Как да върнем градовете на пешеходците и велосипедистите

Как да върнем градовете на пешеходците и велосипедистите

© "Екообщина"



През 2030 г. във Франция се очаква броят на пешеходците в градовете да се изравни с този на хората, които се придвижват със собствен автомобил. За сравнение, през 2002 г. разликата е била близо 30% в полза на хората с автомобилите. Зад тази прогноза стои целенасочена политика на държавата за превръщането на градовете в място за хората и връщане на градските пространства на пешеходците и велосипедистите. Още в началото на 90-те години местните власти във Франция започват да работят в тази посока.


Кои са ключовите управленски решения и стъпки в тази стратегия – пред "Дневник" разказва Силви Банун, междуведомствен координатор – развитие на практиките на използване на велосипед към Министерството на екологичния и солидарен преход, която представи опита на Франция по време на традиционния семинар "Екообщина" тази година.


Как да върнем градовете на пешеходците


Силви Банун дава конкретни решения като се позовава на френските практики на местната власт.
Първата важна стъпка – по думите й, е намаляване на максималната допустима стойност на скоростта на автомобилите в центъра на града – т.нар. успокояване на трафика. Обичайно се допуска тя да е до 30 км/ч.




В същото време е добре да се улесни изграждането и използването на велоалеи, както и на пешеходни пътеки и тротоари. Обичайно това се случва за сметка на пространството, дадено на автомобилите.


Тук френската специалистка споделя впечатлението си от улиците в София - улиците обичайно имат две или три ленти за автомобили в една и съща посока. "Това стимулира шофьорите да карат по-бързо. Ако искате да накарате повече хора да се придвижват пеша, трябва да намалите пространството за колите. Намаляването на пътните ленти за коли на улицата за сметка на разширяване на тротоарите за пешеходци и велоалеи на улицата е важна стъпка, обясни Банун. ", посочва Силви Банун.


Така идва и другото логично решение за ограничаване използването и мястото за автомобили. Стъпките са въвеждане на високи такси за паркиране в центъра и други зони на градовете. След това може да последва и пълната забрана за употреба и паркиране в същите тези райони. "Когато не можеш да паркираш някъде, например в центъра, просто не отиваш с колата си там".


При избора на решение къде да се разположат велоалеите е важно да се има предвид, че пешеходецът се движи с 5 км/ч, а велосипедистът с 15 км/ч, т.е. три пъти по-бързо. Затова е редно велосипедистите да са на улицата, защото са опасни за пешеходците. Тротоарът не е мястото за тях, смята Банун.


Тя подчертава, че на улици със смесено придвижване на автомобили и колоездачи трябва скоростта на колите да е много ниска - 30 км/ч, тъй като обичайната скорост за велосипедисти е 15-20 км/ч. При разделянето на зоните - автомобилите могат да карат с 50 км/ч.


Френският експерт споделя и друго впечатление от светофарите в София: "На светофарите по софийските улици – пешеходецът трябва да чака дълго време всички други участници в движението на улицата, двете ленти за автомобили. Това е начин да се каже на пешеходеца "ти не си значим", коментира Банун пред "Дневник". Важно е да се стимулира промяната в навиците на хората по отношение на придвижването и да се работи върху имиджа на градския човек, смята още Банун и цитира изследване, според което 90% от рекламите са свързани с мобилност, с коли, които се движат на свобода.


Икономическите ползи от повече пешеходци


Икономическите предимства в райони, където присъствието на автомобили е ограничено не са малко: стойността на недвижимите имоти се покачва, увеличава се желанието на хората да излизат и да посещават търговски и културни обекти, да пазаруват и да консумират в ресторанти и други заведения.


В търговските обекти с ресторанти и магазини основните консуматори са именно пешеходците, после са велосипедисти и чак накрая са по важност автомобилите, подчертават французите и цитират данни, според които 80% там са клиентите пешеходци и хора с колела и едва 20% - с коли.


Банун дава за пример всички италиански градове, където още 70-те години се правят зони, ограничени за коли. Така местната власт в Италия прави опит да съживи и дори да даде нов живот в градовете. Това се оказва успешен експеримент в Болоня, Пиза, Венеция.


Използването на велосипед и придвижването пеша имат много предимства и в борбата срещу промените в климата, за здравето и енергийната ефективност.


По въпросите, свързани със страха от непопулистки решения на местно ниво, за нежеланието за промяна от страна на шофьорите и лобито на автомобилната индустрия, Банун е категорична: "Трябва да се действа бързо въпреки съпротивата". Тя дава за пример, когато се ремонтират улиците заради водопровод или канализации: тогава хората свикват, че няма възможност за движение там и после - след ремонта, местната власт умишлено "забравя" да върне там платно за движение на автомобили. Определя това като необходима хитрост.


Друга подобна хитрост, описана от швейцарски урбанисти, е да се направи нещо от безплатно - платено, после да стане много скъпо и накрая да се забрани. Връща се отново за пример паркирането в центъра. Според нея това е начин да свикнат хората постепенно и да използват много по-рядко автомобил.

Коментари (101)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 994 Неутрално

    Ама как моля ви се ще намалявате скоростта и лентите за автомобили?
    Това ще бръкне в здравето на нашите автоталибани, за които ходенето до клозета с колата е най-висша ценност.
    Отгоре на всичко намаляването на автомобили е свързано с намаляване на данъци и акциз от горива т.е. противно на интересите на държавата и В. Златев.
    На трето място градския транспорт трябва да е изобилен, редовен и надежден, нещо което иска доста усилия и средства сравнено със сегашното незавидно състояние на градско/селския транспорт на гуми в големите градове на България.
    За мен тая кауза е обречена, въпреки, че аз лично бих бил безкрайно щастлив да се намали драстично автомобилната напаст, да не говорим, че ще има екологичен и здравословен ефект върху и без това затлъстялата ни народност.

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  2. 2 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2565 Неутрално

    За тази прекрасна цел трябват "нови" архитекти, урбанисти, както и политици, които вземат решения за управлението на териториите и градовете!
    С тези, върху чиито очи са "ЗАЛЕПНАЛИ БАНКНОТИ", онези, които не виждат по-далеко от носа си или от края на мандата няма да стане!!!!

  3. 3 Профил на danvan
    danvan
    Рейтинг: 1774 Весело

    У нас нямат топки за един нормално прогресиращ данък върху 20 годишните кочини, които се карат масово, а какво остава за други мерки ... Вело алеите в София са пълен та**к ... Ганьо е свикнал да си купи двайсет годишен автомобил от много висок клас, труден и скъп за подръжка д а не слезе от него за повече от 20 метра .

    Ние сме малък, но изключително прост народ. Sapienti Sat
  4. 4
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  5. 5 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1306 Неутрално

    определено СО мрази пешеходците и не чак толкова велосипедистите (мразени са и в публичния дом за законодателни поръчки)

    примери бол
    - копчета по светофари за пешеходците, като понякога всички стоят на червено
    - липса на зелени площи
    - липса на тротоари
    - липса на контрол върху неправилно паркиращи джигити
    - липса на строителен контрол в условия на ненормално сгъстяване на жилищни квартали
    - ...

  6. 6 Профил на dnp_m
    dnp_m
    Рейтинг: 400 Неутрално

    С налагане на глоби за нарушителите. А не КАТ да се молят за 20 лева като те спрат. Крайно време е да вземат да работят тези полицаи и да спрат да мрънкат за заплати.

  7. 7 Профил на trial_jezz
    trial_jezz
    Рейтинг: 507 Неутрално

    До коментар [#3] от "danvan":

    Пич, ще не оставиш Ганьо на мира и не се изнесеш там, дето те кефи?!
    ЕВаааа тия хейтъри като тебе!

    “Those who love peace must learn to organize as effectively as those who love war.” ― Martin Luther King Jr.
  8. 8 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1336 Неутрално

    "улиците обичайно имат две или три ленти за автомобили в една и съща посока. "Това стимулира шофьорите да карат по-бързо. Ако искате да накарате повече хора да се придвижват пеша, трябва да намалите пространството за колите. "

    Невероятна глупост!!! Да затрудни автомобилното движение, за да принуди хората да се движат пеша!!!
    Да забрани производството, продажбата и ползването на автомобили! Какви са тия половинчати мерки само със създаването на пречки пред автомобилното движение. И всички, които се опитват да създадат по-добра организация на автомобилното движение, за да се премахнат задръстванията, директно в затвора или да ги разстрелва на място!
    Не е истина какви идиоти ни даряват с "компетентното" си талибанско мнение и ни поучават!!!!!!!!!!!
    Тая патка едва ли някога и е минавало през главата, че за да няма достатъчно свободно място за пешеходци и автомобили, е виновно най-много прекалено гъстото застрояване и презастрояване на градовете.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  9. 9 Профил на Г.Е.М.
    Г.Е.М.
    Рейтинг: 1235 Любопитно

    При цена от 5 лв/литър гориво може и да имаме някакъв успех да накараме българина да слезе от колата, ама не вярвам. В масовия вариант оплакването е: ама нямам удобен транспорт, с който да отида на работа, да закарам децата, да напазарувам. И е казано - който иска - намира решение, който не иска - търси оправдание. Колегите ми в работата, особено по-добре платените ЗАДЪЛЖИТЕЛНО идват с коли на работа, коли, в които се возят сами, но... за престиж, нали вадят големи кинти, кой ще ги види иначе. А това, че са затлъстели от обездвижване и това, че нямало къде да паркират им е най-малкия проблем. С такова мислене не виждам как ще се случат нещата при нас, най-вероятно никак, така, както стана и с велоалеите - уж има някакви, някъде, а като тръгнеш да си вършиш работа с колело се оказва, че не можеш да стигнеш никъде.

    Тук е мястото да попитам общината: как мога да стигна от входа на южния парк до централна гара с колело, по кой (безопасен) маршрут? Защото, когато съм колело съм нежелан и на улицата, и на тротоара. Ако искат да дойдат да покарат с мен - общинските съветници или някой друг чиновник и да ми обяснят нагледно как трябва да се прави...

  10. 10 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 994 Неутрално

    "Ако искате да накарате повече хора да се придвижват пеша, трябва да намалите пространството за колите."Мда, нали?!! И да стане София като Мюнхен - гигански тротоари без джан-джун човек по тях, но за сметка на това с задръствания, заради НАРОЧНО стеснените улици. Ейййй, мамицата ви проста евроге.... 😠 👏 😣Който иска спокойствие в града, да върви на село или в някое предградие!
    —цитат от коментар 4 на trial_jezz


    Часът е 8:30 Мюнхенско време.
    https://www.google.com/maps/ @48.1545703,11.4017314,11z/data=!5m1!1e1
    като погледнеш в гугъл карти с опция за трафика и виждаш че с изключение на една улица /булевард всичко друго е или натоварено(жълто- оранж) или свободно(зелено). Пусни същото за Пловдив, София или който искаш друг град и виж разликата!

    Така, че лъжеш като дърт сиганин! :)
    Да не говорим че градския транспорт в Мюнхен няма да го стигнем и след 50г

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  11. 11 Профил на truly
    truly
    Рейтинг: 864 Неутрално

    Воля трябва! Не виждам такава у нашите политици. Излизам от офиса на улицата и си мисля, че ще се задуша всеки момент - 20 годишни кошници, таралясници с премахнати дпф филтри, камиони, които никоя нормална държава в ЕС няма да позволи да се движат по улиците й... при това е отпускарски сезон и е сравнително спокойно.

  12. 12 Профил на danvan
    danvan
    Рейтинг: 1774 Весело

    До коментар [#7] от "trial_jezz":

    Аз съм се изнесъл. Живея в Дъблин, където пешеходци около озадачи са доста повече от шофьори. Тук те са на почит, клаксони не се чуват, а колкото е по скъпа колата, толкова е по толерантен шофьора. Селските бикове не се срещат често, може би защото са обект на високи глоби от властите и на съжеление и отвращение от хората

    Айде тичай да раздуеш :)

    Ние сме малък, но изключително прост народ. Sapienti Sat
  13. 13 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1296 Неутрално

    Тази жена говори за революция. Щели да намаляват платната и да увеличават тротоарите. Сериозно ли? В България?

    Че тук от 1989 г. насам е гордост за всеки човек да има собствен автомобил /не семеен, а собствен/, за да показва пред съседите си колко е успял. Защото от соца нали така ни научиха - който има нов апартамент и нова кола /руска/ , значи е големец връзкар, успял човек. И след Десети ние се юрнахме - всеки да си купи кола, за да покаже колко е успял. Резултатите ги виждаме днес - в София, град с 1.5 млн души има 1.2 млн леки коли. Т.е. средно по една кола на човек, ако махнем малките деца от общата бройка. Всеки ходи до тоалетната с лека кола. И ще излиза тази госпожа да ни поучава, че трябвало да намалим броя на платната и да увеличим тротоарите и велоалеите.

    София е замислена и проектирана като град за леки коли. Стилът на града е 99 % късен соц реализъм. Вижте абсурдите - горе на булевардите колите летят, а пешеходци се бутат по стръмни стълби в тъмни разбити подлези. Това ли е "пешеходен" град? Цялата схема на София е направена с мисъл за автомобилиста. Докато пешеходни алеи няма, а тротоарите са тесни и разбити с джвакащи плочки. За капак кофите за боклук се слагат именно на тротоара на пътя на пешеходеца, а когато и някой "юнак" паркира джипа си точно там, преграждайки всяка пролука за минаване, става страшно.

    За да се промени София, трябва преинсталация на чипа, както каза дядо Мони преди години. И много работа от общината с градския транспорт. В редица държави вече билетът за автобуса е безплатен, строят се велоалеи, но не на тротоарите, а на пътното платно. Ние типично по балкански решихме да вземаме пример, ама от нашия си - сложихме велоалеите на пешеходния тротоар и вдигнахме билета на 1.60 лв. Общината направо каза на софиянци следното: "Плащайте 1.60, за да се возите в стари разбити автобуси, които идват на спирката с 10-20 минути закъснени всеки път, или ходете по тесния тротоар с велоалеята или с колело, докато се чудите как да не се блъснете в пешеходците. А ако всичко това не ви харесва, просто си купете една евтина 25-годишна кола за 2 000 лв и си шофирайте по широката улица винаги навреме без чакане и нерви."

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  14. 14 Профил на truly
    truly
    Рейтинг: 864 Неутрално

    До коментар [#7] от "trial_jezz":

    Защото живее тук, тук са и децата, и близките му вероятно. Защо да не се бори за създаване на нормална среда вместо да се махне? Да наричаш нещата с истинските им имена не означава омраза.

  15. 15 Профил на danvan
    danvan
    Рейтинг: 1774 Весело

    Забравих да вметна, Вело алеите са в целия град и не съм видял нито кола да влезе в тях нито някой да паркира, а в бус лентите карат само автобуси и таксита, за които е разрешено, а другите си седят кротко, дори ида има задръстване ... Големи балъци, нали :)

    Ние сме малък, но изключително прост народ. Sapienti Sat
  16. 16 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 691 Неутрално

    Пълна забрана за паркиране в ЦГЧ и безплатни паркинги в крайградската с лесен достъп до обществен транспорт. Малки инвестиции-голям ефект!

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  17. 17 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1336 Неутрално

    До коментар [#9] от "Г.Е.М.": "При цена от 5 лв/литър гориво може и да имаме някакъв успех да накараме българина да слезе от колата, ама не вярвам. "

    От къде на къде ти или някой друг ще решава дали българинът да пътува с колата си или да върви пеш??? Кои сте вие, че да ми определяте как да живея?! Разни екоталибани, велоталибани и всякакви подобни по нищо не се отличавате от комунистите! И те искаха да определят кой как да живее. Няма отърване от такива, които искате другите да живеят по начина, който СПОРЕД ВАС Е ПРАВИЛНИЯ. Вървете пеша, пасете трева по градинките, ако ви харесва, но не натрапвайте предпочитанията си на другите и не се опитвайте да ги превръщате в норма.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  18. 18 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 869 Неутрално

    Като се въведат надеждни годишни технически прегледи, поне 50% от колите у нас ще бъдат спрени от движение. Едва тогава автоталибаните ще почнат отново да се придвижват пеша.

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  19. 19 Профил на trial_jezz
    trial_jezz
    Рейтинг: 507 Неутрално

    Така, че лъжеш като дърт сиганин! :)
    —цитат от коментар 10 на traveler1


    Лъжем, а?!
    ШЕСТ (6!) км. за 23 мин. с най-малкото 7 (седем!) тапи по пътя?!???!?
    Не, МЕРСИ!

    https://postimg.cc/image/z149hk2pd/

    https://www.google.com/maps/dir/Implerstraße ,+81371+München/Tivolistrahttps://tinyurl.com/yarwkjfo

    “Those who love peace must learn to organize as effectively as those who love war.” ― Martin Luther King Jr.
  20. 20 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1336 Неутрално

    До коментар [#9] от "Г.Е.М.": " как мога да стигна от входа на южния парк до централна гара с колело, по кой (безопасен) маршрут? Защото, когато съм колело съм нежелан и на улицата, и на тротоара. "

    Ти пак си лесен да ти се угоди! Къде по-трудно е да му се угоди, ако някой поиска през лятото да изминава маршрута с кънки по ледена писта, а зимата с кану. Нали и те биха имали същото право да искат като тебе?!

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  21. 21 Профил на npg38547585
    npg38547585
    Рейтинг: 1175 Неутрално

    При цена от 5 лв/литър.......
    —цитат от коментар 9 на Г.Е.М.

    Имаш ли идея какво ще стане с икономиката на държавата?

  22. 22 Профил на victortrt
    victortrt
    Рейтинг: 810 Неутрално

    До коментар [#9] от "Г.Е.М.":

    Че няма ли велоалея по Витошка до НДК, после някак трябва да се добереш до Цар Асен, където е велоалеята, заместила Витошка, после Алабин, пред съдебната палата, по Мария Луиза и след Лъвов мост вече по алея до гарата.

  23. 23 Профил на trial_jezz
    trial_jezz
    Рейтинг: 507 Неутрално

    Имаш ли идея какво ще стане с икономиката на държавата?
    —цитат от коментар 21 на npg38547585


    Бе какво го интересува икономиката въобще, след като познава единствено плановата такава!?

    До коментар [#9] от "Г.Е.М.": ...Кои сте вие, че да ми определяте как да живея?! Разни екоталибани, велоталибани и всякакви подобни по нищо не се отличавате от комунистите! И те искаха да определят кой как да живее. Няма отърване от такива, които искате другите да живеят по начина, който СПОРЕД ВАС Е ПРАВИЛНИЯ. Вървете пеша, пасете трева по градинките, ако ви харесва, но не натрапвайте предпочитанията си на другите и не се опитвайте да ги превръщате в норма.
    —цитат от коментар 17 на quatro_4x3


    Абсолютно!

    “Those who love peace must learn to organize as effectively as those who love war.” ― Martin Luther King Jr.
  24. 24 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 1278 Неутрално

    Има смисъл от повече пешеходни зони, но само когато има и достатъчно транспортни алтернативи на колите. Тъпанарите в Столична община разширяват пешеходните зони в центъра, но същевременно искат и премахване на трамваите, щото разбираш ли било имало метро, нищо че не повтаря същите маршрути.

    За сравнение - Александерплац в Берлин е пешеходна зона и същевременно станция на метрото, но не са премахнали трамвая, който го пресича. Заради подобни стъпки Берлин продължава да бъде примамлива туристическа дестинация, а София ще си остане дупка въпреки безбройните клипове с древноримски камънаци. Щото туризмът не е само гледане на антики.

  25. 25 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1621 Неутрално

    С една дума, всичко в София е нагоре с краката. Всичко за благото на селянина с колата, а пешеходецът - най-отдире, преследван и от коли, и от велосипеди.

  26. 26 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1336 Неутрално

    [quote#21:"npg38547585"][/quote] "Имаш ли идея какво ще стане с икономиката на държавата?"

    Няма значение! Най важното е всички да карат колела като него!

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  27. 27 Профил на osuald
    osuald
    Рейтинг: 309 Неутрално

    До коментар [#9] от "Г.Е.М.":
    Факт е! В София няма удобен транспорт.
    Приеми, че ползването на автомобил е удобство и практичност, не гъзария. Сутрин, ако реша да ползвам градски транспорт, това ми отнема близо два часа и смяна на 4ри превозни средства, дали позлването на автомобил в случая не е просто практичност и удобство?

  28. 28 Профил на znayko84
    znayko84
    Рейтинг: 591 Неутрално

    За да може човек да се придвижва пеша или с велосипед трябват няколко съществени условия:
    1. Поддържани улици и тротоари - измити и без дупки;
    2. Поддържани сгради - без капещи или направо течащи капчуци и климатици;
    3. Обособени търговски зони във всеки квартал. В София има много места, където няма един магазин за хранителни иби други битови стоки в рамките на доста пресечки;
    4. Смислен градски транспорт. Когато трябва да се прекачиш два или три пъти, за да стигнеш от точка А до точка Б на сравнително кратко разстояние, работата умира. Когато се качиш на обяд в автобуса и той е пълен с ухаещи пенсионери, помъкнали зарзават и какво ли още не, а температурата вътре е къде 40+ градуса, то няма сила, която да те накара да повториш.
    5. Изградени и най-вече обезопасени велоалеии, които стигат навсякъде. Сега са от никъде за никъде.

    Противниците на автомобилите следва да имат предвид, че каквото и да правят общините, е много по-удобно да се пътува в автомобил. Не те вали, не ти духа, климатизацията е както ти я искаш, музиката е по-твой вкус и най-вече всичко става в пъти по-бързо, отколкото с градския транспорт, освен ако нямаш работа на две преки от Вас. Създавайки все повече и повече пречки пред автомобила всъщност се затруднява живота на хората. Който веднъж е познал тази свобода, няма да се откаже от нея. Могат да бъдат пренастроени умовете на младите, поне докато не станат на 40 и не си вземат кола за семейството.

  29. 29 Профил на Стефан
    Стефан
    Рейтинг: 425 Неутрално

    Тая урбанитска що не вземе да провери има ли бъобще алтернатива на колите и после да ми говори глупости. В Пловдив НЯМА градски транспорт. Дадоха 40 мил. за няква систева, която била готова, само дето нищо от нея не работи. Автобуси няма, може да си умреш по спирките. При това положение коите са единственото средство за придвижване.

  30. 30 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1773 Неутрално

    Ами всичко опира да планирането. Като се строи глава връз глава, нема как да е по-различно. При бай Тошо поне площите бяха повече, а и колите по-малко. Сега се строи даже върху тротоарите.

  31. 31 Профил на ali_ibn_isa
    ali_ibn_isa
    Рейтинг: 1100 Неутрално

    Лелката от Франция дрънка покъртителни глупости, а тукашните некадърни корумпета дето са я поканили отчитат дейност.
    Резултат: поредното противопоставяне между пешеходци, автомобили, велосипедисти.

  32. 32 Профил на pm
    pm
    Рейтинг: 519 Неутрално

    Докато в нормалните страни има вело-революция, тук се оплакваме от мръсен въздух, затлъстяване, лошо настроение и задръствания. Ами доста по-близо сме до Анадола, отлколкото до развитите страни. И не е само вина на общината. Навиците и мисленето трябва да еволюират.

    "Лошото е, че [българите] оставиха истинските си политици вън от властта, вкарвайки в парламента само олигархичните корпорации."
  33. 33 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1010 Неутрално

    Има силно неразбиране за нуждите от коли, особено когато това е подкрепено от неадекватни общински мерки. В големи и гъсто населени градове (какъвто е София), приоритета трябва да е разтоварване от коли, за сметка на пешехдци-градски транспорт и велосипеди. Просто - сто човека с коли изискват повече място от сто пешеходци и колоездачи. Колите са решение за живеещи в малки населени места като Павликени, Полски Тръмбеш и т.н. (не казвам нищо лошо и пренебрежително за тези градчета, даже Павликени си е много хубаво) Между мащабите на София и Павкликени трябва да се мисли за транспортни схеми, които да помагат на максимален брой хора да стигат максимално бързо от А до Б - на кой както му е удобно, като се отчитат и горните фактори за ограничени места в големи и гъсто населени градове. Има споделяне на коли, рента-кар абонаменти в комбинация с транспортни карти, има и вариант хора да си сменят жилището, за да им е по-удобно до работа и градина на детето - затова Младост стана по-населен и наемите и цените скочиха, за да са близо до Бизнес парка. 20-годишен таралясник на газ не трови толкова, колкото 5-годишен дизеляк, и това следва да се взима в предвид. Иначе е факт - разширяване на платната за коли привлича трафик, а стесняването им с обособяване на бус-ленти и вело-ленти карат хората да ги избягват.
    В средно взети 100 активни граждани, винаги ще имате 10 закоравели автомобилисти и 10 твърди пешаци/колоездачи. Тях няма да ги променят никакви мерки нито в едната, нито в другата посока. Но 80 оставащи хора с подходящи мерки могат да изберат градски транспорт (ако е удобен и евтин спрямо колата) или кола, ако е обратното. Там трябва да се цели общината. И държавата.

    седеньето го зголемува задникот
  34. 34 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1010 Неутрално

    До коментар [#29] от "Стефан":

    А в градове като Пловдив, Варна, Бургас, Стара Загора трябваше да има трамваи, тролеи и автобуси като транспортни решения. Всеки областен град над 30 хиляди трябва да има тролеи и автобуси, и всяко населено място над 5 хиляди - автобусни линии. Числата могат малко да варират, но това е. Единствено София има пълноразмерна транспортна схема, останалите градове изостават и това е греха на държавата към тях. Видин и Монтана нямат НИКАКЪВ градски транспорт. Видин през 89-та е бил близо 100 хиляди, сега сигурно е около 30 хиляди. Голяма част от обезлюдяването е и заради липсата на публичен транспорт, което реално превръща човек в шофьор на децата и по-възрастните му роднини за всякакви придвижвания.

    седеньето го зголемува задникот
  35. 35 Профил на danvan
    danvan
    Рейтинг: 1774 Весело

    До коментар [#3] от "danvan":Пич, ще не оставиш Ганьо на мира и не се изнесеш там, дето те кефи?! ЕВаааа тия хейтъри като тебе!
    —цитат от коментар 7 на trial_jezz


    Ти да не се разпозна ... нищо лично, не се засягай :)

    Ние сме малък, но изключително прост народ. Sapienti Sat
  36. 36 Профил на Nike
    Nike
    Рейтинг: 542 Разстроено

    Аман от откачени жени ...

  37. 37 Профил на pm
    pm
    Рейтинг: 519 Неутрално

    До коментар [#33] от "Пипера е много лют":

    +++++

    Дори и в малките градове придвижването е много по-лесно и приятно с колело. Там стигаш от А до Б още по-бързо.

    Между другото подписът ти е много на място :)!!

    "Лошото е, че [българите] оставиха истинските си политици вън от властта, вкарвайки в парламента само олигархичните корпорации."
  38. 38 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2764 Неутрално

    Чудесни идеи. Но у лъжкинята кмет на София те предизвикват панически и параноични пристъпи. Тя ненавижда и мрази до дъното на душата си пешеходците и велосипедистите и прави всичко по силите си да им вгорчава живота и да ги унизи.
    Преди време един самодоволен шофьор се възмущаваше, че бул. "Черни връх" в София от кръстовището с бул. "Никола Вапцаров" на юг има "прекалено големи тротоари", а платната са само две (всъщност три, защото имаше и трамвай). Трябвало да се направят още платна за сметка на тротоарите. Поспорихме малко и нямаше как да го убедя. Лошото е, че май са го направили по неговия начин.
    А хитростта с водопровода в България я правят също само, че с тротоарите.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  39. 39 Профил на borkar
    borkar
    Рейтинг: 393 Неутрално

    Платеното паркиране е най-работещата мярка и срещу трафика, и срещу собствеността на лични МПС. Градът е 20Х12 км. Не става с "на мен ми е по-бързо, по-удобно с колата". Не може да тровиш и шумиш на други защото ти е по-бързо и по-удобно.
    Годишен стикер за паркиране към днешна дата в определен периметър по местодомуване - за първа кола - 400 лв, за втора кола на същия адрес - 800лв, за втора кола на същия собственик - 1500 лв. и т.н. Извън този периметър 2-4 лв/час. Само така ще освободим улиците за да има бърз и удобен градски транспорт, по-чист въздух и най-вече по-малко шум. Мръсният въздух и шумът убиват.

  40. 40 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1010 Неутрално

    До коментар [#37] от "pm":

    Да, по-лесно и приятно е да се метнеш на колелото в град със 100 коли и да отидеш да свършиш работа или направо на работа, когато метеорологията е благоприятна и т.н. Много хора си карат колела, поради липса на пари за коли и поддръжка. Даже за малки, разпръснати общини, притежаването на автомобил може да се подпомага от общините и държавата за определени хора, които иначе биха били закрепостени и немобилни. Реален пример - човек от село на десетина километра работеше в близкия град З за заплата около минималната. Ходеше дотам с кола - 20+годишна фиеста, която струваше под 1000 лева, но в един момент се развали тотално, и човека нямаше пари за нова и остана без работа, докато не се принуди да вземе бърз кредит, за да може да купи друга трошка. Частен случай, но показателен.

    седеньето го зголемува задникот
  41. 41 Профил на ali_ibn_isa
    ali_ibn_isa
    Рейтинг: 1100 Любопитно

    Първо, общинари, кметова и останалата корумпирана измет ПРЕЗАСТРОЯВАТ града, а след това викат некви куфелници, като френската лелка да им обясни 'как да решим тука един проблем с автомобилите'?!
    Паркирането по тротоари, зелени площи - всичко това е следствие от презастрояването и от политиката на същите тези наглеци, които канят сульо и пульо да ръси акъл. Улиците са за движение и отново точно заради презастрояването са превърнати в паркинги, не може да мине линейка, пожарна и боклуджийски камион. И решението на общината е: еднопосочни улици :)
    Зарязани автомобили без ГО и данък задръстват от години и без това трагично пренаселените квартали, но.. частната компания за дране на кожи е брандирала камионите-паяци с лицемерното 'за свободни зелени площи'. И т.н.
    Чудовищна НАГЛОСТ!
    90% от проблемите и със замърсяването от автомобили и с трафика са СЛЕДСТВИЕ от презастрояването.
    Защо не викнаха некой да питат кога ядоха кифтетата от презастрояването, а сега?!
    И още по-голямата наглост, която следва е да настройват хората едни срещу други!

  42. 42 Профил на gr52
    gr52
    Рейтинг: 1191 Неутрално

    Ами... Аз лично съм солидарен с препоръките на младата дама. Събират ми се вече 15 години бонус - живот след времето, когато по всеобщо лекарско убеждение ми предстоеше да пукна, и бонусът е, защото се придвижвам само с велосипед или пеша. И то здрав живот - преди известно време се преместих в друг град, и още не знам къде точно им е болницата. В общи линии - много як старец съм и то благодарение на велосипеда. Е, малко плаша младите хора, като им се усмихна (186 см ръст и 115 кг тегло са си респектиращи, а овладяването на ситуацията с поглед ми се удава добре) но това е само докато разберат, че в мен няма неконтролирана агресия.

  43. 43 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3839 Неутрално

    До коментар [#17] от "quatro_4x3":

    Че кой видя да определя?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  44. 44 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 2523 Неутрално

    Махнете колите без домицил. Искаш кола, осигури й гараж! Толкова е просто! Уморих се да го повтарям. Ще ги махнете, ама друг път. Лобито на автомобилната промишленост е силно. А всичко останало е блабла.

    На агитката не отговарям! А на бивши и настоящи доносници хептен!
  45. 45 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3839 Неутрално

    До коментар [#39] от "borkar":

    Доста неадекватна мярка. Но вече сме го обсъждали, нали?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  46. 46 Профил на Darcas
    Darcas
    Рейтинг: 1049 Неутрално

    Целия център на София се прекосява пеша за 30 мин, нормален ход. Единствено за хората в неравностойно положение и доставчиците трябва да има транспорт в центъра на града. Останалите да пешеходят, а колите да се паркират извънцентъра, или в големи подземни и надземни паркинги, които госпожата самоковска учителка по руски така и не построи за всичките си мандати.

    България - вече 113-то място по свобода на словото
  47. 47 Профил на osuald
    osuald
    Рейтинг: 309 Неутрално

    До коментар [#39] от "borkar":
    Нямаш право да ограничаваш едни за сметка на други. Това което предлагаш е точно това.
    Ограничаването не е решение!

  48. 48 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3839 Неутрално

    До коментар [#28] от "znayko84":

    Как точно колата е по-бърза и по-удобна от колелото?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  49. 49 Профил на nickkal
    nickkal
    Рейтинг: 372 Неутрално

    Създавайки все повече и повече пречки пред автомобила всъщност се затруднява живота на хората. Който веднъж е познал тази свобода, няма да се откаже от нея. Могат да бъдат пренастроени умовете на младите, поне докато не станат на 40 и не си вземат кола за семейството.
    —цитат от коментар 28 на znayko84


    Ха, дали? Вземи се поразходи в централните части на повечето градове на запад от Белград и ще се зачудиш, к'ви са загубеняци /забраванци/ , или за забравили кефа на шофирането на нови коли? Колкото и каквито условия да се създадат за шофиране, задръстванията са неизбежни. Колкото повече е достъпно за автомобили, толкова повече коли се появяват. Задръстванията са константни /дори по-лоши при повече автомобили/, а всички останали алтернативи за придвижване се затрудняват. Като резултат качеството на живот рязко спада. Как от девет кладенеца носим вода и не щем да станем като 'нормалните държави'?

  50. 50 Профил на borkar
    borkar
    Рейтинг: 393 Неутрално

    До коментар [#45] от "Darth Plagueis":
    Да, многократно. Всеки е в правото си да изкаже виждане. Не е нужно да се караме.
    Как ще коментираш това:
    https://borisovata.files.wordpress.com/2018/07/dragan_tzankov_12_15-e1532606860842.jpg


  51. 51 Профил на nickkal
    nickkal
    Рейтинг: 372 Неутрално

    До коментар [#41] от "ali_ibn_isa":

    Викаш, всеки апартамент върви с таралясник?

  52. 52 Профил на ali_ibn_isa
    ali_ibn_isa
    Рейтинг: 1100 Весело

    Френският експерт споделя и друго впечатление от светофарите в София: "На светофарите по софийските улици – пешеходецът трябва да чака дълго време всички други участници в движението на улицата, двете ленти за автомобили. Това е начин да се каже на пешеходеца "ти не си значим", коментира Банун пред "Дневник".
    —цитат от коментар 0 на От статаията

    Така, така.
    Значи, френскио експерт иска да покаже среден пръст на 50 човека в автобуса и още толкова в колите, че всъщност 'те не са значими'?! :)
    'Пешеходецът щял да чака...'
    Ами, всеки 'експерт', па било то и френски, требе да знае, че има ли кръстовище ВСЕ НЯКОЙ трябва да чака! 100 очвека чакат един да пресече и ми се струва нормално един да позачака леко и другите 100 да минат. Има ли кръстовища в които се вливат потоци от коренно различен характер - пеш, с автомобил, с колело, с тротинетка и ролкови кънки неизбежно ще има конфликт и .. чакане. :)

  53. 53 Профил на ali_ibn_isa
    ali_ibn_isa
    Рейтинг: 1100 Неутрално

    До коментар [#41] от "ali_ibn_isa":Викаш, всеки апартамент върви с таралясник?
    —цитат от коментар 51 на nickkal


    В Африка - не.

  54. 54 Профил на borkar
    borkar
    Рейтинг: 393 Неутрално

    До коментар [#39] от "borkar": Нямаш право да ограничаваш едни за сметка на други. Това което предлагаш е точно това.Ограничаването не е решение!
    —цитат от коментар 47 на osuald


    Кои са едните и кои са другите? Хора, които трябва някак си да съжителстват в София. Но едните тровят въздуха и шумят на другите...

  55. 55 Профил на 06210311
    06210311
    Рейтинг: 251 Неутрално

    До коментар [#8] от "quatro_4x3":

    Куатро, не знам даваш ли си сметка, че дебата "предимство пред автомобили или пешеходци в градовете" всъщност е дебат как да оптимизираме придвижването си в градовете така че в резултат ВСИЧКИ да повишим качеството си на живот. Предвид тази цел разбира се, че трябва да се затруднява/оскъпява движението с автомобил в градовете и особено в иделания/исторически център. Успоредно с това трябва да се подобряват условията за придвижване пеша, обществен транспорт, велосипед...
    Ииии хайде моля да спрем с тая мантра че проблема с автомобилите е в презастрояването. Проблема е в тоталното и поголовно незачитане на правилата. Ако говорим за презастрояване вземи се разходи до Рим, Венеция...Генуа, после се върни в София и кажи къде точно е презасттроено в мащаба на тези градове? Там обаче има правила които се спазват а при нас няма! Това е!

  56. 56 Профил на Софианец2
    Софианец2
    Рейтинг: 526 Неутрално

    Таза "специалистка" е голяма хитрица: "Определя това като необходима хитрост....". " Друга подобна хитрост.....". С такива "хитрости" ли предлагаш решения?
    Защо не ползваш цифри от Евростат за Париж например, ма? И там е почти като в София - около 28% използуват автомобили и около 62% използуват обществен транспорт. Велосипедистите в Париж са около 2-3 %.
    Защо не ги прилагаш тези глупости в Париж?

  57. 57 Профил на nickkal
    nickkal
    Рейтинг: 372 Неутрално

    До коментар [#53] от "ali_ibn_isa":
    Сори, по-близо сме до Африка, отколкото до 'цивилизования' свят!

  58. 58 Профил на osuald
    osuald
    Рейтинг: 309 Неутрално

    До коментар [#54] от "borkar":
    Когато създаваш условия за тапи ( като последното творение на К.Величков) е нормално да има задръствания, което да води до замърсяване на въздуха. Създай условия за по- бързо изтегляне на трафика, нека има удобни паркинги, и най-вече и удобен транспорт, тогава ще има по-голямо разбирателство.
    Когато умишлено създаваш пречки пред едните, но не създаваш условия да сменят варианта си на предвижване, тогава това е конфликт.
    Относно шума, как си представяш да живееш в милионен град и да ти е тиху?

  59. 59 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9348 Неутрално

    За Европа - чудесно решение :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  60. 60 Профил на 06210311
    06210311
    Рейтинг: 251 Любопитно


    До коментар [#27] от "osuald":

    "Сутрин, ако реша да ползвам градски транспорт, това ми отнема близо два часа и смяна на 4ри превозни средства"

    Поддавам се на провокацията и съм супер озадачен, любопитен и заинтригуван ОТ коя ДО коя точка на гр. София е нужна смяната на 4 (четири) превозни средства? :)

  61. 61 Профил на Павел Лазаров
    Павел Лазаров
    Рейтинг: 423 Весело

    Ето ви ценните идеи и гледната точка на пионерът Енрике Пенялоза - бивш кмет на голям град, човек разбиращ и от управление, и от урбанистика. Написаното предизвиква много размисли по проблеми, по които ние, българите, не сме достатъчно подготвени http://probujdane.com/statii/chetivo.htm.
    Казва "Днес можем да създадем град от различен тип - по-устойчив в социален и екологичен план. В нашия модел по-важно е качеството на живот, отколкото преразпределението на доходите. В частност, се обръща особено голямо внимание на равноправието при децата. Ние, възрастните, измисляме какви ли не начини, за да подчертаем различното си социално положение: луксозни автомобили, скъпоценности, яхти и т.н. За разлика от нас, децата имат нужда от зелени площи, библиотеки, спортни площадки, уроци по цигулка или пиано и всичко онова, което е необходимо за хармоничното развитие на естествените им заложби..."

    Навсякъде, където има проблем, има нещо прекалено голямо.
  62. 62 Профил на Софианец2
    Софианец2
    Рейтинг: 526 Неутрално

    Тази освен глупости, да беше се ограмотила и за градовете със "споделено пространство", а да не ми дава пример с Венеция, с ресторантите и т.н.

    И защо спосор и е сегашните собственици на "Софийска вода"?

  63. 63 Профил на dito
    dito
    Рейтинг: 219 Неутрално

    ОТ коя ДО коя точка на гр. София е нужна смяната на 4 (четири) превозни средства? :)
    —цитат от коментар 60 на 06210311


    Ти какво, искаш да насилиш човека да мине и сто метра пеша ли? Той има предвид някой да го закара от стъплата пред входа до спирката, да смени два автобуса и после друг да го вземе от спирката до офиса. Ето ти 4 транспорта според философията на средностатистическия българин. И той е прав по своему - трудно се преместват 130 кг плът от т.А до т.Б. без колата да те чака в калта (бивша градинка) пред входа ти и после напреко на тротоара пред триетажния ти офис с асансьор.

  64. 64 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1296 Неутрално

    До коментар [#52] от "ali_ibn_isa":

    В големите градове в белите държави кръстовищата със светофарни уредби не са толкова много, а колите си манават в подземни подлези. Отгоре пешеходците пресичат без 5 минути чакане на светофара. Но в България соца никога не е умирал. Дали в София, дали в Каспичан, все тая, една и съща мизерия.

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  65. 65 Профил на osuald
    osuald
    Рейтинг: 309 Неутрално

    До коментар [#60] от "06210311":
    Разстоянието, което минавам е около 23км в едната посока. Първата спирка на автобус е на около 10мин пеша от къщата. Налага ми се да сменям още един автобус, траймвай и после пак автобус, ако реша да ходя с градски транспорт. Мога да си спестя едната смяна, но тогава ще трябва да се повозя повече по околовръстното.
    Метрото няма как да го ползвам :)
    Което означава , колата наистина е удобство. :)


  66. 66 Профил на ali_ibn_isa
    ali_ibn_isa
    Рейтинг: 1100 Неутрално

    До коментар [#52] от "ali_ibn_isa": В големите градове в белите държави кръстовищата със светофарни уредби не са толкова много, а колите си манават в подземни подлези. Отгоре пешеходците пресичат без 5 минути чакане на светофара. Но в България соца никога не е умирал. Дали в София, дали в Каспичан, все тая, една и съща мизерия.
    —цитат от коментар 64 на Lou


    Плюс масово използвани малки кръгови движения, като алтернатива на светофарните кръстовища. Имат множество предимства: безотказни, ефективна пропускливост, абсолютно предимство на пешеходнците, когато се появят, малка опасност от инциденти с фатални последици поради ниската скорост и т.н., но имат и един сериозен недостатък за България! ЕВТИНИ са и не се нуждаят от подръжка. Следователно не може да се краде и паразитира, което е сериозен проблем за нашите общинари.
    Иначе, да. Съгласен съм, че принципните усилия трябва да бъдат точно в насока на безконфликтни решения, а не талибански истерии от една или др. насока.

  67. 67 Профил на osuald
    osuald
    Рейтинг: 309 Неутрално

    До коментар [#63] от "dito":
    Обобщаването не винаги е ОК,
    Да се обзаложим, че 130кг плът при 2м се преместват учудващо доста бързо от т А до т. Б :)
    Приемете, че автомибълт е удобство,
    Което няма нищо общо с физическто състояние на човек. Добрата спортна форма не се подържа само с велосипед и ходене пеша до работа.

  68. 68 Профил на 06210311
    06210311
    Рейтинг: 251 Весело

    До коментар [#63] от "dito":

    Да, да...действително е така...май се оказах насилник, за което се извинявам! :) А не само насилник но и невежа - пропуснал съм ключов еволюционен момент, онзи в който се е появи вида "хомо аутомобиликус"...такива дето се раждат с мръсна газ на TD най-често, по-рядко на JTD или газов инжекцион... :)

  69. 69 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 2075 Неутрално

    До коментар [#17] от "quatro_4x3":

    +++++
    Все едно аз съм го писал

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  70. 70 Профил на eao26380506
    eao26380506
    Рейтинг: 5 Неутрално

    До коментар [#4] от "trial_jezz":

    ама мноу прос

  71. 71 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1336 Неутрално

    До коментар [#17] от "quatro_4x3":Че кой видя да определя?
    —цитат от коментар 43 на Darth Plagueis


    В неговия коментар. Ако беше го прочел, щеше да разбереш.
    Цитирам: "При цена от 5 лв/литър гориво може и да имаме някакъв успех да накараме българина да слезе от колата,"
    Някакъв си бай Х се надявал на успех да ме накара да сляза от колата си! Утре друг перко ще се надява да ме накара да ходя на ръце, като акробат. Друга откачалка ще иска да се придвижвам на ролери. Я да си...... Спестявам останалата част от коментара си заради модератора.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  72. 72 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1336 Неутрално

    Махнете колите без домицил. Искаш кола, осигури й гараж! Толкова е просто! Уморих се да го повтарям. Ще ги махнете, ама друг път. Лобито на автомобилната промишленост е силно. А всичко останало е блабла.
    —цитат от коментар 44 на султана глаушева


    Ако всички коли имат гараж и ще спрат да се движат по улиците. Сега ги карат защото няма къде да ги паркират!
    Уникално тъпо!

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  73. 73 Профил на Софианец2
    Софианец2
    Рейтинг: 526 Неутрално

    Повърхостни твърдения на една неграмотна жена....
    Избора на вид транспорт при градски трудови превози зависи от минимума на разходите за пътуване и времето за пътуване (в пари). Това се определя от множество параметри - разстояние на пътуване, доходи (цена на времето), цени на билети, горива, гъстота на мрежата (ходене пеша), скорости на движение, време за паркиране и още поне 20 броя параметри за отделните - автобуси, метро, таксита, лични автомобили, маршрутки, велосипеди и пеша. Има защитена дисертация в ТУ за избора на вид транспорт за София.... И тази ми говори с какво ходели на ресторант.....и дава съвети...

  74. 74 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1336 Неутрално

    Платеното паркиране е най-работещата мярка и срещу трафика, и срещу собствеността на лични МПС. Градът е 20Х12 км. Не става с "на мен ми е по-бързо, по-удобно с колата". Не може да тровиш и шумиш на други защото ти е по-бързо и по-удобно.Годишен стикер за паркиране към днешна дата в определен периметър по местодомуване - за първа кола - 400 лв, за втора кола на същия адрес - 800лв, за втора кола на същия собственик - 1500 лв. и т.н. Извън този периметър 2-4 лв/час. Само така ще освободим улиците за да има бърз и удобен градски транспорт, по-чист въздух и най-вече по-малко шум. Мръсният въздух и шумът убиват.
    —цитат от коментар 39 на borkar


    Вместо тия измишльотини, не е ли по-правилно улиците и застрояването да са съобразени с нуждите на автомобилите, градския транспорт, велосипедите , паркирането, пешеходците и нуждите от паркове и градинки?!

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  75. 75 Профил на borkar
    borkar
    Рейтинг: 393 Неутрално

    До коментар [#54] от "borkar":К Създай условия за по- бързо изтегляне на трафика, нека има удобни паркинги, и най-вече и удобен транспорт, тогава ще има по-голямо разбирателство.
    —цитат от коментар 58 на osuald


    Какви условия си представяш за бързо изтегляне на трафика по Цариградско, по Евлоги Георгиев, по България, по Данаил Николаев - кажи конкретно, моля те? Задръствнията са 80% съставени от коли, които през деня са паркирали безплатно.
    Паркингите в града не решават нищо. След като хората знаят, че има къде да паркират само ще бъдат стимулирани трафикът и собствеността на лични МПС.

  76. 76 Профил на nickkal
    nickkal
    Рейтинг: 372 Неутрално

    До коментар [#74] от "quatro_4x3":

    Тогава един апартамент, ще е 10 -15 пъти по-скъп и ..пак проблем!

  77. 77 Профил на nickkal
    nickkal
    Рейтинг: 372 Неутрално

    До коментар [#72] от "quatro_4x3":

    Не вдяваш ли? Ако нямаш къде да си паркираш колата - не можеш да притежаваш кола! Пример Токио ! И хоп колите ги няма!

  78. 78 Профил на dito
    dito
    Рейтинг: 219 Неутрално

    Обобщаването не винаги е ОК,Да се обзаложим, че 130кг плът при 2м се преместват учудващо доста бързо от т А до т. Б :)
    —цитат от коментар 67 на osuald

    А да се обазаложим, че статистически погледнато 130кг/200 см е тъжно малък процент от всички, тежащи 130 кг? Прав си, че не винаги може да се обобщава, но това важи за случаите, когато се опитваме да правим екстраполация за конкретен човек на база статистически данни. В конкретния случай ни интересува състоянието на мнозинството, а то е - отвратително лоша физическа форма и патологтично заседяване при поне 80-90% от тях в активна възраст. Но това излиза извън темата. Въпросът е, че голяма част от хората, поне живеещите и работещи вътре в пръстена на Околовръстното, толкова дълбоко са закостенели в разбирането си, че кола=удобство, че не усещат как времето в задръстване е същото като времето пеша до метрото/тролея. И че колкото повече хора разсъждават по този начин, толкова по-трудно им става на всички тях, защото увеличавнето на броя автомобили увеличава задръстванията и се изпада в порочен кръг.

  79. 79 Профил на borkar
    borkar
    Рейтинг: 393 Неутрално

    [quote#74:"quatro_4x3"][/quote]

    Твърде общо говориш. Посочи такава улица или опиши как би трябвало да изглежда Евлоги Георгиев между Орлов мост и Графа, например.
    А за платеното паркиране - и по света мислят така:
    https://www.economist.com/briefing/2017/04/08/how-not-to-create-traffic-jams-pollution-and-urban-sprawl?fsrc=scn/fb/te/bl/ed/

  80. 80 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3839 Неутрално

    До коментар [#50] от "borkar":

    Супер, но не става ясно какво искаш да ни кажеш с това сравнение. Какво е общото с платеното паркиране, което предлагаш.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  81. 81 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3839 Неутрално

    До коментар [#71] от "quatro_4x3":

    Можеш да си сигурен, че съм го прочел. Не виждам да те ограничава, по-скоро предлага политики за приоритизиране на един транспорт спрямо друг. Което е в реда на нещата, въпреки, че в случая предложението е неработещо, че чак глупаво.

    Но аз адмирирам всеки опит на общината да толерира вело, пешеходен и градски транспорт пред автомобилния. Не разбирам защозащо си против и какво не ти харесва в това.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  82. 82 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2764 Неутрално

    До коментар [#71] от "quatro_4x3":

    Ми, че никой не те кара да слизаш от колата. Едни хора теглят кредити (и се оплакват от скапания си живот) за да ходят и до тоалетна с кола, други без да теглят кредити си харчат парите за да се веселят повече. Като бензина е 5лв. за литър вие ще псувате и ще се лишавате от хубаво питие или хубава книга, другите ще намерят алтернативен начин за придвижване, а индустрията ще промени технологиите.
    В нормалните държави обществата живеят според правила. А правилата се правят според ценностите. Добрият, спокоен живот на човека е най-голямата ценност на онези общества. Заради това те си пазят природата, създават удобства на пешехедците, отказват се от големите и високи сгради, имат добре работещи образование и здравеопазване.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  83. 83 Профил на borkar
    borkar
    Рейтинг: 393 Неутрално

    До коментар [#50] от "borkar":Супер, но не става ясно какво искаш да ни кажеш с това сравнение. Какво е общото с платеното паркиране, което предлагаш.
    —цитат от коментар 80 на Darth Plagueis


    Извинявай, кое е супер? Това е бул. Драган Цанков разширен през 2013 г. между кръстовището с Кирил Видински и Евлоги Георгиев за сметка на площта на Борисовата градина. А вечерното и сутрешното задръстване са до Телевизионната кула. В този участък на Драган Цанков няма градски транспорт. Разширен е булевард за сметка на парк изцяло в полза на лични МПС. Под булеварда има метро. По-голяма скотщина от тази ...

    А 80% от личните МПС са там защото през деня ще има къде да паркират безплатно.

  84. 84 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2764 Неутрално

    До коментар [#75] от "borkar":

    Какви условия си представяш за бързо изтегляне на трафика по Цариградско, по Евлоги Георгиев, по България, по Данаил Николаев
    —цитат от коментар 75 на borkar

    Ако се създадат наистина добри условия за пешеходци и колоездачи, ако градският транспорт заработи за хората, би трябвало те да слезнат от колите. А като има по-малко коли по тези булеварди, по-бързо ще се изтеглят.



    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  85. 85 Профил на Г.Е.М.
    Г.Е.М.
    Рейтинг: 1235 Разстроено

    Мдаааа, ясно ми беше, че ще настъпи истерия, както винаги междувпрочем в нашите форуми, когато стане въпрос за околна среда и благоустрояване на един град, ама какво ли друго да очаквам... Не ми дреме за автомобилистите в София, да се оправят както си знаят, аз моят проблем с транспорта съм си го решил от 15 години и съм доволен. По-лошото е, че в мисленето сме на светлинни години от тъй наречените "бели" държави, към които (уж) все се стремим, ама дефакто тц, искаме си кочината, в която живеем. И си я искаме (болшинството от хората) такава, каквато е сега - мръсна, задръстена и неуредена, повече приличаща на градска джунгла, а не на удобен за живеене град. Е, тогава няма защо да въздишаме по запада, безсмислено е...

  86. 86 Профил на borkar
    borkar
    Рейтинг: 393 Неутрално

    До коментар [#84] от "Gopeто":

    Кой очакваш да го направи това? Местните избори са след малко повече от година. От сегашния СОС нищо подобно не очаквам.

  87. 87 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2764 Неутрално

    До коментар [#86] от "borkar":
    Сегашните управници мразят пешеходците. Аз нямам очаквания от тях. Казвам как би могло да стане.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  88. 88 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1608 Неутрално

    Искам да питам само, два чифта старци, които едва стават и сядат, на лекар с колело ли да ги закарам или пеша?
    Същото важи и за пазарлъка през ден от няколко големи вериги, защото по здравословни причини могат да ядат храна само от определени марки, които обаче не могат да се купят всички от едно място.
    За да се освободи място за пешеходците, трябват пари и акъл - центърът да бъде пресечен с подземни скоростни ленти, свързани с подземни паркинги, което ще реши проблема с паркирането по тротоарите и чак след това да се забрани влизането с коли в него.
    Да се направи градският транспорт, чист, редовен удобен И ПО-ЕВТИН от придвижването с кола.
    Всички коли с "външни" номера да се спират на буферни паркинги в предградията, освен ако не карат болен на преглед.
    И да се обложат с висок данък, коилите, които цапат, а не просто старите коли.
    Иначе ше се напълним с димящи "нови" дизеляци с идухани двигатели.
    Създаването на затруднения за едни хора за да бъдат облекчени други хора не е читаво решение, ако не е съпътствано с облекчаване на всички.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  89. 89 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1608 Неутрално

    До коментар [#80] от "Darth Plagueis":

    Общото е че той е свързан с фирма, която управлява палтени паркинги и все една песен си пее.
    Лобист.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  90. 90 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1608 Неутрално

    До коментар [#75] от "borkar":

    Какви условия си представяш за бързо изтегляне на трафика по Цариградско, по Евлоги Георгиев, по България, по Данаил Николаев - кажи конкретно, моля те

    Къде по България и Цариградско видя паркирани коли?
    Кръстовища на два етажа, това е единственото решение за отпушване на трафика по големите артерии.
    Както го направиха на Лъвов мост.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  91. 91 Профил на Петър Иванов
    Петър Иванов
    Рейтинг: 1122 Любопитно

    Има нещо подвеждащо в заглавието "Да върнем..." Не да върнем , а да дадем на пешеходците и велосипедистите. Човек остава с убеждението , че някой ги е изпъдил нарочно от там. Не, градовете бяха на пешеходците/ това важи особено за България/, не защото някой ги взе от тях, а защото нямахме пари за коли... Въпросът е как да се преборим с колите и да освободим място за хората ?

  92. 92 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7881 Неутрално

    А тука, на 500 метра не отиват без кола. Хората забравиха да се движат пеш. Аз го правя с удоволствие.

  93. 93 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2540 Неутрално

    В България нямаш реална нужда да се придвижваш в който и да е град с кола, освен ако не превозваш нещо.

  94. 94 Профил на osuald
    osuald
    Рейтинг: 309 Неутрално

    До коментар [#83] от "borkar":
    Личните автомобили,за които говориш,че през деня са паркирани, вечер или сутрин минават през Евлоги, Орлов мост или Данаил Николаев, ако стоят паркирани там през деня , ще им е доста скъпо, все пак е зона (синя или зелена ). Тези, които са паркирани в центъра са обикновено на живущи, на които не можеш да им отнемеш това право, но не те правят трафика. Ако автомобилите имат опция да се изнесат бързо, никой няма да се бута да минава през центъра .
    Това което се предлага е ограничаване на скоростта или скъпо паркиране ... в центъра , нищо не се предлага за изнасяне на трафика, и за подобравяне на транспорта.
    Говориш за метрото, но не на всеки му е удобно за съжаление.
    Ако пътя на много места се вкара отдолу, и тези линии да те извеждат към различните краища на София, тогава трафика през центъра ще намалее значително.
    И ще има много повече пространство за Вело алеи и пешеходни зони.

    Искаш пример - погледни Цюрих

  95. 95 Профил на borkar
    borkar
    Рейтинг: 393 Неутрално

    До коментар [#75] от "borkar":Какви условия си представяш за бързо изтегляне на трафика по Цариградско, по Евлоги Георгиев, по България, по Данаил Николаев - кажи конкретно, моля те. Къде по България и Цариградско видя паркирани коли?Кръстовища на два етажа, това е единственото решение за отпушване на трафика по големите артерии.Както го направиха на Лъвов мост.
    —цитат от коментар 90 на rapidfire


    Къде говоря за паркирани коли на тези булеварди? Кръстовища на два етажа в града е най-вредното нещо, мога да ти пиша безкрайно...

    До коментар [#80] от "Darth Plagueis":Общото е че той е свързан с фирма, която управлява палтени паркинги и все една песен си пее.Лобист.
    —цитат от коментар 89 на rapidfire


    Да, платен лобист съм - искам платено паркиране по улиците за да мога да си напълня безплатните паркинги! Дай друго...

  96. 96 Профил на borkar
    borkar
    Рейтинг: 393 Неутрално

    До коментар [#94] от "osuald":

    Не те разбирам какво предлагаш.

    Единственото, което твърдя през цялото време е че платеното паркиране намалява трафика на лични МПС и собствеността на лични МПС. Но трябва да е 4 пъти по-скъпо за годишен стикер по местодомуване, и два пъти по скъпо за почасово паркиране. И трябва контрол и електронни процедури по издаване на стикерите.

  97. 97 Профил на imaligoogle_hr
    imaligoogle_hr
    Рейтинг: 638 Гневно

    До коментар [#28] от "znayko84":

    + не се заразяваш от грип, примерно, когато има епидемия.

    А за хората с алергии, които ползват автомомобили, заради анти-поленовите филтри, да го духат.. да го дишат, нали, така смятат ''еко''-терористите?!?!

  98. 98 Профил на osuald
    osuald
    Рейтинг: 309 Неутрално

    До коментар [#96] от "borkar":
    Обяснявам ти, че скъпото паркиране и дори 5но да го направиш не решава проблемите с трафика- просто нямаш адекватен,удобен и достъпен градски транспорт като алтернатива
    Ползването на лично МПС е личен избор,
    То не се използва единствено и само в Сф, така че тази мярка е нецелесъобразна, доста ограничена и бих казал глупава.
    Вече ти писах , погледни град като Цюрих
    Там трафика в центъра не е толкова голям, колите минават през тунелите и излизат направо в предградията, но освен това да създали възможност да стигнеш нормално до всяка една точка на града с градски транспорт- чист, удобен и бърз .
    Там навсякъде паркирането е платено, но хора не се опитват да те откажат от личната кола, създават ти добра алтернатива, като в същото време си подобравят и инфратруктурата


  99. 99 Профил на T.M.
    T.M.
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Има силно неразбиране за нуждите от коли, особено когато това е подкрепено от неадекватни общински мерки. В големи и гъсто населени градове (какъвто е София), приоритета трябва да е разтоварване от коли, за сметка на пешехдци-градски транспорт и велосипеди. Просто - сто човека с коли изискват повече място от сто пешеходци и колоездачи. Колите са решение за живеещи в малки населени места като Павликени, Полски Тръмбеш и т.н. (не казвам нищо лошо и пренебрежително за тези градчета, даже Павликени си е много хубаво) Между мащабите на София и Павкликени трябва да се мисли за транспортни схеми, които да помагат на максимален брой хора да стигат максимално бързо от А до Б - на кой както му е удобно, като се отчитат и горните фактори за ограничени места в големи и гъсто населени градове. Има споделяне на коли, рента-кар абонаменти в комбинация с транспортни карти, има и вариант хора да си сменят жилището, за да им е по-удобно до работа и градина на детето - затова Младост стана по-населен и наемите и цените скочиха, за да са близо до Бизнес парка. 20-годишен таралясник на газ не трови толкова, колкото 5-годишен дизеляк, и това следва да се взима в предвид. Иначе е факт - разширяване на платната за коли привлича трафик, а стесняването им с обособяване на бус-ленти и вело-ленти карат хората да ги избягват.В средно взети 100 активни граждани, винаги ще имате 10 закоравели автомобилисти и 10 твърди пешаци/колоездачи. Тях няма да ги променят никакви мерки нито в едната, нито в другата посока. Но 80 оставащи хора с подходящи мерки могат да изберат градски транспорт (ако е удобен и евтин спрямо колата) или кола, ако е обратното. Там трябва да се цели общината. И държавата.
    —цитат от коментар 33 на Пипера е много лют


    Горе долу си успял, надявам се, да вникнеш в истинския корен на проблема, който е всъщност, че града е пренаселен, а е пренаселен, защото общинската управа не подобрява инфраструктурата, а се строи само на едни и същи вече претъпкани квартали. Ами не става! Място в софийската котловина има БОЛ. Въпросът е, че няма нито 1 правилно новоизграден квартал, с нормални улици и тротоари, нормални отстояния на сградите и т.н. Стесняването на платната за движение не води до отказ на автомобилните водачи, само отежнява и без това тежката ситуация с трафика и губи повече време на хората. Повече загубено време = по-малко време за пълноценен и щастлив живот. Това ли ви е идеята? Вместо да се разширява инфраструктурата, като тук визирам изцяло нови квартали с достатъчно широки улици както за пешеходци, така и за автомобили.

  100. 100 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1716 Неутрално

    До коментар [#17] от "quatro_4x3":''Вървете пеша, пасете трева по градинките, ако ви харесва, но не натрапвайте предпочитанията си на другите и не се опитвайте да ги превръщате в норма.''

    Да ти припомня ли, че и ти както всички останали си се родил гол и след година си проходил ПЕША, а не си се родил, имплантиран в автомобил. Т.е. кое е нормата?

    И откъде накъде противоестествени индивиди като тебе ще замърсяват с колите си въздуха на нормалните хора, които искат да живеят по-близо до природния и естествен начин на живот, за който ни е програмирал Бог?






За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK