С автомобил в защитените територии: да обичаш и да убиваш

С автомобил в Национален парк "Рила" - под лифта към Седемте Рилски езера.

© Татяна Димитрова, Личен архив

С автомобил в Национален парк "Рила" - под лифта към Седемте Рилски езера.



В защитените територии автомобилите са забранени.


Забраната за автомобилен достъп е регламентирана за национални и природни паркове и резервати, които са видове защитени територии по националния ни закон. Трябва да се има предвид, че има ограничения и за пешеходците - например, в резерватите те не трябва да излизат от маркираните пътеки. В най-високите планини се намират националните паркове Пирин, Рила и Централен Балкан, природният парк Витоша и редица резервати, които често привличат и туристи без достатъчно култура за опазване на природата.


Ако се вярва на официалните сигнали за нарушения, обаче, из планините на България наистина не се карат автомобили.




От началото на годината до 4 септември в Национален парк "Рила" е получен само един сигнал за навлизане на моторни превозни средства в забранената за достъп защитена територия. За този период на спешния телефон 112 е имало едно обаждане за нарушение в Пирин и три за Рила, показва справка на дирекцията, отговарящи за телефона.


За същите месеци - от януари до края на август - парковите рейнджъри в Рила, които се грижат за 811-те кв. км площ на националния парк, са регистрирали 28 нарушения, като за девет са съставени актове и административни постановления, които би трябвало да завършат с глоби. За "Дневник" от дирекцията на националния парк обясниха, че сумата на глобата варира - от 5 до 100 лв. при първо нарушение и минимално увредена природа и от 500 до 10 000 лв. при рецидив или сериозни щети върху защитената територия.


Още повече са свидетелствата в социалните мрежи за нарушения в защитени територии и конкретно в парк "Рила", особено в достъпния след оспорвания строеж на лифт район на Седемте рилски езера. Част от публикациите показват оформилата се по пътеката под лифта "магистрала към Рилските езера".


Друг пост - от стопанина на хижа "Иван Вазов", пък освен другите проблеми описва многобройни качвания на мотори при хижата въпреки забраните.


Навлизането на моторни превозни средства в защитените територии (АТВ, мотори и автомобили, а през зимата - и моторни шейни) обичайно е придружено от конфликти с туристите, търсещи спокойствие. Най-сериозният проблем е, че водят до тежки, понякога непоправими щети за защитената природа.


Туристите и Рилските блата


И пешеходците, и моторизираните туристи искат да се насладят на природата. Нарушаването на правилата обаче води до бавното ѝ убийство – замърсяване на води, разораване на почви, бягство на животни и увреждане на растителност.


Ограниченията за достъп в защитените територии са резултат от научни изследвания, които са задължителни за всеки от техните планове за управление. Всеки нарушител на тези правила, независимо от любовта си към планината, допринася за увреждането на защитените растения, животни и красивия пейзаж, които парковете пазят.


Нагледен пример са Седемте Рилски езера, където не само снимките от изминалото лято във "Фейсбук", но и по-малко дискутираните официални данни също са категорични - езерата умират. За циркуса на Рилските езера последните данни от научен мониторинг на Министерството на околната среда и водите върху мрежата "Натура 2000" през 2013 г. констатират влошаване на ценната екосистема и заблатяване на езерата.


Докладът посочва, че "спешно е необходимо ограничаване на туристическия поток особено в района Седемте езера". Изрично е указано, че ако не се ограничи туристическият поток (например с входна такса за парка), не се спре автомобилният достъп и не се поставят и обслужват преносими тоалетни, "местообитанието ще премине в неблагоприятно лошо състояние", докато към 2013 г. то е "само" неблагоприятно незадоволително.


Местообитанието, което е защитено при Рилските езера, се нарича "Олиготрофни планински езера" (повече за този тип езера в Червената книга тук). То се състои от ледникови езера и има малка площ във високите планини на България, като от защитена зона Рила заема 0.69% .


Най-важната черта на тези езера според Червената книга на България е, че "се характеризират с висока прозрачност" и "са резервоари за води с най-високо качество". В олиготрофните езера има малко биологични материали (т.н нар. органика) – това означава името им. Затова и официалният термин за заблатяването е "еутрофикация" - навлизане на повече органика поради повишено човешко присъствие. Или, пак според официалния доклад на екоминистерството, към 2013 г. вече за тези езера в Рила е установено "бързо напредване на еутрофизационния процес."


Как се справят парковите администрации


Навлизане с джип в Природен парк "Витоша" по пешеходния маршрут под хижа "Физкултурник". Шофьорът заплаши снимащия с физическо насилие заради фотографията и подадения сигнал до телефон 112.

© Вера Стаевска, Личен архив

Навлизане с джип в Природен парк "Витоша" по пешеходния маршрут под хижа "Физкултурник". Шофьорът заплаши снимащия с физическо насилие заради фотографията и подадения сигнал до телефон 112.


Подобна на национален парк "Рила" е картината и в другите защитени територии във високи планини. В социалните мрежи често се публикуват снимки - свидетелства за видени нарушения или горди селфита на любители на офроуд шофирането, които показват нарушение на забраната за моторен достъп. Охраната на парковете не получава ясни сигнали, но заради масовото навлизане на моторен транспорт успява да намери, докаже и наложи глоби за част от нарушенията.


Дирекцията на Национален парк "Централен Балкан" отговори на "Дневник", че от началото на годината досега е получила само 1 сигнал, но са заловени и глобени 14 нарушители - макар и с общата скромна сума от 2200 лв.


За дирекцията на Национален парк "Пирин" проблем с достъп на моторни транспортни средства няма. От началото на годината досега те не са получили сигнал за такова нарушение и смятат, че взиманите мерки са достатъчни - въвеждане на ограничителен режим за леки автомобили, разсредоточаване на туристическите обекти, обслужването на посетителите с лифтове и организиран автобусен транспорт от община Банско. При все това пътят до хижа "Вихрен" е асфалтов и ограниченията върху него не засягат нито любителите на офроуд приключенията, нито отиващите на планина, без намерение да вървят.


Дирекцията на Природен парк "Витоша" отговори, че постъпилите сигнали са много малко - едва 5 от началото на годината. От ведомството уточняват за "Дневник", че докато собствеността на територията в националните паркове е изцяло държавна и контролът и опазването се осъществява от служителите в техните паркови администрации, то в природните паркове собствеността на територията е различна и не всички сигнали стигат до дирекцията. Дори и петте изпратени до звеното сигнала след това са насочени към компетентния орган - Държавно горско стопанство "София", което като собственик може да състави актове на нарушителите.


От горската служба за Софийска и Благоевградска област – Югозападното държавно предприятие – отговориха за "Дневник", че получават по 5 сигнала годишно за нерегламентиран достъп в горски пътища. Ведомството получава сигнали предимно за горските територии на Витоша и Рила и много малко за Пирин. Горските служители разказват за проблеми със спортен офроуд с мотори, който става причина за "провалените ловни излети" и "хаотичното движение на тези машини из горските терени, водещи често до ерозиране на склонове и горски пътища".


Препоръките


Запитани от "Дневник" за нужните мерки за справяне с проблема, от администрациите посочиха различни приоритети за ограничаване на моторния транспорт в защитените територии.


За парк "Витоша" това са ясни сигнали с възможност за идентификация на нарушителя (фотографии на регистрационни номера) и готовност на гражданите да подпишат протокол и да свидетелстват.


От Югозападното държавно предприятие констатират, че е "изключително трудно хващането на нарушителите поради тяхната мобилност и често пълна неразпознаваемост". Горските експерти са разработили набор от мерки, с които да се намалят конфликтите и да се улесни контролът. Предложенията включват идентификация на моторите, информационна система, която да показва в кои зони се извършват ловни или спортни мероприятия и регламентиране на разрешени маршрути за спортен офроуд с такса за възстановяване на увредените трасета (повече за предложенията тук).


Дирекциите на националните паркове "Рила" и "Пирин" не препоръчват допълнителни мерки и разчитат на информация към туристите за ограниченията.


За администрацията на Национален парк "Централен Балкан" обаче има нужда от нови мерки – увеличаване на правомощията на парковата охрана и пълна забрана в националните паркове за мотоциклетите, които не подлежат на контрол заради високата си маневреност и липса на идентификация.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (25)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Суджук Герберите
    Суджук Герберите
    Рейтинг: 1797 Неутрално

    За да може и в планината да ти смърди на лошо изгорял дизел, примесен с масло. От джипа на поредния турбоселяк.

    Голям апартамент купи, голяма сума не плащай!
  2. 2 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3476 Неутрално

    От Югозападното държавно предприятие констатират, че е "изключително трудно хващането на нарушителите поради тяхната мобилност
    __________________
    Ми то патрули няма дори за изсичането на горите камо ли кой с какво минал през парковете!
    Примерно на троянския проход май си е съвсем нормално децата на големците от близките села да обикалят по билото на Балкана с големи АТВ-та и кросови мотори!

    За да може и в планината да ти смърди на лошо изгорял дизел, примесен с масло. От джипа на поредния турбоселяк.
    —цитат от коментар 1 на Суджук Герберите


    Турбо селянията е културен феномен, едно време учеха децата само да си връзват туристически обувки а сега....


    Libertarianism is just anarchy for rich people
  3. 3 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 1524 Неутрално

    Турбо селянията я има, защото управляващите набутаха мислещите граждани в миша дупка. Или ги прогони в чужбина.

  4. 4 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3444 Неутрално

    Ако тия с моторетките и джипките се опитат да направят това нещо в Австрия примерно, ще им останат дълбоки спомени и продължителни финансови затруднения.
    В България обаче, неизвестно защо полицията си бърка в носа и все е заета с нещо друго...?!?
    Пита се, кой трябва да поддържа общественият ред и да налага спазването правилата, заложени в закони и наредби?!
    Иначе редовно гледаме, как колони с джипове и МПС-та със сини буркани грижливо охраняват нечий високопоставен охранен задник...! Другото е на самотек.

    Бивш tww09306483.
  5. 5 Профил на john_3volta
    john_3volta
    Рейтинг: 624 Неутрално

    Турбо селянията я има, защото управляващите набутаха мислещите граждани в миша дупка. Или ги прогони в чужбина.
    —цитат от коментар 3 на PisnaMi


    Мислещите граждани бяха в миша дупка и по времето на социализма, но тогава нямаше турбо-селяния. Защото тогава и турбо-селяците бяха в мишата дупка.

  6. 6 Профил на bosev.asen
    bosev.asen
    Рейтинг: 566 Неутрално

    ВСЕКИ ЕДИН ОТ НАС ТРЯБВА ДА ОТСТОЯВА ПРАВДАТА! ЗАКОНЪТ НИ ГО ПОЗВОЛЯВА! ВЪПРОСЪТ Е ДАЛИ ПОЗНАВАМЕ ПРАВАТА СИ И ДАЛИ СМЕ ГОТОВИ ДА ПОНЕСЕМ ТЕЖЕСТТА НА ЗАДЪЛЖЕНИЯТА... Забележка: това не са просто думи... има начин да попречим на простака да прави каквото си пожелае...

  7. 7 Профил на gonz0104
    gonz0104
    Рейтинг: 1235 Неутрално

    Мислещите граждани бяха в миша дупка и по времето на социализма, но тогава нямаше турбо-селяния. Защото тогава и турбо-селяците бяха в мишата дупка.
    —цитат от коментар 5 на john_3volta

    Турбо-селяците тогава ни управляха,но дори и те нямаха тогава такива коли.

  8. 8 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 1097 Неутрално

    Тези с пърдяшите АТВта, авто и мото джаджи ме вбесяват. Преди години един такъв юнак след направена забележка налетя на бой. Мило и възпитано му обясних, че изходът е от боя е неясен (носе цайси , а цайсатите май ги милсят за лесна плчяка) , а и ще трябва да ме пречука , защото аз по номера на колата ще го намеря след време и ще действам по прабългарски.

    Рейнджърите да не се оплакват, накупиха им джипове , но май не смеят да се дървят на мутрите,...отделно срещу простака обикновено нямаш аргументи, освен яки санкции наверно.

  9. 9 Профил на Deadpudding
    Deadpudding
    Рейтинг: 603 Неутрално

    Всяка една таратайка ако се конфискува и отиде за скрап много набързо ще се образоват селяците. 5лв, че същите турбо селяни са същите които тачат бай тошо. С такива трябва да се действа по образец на техните идоли. Нет человек, нет проблем. В случая Нет таралясник..

    This is the place where puddings die.
  10. 10 Профил на patrokalche
    patrokalche
    Рейтинг: 630 Неутрално

    В нормалните държави националните паркове имат зони, драги ми г-н Белев! Имат буферна зона и зона на висока защита. Въпроса е как подобни зони с пътища, са попаднали в границите на парк с висока защита!? Ако до хижата се качват автомобили за да я обслужват то това не трябва да е зона под висока защита, а буфер! Научете се как се зонират паркове. Само в България паркове и Натура 2000 граничат с населени места! Пълен абсурд!

  11. 11 Профил на venziko
    venziko
    Рейтинг: 355 Неутрално

    Трябва да се опазва българската природа тя е нашето богатство и бъдеще.Имаме толкова красива природа https://www.youtube.com/watch?v=f3iS2aXiDc4

  12. 12 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10289 Неутрално

    Много тъжно е гледката на налазили като марокански скакалци...
    Със същия ефект за природата...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  13. 13 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2282 Неутрално

    Над Беклемето всеки ден карат кросови мотори по билото на Стара Планина. Ей ви сигнал, сега бягайте да пишете репортаж за там.

  14. 14 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3973 Неутрално

    До коментар [#13] от "blondofil":

    "Над Беклемето всеки ден карат кросови мотори по билото на Стара Планина. Ей ви сигнал, сега бягайте да пишете репортаж за там."

    Не е никаква драма администрацията в защитените територии да вземе мерки и да започне да налага глоби и санкции на нарушителите, иначе скоро някой участъци от парковете ще заприличат на първокласни републикански пътища.....

  15. 15 Профил на Rosicams
    Rosicams
    Рейтинг: 32 Неутрално

    Най-голямата грешка беше построяването на лифта - пълно е с хора, които нямат представа от истински планински туризъм. Езерата са достъпни без лифт, само около 2 часа повече е изкачването, и ако приоритет беше природата, а не платения туризъм, трябваше така да си остане. Когато аз бях на езерата, някои хора хранеха рибките в тях - даже и само това променя екосистемата, при толкова хора няма как да не се образува замърсяване и съответно с течение на времето заблатяване. Нямаше или не видях около езерото табела, която да забранява храненето на рибките. Имаше преди зоната една обща табела с няколко забрани, в която не помня какво пишеше и която не всеки ще прочете и запомни цялата - това беше преди 10 години, сега не знам.

  16. 16 Профил на filibias
    filibias
    Рейтинг: 284 Неутрално

    А иначе и редовно гледаме как МВР-ието все плаче за по-високи заплати, а насреща си" бъркат в носа" да цитирам един по-горе пост

  17. 17 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2319 Неутрално

    До коментар [#15] от "Rosicams":

    Напротив, проблема са таралясниците които се качват до там и липсата на тоалетни и сметоизвозване. Рилските езера са парк, не са резерват защото няма нищо чак толкова уникално. Една от основните роли на парка е образователна - да даде възможност на желаещите да общуват с природата.. Защото ако хората познават парка ще са много по-готови да го защитят. Защото 2,10 дори 100 пазача не могат да спрат наглеците бракониерите, ако хората не са убедени че парка има нужда от защита.

  18. 18 Профил на Rosicams
    Rosicams
    Рейтинг: 32 Неутрално

    До коментар [#17] от "m17":

    Какво сметоизвозване? В планината е по-лесно да си туриш боклука в раницата, отколкото да търсиш място за хвърляне. Въпрос на култура. Даже и в хижите пише "Моля прибирайте си отпадъците".
    Не коментирам таралясниците.

  19. 19
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  20. 20 Профил на Славейко
    Славейко
    Рейтинг: 2069 Неутрално

    Снайперисти
    Разстрел

  21. 21 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 1927 Неутрално

    Е, докато "скрита камера" е престъпление вместо да е достатъчно доказателство за пред съда, така ще е — автомобили дето не им е мястото, рушвети навсякъде, а закона, той ще си е "порта у поле"...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  22. 22 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2319 Неутрално

    До коментар [#21] от "gost22":

    Снимка с разпознаваем номер + подпис в протокола си е доказателство.

  23. 23 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2319 Неутрално

    До коментар [#18] от "Rosicams":

    Планина не значи резервт, като имап много хора си има нужда да организираш поне някакво сметоизвозване и тоалетни + пречистване на отпадните води. Така е навсякъде по света - Австрия, Швейцария, Италия - на всички туристически места има инфраструктура и няма проблеми.

  24. 24 Профил на the_axel
    the_axel
    Рейтинг: 294 Неутрално

    До коментар [#17] от "m17":

    На първо място са санкциите , после се появява и съзнанието и културата !

  25. 25 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2319 Неутрално

    До коментар [#24] от "the_axel":

    С това съм съгласен донякъде но забравяте че между двете явления има едни 10-20-30 години. Щото е физически невъзможно да глобиш всеки един нарушител, значи остава да глобяваш по малко дълго време и така докато на повечето им стане условен рефлекс -правиш глупости и страдаш.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK