С автомобил в защитените територии: да обичаш и да убиваш

С автомобил в Национален парк "Рила" - под лифта към Седемте Рилски езера.

© Татяна Димитрова, Личен архив

С автомобил в Национален парк "Рила" - под лифта към Седемте Рилски езера.



В защитените територии автомобилите са забранени.


Забраната за автомобилен достъп е регламентирана за национални и природни паркове и резервати, които са видове защитени територии по националния ни закон. Трябва да се има предвид, че има ограничения и за пешеходците - например, в резерватите те не трябва да излизат от маркираните пътеки. В най-високите планини се намират националните паркове Пирин, Рила и Централен Балкан, природният парк Витоша и редица резервати, които често привличат и туристи без достатъчно култура за опазване на природата.


Ако се вярва на официалните сигнали за нарушения, обаче, из планините на България наистина не се карат автомобили.




От началото на годината до 4 септември в Национален парк "Рила" е получен само един сигнал за навлизане на моторни превозни средства в забранената за достъп защитена територия. За този период на спешния телефон 112 е имало едно обаждане за нарушение в Пирин и три за Рила, показва справка на дирекцията, отговарящи за телефона.


За същите месеци - от януари до края на август - парковите рейнджъри в Рила, които се грижат за 811-те кв. км площ на националния парк, са регистрирали 28 нарушения, като за девет са съставени актове и административни постановления, които би трябвало да завършат с глоби. За "Дневник" от дирекцията на националния парк обясниха, че сумата на глобата варира - от 5 до 100 лв. при първо нарушение и минимално увредена природа и от 500 до 10 000 лв. при рецидив или сериозни щети върху защитената територия.


Още повече са свидетелствата в социалните мрежи за нарушения в защитени територии и конкретно в парк "Рила", особено в достъпния след оспорвания строеж на лифт район на Седемте рилски езера. Част от публикациите показват оформилата се по пътеката под лифта "магистрала към Рилските езера".


Друг пост - от стопанина на хижа "Иван Вазов", пък освен другите проблеми описва многобройни качвания на мотори при хижата въпреки забраните.


Навлизането на моторни превозни средства в защитените територии (АТВ, мотори и автомобили, а през зимата - и моторни шейни) обичайно е придружено от конфликти с туристите, търсещи спокойствие. Най-сериозният проблем е, че водят до тежки, понякога непоправими щети за защитената природа.


Туристите и Рилските блата


И пешеходците, и моторизираните туристи искат да се насладят на природата. Нарушаването на правилата обаче води до бавното ѝ убийство – замърсяване на води, разораване на почви, бягство на животни и увреждане на растителност.


Ограниченията за достъп в защитените територии са резултат от научни изследвания, които са задължителни за всеки от техните планове за управление. Всеки нарушител на тези правила, независимо от любовта си към планината, допринася за увреждането на защитените растения, животни и красивия пейзаж, които парковете пазят.


Нагледен пример са Седемте Рилски езера, където не само снимките от изминалото лято във "Фейсбук", но и по-малко дискутираните официални данни също са категорични - езерата умират. За циркуса на Рилските езера последните данни от научен мониторинг на Министерството на околната среда и водите върху мрежата "Натура 2000" през 2013 г. констатират влошаване на ценната екосистема и заблатяване на езерата.


Докладът посочва, че "спешно е необходимо ограничаване на туристическия поток особено в района Седемте езера". Изрично е указано, че ако не се ограничи туристическият поток (например с входна такса за парка), не се спре автомобилният достъп и не се поставят и обслужват преносими тоалетни, "местообитанието ще премине в неблагоприятно лошо състояние", докато към 2013 г. то е "само" неблагоприятно незадоволително.


Местообитанието, което е защитено при Рилските езера, се нарича "Олиготрофни планински езера" (повече за този тип езера в Червената книга тук). То се състои от ледникови езера и има малка площ във високите планини на България, като от защитена зона Рила заема 0.69% .


Най-важната черта на тези езера според Червената книга на България е, че "се характеризират с висока прозрачност" и "са резервоари за води с най-високо качество". В олиготрофните езера има малко биологични материали (т.н нар. органика) – това означава името им. Затова и официалният термин за заблатяването е "еутрофикация" - навлизане на повече органика поради повишено човешко присъствие. Или, пак според официалния доклад на екоминистерството, към 2013 г. вече за тези езера в Рила е установено "бързо напредване на еутрофизационния процес."


Как се справят парковите администрации


Навлизане с джип в Природен парк "Витоша" по пешеходния маршрут под хижа "Физкултурник". Шофьорът заплаши снимащия с физическо насилие заради фотографията и подадения сигнал до телефон 112.

© Вера Стаевска, Личен архив

Навлизане с джип в Природен парк "Витоша" по пешеходния маршрут под хижа "Физкултурник". Шофьорът заплаши снимащия с физическо насилие заради фотографията и подадения сигнал до телефон 112.


Подобна на национален парк "Рила" е картината и в другите защитени територии във високи планини. В социалните мрежи често се публикуват снимки - свидетелства за видени нарушения или горди селфита на любители на офроуд шофирането, които показват нарушение на забраната за моторен достъп. Охраната на парковете не получава ясни сигнали, но заради масовото навлизане на моторен транспорт успява да намери, докаже и наложи глоби за част от нарушенията.


Дирекцията на Национален парк "Централен Балкан" отговори на "Дневник", че от началото на годината досега е получила само 1 сигнал, но са заловени и глобени 14 нарушители - макар и с общата скромна сума от 2200 лв.


За дирекцията на Национален парк "Пирин" проблем с достъп на моторни транспортни средства няма. От началото на годината досега те не са получили сигнал за такова нарушение и смятат, че взиманите мерки са достатъчни - въвеждане на ограничителен режим за леки автомобили, разсредоточаване на туристическите обекти, обслужването на посетителите с лифтове и организиран автобусен транспорт от община Банско. При все това пътят до хижа "Вихрен" е асфалтов и ограниченията върху него не засягат нито любителите на офроуд приключенията, нито отиващите на планина, без намерение да вървят.


Дирекцията на Природен парк "Витоша" отговори, че постъпилите сигнали са много малко - едва 5 от началото на годината. От ведомството уточняват за "Дневник", че докато собствеността на територията в националните паркове е изцяло държавна и контролът и опазването се осъществява от служителите в техните паркови администрации, то в природните паркове собствеността на територията е различна и не всички сигнали стигат до дирекцията. Дори и петте изпратени до звеното сигнала след това са насочени към компетентния орган - Държавно горско стопанство "София", което като собственик може да състави актове на нарушителите.


От горската служба за Софийска и Благоевградска област – Югозападното държавно предприятие – отговориха за "Дневник", че получават по 5 сигнала годишно за нерегламентиран достъп в горски пътища. Ведомството получава сигнали предимно за горските територии на Витоша и Рила и много малко за Пирин. Горските служители разказват за проблеми със спортен офроуд с мотори, който става причина за "провалените ловни излети" и "хаотичното движение на тези машини из горските терени, водещи често до ерозиране на склонове и горски пътища".


Препоръките


Запитани от "Дневник" за нужните мерки за справяне с проблема, от администрациите посочиха различни приоритети за ограничаване на моторния транспорт в защитените територии.


За парк "Витоша" това са ясни сигнали с възможност за идентификация на нарушителя (фотографии на регистрационни номера) и готовност на гражданите да подпишат протокол и да свидетелстват.


От Югозападното държавно предприятие констатират, че е "изключително трудно хващането на нарушителите поради тяхната мобилност и често пълна неразпознаваемост". Горските експерти са разработили набор от мерки, с които да се намалят конфликтите и да се улесни контролът. Предложенията включват идентификация на моторите, информационна система, която да показва в кои зони се извършват ловни или спортни мероприятия и регламентиране на разрешени маршрути за спортен офроуд с такса за възстановяване на увредените трасета (повече за предложенията тук).


Дирекциите на националните паркове "Рила" и "Пирин" не препоръчват допълнителни мерки и разчитат на информация към туристите за ограниченията.


За администрацията на Национален парк "Централен Балкан" обаче има нужда от нови мерки – увеличаване на правомощията на парковата охрана и пълна забрана в националните паркове за мотоциклетите, които не подлежат на контрол заради високата си маневреност и липса на идентификация.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK