По-слаба защита на вододайни зони одобриха депутатите на първо четене

По-слаба защита на вододайни зони одобриха депутатите на първо четене

© Надежда Чипева, Капитал



Отслабена защита и свиване на площта на защитните пояси около водоизточници за питейни нужди залагат гласуваните днес на първо четене промени в Закона за опазване на околната среда и водите. Депутатите също така облекчиха и съкратиха сроковете за задължителните екологични процедури, свързани с инвестиционни предложения.


Измененията бяха одобрени със 100 гласа "за", 1 "против" и 27 въздържали се.


Съществуващите сега три задължителни защитни зони около вододайните съоръжения ще се сведат само до една, ако законът бъде окончателно приет. За останалите две зони има възможност за пожелателно въвеждане на мерки за защита, които обаче не са задължителни. На практика се намалява площта на най-рестриктивната защитна зона А, а другите зони и защитни мерки ще бъдат набелязани през 2021 г.




Поправки в преходните и заключителните разпоредби, засягащи Закона за водите, отварят възможности за сечи и строителство върху площи в близост до водосбори, където в момента действат строги забранителни режими в три защитни пояса - А, Б и В, с различна степен на защита. Подобни опасения и резерви за недостатъчна защита на водосбори изразиха в становища различни бизнес и неправителствени организации, както и Министерството на здравеопазването. По време на дебатите преди гласуването от ГЕРБ дадоха заявка, че ще искат отмяна на тези спорни текстове в иначе подкрепения от тях закон.


Здравното министерство и бизнесът - срещу поправките за водите


Министерство на здравеопазването не приема голяма част от тези поправки и изразява опасения, свързани именно с намаляването на обхвата на защитните пояси, се вижда в справка по съгласуването на проекта с другите ведомства.


"За да се гарантира запазване нивото на защита на водоизточниците и водоземните съоръжения, а оттам и качеството на водата и здравето на хората, считаме за нужно границите и размерите на защитените пояси да бъдат регламентирани в наредба, а не да се определят произволно без критерии от собствениците или стопаните на съоръженията", посочват от Министерството на здравеопазването.


Редица организации (БСК, КРИБ, Асоциация на производителите на безалкохолни напитки в България, Камара на инженерите в инвестиционното проектиране и др.) също изразяват сериозни опасения във връзка с предложените изменения в Закона за водите, които не са били подложени на обществено обсъждане. Те възразяват, че голяма част от текстовете са неясни и не гарантират опазване на качеството на питейните води, както и че липсва процедура за това как ще се определят зоните за защита и се препраща към наредба.


По време на дебатите в зала председателят на комисията по околната среда и водите Ивелина Василева посочи, че ГЕРБ съобщи, че ще предложат отмяна на текстовете, свързани с промяна в Закона за водите, защото не са предприети след детайлни обществени обсъждания и консултации с всички засегнати страни, така че да бъде гарантирано опазването на питейните водоизточници.


От ДПС и "БСП за България" също се обявиха против предложените промени на санитарно-охранителните зони в Закона за водите и обявиха, че ще се въздържат при гласуването на първо четене.


Облекчени екопроцедури за инвеститорите


Депутатите съкратиха значително срока и облекчиха задължителните екологични процедури, свързани с инвестиционни намерения.


Няколко процедури по екологичното законодателство вече могат да бъдат обединени в една с одобрените на първо четене изменения в Закона за опазване на околната среда (ЗООС).
С промените се урежда възможността за обединена процедура при инвестиционно предложение, подлежащо на задължителна оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС), комплексно разрешително и/или доклад за безопасност при предприятие с висок рисков потенциал, предаде БТА.


Всяка от процедурите сега е от порядъка на шест месеца, а с обсъжданията и съгласуванията времето за трите процедури може да надхвърли две години, докато при обединената срокът ще се намали значително, само с едно обществено обсъждане и само една възможност за обжалване, като компетентният орган е министърът на околната среда и водите.


Обединената процедура не е задължителна, а е възможност и се провежда по искане на възложителя.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK