профил на Tzariqt e Gol
    Tzariqt e Gol
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#3] от "simon40":

    Варна се развива колкото и да не ви се иска. Вие за кой кандидат кмет гласувахте на последните избори във Варна?

  6. 6 Профил на i.s
    i.s
    Рейтинг: 220 Неутрално

    Браво, отличен маршрут ( не че някой ще тръгне за летищтето с велосипед ) , но заради ландшафта по протежение на пътеката.
    —цитат от коментар 2 на dorn



    Вие не, но работещите да и тези, пътуващи само с раница също. Живея на 30 км от летище и когато летя само с раница, отивам до летището с колело, паркирам го там, и на връщане пак съм с него. Въпрос на мироглед и избор.

  7. 7 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1298 Весело

    Супер, с удоволствие ще се възползвам някой ден с моя електровелосипед да поджъткам из Бургас. И щеше да е мноооого хубаво, ако велоалеята в посока Созопол вземе, че стигне до там, а дано!

  8. 8 Профил на Kosta Delev
    Kosta Delev
    Рейтинг: 722 Весело

    Гениално! - предполагам са предвидили и механизирани роботи-четириколки, които да бъдат програмирани да носят багажа след пристигащите ?!

    А може би другият вариант е заминаващият да пътува с такси, а изпращачите - с велосипед в двете посоки...?

  9. 9 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 901 Неутрално

    [quote#6:"i.s"][/quote]

    Радвам се за вашият светоглед и избор !

  10. 10 Профил на CINZANO - оправете си сайта!
    CINZANO - оправете си сайта!
    Рейтинг: 902 Весело

    Дневник, проучете въпроса по-добре, защото всичко е в сферата на пожеланията. Единственото ПОЧТИ изградено е велоалеята до Сарафово (но не и до летището)
    А, да, летището не е разположено на никакъв "живописен залив", въобще не е разположено в никакъв залив. кв. Сарафово е в Бургаския залив, но чак пък живописен :)

    П.п. Като стана въпрос за пътя до летището, ето и отново лансираната безумна идея за крадене:
    https://www.flagman.bg/article/161206
    Железница от ЖП гарата до летището.

    Мома, връщай 12 и 12А!
  11. 11 Профил на Cara Mia
    Cara Mia
    Рейтинг: 377 Неутрално
  12. 13 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2711 Неутрално

    Браво, отличен маршрут ( не че някой ще тръгне за летищтето с велосипед ) , но заради ландшафта по протежение на пътеката.
    —цитат от коментар 2 на dorn



    До коментар [#2] от "dorn":

    Е сега,бургазлии като местни хора все някак ще се оправят. Тези велоалеи са по-скоро за гостите. Иначе е много добра идея,защото има евтини полети от София до Бургас,(€18),но самолетите кацат на Сарафово някъде между 01,00ч. и 03,00 през нощта,когато няма автобусен превоз,а такситата са скъпи. За човек,(като мен),с много малко багаж - бански и кърпи,и повечко пари - е идеално.

  13. 14 Профил на zle_platen_trol
    zle_platen_trol
    Рейтинг: 1450 Неутрално

    До коментар [#10] от "CINZANO - оправете си сайта!":

    И, колко е разстоянието от рибното пристанище до летището? До края на годината няма никакъв проблем да може да се ходи до летището с колело, не че и сега не може. А залива си е много живописен даже.

  14. 15 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 816 Любопитно

    [quote#6:"i.s"][/quote]
    Кого заблуждаваш освен себе се. За 40год. в този бранш не съм видял пасажер или член на екипаж да отива на летището с велосипед. На летището от което пиша в момента има 5 паркинга за автомобили, но няма такива за велосипеди, а на 200м от него минава EuroVelo 6.

  15. 16 Профил на famousandco
    famousandco
    Рейтинг: 624 Неутрално

    Поредната прекрасна идея, която се превръща в гротеска. Първо, велосипедите могат и трябва да бъдат поощрявани, но не трябва да се забравя, че най-полезно за здравето и най-масово е ходенето пеша, а не въртенето на педали. Второ, има малки деца, стари хора, инвалиди или такива, които просто не могат да карат колело, затова и велосипедите никога няма да станат масов транспорт. Трето,"изграждането" на велоалеи обикновено се свежда до обсебване на тротоара и отнемане на възможността на пешеходците да се придвижват безпрепятствено, а не действително създаване на нещо ново. Четвърто, климатичните особености на България не правят възможно ползването на велосипеди целогодишно, защото нито при +40 градуса лятото, нито при -25 зимата, друг, освен търсач на силни усещания, ще си рискува здравето. Пето, нито този кмет-слънце, нито инженер Чанка, нито някой от администрацията са виждани някога да ходят на работа с колело, ако ще и с пропагандна цел. Напротив, всички те се придвижват със служебни коли, снабдени с климатроници и личен шофьор, докато се чудят защо простолюдието не възприема прогресивните идеи. И шесто - една администрация трябва да първо място да прави живота на хората по-добър и удобен, осигурявайки паркинги, лесен достъп и безопасни улици, а не да ограничава скоростта на автомобилите до 30 км/ч (сериозно ли?), да се чуди каква още такса да въведе, да забранява, ограничава и да товари с все повече разходи населението.

  16. 17 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1298 Любопитно

    До коментар [#16] от "famousandco":

    И какво общо има написаното от вас с велоалеята до летището? Все пак едва ли някой ще се емне да ходи пеш 10км, то пак говорим за ентусиасти, а не за масово ходещи хора. Това, че проектантите на велоалеи не си вършат работата е голям проблем, но не може всичко да се прави в името на автомобила, стига вече!

  17. 18 Профил на famousandco
    famousandco
    Рейтинг: 624 Неутрално

    До коментар [#16] от "famousandco":И какво общо има написаното от вас с велоалеята до летището? Все пак едва ли някой ще се емне да ходи пеш 10км, то пак говорим за ентусиасти, а не за масово ходещи хора. Това, че проектантите на велоалеи не си вършат работата е голям проблем, но не може всичко да се прави в името на автомобила, стига вече!
    —цитат от коментар 17 на Г.Е.М.


    Ако бяхте дочели статията докрай, щяхте да научите как рекламирайки въпросната велоалея, Община Бургас заявява, че смята да ограничи скоростта на автомобилите до 30 км/ч. в града, а не около алеята, а също да ограничава ползването на автомобили чрез превръщане на нови зони в платени за паркиране. А по една случайност знам, че въпросната велоалея ще преминава през поне 3 жилищни квартала, Морската градина и крайбрежната алея на Бургас, където хората от много, много години обичат да се разхождат пеша и не е особено приятно, когато се окаже, че алеите за разходка вече са алеи за колоездачи.

  18. 19 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1298 Неутрално

    До коментар [#18] от "famousandco":

    Прочел съм цялата статия, видях и ограничението от 30 км/ч - абсолютно съм" за"! Колите трябва да се ограничават по всякакъв начин, стига само за тях да се говори. Аз също съм шофьор, имам кола, но не я ползвам да си возя задника в нея, когато съм сам - неефективно е най-малкото. А, ако общината ще взема терен от пешеходците, за да направи велоалея - естествено, че и аз ще съм против, защото също съм и пешеходец, постоянно съм навън с децата и съм наясно за какво говорим...

  19. 20 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8348 Неутрално

    Не напразно Бургас е най-добрия град за живеене в България.

  20. 21 Профил на i.s
    i.s
    Рейтинг: 220 Неутрално

    До коментар [#15] от "Гарван":


    Говоря за наземен персонал. И за стоянките за колелета на моето летище, които винаги са пълни, както и тези пред гарата.

  21. 22 Профил на i.s
    i.s
    Рейтинг: 220 Неутрално

    До коментар [#15] от "Гарван":

    И прочее: за 40 години велокултурата доби невиждани измерения в по-цивилизованата част от света. Но колоезденето като начин на предвижване така или иначе се радва на повече интерес у съвременниците с по-малко от 40 години стаж.

  22. 23 Профил на Авиатор
    Авиатор
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Дневник, научете се Вие и Вашите колеги от другите медии, че няма такова нещо като летище "Сарафово". Има летище Бургас, което се намира до бургаския квартал Сарафово. Даже на снимката с 4-метрови букви букви се вижда, че пише "ЛЕТИЩЕ БУРГАС". Айде малко повече професионализъм и по малко копи-пейст!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK