Електромобилите все още са твърде скъпи, каза еврокомисар Шефчович

Марош Шефчович

© Reuters

Марош Шефчович



Все още електромобилите са твърде скъпи, а хората обичат ниските цени. Това заяви еврокомисарят по енергийния съюз Марош Шефчович при представянето днес на предложенията на Европейската комисия за отпадането от употреба на изкопаеми горива за превозите в ЕС до 2050 година.


Той отбеляза, че днес дори търговците на автомобили не препоръчват купуването на електрически превозни средства. "Необходимо е общо усилие за преминаването към електричество. Предстои ни много труден процес", призна Шефчович. По неговите думи целите на ЕС за природосъобразна икономика са постижими дори с днешните технологии, но технологиите все още са твърде скъпи.


Според Шефчович е допустимо държавите от ЕС да оказват бюджетна помощ при разработването на по-добри батерии. Инвестиционните фондове заявяват, че имат достатъчно свободни средства, но търсят добри проекти, в които да ги вложат, добави той. Шефчович отбеляза, че в служебно качество допринася за прочистване на природата с осигуряването на хибридни автомобили за Европейската комисия.




Той препоръча хората да гасят осветлението в помещенията, в които не се намират, за да щадят природата. Шефчович определи като напълно достатъчен за градски условия пробегът на сегашните електромобили - около 300-400 километра между две зареждания.


Еврокомисарят по енергетиката Мигел Ариас Канете посочи, че занапред държавите в ЕС трябва да намерят начин да спечелят хората на своя страна в преминаването към чисти превози. Той добави, че около 600 милиарда евро са нужни за осигуряване на достатъчно електрозарядни точки в ЕС. По неговите думи ЕС ще осигури част от средствата, но в основата трябва да бъдат привлечени частни инвестиции.


Трябва да обсъдим как да помогнем финансово на хората да купят електромобили, как държавите да привлекат инвестиции в зарядни станции, къде в ЕС ще бъдат произвеждани батерии за многократна употреба, поясни Канете. Той добави, че Испания, Великобритания, Холандия, Полша и Дания вече са съобщили за намерението си скоро да прекратят употребата на автомобили с двигатели с вътрешно горене.


"Трябва ни сътрудничеството на гражданите - да строят природосъобразни домове, да карат чисти превозни средства. Гражданинът е в сърцевината на тези усилия, хората трябва да разберат към какво се стремим, за да получим подкрепата им. Политиците трябва да отговорят на тревогите на хората, но вярвам, че хората ще бъдат спечелени на наша страна", каза Канете.


Попитан той с какво допринася за природата, еврокомисарят съобщи, че все повече върви пеш и ползва електрически велосипед. В придобиването на нови средства за придвижване трябва да има търговски смисъл, хората обичат ниските цени, каза той.


По неговите думи националните стратегии, които се очакват от държавите в ЕС за постигане на живот без вредни газове, ще дадат сигурност на частните инвеститори да насочат средства в този преход. Канете допълни, че целта е в ЕС до 2050 г. да отпадне употребата на изкопаеми горива в превозите, макар такива горива да може да бъдат използвани за други цели. Необходими са усилия в проекти, свързани с разпространението на електричество, а не за газопроводи, добави Канете.

Коментари (41)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 3272 Весело

    Макарон, ту ма екоутЕ?

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  2. 2 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 2596 Гневно

    "Трябва да обсъдим как да помогнем финансово на хората да купят електромобили, как държавите да привлекат инвестиции в зарядни станции...."

    Божичкооо - още от данъците ни ще се пръскат за да субсидират на някой Теслата...

  3. 3 Профил на jmf29537805
    jmf29537805
    Рейтинг: 760 Неутрално

    Електроавтомобилите трябва да са от т.н. нисък клас.
    До около 4,5 метра максимум.
    Какво ще му е екологичното на джип тежък 2,5 тона.
    Батериите му ще са достатъчни за 3 малки коли.

  4. 4 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2376 Неутрално

    До коментар [#3] от "jmf29537805":

    Точно така. Въобще за всичко над 4 метра и над 1.5 тона трябва да се плаща сериозно. Да си карат параходите по магистралите.

  5. 5 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 3343 Неутрално

    Електромобилити никога няма да поевтинеят. Само за производството на батериите се използват 5-6 редки минерала, чиято цена скача неимоверно при всяко по-голямо търсене. Не може да се добива кобалт, например, единствено в Конго и да искаш цената да не скача стотици и хиляди пъти. Никой още не се наел да измисли технология за рециклиране на батериите- по 500-1000 кг. батерии. Електроавтомобилите като технология ги отпишете. Откак се помня все електроавтомобили разработват, все говорят, че още малко на пипнат технологията и работата е готова и накрая виждате какво става- нито технологията е измислена, нито електроавтомобилите са налице. Елън Маск задника си съдра и не може да направи нормален автомобил. Ако не са индоктринираните либерали да ги купуват и ако не ги субсидира държавата- веднъж като производство, втори път при продажбата, никой няма и да ги погледне. Шеви волт умря, затварят фабриката. Петролът им бил виновен, че бил евтин! Дай да направим петролът двеста долара, за да им върви пазарът!!!

  6. 6 Профил на stem
    stem
    Рейтинг: 638 Весело

    Комисар Шефчович, а Волга се влива в Каспийски море, да знаете!
    И водата е мокра.

    Левичаро-либералстващите се заклеха да воюват до пълна победа на здравите сили над здравия разум!
  7. 7 Профил на SSmart
    SSmart
    Рейтинг: 1010 Неутрално

    те щото другите са много евтини! ...........
    .. ходя редовно в Белгия и Холандия там елколите се използват масово, но не мога да си представя у нас как ще стане?!?!?!? И не за пари става дума, а за климат и ландшафт. Не си представям по нашенските баири електромобили, да не говоря и за някоа хубава зима! ПОне на този етап им трябва бая доработка...

  8. 8 Профил на T.M.
    T.M.
    Рейтинг: 523 Неутрално

    До коментар [#5] от "gozambo":

    Всъщност само за последната година цената на този кобалт е паднала с 14%. Нещо логиката ти издиша.

  9. 9 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1355 Неутрално

    До коментар [#7] от "SSmart":

    Разбира се, че не става въпрос за пари!? Проблема не е в парите, а в тяхното количество!

  10. 10 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 3205 Неутрално

    До коментар [#3] от "jmf29537805":
    "Какво ще му е екологичното на джип тежък 2,5 тона."

    Трябва да се преодолее модата на големите автомобили. Има начини дори и не дотам приятни - без ограничения за достъп натоварени участъци на пътя и за достъп до препълнени общи площи.

    подпис
  11. 11 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 3205 Неутрално

    без ограничения за достъп

    без достъп

    подпис
  12. 12 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 3205 Неутрално

    До коментар [#5] от "gozambo":
    "Никой още не се наел да измисли технология за рециклиране на батериите"

    Неправилно описваш проблема. Вероятно няма утвърдена технология но не е възможно да не могат да се извличат металите. Та нали тези метали са извлечени от земята. Това да не е по-лесно.

    подпис
  13. 13 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 3205 Неутрално

    Горивните клетки не се нуждаят от ценни метали. Там технологиите за съхранение на течен водород са ужасни капризни, но човечеството ще се справи. Вече има подводници с горивни клетки, къдено явно ако водородът попадне в корпуса ще подпали екипажа.

    подпис
  14. 14 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1355 Неутрално

    До коментар [#13] от "Иван К":
    С една малка подробност, че водорода с който правят демонстрации и зарибяват го извличат от метан, т.е. природен газ.
    А как си представяш банкянския във фиатче 500 или него в ремаркето?

  15. 15 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 3343 Неутрално

    До коментар [#5] от "gozambo":Всъщност само за последната година цената на този кобалт е паднала с 14%. Нещо логиката ти издиша.
    —цитат от коментар 8 на T.M.


    Логиката ми е точна. Казах при масовизиране на производството цената ще скача,а не при намаляване производството. Да виждаш масовизиране на рроизводството? Дори става въпрос за очаквания. Вярата в електоавтомобилите рязко намаля. Стана ясно,че от тях масовизация не става.

  16. 16 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 3343 Неутрално

    До коментар [#5] от "gozambo":"Никой още не се наел да измисли технология за рециклиране на батериите"Неправилно описваш проблема. Вероятно няма утвърдена технология но не е възможно да не могат да се извличат металите. Та нали тези метали са извлечени от земята. Това да не е по-лесно.
    —цитат от коментар 12 на Иван К


    Добре,няма частна фирма,която да се наеме да рециклира батериите. А защо няма? Защото няма печалба. А защо няма печалба? Защото няма подходящи технологии. Това устройва ли те? Може да има технология,при която даваш десет долара,за да си върнеш един, но това не е имане на технологии.

  17. 17 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 1119 Неутрално

    Хе-хе, достатъчен бил пробега на сегашните електромобили - достатъчен е, докато не закъсаш един път за ток, докато бързаш за някъде.
    Мой познат така с едно Рено Зоуи, уж като тръгвал гледал ще му стигне тока, но задръстване, парно, климатик, фарове работят - и свършил. Та с жицата за зареждане ходил да се моли по разни магазини из пътя, дай бе брат ми да си включа за 10 минути да заредя, а те викали какво е сега това чудо, да не се подпали, колко ток ще харчи... хеле накрая дал 5 кинта на едно място, та заредил и се прибрал.

  18. 18 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 3343 Неутрално

    Горивните клетки не се нуждаят от ценни метали. Там технологиите за съхранение на течен водород са ужасни капризни, но човечеството ще се справи. Вече има подводници с горивни клетки, къдено явно ако водородът попадне в корпуса ще подпали екипажа.
    —цитат от коментар 13 на Иван К


    Ти говориш за технологии в бъдеще време,които са пожелателни. Това,че нещо го имало в подводница не означава,че някога ще го има и при автомобила. В момента фактите са такива,няма създадени технологии, които да дават възможност електроавтомобилът да се произвежда на пазарен принцип. Става само с изкуствено дишане и огромни субсидии от държавата.
    Между другото,тези екологични изгъзици са невъзможни без ентусиасти като теб,които безрезервно вярват в науката. От 50 години слушам,че хий сега ще ги създадат технологиите,утре ще ги създадат,всеки момент... и още нищо.

  19. 19 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 2464 Неутрално

    Още дълго време ще ги държат скъпи, само и само да угодят на онези с камилите. Но прогресът рано или късно ще си проправи път.

  20. 20 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 2596 Неутрално

    Още дълго време ще ги държат скъпи, само и само да угодят на онези с камилите. Но прогресът рано или късно ще си проправи път.
    —цитат от коментар 19 на proza


    Да - ама няма да дойде с директива на Европейската комисия.

  21. 21 Профил на vesolr
    vesolr
    Рейтинг: 3646 Весело

    До коментар [#5] от "gozambo":

    Защо да ти отписваме гозамбо, та нали ти когато беше пръв обамист горещо подкрепяше електромобилите?!

    "А тя е- националната сигурност налага Америка да прекрати чуждестранната зависимост от петрол. На Америка й трябват друг вид автомобили, задължително с ел.енергия. Поне 40-50 мили да могат да навъртят с едно зареждане"

    Сега пробегът е увеличен 10-кратно, ама ти си смени концепцията, за пореден път.

    От клеветника https://goo.gl/QdmktQ
  22. 22 Профил на lcp01393483
    lcp01393483
    Рейтинг: 266 Неутрално

    До коментар [#5] от "gozambo":

    Гъзамби,
    ти сигурно добиваш петрол или имаш акции на петролни фирми?!
    Така яростно нападаш електромобилите, че друг извод е невъзможен!
    Време е да се събудиш!

  23. 23 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 3475 Неутрално

    До коментар [#22] от "lcp01393483":

    Гозамбо е извадил петрол в задния двор и е станал петролен шейх!
    Миличкия, нямало технологии за рециклиране на батериите??!!?
    Всякакъв любител дава съвети, а светът не стои на едно място.
    Норвежците са тъпи, а българите сме умни, дори гениални!
    Един имал познат, па тичал с жицата от магазин на магазин...
    Хайде пак на опашката...

