Разкопаната река Вит – случаят не е приключен

От разпространените от "Балканка" снимки от р. Вит, ясно се виждат следи от строителна техника

© Риболовен клуб

От разпространените от "Балканка" снимки от р. Вит, ясно се виждат следи от строителна техника



Проверката на премиера Бойко Борисов от вторник на строителството на магистрала "Хемус" при Боаза привидно изглеждаше като изясняване на въпроса изнася ли се баластра от коритото на река Вит за строежа на аутобана. Премиерът предупреди строителите "да не ме скарате с еколозите", а строителите от своя страна увериха, че баластра не е вадена, а само е махан наносен слой, колкото да се осигури стабилност за 200-тонните кранове, които монтират гредите за мостовете на бъдещото съоръжение. Борисов поръча на строителите и да организират среща с риболовния клуб "Балканка" и местните жители, които планират протест идната събота, за да им разяснят какво се прави на мястото и да ги успокоят. Предупреди и институциите да са бързи в реакциите си по темата, но независимо от това до момента техните позиции си противоречат, а "Дневник" не получава отговори на отправени въпроси.


Повод за думите на министър-председателя стана сигналът на "Балканка", че речна баластра от коритото на Вит се използва за строежа на магистралата и това застрашава реката и района от екокатастрофа. Мястото на дейностите попада в защитена зона за опазване на дивите птици от мрежата "Натура 2000". След като медиите обърнаха внимание на сигнала, в понеделник Министерството на околната среда и водите (МОСВ) първо съобщи, че проверка на Басейновата дирекция и регионалната екоинспекция не е установила техника в реката и изземане на баластра. Впоследствие ведомството информира, че на мястото е извършвано почистване на наноси, което било възложено от областния управител на Ловеч, но без да е поискано задължителното по Закона за водите разрешително. Затова и екоинспекцията в Плевен е издала заповед за спиране на всякакви дейности по почистване на наносни отложения, премахване на дървесна растителност, добив на баластра и сеч в същия участък от река Вит, се посочваше в съобщението.


Влага ли се материал от реката в "Хемус"


От риболовния клуб "Балканка" обаче казват, че са видели как камиони насипват баластра от реката за строителството на бъдещата магистрала. Освен че са изпратили сигнали до екоминистерството и Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), те вече разпространиха няколко кратки видеоклипа, които показват машините в района на реката. Може да ги видите тук.




"Ние го видяхме, камионите стъпваха върху тялото на магистралата. Ако този материал се влага, тази магистрала няма да изкара и две години, по този начин се създава риск за националната сигурност", каза пред "Дневник" Димитър Куманов от "Балканка". Той посочи, че е лесно проверимо твърдението на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), че материал от реката не се вгражда в магистралата. Изрази обаче съмнение дали Дирекцията "Национален строителен контрол" (ДНСК) ще вземе и отчете коректно проби. Към момента не е известно дали и какъв контрол е осъществявала ДНСК на отсечката, както и дали предстои да вземе проби от мястото. "Дневник" се обърна към регионалното министерство, като все още очаква отговори.


"Те (ДНСК – б.а.) в момента дори да отидат да вземат проби, аз хващам бас, че пробите им ще покажат съвършено качество", заяви Куманов. Добави, че ако се стигне до проверка на насипа за отсечката, ще настоява да присъстват и хора от "Балканка" и те да да посочат мястото и начина за вземане на пробата, "защото иначе ДНСК ще отиде и ще ни докладва най-съвършения насип на планетата". Димитър Куманов призова и министър-председателя Бойко Борисов да присъства: "Готови сме, когато иска, да дойде с нас на проверката, няма да ни вози нас в джипа, ние ще си отидем с наш джип".


Той попита къде са надзорът и проектантите, които трябва да осъществяват контрол, и изтъкна, че е налице ситуация, в която строителят на магистралата се контролира сам. "В момента тази магистрала се изпълнява по схемата за пълен инженеринг, сиреч строителят е и проектант. Съгласно Закона за устройството на територията проектантите трябва да осъществяват авторски контрол и следователно строителят контролира сам себе си, както си иска. И затова се случват такива неща", смята Куманов. Тезата на строителя, че на мястото е имало разчистване, за да се осигури стабилна основа за тежките кранове, той коментира кратко "глупости на търкалета" и добави:


"Не им трябва 1 километър унищожена река за това нещо. И надолу при Торос са копали по същия начин. Като правят мостове в дефилета, как ги правят, ако не е тайна?". Посочи, че "Балканка" е подала първия сигнал за случващото се още на 7 ноември, и добави, че "ако не лъжеха, нямаше да бягат".


Кой и как е възложил почистване на речното корито


След съобщението на МОСВ, че почистването на речното корито е възложено от областния управител на Ловеч, но без да поиска задължително разрешение, и заявката на Борисов, че ако бъдат установени действия извън обхвата на заповедта на областния управител, виновните ще бъдат санкционирани, изглежда, топката е в ръцете на областния управител. "Дневник" опита да се свърже с администрацията на областния управител на Ловеч за коментар. Оттам обясниха, че на 19 ноември Ваня Събчева е в командировка, отказаха контакт с пиара и обещаха, че ще се свържат с редакцията в рамките на деня. Обещанието остана на думи.


По-късно администрацията все пак публикува позиция, в която се посочва, че от 28 октомври има сключен договор с "Хидрострой" АД с предмет на дейност "Почистване речното корито на река Вит, в района на АМ "Хемус" в участъците от км 87+800 до км 103+150, включително пътен възел Боаза и пътен възел Дерманци, съгласно утвърдена програма за планово почистване на речните участъци в извън урбанизираните територии на област Ловеч за 2019 г.".


Според Закона за водите обаче областният управител следва да възлага обществени поръчки за плановите почиствания на речните корита. Информация за обявяването на подобен търг липсва на сайта на Агенцията по обществените поръчки, както и на страницата на областната управа. Областният управител може и директно да възлага почистване на речно корито, когато междуведомствена комисия установи, че е необходимо изземване на наноси заради риск от наводнения. Дали такъв риск съществува за района в иначе сушавата 2019-а година засега не е известно. От областната управа също уверяват, че са уведомили Басейновата дирекция, което не отговаря на информацията от МОСВ, че почистването е започнало без необходимото разрешително по Закона за водите.


Има ли опасност от "почистване" и на други реки


"Маскирайки цялата работа като "чистене на речни корита", тези хора, начело с премиера, очевидно са решили да изкопаят всички реки по протежението на магистралата. Там има безплатна баластра. Като им мине номерът с чистенето на речното корито на Вит, вие как мислите, дали няма да приложат същия номер на всички останали реки, познавайки начина на мислене на премиера", попита днес Димитър Куманов. Неговото сдружение "Балканка" досега е внасяло редица жалби, включително в Европейската комисия, заради нарушения на водни директиви, свързани с водните електрически централи по българските реки.


Куманов посочи, че с изкопните работи на р. Вит се създава заплаха от наводнения на населените места по поречието. Наред с риска от наводнения, той изтъкна и че реките се вкопават в коритата, способностите им да се пречистват сами намаляват, подпочвените води падат и се създава риск от намаляване и замърсяване на питейните води. От "Балканка: добавят и че вкопаването в коритата води и до подкопаване на всички съоръжения по бреговете и дават пример с моста на 6-и километър при Пловдив, чиято снимка публикуват в страницата си във Фейсбук.


Разкопаната река Вит – случаят не е приключен

© Риболовен клуб


"Ще ни предизвикат да съберем доказателства за тези неща и да изпратим уведомления до всички компетентни агенции, дирекции и т.н. в Европейската комисия. Те ще бъдат информирани как се строят магистралите в България – коридори на ЕС, за които са изхарчени милиарди европейски средства", каза Куманов. Магистрала "Хемус" се строи с финансиране от националния бюджет, но Куманов посочи, че предпроектните и прединвестиционни проучвания, както и докладите по оценка на въздействие и оценка на съвместимост са финансирани със средства на ЕС.


"Вследствие на тази дейност ние има огромен риск да им спрем парите за магистралата до Гърция, защото те очевидно ще правят същото нещо и в Кресненското дефиле", смята още Куманов. "Имаме ясно послание към министър-председателя: Човече, спри се навреме, преди да е станала голямата беля", обърна се той към Бойко Борисов.


Искания за уволнения в три институции


Димитър Куманов заяви още, че "Балканка" настоява да бъдат уволнени директорът на Басейновата дирекция, чиято проверка установи липса на техника на мястото, областният управител на Ловеч, защото той "не може да възлага чистене на речно корито на фирма X и Y без търг" и министърът на околната среда и водите Нено Димов.


"Мотивите ни за уволнение на министъра са, че на 7 ноември им изпратихме доклад за това, което става, и те първо се опитаха да прикрият, казвайки, че не могат да хванат никого, после измислиха това чистене на речно корито", обясни той.


Куманов посочи, че е готов да се отзове на анонсираната от премиера Борисов среща със строителите. Посочи обаче, че е по-важна друга среща, за която сдружението "Балканка" е настояло в сигнала си от 14 ноември. "Поискахме среща тук в МРРБ с министъра, с АПИ, ДНСК и Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране и преди да отидем там на обекта, искаме тук среща с тях. Да ги видим тези хора изобщо съществуват ли – огромна магистрала се строи, тях ги няма. Тази среща я поискахме на 14 ноември и оттогава цари гробна тишина", посочи той.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK