Новото трасе на "Струма" при Кресна не е безопасно, се казва в жалба до Брюксел

Новото трасе на "Струма" при Кресна не е безопасно, се казва в жалба до Брюксел

© Надежда Чипева, Капитал



Природозащитници са подали жалба в Европейската комисия за това, че определеното трасе на автомагистрала "Струма" в района на Кресненското дефиле и град Кресна е опасно, а решението за изграждането му е взето без оценка на безопасността, което е нарушение на европейското законодателство. Това съобщи коалиция "Да спасим Кресненското дефиле", сред жалбоподателите са и жители на община Кресна.


Според подалите я държавата е нарушила текстове от директива за управление на безопасността на пътната
инфраструктура, при избора на алтернатива и при планирането на магистралата в участъка от Кресненското дефиле (т. нар. лот 3.2). Става дума за решението в най-тесния си участък магистралата да се раздели на две - пътуващите от София към Гърция да преминават по сегашния път Е79, а в обратна посока да бъде изградено отделно трасе, източно от него.


Освен жалбата до Брюксел жителите на региона са внесли днес в Министерския съвет 481 подписа с искане
при строителството на "Струма" път Е79 през Кресненско дефиле да стане локален и да се ползва от жителите на общината, а магистралата и транзитния трафик да заобиколят град Кресна, Кресненско дефиле и най-ценните земеделски земи в общината.




Жалбоподателите отбелязват, че проектът не е бил подложен на оценка на безопасността на ранен етап и с включени всички алтернативи, което според тях опорочава официалната процедура за избор на строителна алтернатива.


В жалбата се казва, че няма одит на важните фактори за безопасността и проблемите на избраната от правителството алтернатива, както и на безопасността на досегашния път Е79, както и на варианта той да поеме еднопосочно автомобилния поток от север на юг.


Според екоактивистите изграждането на ново трасе встрани създава дългосрочен риск от тежки пътни инциденти поради липсата на местен път, комбинацията от местен и транзитен трафик през дефилето, преминаване на пешеходци и животни при трудни пътни условия - само две ленти в една посока на движението, с остри завои, без възможност за пътни заграждения. Трасето в пролома е само първокласен път и поставянето на огради би било в противоречие с ползването на територията от жителите на района, се казва в жалбата до Брюксел.


В нея се подчертава, че агенция "Пътна инфраструктура" не е предприела във времето досега никакви мерки за обезопасяване на района на Кресненски пролом и за превенция на тежките катастрофи поради изпреварвания. Само за този участък от пътя за периода 2009-2016 г. е имало 396 пътнотранспортни произшествия, 159 ранени и 30 загинали, напомнят природозащитниците.


Жалбата е заведена на 20 декември. В рамките на 15 работни дни Европейската комисия потвърждава, че е получила жалбата, а в рамките на следващите 12 месеца ще оцени жалбата и ще реши дали да започне официална наказателна процедура срещу България. Ако въпросът в особено сложен или Еврокомисията се нуждае от допълнителна информация, може да са необходими повече от 12 месеца, за да се стигне до решение.


Ако Еврокомисията реши, че жалбата е основателна и започне официална наказателна процедура срещу въпросната страна, ще информира подателя на жалбата.


Ако Европейската комисия прецени, че проблемът може да се реши по-ефективно чрез някоя от наличните неформални или извънсъдебни услуги за решаване на проблеми, тя може да предложи на жалбоподателя случаят да бъде прехвърлен към съответните служби.


На 9 август 2019 г. България изпрати формуляр за кандидатстване до ЕК за отпускане на 267 млн. евро за изграждане на 41% от пътя през Кресненското дефиле, който е част от магистрала "Струма" (лот 3.2).


По-рано този месец Постоянният комитет на Бернската конвенция бе взел решение да засили наблюдението на случая на строителството на магистрала "Струма" през Кресненски пролом поради същите основания.

Коментари (39)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Росен съм аз и голем капут
    Росен съм аз и голем капут
    Рейтинг: 287 Неутрално

    И откога природозащитниците се занимават с аспекти от безопастността на магистралите? Или те просто опитват всички опции за извиване на ръце. Откакто един от бившите основатели на Грийнпийс описа практиките на изнудване от страна на зелените движения с чисто комерсиална цел, стана ясно, че те са се превърнали основно в рекетьорски групи.

  2. 2 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 1770 Неутрално

    "коалиция "Да спасим Кресненското дефиле"

    Ех, добре че едно време не имало и коалиция "Да спасим Искърското дефиле".
    Иначе и до ден днешен щехме да минаваме по него с биволски впрягове...

  3. 3 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2141 Неутрално

    Аман от зелени българофоби.

  4. 4 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1073 Неутрално

    И откога тези "екоактивисти" почнаха да се грижат за безопасността на хората?
    И как решиха че новото трасе не е безопасно.
    Защото старото е изключително безопасно, нали.

    Panta rhei....
  5. 5 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 2828 Гневно

    Маските на зелените падат!
    Рекет, назадничавост и българофобия.

    Еретик
  6. 6 Профил на doroteus
    doroteus
    Рейтинг: 2116 Неутрално

    Представете си тези хора - ЗЕЛЕНИ /еколози / - да дойдат на власт в коалиция с ДСБ и Да България , както по-горе ПОДЧЕРТА ДЕБЕЛО г-н Христо Иванов пред "Дарик"!

  7. 7 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5921 Неутрално

    А сегашният път в дефилето е тържество на безопасността...

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  8. 8 Профил на bo444
    bo444
    Рейтинг: 8 Весело

    Най-накрая малко разум! Ясно е, че не е безопасно. Нито за хората, нито за животните. Само парата се гледа покрай тези магистрали еййй!! Който живее и работи в района кучета го яли. Далавера да има и бързо да се направи нещо, за да се вземат пари.

  9. 9 Профил на bo444
    bo444
    Рейтинг: 8 Весело

    До коментар [#4] от "Molossian":

    Че понеже ще стане по-безопасно като го направят скоростен път! Нали работя всеки ден в дефилето. На околовръстното в София стават повече катастрофи!

  10. 10 Профил на ikar_01
    ikar_01
    Рейтинг: 899 Неутрално

    До коментар [#4] от "Molossian":

    А защо не се публикува колко жертви годишно има на сегашното трасе в продължение на поне 5 години назад, може и за 10? И какво ще кажат екоактивистите за тях?

  11. 11 Профил на stanislavhivanov
    stanislavhivanov
    Рейтинг: 249 Неутрално

    Тия зелени терористи кога ще спрат да бокотират развитието на страната? То не беше спиране на магистрали, спиране на лифтове, все рекет искат!

  12. 12 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2201 Неутрално

    Терористи-дума на века,!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  13. 13 Профил на 100 Рублей за Доллар
    100 Рублей за Доллар
    Рейтинг: 1097 Весело

    Анархо-комунистите не могат да построят нищо... най-много да си купят вили в Швейцария с отраднатите пари.
    За това е много важно да се пречи за изграждането на инфрастуцтура в България, така те гордо могат да кажат, че всички са маскари като тях, но са по-корумпирани, понеже са били на власт, АХАХ ;-)

    Жуеш нагло ть1 хамон... Ах, как видно что шпион...!
  14. 14 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4071 Неутрално

    А сегашният път в дефилето е тържество на безопасността...
    —цитат от коментар 7 на Незнайко в Слънчевия град


    Ако ще се съобразяваме със старото, то защо да правим ново?

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  15. 15 Профил на С Стоянов
    С Стоянов
    Рейтинг: 1669 Разстроено

    Тукашните ,,зелени” са се превърнали в същите родоотстъпници като тези в западните държави...

    ВЯРНОСТ И ПОСТОЯНСТВО
  16. 16 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8747 Неутрално

    На кой му пука. Важното е да се усвоят парите.

  17. 17 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3694 Неутрално

    Агнето се уплашило от вълка и си оплакало на лъва. Чунким лъвът агнешко не яде!

  18. 18 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3694 Неутрално

    Пробемът е, че Гербавото не е в състояние да построи магистрала. Другото са интимности.

  19. 19 Профил на осмоъ
    осмоъ
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Като оставим настрана инстинктивното плюене по екоактивисти, исканията на хората от Кресна са доста смислени. Но все пак трябва малко усилие да се прочете какво казват в статията.. Концентрацията на инциденти по сегашния път със сигурност ще се увеличи ако бъде превърнат в едната посока на магистрала.

  20. 20 Профил на oak17621787
    oak17621787
    Рейтинг: 587 Неутрално

    Как не се намери един екоактивист да протестира срещу горенето на балите с боклук, все протестират срещу неща които ще улеснят хората, що за "зеления" е това.

  21. 21 Профил на сидер
    сидер
    Рейтинг: 4758 Неутрално

    ,,...Освен жалбата до Брюксел жителите на региона са внесли днес в Министерския съвет 481 подписа с искане
    при строителството на "Струма" път Е79 през Кресненско дефиле да стане локален и да се ползва от жителите на общината, а магистралата и транзитния трафик да заобиколят град Кресна, Кресненско дефиле и най-ценните земеделски земи в общината....,,

    Ми да верно. За по направо по искане на Кресненци през Македония да я направат таа магистрала

  22. 22 Профил на babyroo
    babyroo
    Рейтинг: 301 Неутрално

    Тук малко подмолно са смесват некви "екоактивисти", и некви "местни". До колко имат еднакви интереси е спорно??? Че едните са си там, другите - само ако снимат медии. А по "документи" към Европата, познайте, кой е силен??? Винаги има местни лузъри, жадни за внимание и податливи на внушение от "организации"? А касапницата в дефилето продължава.

    roo
  23. 23 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 1285 Неутрално

    До коментар [#9] от "bo444":

    Вие сте убийци!Заради вас се забавя строежа,а така стават катастрофи и има още убити и ранени!Зелени убийци!

  24. 24 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Всеки загинал по това опасно трасе лежи на съвестта на зелените талибани! Един двн ще си го плащат с лихвите!

    Мърфи е оптимист!
  25. 25 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 1285 Неутрално

    До коментар [#14] от "Храбър":

    Вие сте убийци,екоталибаните!Директно трябва да ви се казва!

  26. 26 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 1285 Неутрално

    До коментар [#19] от "осмоъ":

    Хората от Кресна нямат нищо общо с въпросното НПО!Местнитв хора са едни от най-желаещите магистралата.Защото,те са най-потърпевши от стария сегашен път.Последната катастрофа точно от кресненец беше направена!

  27. 27 Профил на осмоъ
    осмоъ
    Рейтинг: 442 Неутрално

    казано с думи по-прости: самоубийствено е сегашния път покрай реката да се използва за магистрала.

  28. 28 Профил на NoBrainNoPain
    NoBrainNoPain
    Рейтинг: 131 Весело

    Новото трасе на "Струма" при Кресна не е безопасно, се казва в жалба до Брюксел
    ------------------------------
    7-цветните не успяха с "екологията", сега се загрижиха за безопасността :)
    Грантоеди, сър.
    Дори не са разбрали, че през дефилето ще минава скоростен път, а не магистрала.
    С проектна скорост 80 км/час
    В момента 80 % от пътя се минава така когато не е натоварено.
    При липса на насрещно движение и изправяне на няколко завоя - никакъв проблем.
    Ех, тъпогрозните ми жълтопаветничета.......

  29. 29 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 838 Неутрално

    Всеки загинал по това опасно трасе лежи на съвестта на зелените талибани! Един двн ще си го плащат с лихвите!
    —цитат от коментар 24 на султана глаушева


    Вие сте съдия? Бог може би? Това, че някой е шофирал кофти какво общо има?
    Съобразявай се с пътя! Ма не, ние много бързаме!

  30. 30 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 7984 Неутрално

    Каква безопасност? Управляващите се интересуват само от парата

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  31. 31 Профил на milenmihailov
    milenmihailov
    Рейтинг: 509 Неутрално

    До коментар [#19] от "осмоъ":Хората от Кресна нямат нищо общо с въпросното НПО!Местнитв хора са едни от най-желаещите магистралата.Защото,те са най-потърпевши от стария сегашен път.Последната катастрофа точно от кресненец беше направена!
    —цитат от коментар 26 на yanne


    Там няма магистрала заради гербавите крадци. Още в началото се предложиха ШЕСТ варианта, избрахте тунел, дадоха ви пари и време за него. След което разбрахте, че няма как да откраднете от парите, щото "такова" не можете да "строите". А сега ще харчите български пари.

    Колкото до живеещите в Кресна, идете обяснетекак са "най-желаещи" и да видите как ще ви бият. Като се построи магистралата по този начин, всеки собственик на имот в дефилето или околните села ще трябва да върти плюс 40 километра за си стигне до имота. Трябва да мине трасето от Кресна към София за да влезе обратно от другият вход на дефилето към Кресна. И да го мине цялото дефакто в двете посоки. Ако трябва да мине линейка? Няма да има дублиращ път и когато ако магистралата е затворена.

  32. 32 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1982 Неутрално

    И нямат ли имена подателите на жалбата, че ги титуловате като "природозащитници"!? Апропо защо не ги обявихте като "национални герои", които са подали жалба срещу България!?

  33. 33 Профил на Капанар
    Капанар
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Даже и редовните читатели на дневник са против зИленият рекет, но линията на партията трябва да се поддържа. 😂😂😂

  34. 34 Профил на le_bigmac
    le_bigmac
    Рейтинг: 530 Неутрално
  35. 35 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4071 Неутрално

    До коментар [#9] от "bo444":Вие сте убийци!Заради вас се забавя строежа,а така стават катастрофи и има още убити и ранени!Зелени убийци!
    —цитат от коментар 23 на yanne


    Престани да пишеш глупости бе!
    Нима нямахте възможност да изберете по-безопасния вариант още от началото?

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  36. 36 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4071 Гневно

    И нямат ли имена подателите на жалбата, че ги титуловате като "природозащитници"!? Апропо защо не ги обявихте като "национални герои", които са подали жалба срещу България!?
    —цитат от коментар 32 на svoboden


    Двеста пъти съм ви го казвал, че ГЕРБ не е България.
    Вършите глупости не защото сте българи, а защото сте гербери.
    С българщината само си умивате ръцете!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  37. 37 Профил на komutator
    komutator
    Рейтинг: 653 Неутрално

    На изток от дефилето има доста големи залежи от уран, като при Сенокос излизат на повърхността. Има много голяма вероятност, при строежа на това безумно трасе да прекъснат някоя жила. Така връщащите се от Гърция ще си получават и едно стабилно облъчване. Ама това гробокопачките не ги интересува.

  38. 38 Профил на Emil Rashkovski
    Emil Rashkovski
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Катастрофите по сегашното трасе стават не заради пътя, а заради неправилното изпреварване. Ако ще и самолетна писта да се направи, акъл няма как да се налее в кухите кратуни, каращи в насрещното.

  39. 39
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK