Подготвя се забрана за мотори и АТВ край Иракли, Странджа и Ропотамо извън черните пътища

Проектът за защитена зона "Емине - Иракли" предвижда мотори и ATV да продължат да се състезават в горските и земеделските пътища в района.

© Вера Стаевска, Личен архив

Проектът за защитена зона "Емине - Иракли" предвижда мотори и ATV да продължат да се състезават в горските и земеделските пътища в района.



Общо едва 30 проектозаповеди за мерки за опазване на зони от "Натура 2000" от над 200 липсващи са публикувани на страницата на министерството на околната среда и водите (МОСВ) през 2020г. Това се случи, след като през януари 2019г. Европейската комисия започна наказателна процедура срещу България заради забавянето им с повече от 5 години, което оставя защитата на редки за континента местообитания и видове на хартия поради липсата на режими за опазване, които заповедите трябва да включват.


Сроковете


Вече отминаха сроковете, в които можеха да се коментират предложенията за мерки за опазване на 14 от обявените проекти - за 10 зони, опазващи гори, влажни зони и Дунавски остров (виж тук) и за 4 зони за степни растения и родопски и пирински гори (тук).


Предстоят все още сроковете, в които могат да се правят предложения за защитата на:

    • 6 зони от "Натура 2000" за опазване на хабитати от влажни зони и крайречни гори, сред които Шабленското езеро, Камчия, асеновградската река Чая и други (срокът е до 8 май - виж тук).
    • 5 зони със срок до 15 май - проект за зона "Тулово" край Казанлък за опазване на крайречни гори, бисерна мида и тритони, проекти за зони "Съдиево" край Сливен и "Войница" край Видин за опазване на местообитания на орхидеи и няколко вида гори; зона "Черната могила" за опазване на степни растения, както и проект за заповед с режими за зона "Гора Желю Войвода", която трябва да опазва крайречни гори и редки безгръбначни и влечуги.
    • последните публикувани проекти със срок до 23 май са за още 5 зони, сред които някои от зоните от "Натура 2000", чиито режими трябва да осигурят опазването на Черноморието. Прави впечатление, че проектите за режими на зоните "Ропотамо", "Емине - Иракли" и "Странджа" съдържат почти едни и същи формулировки, сред които забрана за мотори и ATV, която не включва горски, селскостопански и ведомствени пътища, каквито има множество по Черноморието. Ако тази забрана бъде приета, възможно е да намалеят гонките върху плажните дюни, но не и в горите на Странджа и около нос Емине и устието на Ропотамо. Тези три зони обхващат едни от малкото незастроени терени по морския бряг и опазват множество видове дюни и гори, както и приоритетни животински и растителни видове за Европейския съюз. Докато няма заповеди за крайморските зони от "Натура 2000", за зона "Странджа" продължават и опити за застрояване. Към момента отговорното министерство е обявило в кореспонденция с природозащитници, че устройственият план за община Царево отново ще се преработва, след като хиляди граждани възразиха срещу планираните нови строежи.
    • Със същото обявление от 24 април МОСВ публикува и проектите за защита на зоните "Ребро" (край Перник за опазване на гори, вълци и безгръбначни) и "Делейна" (край Видин за степни растения и заливни гори и присъщите за тях животински видове).


Предисторията




След констатация за неизпълнението на задълженията на МОСВ през декември 2019г. в одит от Сметната палата и въпрос през февруари в Европейския парламент от българския депутат Радан Кънев, екоминистерството започна да предлага за дискусия по няколко заповеди от 20 март насам. В отговор на евродепутата еврокомисията обяви преди две седмици, че планира да съди България, ако забавянето продължи.


Възможност за мнение за природата и поминъка


Обществените консултации дават възможност на експерти да преценят доколко проектите на МОСВ биха защитили реално природата, която всяко от зоните трябва да защитава - като за всяка зона от "Натура 2000" местообитанията и видовете, които трябва да се опазят са различни и съответно заплахите пред тях - също.


Проектите са важни и за местните жители, които в бъдеще ще разчитат на мерките за опазване на природата за развитие на своя поминък, разчитащ на природни ресурси, бил той горско стопанство, туризъм или земеделие.


Във всички случаи, режимите трябва да отговорят на изискванията за "Натура 2000" на еврокомисията - да осигурят реална защита и подобряване н състоянието на установените редки за Европа местообитания и видове на целевите места. Мерките трябва да са специфични за всяка от зоните - според това какво трябва да бъде опазено в нея.


Към края на 2019г. според одита на Сметната палата "България е определила само 9 от 230 обекта от значение за Общността като специални зони за опазване в рамките на необходимия срок и като цяло и упорито не е определяла специфични за зоните подробни цели и мерки за опазване на никоя от тях" (виж одитен доклад).


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (9)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на haq30626233
    haq30626233
    Рейтинг: 1903 Неутрално

    Много правилно, стига да контролират както трябва.
    Имам джип и често излизам сред природата, но карам само по път. След това вървя пеша. Какви ли не малоумници съм виждал да цепят по поляни и по гори и да мачкат растенията. Около Варна има такива места където е тъжна картинка.
    Да не говорим за комплексарите наричащи себе си ловджии, които стрелят по всичко що се движи и мачкат освен природата и засятото по нивите. Виждал съм подобни говедца да стрелят в гора където ходят много хора за гъби без да се замислят за последствията.

    "Което беше порок стана обичай" - Сенека
  2. 2 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 3143 Неутрално

    Ако не вдигаш шум как ще те забележат?

  3. 3 Профил на kps53655180
    kps53655180
    Рейтинг: Неутрално

    И по горските пътища да се забранят.

  4. 4 Профил на Darulio
    Darulio
    Рейтинг: 1903 Неутрално

    До коментар [#1] от "haq30626233":

    Абе, честно казано, не всяко тревичка, всяка буболечка и всяко цвете са важни за опазване. Има си защитени зони, там не трябва да се кара, ама има и много баири, по които нито жива душа се вижда, нито път стига и не виждам защо човек да не покара АТВ-то или кросака там. Пак уточнявам, не говоря за защитени територии.

    Да бехме малко подпийнали, да им ебеме майката.
  5. 5 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1713 Неутрално

    "Подготвя се забрана за мотори и АТВ …"

    До тук добре, но защо са пропуснати бетоновози и багери, че вече има опит в укрепване на бряг чрез къща за гости?

  6. 6 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 745 Неутрално

    Доста закъсняла и напълно оправдана мярка.

    http://www.youtube.com/watch?v=wPw0Z5CtKTs
  7. 7 Профил на haq30626233
    haq30626233
    Рейтинг: 1903 Неутрално

    До коментар [#4] от "Darulio":

    Знаете ли какво става с такива баири като минат през тях 30-40 пъти с АТВ или джипове. За гората да не говорим.

    "Което беше порок стана обичай" - Сенека
  8. 8 Профил на aloiziii_moro6ek
    aloiziii_moro6ek
    Рейтинг: 390 Неутрално

    Всичко е ОК. Любопитен съм, обаче как точно ще се контролират АТВ-тата, примерно на Иракли? Подозирам, обществените очаквания са, че своевременно някой отговорен контролиращ (веднага и винаги навреме) ще пристига от Бургас на Иракли и ще санкционира нарушителите. Силно се съмнявам това практически да е възможно. Пътя до Бургас - Иракли през лятото отнема близо 1 час в трафика и т.н. Да се разчита на местни контролиращи също е трудно - прекалено са обвързани с местните авторитети и гледат да не се конфронтират. Организацията по налагане спазването на подобни рестрикции следва да бъде сериозно преосмислена и оптимизирана. Иначе всякакви забрани ще си останат на хартия.

  9. 9 Профил на falkoneti
    falkoneti
    Рейтинг: 1050 Неутрално

    Трябва от Камчия до Емине. Какво е това Иракли - Емине? Карат и мачкат гнезда и пилета по Карадере.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK