
© Рено Нисан България
Интересът на министерства, държавни и общински структури към целевите субсидии за покупка на електромобили е слаб и Националният доверителен екофонд (НДЕФ) открива пета процедура в търсене на проекти. По информация от фонда, разпространена днес, от предвидените 2 млн. лева до момента са усвоени малко над половината.
Все още по програмата за насърчаване използването на електромобили има 920 хиляди лева. Набирането на нови проекти започна на 20 август и продължава до 1 октомври 2018 г.
Причината за слабия интерес вероятно се крие в това, че държавата отпуска фиксирана сума, независимо от цената на превозното средство. Така например за лек и лекотоварен автомобил на ток се дават 20 хиляди лева, при положение че най-евтините подобни струват поне 53 хиляди лева.
Фондът отпуска и субсидията за зареждащите се от контакта хибриди, като при тях помощта е 10 000 лева.
Националният доверителен екофонд (НДЕФ) дава също 20 000 лева за изцяло електрически превозни средства, които се използват в комуналните дейности, 30 000 лева за изцяло електрически ванове със 7+1 или 6+1 места и до 40 000 лева за електрически автобуси и микробуси.
Реализираните проекти
Досега по схемата за насърчаване използването на електрически превозни средства в рамките на Инвестиционна програма за климата са подадени 49 проекта. Към 21.08.2018 г. по схемата са усвоени и разплатени 380 хиляди лева по 15 проекта.
С тези средства са закупени 17 електромобила за 340 хиляди лева и 4 за хибридни електрически превозни средства на стойност 40 хиляди лева.
Отхвърлени са 3 били проекта, 17 кандидата са се отказали от участие в схемата, 13 проекта са в процес на изпълнение на различни етапи, а по 3 проекта са сключени договори и предстои плащане.
Кой вече си купи
До момента с пари по програмата екологични автомобили са купили Министерството на околната среда и водите, Министерството на икономиката, Министерството на труда и социалната политика, Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" и общините Пловдив, Асеновград, Самоков, Горна Оряховица, Бургас, Сливница, Смолян, Габрово, Враца и Гоце Делчев.
Проектите в процес на изпълнение са на Министерството на образованието и науката, на Столичната община, на инспектората към Столична община, както и общините Никола Козлево, Варна, Сливен, Иваново, Хасково, Казанлък, Елин Пелин, Козлодуй, Благоевград и Бургас.
karabastun
Рейтинг: 7984 ЛюбопитноАз ако бях с малко пари и с малко връзки - щях да си купя няколко кирливи парцела за по 1000 лева и да направя електрозарядни !
[email protected]danvan
Рейтинг: 744 НеутралноПри пълна липса на инфраструктура и сервизна база, не е изненадващо. В комбинация с значително по ниските данъци за 20 годишни кочини у нас ...
Българите са малък, но изключително прост народ. Sapienti Satkarabastun
Рейтинг: 7984 НеутралноПосле с малко повече връзки щях да им пусна по едно пътче от основните пътища към тях ......
[email protected]danvan
Рейтинг: 744 ВеселоАко се съди по постовете, едва ли има потенциал да води бизнес ... бастуна това
Българите са малък, но изключително прост народ. Sapienti Satkarabastun
Рейтинг: 7984 ЛюбопитноДо коментар [#3] от "karabastun":
[email protected]И чак тогава - щях да взема дистрибутурство на електромобилчета
+
държавните субсидии за покупка на електромобили!
karabastun
Рейтинг: 7984 ЛюбопитноДо коментар [#5] от "karabastun":
[email protected]Ама понеже не съм никакъв бизнесмен - че затова е слаб интереса!!!
karabastun
Рейтинг: 7984 ЛюбопитноНикаква здрава мисла - НИКВИ МАНГИЗИ!
[email protected]edin drugii
Рейтинг: 2210 Неутралното хубаво ,ама липсват зарядни станции , кво ще праим ,трябва да си носим резервни батерии , а скъпи .
danvan
Рейтинг: 744 ВеселоНе го мъчи с тия въпроси, човекът работи с готови опорки само :)
Българите са малък, но изключително прост народ. Sapienti Satredguy
Рейтинг: 897 НеутралноЗначи този държавен фонд субсидира държавни и общински структури? Хитро. Държавата се самосубсидира с ... държавна пара.
А интресът е слаб, понеже селски кметове и пичовете от горското служебни коли за по-малко от 200 бона не харесват.
1001
Рейтинг: 1479 НеутралноДо коментар [#1] от "karabastun":
ми не можеш има локален монопол на доставките на тока - 3 фирми имат само право да продават ток
1001
Рейтинг: 1479 ВеселоДо коментар [#1] от "karabastun":
първите платени засега не вземат пари за тока а за паркомястото
jmf29537805
Рейтинг: 316 НеутралноЦените на електроавтомобилите са нереално високи.
Дразнител
Рейтинг: 598 Неутрално20,000 лева субсидия за електромобил е прекрасна сума! Просто някои хора не могат да си правят елементарни сметки. Аз си правя следната сметка - преди 6 години си купих нова дизелова кола като ѝ "навъртам" по около 28-30,000 км на година. Сега е на почти 180,000км. При 6.5/100 разход, това до днешна дата прави 11,7 тона нафта. По 2.30лв прави почти 27,000 лева. Ако сметнем и някои специфични разходи като масла, ангренажен ремък (на 120,000км), филтри и други такива, общите разходи за поддръжката на тази нова кола с ДВГ за 6 години са ми били над 30,000лв само и единствено свързани с типа на двигаеля. Самата кола струваше към 40,000 лева. Ако някой ми даде 20 бона изобщо няма да се двоумя дали да си купя електрическа кола с 8 години и 160,000км гаранция на батерията, защото моята кола вече ми струва над 70,000 за 6 години, а един Нисан да речем, ще ми струва 70-20 = 50,000. Изминаването на 180,000км на ток по сегашни цени на тока струва около 5000 лева.
Жизнь или Life - избор има.geordgeo
Рейтинг: 1318 ЛюбопитноА за обикновения човек кога? Или к'во викате - вий сте си бедни и такива возила не ви трябват? Аман от псевдодействия в посока екология, резултатът ще е нула, естествено. Има само един начин да се случат нещата по правилния начин - спиране на всички стари возила и яко субсидиране за нови такива. Ма т'ва никога няма да стане, та остава само плямпането колко сме еко...
Дразнител
Рейтинг: 598 НеутралноДо коментар [#11] от "1001":
Жизнь или Life - избор има.Това не е вярно. Има зарядни станции на частни фирми в България. На "Хемус" например има една близо до Каспичан. И на други места има. Има и безплатни на паркингите на някои магазини от веригата Кауфланд. И пред МЕТРО на Цариградско също.
hamiltonf
Рейтинг: 3982 ВеселоДо коментар [#1] от "karabastun":
Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.А колко струва една "зарядна", със най-слабия капацитет, знаеш ли?
hamiltonf
Рейтинг: 3982 ВеселоДо коментар [#14] от "Дразнител":
Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния."20,000 лева субсидия за електромобил е прекрасна сума!"
Ти четеш ли внимателно, за кои е подобна субсидия?!
tosho_toto
Рейтинг: 257 НеутралноДо коментар [#15] от "Г.Е.М.":
Това по примера на коя държава е дрОгарю?
reply
Рейтинг: 765 НеутралноТЕХНОЛОГИЯТА ОЩЕ НЕ Е УЗРЯЛА , ЩЕ И ДОЙДЕ ВРЕМЕТО НО НЕ СЕГА ПО НАТАТА , ТУКА ЗИМИТЕ СА ХЛАДНИ КАПАЦИТЕТА НА АКУМУЛАТОРИТЕ ЗА ОТОПЛЕНИЕТО НЕМА ДА СМОГНЕ , ПРЕДПОЛАГАМ ЧЕ В ПО ТОПЛИТЕ СТРАНИ ПЪРВО ЩЕ СЕ РЕАЛИЗИРА ТОЯ СЕГМЕНТ , ПОСЛЕ И ТУКА НО НАЙ ВЕЧЕ КАТО СИ РЕШАТ ПРОБЛЕМА С НЯКОЛКОТО ХИЛЯДИ ЕДНОВОЛТОВИ БАТЕРИЙКИ от които са изработени акумулаторите на ТЕСЛИТЕ и др, 3,7 волта по точно , батериите ще го спъват процеса не знам докога!!! оптимума ще е оеднакваване на акумулаторите и директната им подмяно в станции за зареждане , изтощини за заредени , тотгава щепселите по площадите ще са за зор заман , най вече да те отведе колата до.......... , а спокойно могат и да измислят резервен акумулатор който да е в колата и специално да е само за такива цели,да те отведе до депото със заредените батерии , КАТО УЗРЕЯТ ДО ИДЕЯТА ЩЕ СТАНАТ НЕЩАТА А ДОТОГАВА...............
dosetliv
Рейтинг: 1318 НеутралноМне, нищо не печелиш, даже и да са на една цена колите:
- за да можеш изобщо да караш на извънградско, ти трябва поне 40 квч батерия. Пример с пробег с Хюндай Кона 42 квч батерия:
- 120 км/ч = 197 км пробег
- 80 км/ч = 313 км пробег
Значи ако искаш да идеш от София до Пловдив и да се върнеш, трябва да караш с макс 80 кмч
Една батерия 24 квч струва 5500$ без монтажа
https://cleantechnica.com/2017/10/04/nissan-leaf-replacement-battery-will-cost-5499/
Значи 42 квч отива на 10.000 $
Харчът на ток го дават еквивалентен на 2,4 л /100 гориво
http://www.ecars.bg/catalog/elektricheski-avtomobili/item/3347-nissan-leaf
Имаш икономия 1600 * 4 * 2,30 = 15.000 лв, След това си купуваш нови батерии за 17.000 лв
По примера София - Пловдив имаш загуба на време 1 час на ден (120 / 80 за 250 км). Ако броим хипотетичен софийски надник 1200 лв / 22 / 8 = 6,80 на час * 22 дни = 150 лв месечно = 1800 годишно. Вече ако си караш само за кеф за собствена сметка, загубеното време отпада.
Ох леле
Рейтинг: 264 НеутралноАз си ходим със Спарка навсякъде: на Витоша, Боровец. Ама айде да не ви отварям, че не ми се чака на опашка по станциите.
Неизвестен извършител
Рейтинг: 255 НеутралноПреди доста лета гледах по алеите из Албена как момчурляците джиткат с едни китайски тротинетки на ток. Не знам къде им бяха скрили батерийките, но половин час (толкова им ги даваха под наем) изкарваха, при това доста пъргаво - 20 км/ч със сигурност. Това преди 15 години, когато китайските неща още бяха "боклуци". Искам да кажа, че май умишлено им държат цените високи, защото разните там правителства се намесват в пазара с протекционистични мерки.
geordgeo
Рейтинг: 1318 ЛюбопитноДо коментар [#19] от "tosho_toto":
Що ти трябват примери? Казвам как трябва да стане, по принцип, дрОгарьо. Аз също карам кола с ДВГ, защото досега не съм имал възможността да си купя един хибрид примерно. Но следващата ми кола най-вероятно ще бъде такава и е редно, ако държавата иска да насърчи покупките на нови коли, с нови технологии, да помогне, а не само да се плямпа по темата. Иначе съм сигурен, че поне още 20 години по българските пътища ще търкаляме европейски барутници трета ръка...
paf
Рейтинг: 572 НеутралноСъдебната власт не ги харесва такива: иска с кожен салон, с отопляеми масажни седалки, парктроници, камери....
dante_18
Рейтинг: 592 НеутралноКражба на пари.
If you are going through hell... Keep going!tosho_toto
Рейтинг: 257 НеутралноДо коментар [#24] от "Г.Е.М.":
ДрОгарю,спред вашите разбирания 80% от автомобилите са стари и трябва да се спрат.Тези 80% могат да си позволят 4-5000 лв. за покупка на автомобил.Та държавата като им бракува автомобилите от къде ще вземе пари за да ги субсидира да закупят електрически автомобил?Сигурен съм,че и за това имаш решение,да евтанизираме инвалидите,защото са в тежест на обществото.
По-нагоре са ти направили сметки със изводите защо електрическите автомобили не са толкова популярни не само в България.Ако беше далавера,повярвай ми нямаше да пропуснем възможността.
geordgeo
Рейтинг: 1318 ЛюбопитноДо коментар [#27] от "tosho_toto":
Аре стига с приказките за далаверата, а? За теб си може да си сигурен за много неща, за мен - едва ли. Имам си едно колело на ток в къщи от 6 години и да ти кажа на далавера си е, ако, че всички скептици като теб ми надуваха главата по онова време как видиш ли, т'ва чудо НЕ ставало. Е да, ама става, доказано в практиката, нито батериите са зле, нито има някаква поддръжка. Ама нали трябва да наливаме пари на Кремъл и на чалмите, още дълги години ще дишаме изгорелите газове на всички катраници по пътищата...
tosho_toto
Рейтинг: 257 НеутралноДо коментар [#28] от "Г.Е.М.":
ДрОгарю,причината за слабия интерес към електро автомобилите в България е прекалено високата им цена.С други думи тези,които могат да си ги позволят,могат да си позволят луксозен автомобил с ДВГ.
Технологията на този род автомобили покрива тичен градски автомобил.Отиваш на работа прибираш се в къщи и зареждаш в гаража или двора на къщата.По пътя на икономическата логика и според пробега това е лакмус за бъдещона развитие.
Забрани и ограничения никога в историята не са водили до положителни резултати,запомни го.
1001
Рейтинг: 1479 НеутралноДо коментар [#16] от "Дразнител":
безплатно може, но ток се продава от ЕВН, Енергопро и Новото дружество което купи ЧЕЗ. Частни имат но както казах не продават ток е вземат такса за ползване на паркомясто
Дразнител
Рейтинг: 598 НеутралноДо коментар [#21] от "dosetliv":
Жизнь или Life - избор има.Тая хипотеза с ежедневното пътуване София-Пловдив е добра, но аз не вижддам никакъв проблем да караш с максималната разрешена скорост и да си зареждаш колата в Пловдив като пристигнеш от София. Едва ли ще пътуваш всеки ден по 3 часа и по 280-300км, за да останеш 15 минути и да се върнеш. Но дори и за 15 минути на една бърза зарядна станция може да заредиш ток за поне 50км, което ще ти оправи баланса за връщането до София ако си с 42квтч батерия. Вероятно имаш редовна работа там, което значи, че може спокойно да си зареждаш колата на тази месторабота и да ти е заредена батерията за обратния път. Аз от повече от година имам един Лийф с 30квтч батерия. Реалният разход ако караш в града и по междуградски пътища е под 14/100. Ако караш предимно по магистрали става близо 19/100. Аз лично повече няма да си купя кола с ДВГ. Вярно, че тук във Франция мрежата от зарядни станции се развива много по-бързо, отколкото в БГ, но и България не изостава много. Може да отвориш chargemap.com, за да видиш колко зарядни има вече в България.
Дразнител
Рейтинг: 598 НеутралноДо коментар [#30] от "1001":
Жизнь или Life - избор има.По-скоро дерат "такса" за ползване на зарядната станция. Тия от Елдрайв искат 72 стотинки на минута за ползване на зарядната им станция на "Хемус" край Енево. Демек 43 лева на час. Не знам кой я ползва на тази цена, но дори и да дърпаш 50КВт, колкото е максиманата ѝ мощност, тока ти излиза близо 90 стотинки за киловатчас. Ако вдигнат цената още малко ще стане по-евтино да караш на бензин! Точно такива идиотщини възпрепятстват развитието на сектора с електромобилите.
Дразнител
Рейтинг: 598 НеутралноДо коментар [#30] от "1001":
Жизнь или Life - избор има.Впрочем, това че "безплатно може, но ток се продава от ЕВН, Енергопро и Новото дружество което купи ЧЕЗ" не е вярно!
https://www.eldrive.eu/19367296.html
48 стотинки на киловатчас от 22квт АС зарядна станция.
dolna4erti4ka
Рейтинг: 888 Неутралносъдебната власт иска и да са с бежова кожа-да не личи осраното.
Камен
Рейтинг: 916 НеутралноТова по какви цени - на нощна тарифа в къщи? Ама ако нямаш гараж, трябва да пускаш кабел през балкона. Пък и гараж да имаш, ако не е трифазен ток, за една нощ ще заредиш примерно 20-30кВч, няма да можеш 50-80, колкото ти трябват да идеш примерно до Бургас. Трябва да се подготвяш 2-3 нощи предварително, ако ще пътуваш по-далеч.
Е, от бързите зарядни можеш за половин час да заредиш догоре, ама там цената излиза по-скъпа отколкото да си караш дизеловата кола. Цената на енергията говоря само. А цената на самия автомобил отделно.
И последно - вярно, ДВГ има някои разходи за поддръжка, но тя поне става във всеки сервиз. А Теслата или Лийфа като светне червеничко на таблото "моля посетете сервиза" и не пали, къде отиваш - до Виена може би, където е най-близкия сервиз? Или вдигаш капака дето пише "Високо Напрежение 380 волта" и има нарисуван череп с кости, и почваш да човъркаш?