
© Георги Кожухаров
Пенсиониран тролей от столичния градски транспорт ще се превърне в модерно превозно средства с горивна клетка и батерии на борда
Български учени работят по хибриден тролейбус, който може да е независим от контактната мрежа, като изминава до 100 километра на ток от собствени източници, разработват авангардни батерии и суперкондензатори, търсят нови технологии за съхраняване и преобразуване на възобновяема енергия и експериментират със способи за улавяне и преобразуване на въглероден двуокис от атмосферата. Това са само част от проектите, част от Националната научна програма "Нисковъглеродна енергия за транспорта и бита - Е+".
На работна среща днес в Българската академия на науките бяха представени част от конкретните разработки по програмата, началото на която е поставено преди малко повече от година, а финансирането е от министерството на образованието. "Целта на програмата е да покаже на обществото, че учените работят по проекти, които ще подобрят живота на българите", коментира в началото на срещата съветникът на министъра на образованието проф. Иван Димов, който е наблюдаващ от страна на МОН.
Хибридният тролейбус ще е на базата на съчленен "Икарус" на преклонна възраст с дължина 13 метра, на който ще се монтират горивна клетка и батерия. Тяхната роля е да осигуряват ток за електромотора, което прави тролея независим от контактната мрежа.
Това е полезно, когато се извършва ремонт по нея. В момента София разполага с хибридни тролейбуси, но тяхната автономност се осигурява от дизелов двигател. Хибридните тролеи могат да се ползват и по нови линии, по част от които има контактна мрежа.
Към момента експерименталният "Икарус" е разглобен на съставните му части и е разработен 3D проект за оборудването му с резервоари за водород, горивна клетка и батерии. В горивната клетка при реакция на водорода от специалните бутилки и кислорода от въздуха ще се произвежда електричество.
© Велко Ангелов Координаторът на научната програма чл.-кор. дхн Константин Хаджииванов
Една от целите на проекта е да се покаже на обществото, че водородът не е нещо опасно, а другата е създаване на експертиза в тази област, коментира д-р Благой Бурдин от Института по електрохимия и енергийни системи при БАН, който е част от екипа.
Автобуси на водород на преференциални цени
На срещата беше съобщено, че на 21 ноември България е станала част от европейската инициатива за навлизане на водородните превозни средства в Европа (JIVE2), което и дава възможност да закупи пет автобуса на това гориво на преференциални цени. По програмата 7 европейски държави (България, Франция, Германия, Норвегия, Швеция, Холандия и Великобритания) ще купят общо 150 такива превозни средства.
Според поет ангажимент по пакета "Климат и енергия" на ЕС в страната до 2030 година трябва да има поне 10 зарядна станции за водород.
Институтът по инженерна химия при БАН пък демонстрира друго приложение на горивните клетки - за пречистване на отпадни води, при което се получава и електроенергия, покриваща цялата консумация на системата. Този способ на пречистване вече се тества в предприятие за преработка на хартия в Пазарджишко, като обработената вода е пречистена 90%, което позволява връщането й в природата и използването й за поливане.
Батериите на бъдещето
Разработването на авангардни батерии, които елиминират недостатъците на популярните литиево-йонни батерии - високо тегло, склонност към самозапалване и висока цена, пък е фокусът на работна група в Института по обща и неорганична химия при БАН. В същото време в новото поколение батерии се използват и екологосъобразни материали.
На работната среща днес бяха представени и проекти за изграждане на "Зелен дом", който разчита изцяло на възобновяеми енергийни източници и има нулеви вредни емисии. Що се отнася до методите за улавяне на въглероден двуокис, търсенията са в различни посоки - от широк набор материали (силикати, отпадна пепел от въглища, природни продукти), микроорганизми и висши водни растения.
Един вампир броди из Европа
Рейтинг: 2834 НеутралноТва да не е като в къщата на Хундертвасер? Акаш и после покриваш акото с малко торф. Не разбрах само дали е живял там или я е направил за човечеството.
Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5518 НеутралноТова е реалното бъдеще. Интересно ми е колко студенти имаме по инженерна химия , по колко плащат и как държавата ще ги задържи в Бг.
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!edin drug
Рейтинг: 2300 НеутралноАдмирираме всички иновации ,особено в екологията ,въпреки ,че сме скептици в случая , че ще се посгигне нещо ,което китайците не са измислили преди нас .
hamiltonf
Рейтинг: 4768 Неутрално"По програмата 7 европейски държави (България, Франция, Германия, Норвегия, Швеция, Холандия и Великобритания) ще купят общо 150 такива превозни средства."
Стената на срама: Топ 10 на руските тролове във Форума - von_seeckt, Шопов, Julian Mall, Nada Tomba, WWW, Taiga, Нормален гланц, Али Ибн Абдул Обстул Бей, Divi filius, qwerty 500....Брей, тука сме много напред! Браво!
penetrating
Рейтинг: 10095 НеутралноУспех!
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David HilbertСамо да не е намесен Доган...
skeptichen
Рейтинг: 420 НеутралноСамо не разбирам - в тези планове има ли нещо качествено ново? Все пак горивните клетки не от вчера и има такива автобуси, даже влакове, които се доставят на клиентите.
https://www.alstom.com/our-solutions/rolling-stock/coradia-ilint-worlds-1st-hydrogen-powered-train
Така че не разбирам, ние топлата вода ли се опитваме да открием? Сигурен съм че могат да направят един Икарус да върви с двигател който вече от години е технологично разработен.
Но къде е научната разработка тук къде е новото?
А и да измислим нещо ново, при положение че в България няма производител на автобуси и тролеи, тези технологии ще ги лицензираме на ШКОДА, ВАНТООЛ, МАН и другите това ли е идеята?
К2
Рейтинг: 2839 НеутралноВинаги е хубаво когато се работи по нещо ново
SHADOWS of SOFIAWilly Messerschmitt
Рейтинг: 3858 ЛюбопитноОткриваме отново топлата вода на Княжево...Елетромоторът на ТБ "Икарус" модел 1987 е несъвместим с инверторните технологии!!!Светрът отдавна е създал елктоавтобуси...Тан БАН явно мърдат за да докажат че са живи.....
До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !karatista
Рейтинг: 1580 НеутралноДо коментар [#6] от "skeptichen":
Нещо там диплят, но както винаги не казват ясно, каква е крайната цел и какво ще доставят.
stedim
Рейтинг: 2332 НеутралноОтново се появиха тесни специалисти по всичко – №6 и №8.
Успех в разработките.
telqk
Рейтинг: 1551 НеутралноДо коментар [#8] от "Willy Messerschmitt":
В европейска България вече не останаха такива специалисти, промишлена химия, КИПА , електрозадвижване и т.н. Затова като питат милеумите откъде идва млякото отговарят хладилника, а за тока - от контакта. Търсят се "специалисти" по обществени поръчки със следдипломна квалификация гепене без край!
vasill
Рейтинг: 580 НеутралноПохвалнна насока. Надявам се да има и добри резултати.
karatista
Рейтинг: 1580 НеутралноДо коментар [#11] от "telqk":
И какво са направили тия митични специалисти от миналото? Да имаме някакъв производител на тролеи например?
mihail_p
Рейтинг: 655 Неутралноhttps://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwjVz_-z_ZbmAhUIilwKHbBxBRMQFjAAegQIBBAC&url=https ://www.mon.bg/upload/15201/pr_nnp_NiskovaglerodnaEnergia-100518.pdf&usg=AOvVaw0n5zJl1eUemT8lvanpFaRN
доста дилетантско.
изсмукани от пръстите общи приказки.
и 4 години по 2 милиона на година за една снимка
на икарус и лего модел на батерия представен от зуека
и златка.
telqk
Рейтинг: 1551 НеутралноДо коментар [#13] от "karatista"
Ще се опитам да задоволя любопитството ви. Да Вземем например професор Балевски иженер металург, да сте чували че патента за леене с противоналягане на автомобилни джанти е българско изобретение, но ние джанти не правим. Ще кажете че това е преди да ви планират. Добре обърнахте ли внимание кой превеждаше на Тръмп при посещението на банкянския във Вашингтон?
Българин Йонко Мермерски бакалавър по химия и десетки патенти в областта на литиво-йонни батерии и ДВГ и медицина.
rainbou1
Рейтинг: 1411 НеутралноТова тролей на батерии ми изглежда смешна работа..
karatista
Рейтинг: 1580 НеутралноДо коментар [#15] от "telqk":
Това някой с един куп патенти да подскача преводач, на който и да е било е най-неудачния комплимент за професионализъм. Като са ни такива велики учените, защо имаме само един университет в световните класации и този университет е най-зле в региона?
vassilun
Рейтинг: 4623 НеутралноДо коментар [#2] от "КМЕТ В СЯНКА":
Кмете, държавата може да "задържа" само в затвора! Бизнесът е този, който трябва да задържа специалисти!
Нещо не ми се вярва в БАН да могат да измислят нещо подобно. Дано да греша!
quatro_4x3
Рейтинг: 1291 НеутралноИмитирт дейност, за да си оправдаят заплатите. Проекти, проекти, проекти... и никакви практически резултати, освен няколко безполезни дисертации и няколко нови доценти и професори, с малко по-големи заплати. Ще преоткриват отново горивните клетки и приложението им. Хората от години произвеждат автомобили с горивни клетки, а тия "гении" се чудят как да ги заврат в някакъв грихнал "Икарус". Да си поръчат от китай, да го разглобят и да се научат как се прави. Поне ще ни излезе по-евтино. Ама заплатките... Ще трябва да измислят нов "проект".
РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.vassilun
Рейтинг: 4623 НеутралноДо коментар [#7] от "К2":
"Винаги е хубаво, когато се работи по нещо ново."
На мен ми прилича (и напомня) на филма "Кит" - " От нищо правим нещо и веем знамена!"
charlesdegaulle
Рейтинг: 1234 НеутралноДо коментар [#10] от "stedim":
+++!
telqk
Рейтинг: 1551 НеутралноДо коментар [#17] от "karatista":
Тези някои с многото патенти са постигнали нещо и са оценени в страни с бели хора а вие нещо май отивате към работническо-селската интелигенция!
karatista
Рейтинг: 1580 НеутралноДо коментар [#22] от "telqk":
те и епъл имат дестки патенти, които така и никога не са използвали.
vassilun
Рейтинг: 4623 ВеселоДо коментар [#8] от "Willy Messerschmitt":
Това ми напомни за онази руска "разработка" на електромобил на базата на Иж от 1978-ма! 😂🤣
m17
Рейтинг: 2533 НеутралноДо коментар [#11] от "telqk":
Но пък мрънкачи и хейтъри имаме в изобилие, може да захранят всяка НПО-медия.
m17
Рейтинг: 2533 НеутралноДо коментар [#17] от "karatista":
Ама световната класация е със 1000 места а нашия е на 700'но място.
vassilun
Рейтинг: 4623 ЛюбопитноДо коментар [#10] от "stedim":
Колега, бихте ли споделил подробности за "разработката"? Водороден двигател има от много години, също и кондензатори за съхранение на ел енергия. Явно "учените" от БАН са пропуснали това!
draxter
Рейтинг: 305 НеутралноНе съм компетентен технически, за да коментирам самата идея, но в последните 30 години съм се нагледал на десетки статии за български изобретения или лекарства за рак, от които нищо не е последвало.
Petleshev
Рейтинг: 3535 НеутралноДо коментар [#2] от "КМЕТ В СЯНКА":
Бивш tww09306483.Имах една съученичка... Много и сечеше акъла на Танчето. Завърши биохимия. Изкара 2 или три години в БАН. Отиде да защитава дисертация в Холандия и повече не се върна.
telqk
Рейтинг: 1551 НеутралноДо коментар [#25] от "m17":
Както и тикви в изобилие!
karatista
Рейтинг: 1580 НеутралноДо коментар [#26] от "m17":
въпросът е къде са съседите например? Това 700 място не значи нищо, ако сме след пакистан, колумбия и подобни. някой тук обясняваше преди време, колко бил пропаднал Солун спрямо София. На кое място е Солунския университет в тая класация?
vassilun
Рейтинг: 4623 НеутралноДо коментар [#16] от "rainbou1":
"Това тролей на батерии ми изглежда смешна работа."
Напълно подходящо за БАНските старци!
quatro_4x3
Рейтинг: 1291 НеутралноВсеки може да регистрира патент за всякаква глупост, само малко пари му трябват. А нещо полезно, някаква възвращаемост на парите, които харчат??? Или важното е да се занимават с нещо, да не скучаят по бюрата? РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
Bramasole
Рейтинг: 3730 НеутралноДо коментар [#5] от "penetrating":
"Човек не се дави, като падне във водата, а като остане там” - Едуин Луис Коул"Само да не е намесен Доган..."
Е как без него... Още със създаването си в началото на века, Бълг. водородно общество (БГ Н2 Общество) прави Доган свой почетен член. Академик от УС на БГ Н2 Общество тогава разказваше приказки за "Лека нощ" от типа, че вечер, като се приберял, Доган се приспивал с четива за водородните технологии...
Както е написал Лермонтов - Всичко това би било смешно, ако не беше толкова тъжно.
ba
Рейтинг: 323 НеутралноДо къде се докараха нашите академици които лижат з а д н и ц и т е. на управляващите.
Никой не им вярва.
ba
Рейтинг: 323 НеутралноДо къде се докараха нашите академици които лижат з а д н и ц и т е. на управляващите.
Никой не им вярва.
telqk
Рейтинг: 1551 НеутралноДо коментар [#31] от "karatista":
Не произвеждаме тролеи, но произвеждаме - русенска фирма- електрически маневрени локомотиви с батерийно захранване които изнасяме, но БДЖ не купува от тях. Защо ли ами щото теа на гепаджийте рушвет не дават - могат, правят, изнасят.
Kamenarski
Рейтинг: 1644 Неутрално+
...и всеки се изработва по индивидуални спецификации на клиента... НЕ ЦЪКАЙТЕ МИНУСИ НА ТРОЛА! ТЕ ПЕЧЕЛЯТ ДЕНЬГИ И ОТ ТОВА!
telqk
Рейтинг: 1551 НеутралноДо коментар [#38] от "Kamenarski":
Няма нищо лошо в това клиента винаги е прав и те произвеждат без много шум без показност, без еврофондове на свой риск и работят.
ТНТ
Рейтинг: 1023 ВеселоКогато бай Ганко Шопов видял за първи път влак на гарата във Виена, рекъл: "Тц, т'ва нема да тръгне...". Когато влакът пуф-паф, пуф-паф взел, че тръгнал, бай Ганко рекъл: "Тц, т'ва нема да спре...". "Последният комунист на планетата ще умре в България." Димитър Талев, "На завой"
ktu09630174
Рейтинг: 368 НеутралноЕгати ТНТМ-то. Тая дебилщина в БАН има само един аналог и той е на североизток.
Правилно Дянков искаше да закрие БАН.
Роси
Рейтинг: 8348 НеутралноНали още Дянков им каза, че трябва да си заработват заплатите. И те хората работят.
umnik
Рейтинг: 221 НеутралноА да си чул къде по света се прилага?
comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
Рейтинг: 3153 ВеселоБабите казват :
-с пр*дня боя не става!
Дянков с неговата посредственост и некомпетентност е блестят пример как от всеки чеп свирка не става! Libertarianism is just anarchy for rich people
Цайко
Рейтинг: 1213 НеутралноАаааа, да! Преводачът Мермерски - не му знам патентите в областта на батериите, обаче попаднах на дизел юнак ииииииииииииии.... ми, не му хванах вяра.
mitko11
Рейтинг: 1641 ЛюбопитноДо коментар [#31] от "karatista":
Генерал Сандокан с двата МИГ-аСУ е между 900-1000 позиция. Белградския университет е между 300-400.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5518 НеутралноДо коментар [#29] от "Petleshev":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Именно.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5518 НеутралноДо коментар [#43] от "umnik":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!Навсякъде.
Иван К
Рейтинг: 2919 НеутралноПодходяща тема за БАН.
подписАз не одобрявам, когато БАН се напъва да се занимава с икономика, защото старите български икономисти са се учили от Маркс.
Цайко
Рейтинг: 1213 НеутралноДо коментар [#45] от "Цайко":
А, поне един му е повярвал.
penetrating
Рейтинг: 10095 ВеселоДо коментар [#34] от "Bramasole":
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David HilbertАми нали е хидроинженер :)
А пък там водородът е ДВА пъти повече от кислорода :)
m17
Рейтинг: 2533 НеутралноДо коментар [#30] от "telqk":
И умни и красиви дето все ходят на*рани и се обясняват как някои друг им е ср*л в гащите.
subsonic
Рейтинг: 519 НеутралноА ще бъдат ли защитени пътниците в превозното средство от потенциално изтичане на водород и риск от пожар, поспода учЕни?
Защото и най-великото откритие може да се окаже безполезно ако представлява риск за здраветои живота на ползващите го. В историята вече има един Хинденбург.
⎮
Рейтинг: 1699 НеутралноДо коментар [#15] от "telqk":
Did you know ... that no-one ever reads these things?"Българин Йонко Мермерски бакалавър по химия и десетки патенти в областта на литиво-йонни батерии и ДВГ и медицина."
Можеш ли да ми цитираш един патент на Йонко Мермерски?
samoedin
Рейтинг: 3983 Неутрално"Разработването на авангардни батерии, които елиминират недостатъците на популярните литиево-йонни батерии - високо тегло, склонност към самозапалване и висока цена, пък е фокусът на работна група в Института по обща и неорганична химия при БАН. В същото време в новото поколение батерии се използват и екологосъобразни материали."
Поздравления на учените за обещаващите инициативи, които да бъдат от полза на всички нас ! Всички имаме интерес от повече наши изобретения, с които да се издига авторитета на България сред международната научна област !
arcanum
Рейтинг: 2683 ЛюбопитноВелико. Успех!
tie_interceptor
Рейтинг: 423 РазстроеноИ тъжно, и смешно...
Едва ли в БАН ще открият нещо ново преди Panasonic, LG Chem, Maxwell или някой от многото китайски производители на батерии и суперкондензатори.
За да стигнат до батериите, има още толкова технологии да опитамят преди това.
От друга страна да се откажем от наука изобщо ли?
сидер
Рейтинг: 4011 НеутралноМоят съвет е. Забравете изгарянето на кислорода. На първо време мислете за разлагането на водата на водород и кислород и ползването им като гориво
palav_nik
Рейтинг: 3342 ВеселоПред българският технически гений не мое да има проблеми.
С клещи и тел сичко се прави...
tie_interceptor
Рейтинг: 423 РазстроеноДо коментар [#58] от "сидер":
Кислородът няма как да гори...
Теоритично няма как да извлечеш повече енергия от синтеза на молекулата на водата, отколкото е необходима за разлагането ѝ.
А и водородът никак не е лесен за съхранение и пренасяне.
Така че за приложение в транспорта е по-неподходящ и от съвременните батерии като средство за съхранение на енергия.
Willy Messerschmitt
Рейтинг: 3858 ЛюбопитноДо коментар [#55] от "samoedin":
До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !Освен високопарни празни слова...досега от екип на БАН друго не съм видял!!!В разработките на батерии БАН са все още на ниво "оловно-кисели акумулатори"...И всяка година хора стават "до центи" с такива "разработки"!!!
tsyrvulan
Рейтинг: 2022 НеутралноБългарските учени в БАН работят върху повторното откритие на топлата вода. Водородните клврки се ползват от години. Първом във военното дело, после в транспортното такова. Даже Хундай имат автомобили с водородни клетки. А пък за батериите, пробивът е направен ама не от учените в БАН. В момента текат производствени изпитания. И последно, суперкондензаторите. Някох помни ли че преди две години се появи статия за една компания която предлагаше на столичната община екологични автобуси? Името на фиемата беше Chariot Motors, а автобусите вместо батерии имаха...суперкондензатори.
БСП - Българофобски Сурогатни Путинисти!uq
Рейтинг: 1455 НеутралноАбе хора, не ви ли е ясно, че някой само като го види тоя 30 годишен Икарус и се просълзява от смях. Несериозно е да говориш, че работиш по свръх модерна технология, която смяташ да сложиш в това. Това значи че нямаш пари, акъл, желание или и трите, една каросерия да направиш, а си тръгнал да „изобретяваш” горивни клетки
Николов
Рейтинг: 1453 НеутралноУф, от БАН все го дъфчат тоя патент сякаш е осмото чудо на света. Ето го въпросния патент:
https://patents.google.com/patent/US4153100A/en
Цитиран е 20-тина пъти, което за 20-те години съществуване на патента не е кой знае какво.
Патентът е изтекъл още през 90-те и не е известно да е имал практическо приложение или да е донесъл някакви приходи от лицензии.
Имайте предвид, че всяка година само в САЩ се издават десетки хиляди патенти, но една много малка част от тях имат практическо приложение и носят доход.
А ако се вземат предвид и другите големи икономики (ЕС, Китай, Япония), то всяка година излизат поне 100-тина хиляди патента, но доходоносни са едва много малка част от тях. “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
осмоъ
Рейтинг: 456 Неутралноикаруса батериите си мени, но дизайна никога
simChо
Рейтинг: 2004 НеутралноГлупости!
simChо
Рейтинг: 2004 НеутралноЧе кво и на каросерията?
Произвежда се И В МОМЕНТА!
https://www.ikarus.hu/IK-C80
Автобуси, баш с ей тая каросерия, се движат в 7 държави!
simChо
Рейтинг: 2004 НеутралноТова е ..
Ще се лангуркаме в "Икаруси"!
Николов
Рейтинг: 1453 НеутралноНяма данни за патенти на Мермерски. Гугъл Сколар намира 2 научни публикации в които е бил съ-автор. Публикациите са цитирани няколко пъти, което означава, че към тях няма кой знае какъв интерес.
В публичните си изяви Мармарски твърди, че открил елексир за вечна младост и какво ли не. В общи впечатлението е за някакъв Барон Мюнхаузен. Ала Жорж Ганчев, който иначе твърдеше, че се познава с всички големци в Холивуд, но си беше най-обикновено ченге от ДС и след 10-ти изкарваше 99% от времето в БГ (да се чуди човек как е поддържал през това време тези тесни контакти с Холивуд).
Апропо, бащата на Й. Мармарски (Христо Мармарски) също беше осветлен като агент на ДС. Имайки предвид, че Мермерски-младши е учил в САЩ в края на 80-те имам усещането, че май е бил колега на баща си. “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
tsyrvulan
Рейтинг: 2022 НеутралноДо коментар [#64] от "Николов":
БСП - Българофобски Сурогатни Путинисти!Леенето с противоналягане е доста удачен метод за отливки с с доста комплексни форми. Зад този израз се крие нещо просто. При отливане, металът в течно състояние си има налягане което е доста по голямо от налягането на въздуха във формата равняващо се на една атмосфера. Та при не толкова сложни форми, това е плюс, процесът е бърз. Когато обаче формата е със сложна геометрия, нормалното леене е минус, сплавта не може да изпълни в цялост и без дефекти комплексната фоема. Противоналягане означава че в леярската форма е подадено налягане по-високо от атмосферното такова, процесът на леене се забавя, което позволява на сплавта да изпълни в цялост обема на формата. Има разбира се и други неща в този метод, ама не ми се влиза в подробности и освен това от години не съм инженерствал, така че някои неща със сигурност съм забравил.
simChо
Рейтинг: 2004 НеутралноГледат да вземат парите на Медведев, дето завалията ги е заделил за електромобилното дело!
Има си човекът мечта!
Иначе заводите "Иж" по едно време правеха "Датсун"... сега как е не знам..
Пък Медведев не го литкат само онези с "разработката' на Иж ..
Ей колко "електро разработки" правят разни тарикати из Русия, та да лъжат хората с "чисти" автомобили..
Ето, гледай:
https://elauto.one/en/main
http://aviarmotors.com/
Виж , как се пръкват всякакви руски "чисти електромобили"..
Лъжат бедния народ!
simChо
Рейтинг: 2004 НеутралноЖорж наистина е участвал във филм с Патрик Суейзи , та Дай Боже всекиму!
Николов
Рейтинг: 1453 НеутралноАз български университет никога не съм виждал в реномирана класация, а ги следя тези класации от поне 20 години.
Според мен най-сериозната класация е тази дето я прави Шанхайския университет (http://www.shanghairanking.com/arwu2019.html ). Там класират само първите 500 университета в света. И там БГ университет никога не е имало. Има гръцки, турски, хърватски, словенски, словашки, чешки, естонски. Дори сръбски има в някои от годините. Български - никога. “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
Николов
Рейтинг: 1453 НеутралноМермерски е някакъв Барон Мюнхаузен. Няма сериозни научни публикации. Няма го в интернет - като изключим български медии в които прави фантасмагорични изказвания. В западни издания името му не се среща изобщо.
Баща му е осветлен като агент на ДС, а самия Мермерски е учил в САЩ през 80-те.
Както се казва - работата е ясна. “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
simChо
Рейтинг: 2004 НеутралноИ що сложихте минуси? Мразите "Икарус" или искате да изразите некъв Протест за нещо??
Наистина каросерията Е И В МОМЕНТА!
IK-C80 !!!
Па то не е само "Икарус" така .. ами и "Зетра", примерно , си сглобява шасита еднакви с години ..
То при автобусите не е някакво изключение?
Пък и що да трябва нова каросерия?
Ей ги американците от "Мопар"..
https://img.drive.ru/i/0/5db999e7ec05c4f739000053.jpg
https://img.drive.ru/i/0/5db999e7ec05c4f739000041.jpg
https://img.drive.ru/i/0/5db999e7ec05c4f73900002f.jpg
https://img.drive.ru/i/0/5db999e6ec05c4f73900001d.jpg
Взели са стар "Додж" и просто показват, какво могат!
Що не ???
Ей и едни китайци, как правят електро, на база на "Морис Къмършиал"
https://img.drive.ru/i/0/5dcd1598ec05c45156000089.jpg
https://img.drive.ru/i/0/5dcd15a9ec05c47345000205.jpg
Николов
Рейтинг: 1453 Неутрално[quote#72:"simChо"][/quote]
“If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. BelfortЕй я цялата холивудска кариера на Жорж Ганчев: https://www.imdb.com/name/nm0304111/
Участвал е в един филм като статист (Soldier #1) и в един епизод от телевизионен сериал, където също няма реплики. Това е цялата му 20 годишна холивудска кариера.
И ако не беше агент на ДС през периода 1970-90 не се знае как щеше да свързва двата края на Запад.
Ама в БГ лапни-шараните са много и тарикати като Ганчев нямат никакъв проблем да хвърлят партенки наляво и надясно.
simChо
Рейтинг: 2004 НеутралноДай Боже всекиму!
Да, днес хиляди българи снимат в Холивуд, и статисти и всякакви , ама навремето Жорж е бил единствен..
Освен това, той си е бил основно учител по фехтовка, което го е казвал многократно..!
simChо
Рейтинг: 2004 Неутрално[quote#75:"simChо"][/quote]
Сложихте минуси и на "Икарус" и на "Мопар" с "Додж"?
Щото ползват стари каросерии???
Според вас, на всеки 4 години, каросериите трябва драстично да се променят?
"Дефендър" , "Вранглер-Рубикон" и всякакви там автобусни фирми с едни и същи каросерии с десетилетия .. са достойни само за безжалостни минуси, а?
Баааси .. що тъй правят тез хора - все стари каросерии???
От нийде взорът надежда не види!
сидер
Рейтинг: 4011 НеутралноДо коментар [#60] от "tie_interceptor":
Еее ами като се съединява в батериите с водорода не ,,гори,, ли? Става въпрос за кислорода от атмосферата. Друг е въпросът, както аз предлагам, не в автомобила да се разлага водата, а в заводи да се разлага и кислородът и водорода, да се бутилират и ползват като гориво, дали в същите батерии, дали по друг начин. Преди време, тука в ДНЕВНИК имаше статия ,, ядрен куфар за Луната. Американски учени от НАСА и министерството на енергетиката са създали ядрена електроцентрала с размерите на куфар 80 на 50 см. генериращ около 400 киловата електроенергия,,
Kosta Delev
Рейтинг: 722 ВеселоТесла, китайците и японците нямат шанс пред мощната мисъл на БАН.
simChо
Рейтинг: 2004 НеутралноЧе то отдавна измислено!
Водата се разлага, с енергия получена от ВЕИ източник .. вместо да се мъчим да я натъпчем, енергията в батерии - водородът се взема, съединява се с СО2 от въздуха и се получава обикновено въглеводородно гориво..
Като целият цикъл, би трябвало да е въглеродно-неутрален, а за използването на полученото гориво, на Земята има около 500 милиона двигателя..
Те го те:
https://www.continental.com/en/sustainability/news/archive/news-2017/2017-08-01-climate-neutral-driving-92158
https://www.bosch.com/stories/synthetic-fuels/
https://www.bosch-presse.de/pressportal/de/en/bosch-renewable-synthetic-fuels-for-less-co ₂-200070.html
https://www.audi-mediacenter.com/en/audi-e-fuels-243
https://www.youtube.com/watch?v=LgipH6srUbI
https://www.youtube.com/watch?v=XIdg6o7zDZA&t=13s
tie_interceptor
Рейтинг: 423 НеутралноДо коментар [#79] от "сидер":
Както и да наричате процесите, загубите при добива, преноса и обратното свързване във вода са толкова големи, че няма смисъл да се използват в траспорта.
Какво общо има "ядреният куфар"?
tie_interceptor
Рейтинг: 423 НеутралноДо коментар [#81] от "simChо":
Всичко много хубаво, но КПД е много по-нисък, отколкото да зареждаме батерии...
simChо
Рейтинг: 2004 НеутралноДа, ама енергоемкостта е много по-висока .. Пък и какъв ви е КПД, ако не е тайна, на иновацията с батериите?
Ако имаме 1 ват.час вятърна енергия, въздействала на перка .. и тя мине през генератор, трансформатор, електропровод, още трансформатор, зарядна станция, кабел, батерии, обратно през кабел - та до електромотор и от там до колелета - колко ви е КПД?
Колкото и да се напъват учените от БАН та да (цитирам) : "елиминират недостатъците на популярните литиево-йонни батерии - високо тегло, склонност към самозапалване и висока цена.." съвсем скоро ще видят, че проблемът със самозапалването е отдавна сравнително успешно решен с графеновите решетки , теглото на батериите се определя от заряда на литиевия йон, отнесено към теглото му и за сега енергоемкостта е ок. 200-300 ват.часа / кг батерии..
И е 33 пъти по-малко от килограм въглеводородно гориво - да речем бензин ..
А за цената не е ясно, какво може да се направи ..
simChо
Рейтинг: 2004 Неутрално"елиминират недостатъците на популярните литиево-йонни батерии - високо тегло"
Та не е зле, учените от БАН да поотворят учебника по Физика ..
КАК ще намалят теглото, след като се знае теоретично, колко енергия може да съхрани литият максимално на килограм?
Ще сложат допълнителни електрони на литиевия атом?
Или напротив-ще олекотят - махайки непотребните неутрони и позитрони?
Естествено - ще използват lapis philosophorum , докато Луната е в Дом Меркурий и ще направят трансмутация!
simChо
Рейтинг: 2004 Неутрално[quote#75:"simChо"][/quote]
И що сложихте пак минуси на "Икарус"..?
Били със стара каросерия?
https://www.ikarus.hu/IK-C56
Бе вие добре ли сте???
Айде да поддържаме ниво на изтрезнялост, за този форум!
П.П
Наслагали сте минуси и на разлагането на водата на водород и кислород?????
m17
Рейтинг: 2533 НеутралноДо коментар [#73] от "Николов":
Не съм се интересувал от детайлите, помня че го четох в медиите. Сега го изрових, било е 2015, тук в Капитал:
Преди няколко седмици стана ясно, че Софийският университет "Св. Климент Охридски" (СУ) пада под 700-то място в световната класация QS World University Rankings в сравнение с 651-во през миналите две години. СУ се нареди след държавния университет на Беларус, този на Букурещ и националния в Киев. Падането надолу в класацията не е чак толкова драстично - все пак СУ продължава да е единственият български университет в нея, остава разпознаваем на глобално ниво, и в Европа се подрежда на 299-о място.