  24. 24 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 1119 Неутрално

    Още дълго време ще ги държат скъпи, само и само да угодят на онези с камилите. Но прогресът рано или късно ще си проправи път.
    —цитат от коментар 19 на proza


    И какъв им е примерно Илон Мъск на онези с камилите, кръстник ли им е та да им дава гювеч като на Владко, защо държи Теслите скъпи, та да не фалират те, а той да стане най-богатия човек на земята?

  25. 25 Профил на dosetliv
    dosetliv
    Рейтинг: 1189 Неутрално

    само за последната година цената на този кобалт е паднала с 14%.
    —цитат от коментар 8 на T.M.


    Той кобалта пада, ама батериите поскъпват

    http://mechcrunch.com/2018/11/20/ford-the-prices-for-electric-car-batteries-are-rising-again/
    https://pv-magazine-usa.com/2018/11/27/tesla-powerwall-sono-motors-solar-car-pricing-up-due-to-energy-storage-demand/

  26. 26 Профил на Пламен  Данаилов
    Пламен Данаилов
    Рейтинг: 376 Неутрално

    До коментар [#13] от "Иван К":
    В някои подводници има и атомни централи, но това не значи, че ще има подобни автомобили. Най вероятно използват паладий за поглъщане/изпускане на водород, но той е скъп благороден метал. Проблемът с елколите е чисто енергетически освен и другите технологични проблеми. Ако зареждаш супер-пупер колата си с ток от ТЕЦ-Марица2, каква полза? В моя 6-входов блок със 120 апартамента има 180 автомобила. Представи си идилията(наша, родна) 60 кабела от всички възможни етажа към паркираните наоколо елколи.

  27. 27 Профил на Levski Levov
    Levski Levov
    Рейтинг: 275 Неутрално

    До коментар [#5] от "gozambo":Всъщност само за последната година цената на този кобалт е паднала с 14%. Нещо логиката ти издиша.
    —цитат от коментар 8 на T.M.


    Може и да е паднало... като няма търсене ще пада, кога всеки се качи на електромобил, друга песен ще запееш...

  28. 28 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 2596 Неутрално

    До коментар [#5] от "gozambo":Гъзамби,ти сигурно добиваш петрол или имаш акции на петролни фирми?!Така яростно нападаш електромобилите, че друг извод е невъзможен!Време е да се събудиш!
    —цитат от коментар 22 на lcp01393483


    Всеки свободомислещ човек, дето не харесва задкулисието, лобизма и високоетажната корупция би следвало да е възмутен от политиката дето се налага от Брюксел с цел да изкриви свободния пазар в полза на този или онзи. Самолетите, автомобилите, компютрите, мобилните телефони с държавни регулации ли се наложиха на пазара или хората ги избраха, защото им предлагаха продукт, който те харесваха?

  29. 29 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10641 Неутрално

    Кажете ми колко трябва да плащам лично за тези политики и ще си помисля...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  30. 30 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 2596 Весело

    До коментар [#29] от "penetrating":

    Във втора тема задаваш такива "дребнави" въпроси като цената на тия "еко" мерки - това не е целта на статията - тука се търси единствено първосигнална реакция ала "Браво! Супер! Това е бъдещето! Държавата трябва да субсидира повече..."

  31. 31 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2974 Неутрално

    Казал го е човекът, ако всеки се чувства отговорен по-малко ще се тровим. Ама човекът е калпаво животно!

  32. 32 Профил на Николай С
    Николай С
    Рейтинг: 884 Неутрално

    Божке, това еврокомисарите са напълно изгъбени в превода.
    600 млрд за 'станции', Боже...
    Да инвестирали в батерии ...
    Били скъпи колите - ми вижте продажбите в Китай бе братя, там по-богатили са?
    Търговчице не препоръчвали ...

    Само държавни субсидии и регулации им се пивиждат. И после защо ЕС е толкова назад и хората емигрират.

  33. 33 Профил на Николай С
    Николай С
    Рейтинг: 884 Неутрално

    До коментар [#5] от "gozambo":

    1. Батериите се рециклират. Въпроса е да се рециклират на 100%, а това не е така, от скъпите компоненти процентите са (беха преди година) 15% - 75%. Можеш да ги намерите в Интернет
    2. Цената на минералите пада и ще пада, защото а) излизат много нови мини б) плътноста на батериите се увеличава неотлконно 5-7% на година
    - в Интернет защо е така и докога ще е верно горното, хинт за дълго
    3. Чеви Волт (хибрид) - умре, Болт е тук. В САЩ пазара на седани падна от 50-60% до по-малко от 30% за тази година. Останалото са пикапи, СУВ и крософъри.
    4. И Тесла и Китайските производители немога да смогнат да произвеждат. Въпреки това, цените на китайските коли са много приемливи. А Тесла е по-евтина от колите в нейния клас.

    Хибридите май се изчерпват.

  34. 34 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10641 Весело

    До коментар [#30] от "lustmord":

    Правилата са затова - да се спазват :)
    Иначе, ако съм на митинг ще викам и аз :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  35. 35 Профил на peaspiring
    peaspiring
    Рейтинг: 576 Любопитно

    Като чета мненията, разбирам, че българите са страшно умни анализатори, пазарно ориентирани, разбират и от технологии, и от цени на метали.

    И въпреки това, живеят в най-бедната и корумпирана страна в ЕС. Що за парадокс е това?

  36. 36 Профил на peaspiring
    peaspiring
    Рейтинг: 576 Любопитно

    За Тесла се чака между 6м и 12м. Европейските автопроизводители го изпуснаха този влак.За което е виновна и Комисията, с тъпите си политики и регулации. Лобизмът на немските автопроизводители и регулациите на комисията докараха до инвестиции в даунсайзинг и инвестиции в дизелови измами.

  37. 37 Профил на babalyuga
    babalyuga
    Рейтинг: 958 Неутрално

    До коментар [#13] от "Иван К":

    едновременно инвестиране в две паралелни инфраструктури за зареждане (електрически, за които няма много специфични изисквания) и водородни станции с достатъчна гъстота, аз лично не го виждам, не е икономически съобразно.

  38. 38 Профил на babalyuga
    babalyuga
    Рейтинг: 958 Неутрално

    А нашите политици с какъв пример могат да допринесат?

  39. 39 Профил на babalyuga
    babalyuga
    Рейтинг: 958 Неутрално

    До коментар [#26] от "Пламен Данаилов":

    Да, за тока, не трябва да сме равнодушни откъде идва. Но това е друга битка.

    За 180-те автомобила. АЗ например съм смятал за себе си, при 30км дневен преход до работа и обратно, и сегашните пробези на коли, трябва да зареждам 1 път догоре на всеки 5-6 дни (а не всеки ден). Ако приемем средно на 5 дни да се зарежда, за 200 коли ни трябват 40 станции. Не е непостижимо.

  40. 40 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 1119 Неутрално

    До коментар [#26] от "Пламен Данаилов":Да, за тока, не трябва да сме равнодушни откъде идва. Но това е друга битка.За 180-те автомобила. АЗ например съм смятал за себе си, при 30км дневен преход до работа и обратно, и сегашните пробези на коли, трябва да зареждам 1 път догоре на всеки 5-6 дни (а не всеки ден). Ако приемем средно на 5 дни да се зарежда, за 200 коли ни трябват 40 станции. Не е непостижимо.
    —цитат от коментар 39 на babalyuga


    За 30км на ден добре, ама като тръгнеш за морето? И цяла нощ да ти седи колата на кабела, пак няма да се зареди толкова ток. Трябва ти бърза станция, а там тока струва пари, мисля по 50-80 ст/кВч в момента го хващат, зависи от станцията.

  41. 41 Профил на peaspiring
    peaspiring
    Рейтинг: 576 Неутрално

    До коментар [#40] от "Камен":

    Суперчарджърът на Тесла зарежда за 40 мин. Очевидно има технологично решение за всичко, освен за мрънкането.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK