Зеленият билет в София ще може да бъде въвеждан при прогноза за дни с мръсен въздух

Зеленият билет в София ще може да бъде въвеждан при прогноза за дни с мръсен въздух

© Надежда Чипева, Капитал



Кметът на София да може да въвежда целодневния билет за градския транспорт на цена от 1 лев при прогноза за жълт код за мъгла, инверсия, безветрие и ниско атмосферно налягане, които ще доведат до повишено замърсяване на въздуха. Това решиха днес общинските съветници по предложение на кмета Йорданка Фандъкова.


Така те промениха механизма на Столичната община при дни с мръсен въздух така, че кметът да може да въвежда последната мярка в него - зеленият билет, когато прецени, че има необходимост от това. Досега, за да бъде пуснат билетът, трябваше нивото на фини прахови частици в два поредни дни да е било 4 пъти над нормата.


Идеята за промяната на плана е на Фандъкова. На заседанието на съвета тя разказа как в неделя вечер видяла прогнозите за мъгли и безветрие в понеделник. "Аз самата бях гневна, защото не можех да го обява (зеленият билет - бел.ред.) в понеделник", посочи Фандъкова. Освен това тя получила осреднените данни за качеството на въздуха в края на деня и така е имала възможност да въведе мярката за вторник.




Вчера с протест пред общината граждани поискаха именно по-ранното въвеждане на зеления билет и други по-ефективни мерки за справяне с проблема със замърсяването на въздуха.


Кметът каза, че е наясно, че "зеленият билет не е панацея", а е една от "над 100 мерки" на общината за решаването на проблема с мръсния въздух. Тя сподели и своето виждане, че гражданите го предпочитат не толкова заради по-ниската цена, а заради "призива, кампанията, надписа отзад". Фаднъкова разказа и че има "позната", която си купила зелен билет, макар и да имала карта за градския транспорт, защото й бил симпатичен.


Съветниците обаче отхвърлиха предложенията на Иван Велков от "Зелените" и Войслав Тодоров от "Нормална държава". Първият предложи мярката "зелен билет" да се въвежда всеки път когато има прогнози за превишения на замърсителите, а Тодоров - въвеждането на възможност за безплатен градски транспорт.


Мнозинството от ГЕРБ ги отхвърли, защото имаше икономически съображения по въпроса. Председателят Елен Герджиков обясни, че разликата в цената на билета се доплаща от Столичната община и с всеки "зелен билет" общинското дружество "Център за градска мобилност" губи пари. "Ако източим това дружество, то няма да може да предоставя услугата градски транспорт и тогава всички трябва да се качим на автомобилите си", каза Герджиков. Фандъкова допълни, че услугата струва на дружеството между 150 и 200 хил. лева.

Коментари (9)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на BiGman1
    BiGman1
    Рейтинг: 4316 Весело

    И сега като завалят едни прогнози...

  2. 2 Профил на falkoneti
    falkoneti
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    "....Председателят Елен Герджиков обясни, че разликата в цената на билета се доплаща от Столичната община и с всеки "зелен билет" общинското дружество "Център за градска мобилност" губи пари. "Ако източим това дружество, то няма да може да предоставя услугата градски транспорт и тогава всички трябва да се качим на автомобилите си", каза Герджиков"

    Тези се грижат за нас.

  3. 3 Профил на falkoneti
    falkoneti
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Може ли някой да обясни (с правни мотиви) защо от общината не могат да забранят използването на твърдо гориво в града? Защо може в един ресторант да се забрани пушенето на цигари а в други случаи, когато отново се вреди на здравето на околните не може?

  4. 4 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4255 Неутрално

    До коментар [#2] от "falkoneti":

    Този е за уволнение заради тези си думи. Фрапираща безкадърност и неразбиране.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  5. 5 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2745 Неутрално

    Сигурен съм, че във форума и това ще се оплюе. Вече започна.

  6. 6 Профил на pm
    pm
    Рейтинг: 687 Неутрално

    Ами защо просто не се намали цената на градския транспорт по принцип. Така хората ще пътуват повече с него вместо с коли. Ето днес новината е, че Л#ксембург иска да го направи изцяло безплатен.

    "Лошото е, че [българите] оставиха истинските си политици вън от властта, вкарвайки в парламента само олигархичните корпорации."
  7. 7 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 1927 Неутрално

    "Кметът каза, че е наясно, че "зеленият билет не е панацея", а е една от "над 100 мерки" на общината за решаването на проблема с мръсния въздух."
    Наистина не е панацея. Нещо повече. Това е мярка, от която не може да се очаква значим ефект. Макар че носи финансови загуби. С още по-малък ефект и по-големе разходи, респ. финансови загуби е доставката на допълнителни станции за измерване качеството на въздуха. Дали от останалите над 100 мерки има такива с реален значим положителен ефект? Мерки, които ще доведат до значително намаляване на вредните емисии.

  8. 8 Профил на babalyuga
    babalyuga
    Рейтинг: 958 Неутрално

    въведете и червения картон за нарушители

  9. 9 Профил на не на безразличието
    не на безразличието
    Рейтинг: 948 Неутрално

    за римляните няма ли бутилка синьо гориво ,като 'зелена мярка' ...тая община освен да разпродава парцели на 'инвеститори' да да прави некачествени ремонти и ремонт на ремонтите май друго не прави...

    'Българите сме малък но много прост народ.' М Вешим




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK