Тома Белев: Ако възстановим прилагането на законите за Пирин, ще можем да ги приложим навсякъде

Тома Белев по време на протест за Пирин

© Николай Дойчинов

Тома Белев по време на протест за Пирин



Коалицията от неправителствени организации и граждански групи "За да остане природа в България" организира през миналата седмица информационно турне. Нейни експерти обиколиха 9 града, за да продължат кампанията в защита на Национален парк "Пирин". В Пловдив, Стара Загора, Хасково, Русе, Пазарджик, Казанлък, Бургас, Благоевград и Сливен те разказаха за предстоящото решение на Върховния административен съд (ВАС) във връзка с делото за липса на екологична оценка на проекта за нов план за управление на парка, обсъдиха други теми, свързани с Пирин, а в някои от срещите се обсъждаха и местни проблеми, свързани с опазване на природата. Предстои такава среща и в София.


"Искахме да информираме, да дадем актуален поглед върху ситуацията, но и да получим тяхното виждане какво може да се прави, за да стане България просперираща държава със съхранена природа", каза за срещите Тома Белев. Той е председател на Управителния съвет на Асоциацията на парковете в България, която е част от коалиция "За да остане природа в България" и е сред организаторите на срещите. "Дневник" разговаря с него какво предстои за казуса "Пирин".


Защо случаят Пирин е важен?




- Случаят с Пирин е пример за нефункциониращата държава.


На 19 юли 2018 г. Европейската комисия обяви следното: "Комисията изпраща допълнително официално уведомително писмо на България във връзка със системни пропуски на страната при прилагането на законодателството на ЕС за опазване на природата. В България кумулативното въздействие от съществуващите и одобрените планове и проекти върху зоните по "Натура 2000" (повече за мрежата - тук) систематично не е било вземано предвид и извършването на много промени, представляващи сериозна заплаха за постигането на природозащитните цели, са били разрешени независимо от наличието на такава заплаха. Проблемът бе установен за първи път преди десет години и въпреки че оттогава България е предприела някои мерки за решаването му, този структурен проблем продължава да съществува и Комисията редовно получава оплаквания относно планове и проекти, разрешени въз основа на недостатъчни оценки или дори при липсата на подходящи оценки. Ето защо Комисията реши да изпрати допълнително официално уведомително писмо на България, като предостави на страната срок от два месеца за отговор. В противен случай Комисията може да реши да изпрати мотивирано становище."


Това съобщение е показателно за липсата на дългогодишно правилно прилагане на европейските директиви за опазване на природата (бел.авт. - Директивата за местообитанията и Директивата за птиците, под чиято защита са обявени зоните от мрежата Натура 2000) и един от примерите е Пирин.


Ако успеем да възстановим прилагането на законите у нас за Пирин, считаме, че ще можем да приложим това действие навсякъде. Трябва да отчетем, че в момента нито една друга държава на ЕС не е заплашена от хоризонтална наказателна процедура за неприлагане на директивите за Натура 2000. България е най-болният член на ЕС по отношение опазването на природата.


- Какво очаква Коалиция "За да остане природа в България" от решението на ВАС?


- Естествено се надяваме да спечелим и двете дела.


По първото съдебно дело срещу липсата на Екологична оценка (ЕО) и Оценка на съвместимостта (ОС) (бел. авт. – оценка на съвместимостта с целите на защитените зони от Натура 2000) на новия план за управление се надяваме ВАС да отчете едно от най-новите решения на Съда на ЕС. Това е решение от 12 април 2018 по дело C-323/17 с предмет преюдициално запитване от Висшия съд на Ирландия в рамките на производство по дело People Over Wind, Peter Sweetman срещу Coillte Teoranta. То важи за всички страни-членки и е официално тълкуване на Директивата за местообитанията и с него съдът на ЕС казва "Член 6, параграф 3 от Директива 92/43/ЕИО трябва да се тълкува в смисъл, че за да се определи дали е необходимо впоследствие да се извършва подходяща оценка на въздействието на даден план или проект върху съответната територия, не следва във фазата на предварителната проверка да се вземат предвид мерките за избягване или намаляване на вредните последици от плана или проекта върху тази територия."


В този смисъл трябва да отчетем, че в обжалваното от нас решение на министъра на околната среда и водите да не се подлага на оценка за съвместимост с "Натура 2000" новият план за управление на парк "Пирин", министърът е поставил седем изисквания и седем условия, което показва, че е нарушил Директивата за местообитанията според горното Решение на Съда на ЕС - трябвало е не във фазата на предварителната проверка да се вземат предвид мерките за избягване, а МОСВ да подложи плана първо на Екологична оценка (ЕО) и Оценка на съвместимостта (ОС) и едва след това да се произнесе.

Протест в подкрепа на Пирин пред Върховния административен съд

© Велко Ангелов

Протест в подкрепа на Пирин пред Върховния административен съд


По второто съдебно дело срещу решението от 28.12.2017г. да се промени сегашния план за управление на парк "Пирин" без ЕО и ОС, срещу което гражданите протестират вече 10 месеца, също се надяваме да спечелим делото във ВАС, което е насрочено за 15 ноември тази година.


В този случай се надяваме ВАС да приложи едно решение на Съда на ЕС – по дело C-182/10 с предмет преюдициално запитване, отправено на основание член 267 ДФЕС от Cour constitutionnelle (Белгия). В него съдът на ЕС тълкува отново Директивата за местообитанията и решава ,че "Член 6, параграф 3 от Директива 92/43/ЕИО трябва да се тълкува в смисъл, че не допуска национален орган, дори законодателен, да разреши план или проект, без да е установил, че същият няма да има отрицателно влияние върху съответната територия." Т.е., не може нито НС, нито МС, нито МОСВ да разрешат промяна в Плана за управление на "Пирин" без да проведат процедура по преценка необходимостта от оценка на съвместимостта с целите на Натура 2000. Впрочем средно годишно МОСВ и РИОСВ провеждат 14 000 подобни процедури, но само при това предложение на Община Банско решиха да не спазят закона и директивите.


- Има ли вариант ВАС да отстъпи и промените в плана за управление на правителството от декември 2017 да останат в сила? Това дело е последното и това решение ще е окончателно?


- За мен в България няма нищо невъзможно, защото и трите ни власти – законодателна, изпълнителна и съдебна - са в една нескончаема криза, което е видно от минималната подкрепа за тях.


Ако все пак ВАС не се съобрази с решенията на Съда на ЕС за тълкуване на Директивата за местообитанията, ние ще се обърнем направо към ЕК и Съда на ЕС, защото спазването на европейското законодателство у нас не трябва да зависи от това кой се обръща към МОСВ и ако е приятел - да не подлежи на законни процедури, а всички останали да бъдат подлагани на административен рекет.


- А трябва ли да има актуализиран план за управление на парк "Пирин" и какво трябва да направи МОСВ в тази посока?


- Трябва да има нов план, но той трябва да отговаря на целите за опазване на парка, а не на целите за неговото застрояване, изсичане или получаване на субсидии от краварите. Тези цели не са легитимни за малкото защитени територии у нас - трябва да знаем, че България е на предпоследно място в Европа по процент от територията, заета от защитени територии от ранга на парк "Пирин". Ние българите много се гордеем с нашата природа, но почти нищо не правим за нейната защита.


Затова и основното ни послание в това турне, което ще продължи е, че ако гражданите не сме активни и не защитаваме ценностите на България, няма кой друг да го направи вместо нас.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK