Международна мисия ще провери на място правителствения проект за път през Кресна

Международна мисия ще провери на място правителствения проект за път през Кресна

© Георги Пауновски



Днес Постоянният комитет на Бернската конвенция е взел решение да засили наблюдението на случая на строителството на магистрала "Струма" през Кресненски пролом. Това съобщиха природозащитниците от гражданската коалиция "Да спасим Кресненското дефиле", които са участвали в разглеждането на случая от комитета в сряда вечер.


Решението е взето след докладвани от Европейската комисия нарушения на европейското природозащитно законодателство, съдържащи се в апликационната форма на правителството, търсеща финансиране от ЕК и в процедурата по оценката за въздействието на проекта върху околната среда (ОВОС). Комитетът е решил също в най-кратък срок в България да бъде изпратена мисия на независим международен експерт, който да провери наличната информация и документи, и да проведе консултация с всички заинтересовани страни. Целта е да съдейства на българското правителство за решение за изграждане на магистралата с оглед опазването на природното богатство в района на Кресна и избор на алтернатива, осигуряваща сигурност и качествена транспортна връзка.


Заседанието на Бернската конвенция се проведе след затваряне на петиция по казуса от Европейския парламент в понеделник. Председателят на комисията по петициите на ЕП аргументира решението с факта, че еврокомисията наблюдава случая и няма да допусне неспазване на законодателството и затова няма нужда от проследяване и от парламента.


Бернската конвенция




Бернската конвенция е договореност между европейските държави-членки на Съвета на Европа за опазване на дивата европейска флора и фауна и е подписана от България през 1991 г. Казусът "Кресна" се наблюдава от конвенцията от 2002 г., когато тя излезе с Препоръка 98/2002 за изключване на вариант с разширяване на пътя през дефилето и равностойно проучване на алтернативи извън него. На годишната си среща в Страсбург миналата година Конвенцията отново потвърди, че очаква спазването на препоръка 98/2002 и изиска редовни доклади от българското правителство.


На това миналогодишно заседание Комитетът на конвенцията реши да изчака оценката на Европейската комисия за апликационната форма, с която България кандидатства за европейско финансиране на отсечката на магистрала "Струма" през Кресненския пролом. Този проект трябва да се съобрази и с потенциалните конфликти с "Натура 2000", за да получи зелена светлина от комисията. Именно за проследяване еврооценката казусът бе разгледан на последното заседание от 4 декември 2019 година.


Дискусията


От гражданската коалиция "Да спасим Кресненското дефиле" съобщават, че нейният представител на заседанието в сряда, Даниел Попов от Екологично сдружение "За Земята" и европейската мрежа CEE Bankwatch Network, е докладвал подробна информация за констатираните от Европейската комисия нарушения.


Европейската комисия е представила накратко внесената апликационна форма и официалните коментари към нея, като отново е било посочено, че са установени нарушения на европейското законодателство.


Правителството е поискало спиране на наблюдението от Бернската конвенция и затваряне на досието за магистралата. В това искане България е била подкрепена от Гърция, Азербайджан и Армения. Германия, Франция, Унгария, Швейцария и Люксембург са подкрепили природозащитниците и и са поискали още отсега да бъде отворено досие с констатация за наличие на вече извършени нарушения на Конвенцията.


Крайното решение на Бернската конвенция представлява компромис. Според него без отсега да се констатират нарушения ще се продължи наблюдението като потенциално досие, но и наблюдението ще придобие по-силна ефективност, заради което ще се изпрати експертна мисия в България.


Това решение дава възможност на правителството да се възползва от международната експертиза при изготвянето на природозащитните цели и мерки за Кресненски пролом и да отстрани нарушенията на европейското законодателство в досегашните ОВОС и избора на вариант на трасе, коментират природозащитниците.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (22)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на bkstoja
    bkstoja
    Рейтинг: 520 Неутрално

    като дойдат независимите експерти и да започнат да правят предложения, да не забравят да доднесат един чувал с 1 милиард евро за да платят за предложенията си.

  2. 2 Профил на serpico
    serpico
    Рейтинг: 1447 Неутрално

    Е нали с пари от Европа се строи... Няма нужда нищо да носят а да набият малко обръчи че са се разпасали

    Pure Chewing Satisfaction
  3. 3 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5168 Неутрално

    Дано помогне това решение с международна мисия, че да се направи магистралата

  4. 4 Профил на dun
    dun
    Рейтинг: 723 Неутрално

    До коментар [#1] от "bkstoja":

    Що сега ти ли плащаш?

  5. 5 Профил на bkstoja
    bkstoja
    Рейтинг: 520 Неутрално
  6. 6 Профил на zo
    zo
    Рейтинг: 831 Неутрално

    До коментар [#1] от "bkstoja":

    И ако може усвоителите на евросредства отново да ги усвоят без да построят нищо (качествено), нали?

    ITV: Saudi Arabia Uncovered https://www.youtube.com/watch?v=NLtLeK7YLGY
  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  8. 8 Профил на dun
    dun
    Рейтинг: 723 Неутрално

    Време е след няколко загубени години на безнадеждни опити за магистрала вътре в пролома, да се върнем към решения още през 2008 вариант извън пролома и да довършим успешно проекта!
    Само трябва да се потърси отговорност от тези управляващи които го забавиха с толкова години!

  9. 9 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 8961 Неутрално

    Няма да го има тизи път и това е...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  10. 10 Профил на dedoliben
    dedoliben
    Рейтинг: 1347 Любопитно

    До коментар [#8] от "dun":

    Па ако вземем да дадем на някой дето по отбира от строежи на дъъъъълги тунели да ни направи един сена няма да имаме.
    Апропо винаги съм тънел в размисли.
    Защо едно от тук едно от там а не и двете платна на магистралата по новото трасе?
    Може ли някой да ми отговори защо?

    "Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  11. 11 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4856 Неутрално

    като дойдат независимите експерти и да започнат да правят предложения, да не забравят да доднесат един чувал с 1 милиард евро за да платят за предложенията си.
    —цитат от коментар 1 на bkstoja


    Грабвай чувала с един милиард евро и тръгвай към Банкя! Баце те чака!

  12. 12
    султана глаушева
    Рейтинг: 1428 Неутрално

    Коментарът е скрит от модераторите, защото съдържа вулгарни, нецензурни квалификации, лични нападки, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на други коментиращи и лица, цитирани в публикациите. Ако въпреки това желаете да го видите, натиснете тук.

  13. 13 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 7715 Неутрално

    Няма лабаво щом искаш пари

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  14. 14 Профил на milenmihailov
    milenmihailov
    Рейтинг: 460 Неутрално

    До коментар [#7] от "LudLustrator":


    Мале, мале...абе "Дневник", всичките ли ви журняла са от ЮЗУ и НБУ....това точка ,запетая що е то и има ли почва в Дневник!!!!
    —цитат от коментар 7 на LudLustrator


    В НБУ имах изпити по български правопис и по писане на есе. Ако не ги вземеш, не можеш да завършиш. Когато пък бях в СУ - такива изпити нямахме.
    Така, че не обиждай на едро.

  15. 15 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3601 Неутрално

    Пак опити на Газетата да смесва Съвета на Европа с ЕС.Първото е просто едно НПО.Аз само се чудя кой и с каква цел им плаща да спират "Струма" .Че са убийци,защото със забавяне на магистралата сме изгубили стотици животи,е ясно.

  16. 16 Профил на dun
    dun
    Рейтинг: 723 Неутрално

    До коментар [#5] от "bkstoja":

    Не е верно - проектът АМ Струма се финансира с европейски средства от 2012!

  17. 17 Профил на dun
    dun
    Рейтинг: 723 Неутрално

    До коментар [#12] от "султана глаушева":

    Има само едни които спират строежа извън дефилето както е одобрено в екоразрешителното и договорът за финансиране и това са АПИ! Ако бяха направили търг за тунела още през 2010 вече щеше да е готов!

  18. 18 Профил на dun
    dun
    Рейтинг: 723 Неутрално

    До коментар [#15] от "yanne":

    Защо мислиш че едно НПО може да спре проекта?

  19. 19 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 1428 Неутрално

    До коментар [#17] от "dun":
    И птичките знаят, че са “зелените” бухалки.

    Мърфи е оптимист!
  20. 20 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1577 Неутрално

    България не трябва да се поддава на рекет бил той руски, "зелен" или друг небългарски интерес!

  21. 21 Профил на Karanikolov
    Karanikolov
    Рейтинг: 130 Неутрално

    Само трябва да се потърси отговорност от тези управляващи които го забавиха с толкова години!
    —цитат от коментар 8 на dun


    Управляващи? Ха-ха! Че какво могат да направят управляващите, когато зелените комунисти - фракция на радикалните комунисти от ДСБ, блокират проектите с обжалвания в съда и лъжи в Брюксел?

  22. 22 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2736 Неутрално

    До коментар [#12] от "султана глаушева":

    Така де. Виновни са тия, като Боян Петров, които от 2008 -ма година искат да се построи тунел през дефилето, за което има всички разрешения и финансиране, а не тези които искат да продължат катастрофите с жертви в дефилето.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK