До края на седмицата Столичният общински съвет ще реши дали да има повече транспорт до Витоша

Първата станция на лифт "Княжево" изглежда така в момента

© Юлия Лазарова

Първата станция на лифт "Княжево" изглежда така в момента



Днес общинските съветници от "Демократична България" са внесли в Столичния общински съвет свое предложение за мерки за улеснение на достъпа на гражданите до Витоша. Опозиционната група в общинския съвет очаква мерките да бъдат разгледани като част от бюджета на общината за 2020 г., преди той да бъде окончателно готов на 6 февруари.


Предложението на политическата сила се отнася до конкретни промени в градския транспорт и управлението на общинската собственост на територията на природния парк.


Повече градски транспорт и възстановени лифтове


Като основни предложения, изискващи политическо решение и отделяне на бюджет от Столичния общински съвет, опозиционната група предлага удължаване на линиите за автобусен достъп до местностите Алеко и Златните мостове с определяне на обща начална точка до НДК и осигуряване на превоз и извън почивните дни.




По отношение на лифтовете от "Демократична България" предлагат кметът на София Йорданка Фандъкова да предприеме действия, за да осигури възстановяване дейността на лифтовете "Княжево-Копитото" и "Драгалевци-Голи връх". Според тях това може да се случи, като се задължат собствениците да поправят неработещите съоръжения, каквито права кметът има според Закона за устройство на територията.


Следваща стъпка на общината, ако собственикът не желае или няма възможност да възстанови лифтовете, би било връщане в собственост на общината на двата туристически лифта.


От "Демократична България" посочват, че фирмата - собственик на лифтовете, "Въжени линии" АД е с отрицателен собствен капитал, както и нейният неговият собственик "Витоша ски" АД. Според писмо на "Витоша ски" АД до Столичната община, цитирано от общинските съветници, проблемът не е финансов, а дружеството претендира, че "не знае как да приложи законите".


Съветниците смятат още, че това незнание не е вероятно, тъй като публичните регистри на екоминистерството и земеделското министерство сочат, че досега няма искания от "Витоша ски" да подмени лифтовите съоръжения, нито отказ от компетентните органи. Като пример за това, че подмяната е възможна според закона, опозиционните общински съветници посочват, че през миналата година "Бороспорт" АД е подменил лифта си "Мартинови бараки" при същите разпоредби.


Като крайна стъпка проектът на "Демократична България" поставя закупуване на двете съоръжения след преговори, осъществени от кмета на Столичната община. За тази цел двата лифта трябва да бъдат включени в Програмата за придобиване, управление и разпореждане с общинска собственост на Столичната община за 2020 г. Тази програма е част и от бюджета, който мнозинството на ГЕРБ трябва да утвърди до 6 февруари.


Тези предложения идват на фона на дългогодишни спорове дали Столична община може да задължи "Витоша ски" АД да изпълни приватизационния договор от 2007 г. и да изиска възстановяване и поддръжка на съоръженията в зона "Алеко", Драгалевци и Княжево.


Йорданка Фандъкова спечели през последния октомври пореден мандат като кмет на Столичната община заедно с мнозинство от своята партия ГЕРБ. Както и при предишната си кампания като кандидат, настоящият кмет отново обеща лифтовете на Витоша да заработят.


Докато Княжевският лифт е спрян след авария през1991 г., мнозинството от лифтовете в ски зоната в природния парк - "Алеко" - не работят от 2011 година, когато "Витоша ски" ги спря в опит да повлияе за промени в Закона за горите през 2012 г. Първо през 2017 г., а след това окончателно през 2018 г. бе спряна заради липсваща поддръжка и опасност и седалковата линия от Драгалевци.


Най-големият собственик в парка


Докато общината не успява да наложи спазване на приватизационния договор от собственика на лифтовете, самата тя продължава да е най-крупният собственик във Витоша. Това отбелязва още позицията на общинските съветници от "Демократична България" и предлага действия за по-добро стопанисване на общинските имоти и сгради в парка.


Идеите включват уреждане на липсващи документи за собственост и съвместни действия с правителството и Министерството на горите, така че да се синхронизира контролът върху имотите на институциите. Това ще осигури по-ефективно управление на паркингите и на пустеещите сгради в парка и ще подпомогне гражданите да имат достъп до обществения парк, смятат опозиционните общински съветници."


За да се осигури ползването на територията от гражданите, според "Демократична България" е важно да има ясни документи за собственост на имотите и публичен достъп до парка. Като пример за "отцепване" на територии опозиционните съветници дават случаят с оградата в района на център Алеко около имоти, включващи района на вила "Аглика".


Препоръките настояват и за инвестиции в туристическа инфраструктура и обявяване на защитени вековни гори в общинските имоти, както това вече е направено в държавните гори с цел опазване на местообитания от европейската мрежа "Натура 2000".


Пълната позиция, която Столичният общински съвет трябва да разгледа заедно с финализирането на годишния си бюджет, можете да прочетете тук.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK