Багерът на Рилските езера ремонтира пътеките по поръчка на Националния парк

Авторът на сигнала предостави на "Дневник" фотографията, като помоли за анонимност.

© граждански сигнал

Авторът на сигнала предостави на "Дневник" фотографията, като помоли за анонимност.



Граждани сигнализираха във "Фейсбук" за поредно навлизане на строителна техника в защитена територия - национален парк Рила, който е и защитена зона от европейската мрежа "Натура 2000". Опасенията на гражданите са за нови строежи във вреда на природата, след скелети на сгради, които се появиха край емблематични диви места по морето - Алепу, Иракли и Синеморец.


За "Дневник" Красимир Андонов, директор на Национален парк "Рила", разясни, че багерът, който е заснет край езеро Бъбрека, е там с цел рехабилитация на увредения район, а не за строителни дейности. Андонов разказа, че дейността е част от мащабен проект на дирекцията на Национален парк Рила с обща стойност от 11 млн. лева. Други дейности по проекта са насочени към опазване на защитената дива коза, противопожарно оборудване, борба с бракониерството.


Дейностите за района на Рилските езера са на обща стойност около 3 млн. лева и са възложени с обществена поръчка на външен изпълнител. Те са насочени към рехабилитация на пътеките заради причинената от прекомерния туристически поток ерозия, както и към ограничаване на достъпа до района по нерегламентирани пътеки.




Според Андонов достъпът с моторни превозни средства не е най-сериозният проблем. Автомобилите се спират от парковите служители на границата на националния парк - 17 стълб на лифта над горския пояс, тъй като от хижа Пионерска до него теренът не е част от територията на парка. По-голям проблем е контролът през зимния сезон, когато достъпът от моторни шейни е труден за ограничаване, поради тяхното бързо придвижване и недостатъчно оборудване на дирекцията.


Красимир Андонов разясни, че най-сериозният проблем за района на Рилските езера всъщност е прекомерният туристически поток през летния сезон. Множеството посетители утъпкват разклонения на пътеките и причиняват ерозия на почвата и увреждане на растителността извън официалните пътеки.


За да реши тези проблеми дирекцията е предвидила във вече течащите ремонтни работи да се извърши рехабилитация на основните пътеки с обособяване на ясен маршрут с ширина 1.5 метра, както и поставяне на прегради от дърво по границите на пътеките и информационни табели против излизане от официалния маршрут и против къпане и увреждане на природата в и край езерата.


Основните опасения за ремонта според Тома Белев, председател на Асоциацията на парковете в България, са от неясноти по отношение на планирания ремонт. В зависимост от това как ще се извърши има теоретична възможност багерът да увреди почвата и да предизвика допълнителна ерозия, както и чакълът да бъде отмит и да попадни в крехките екосистеми на езерата. "По принцип дейности по рехабилитация на района са нужни, но няма информация за планираните ремонтни дейности, които да дадат разяснения за вида настилка и други подробности," обясни Белев за "Дневник".


Директорът на парка Красимир Андонов разясни, че настилката до езеро Бъбрека ще бъде от едри камъни от района, върху него ще бъде насипан чакъл, който след това ще се утъпче за стабилизация, така че настилката да не увреди езерата и да се избегне бъдеща ерозия. От езеро Бъбрека нагоре пътеката ще се обособи с каменни стъпала, като ще се ползва местен материал.


Ръководителят на проекта от страна на националния парк Стефан Кирилов разясни, че документацията е налична и гражданите могат да се запознаят с параметрите на планираните строително-ремонтни работи чрез договора с подизпълнителя и описанието на конкретните дейности към него.


Изборът на изпълнител също се оспорва от граждани като будещ съмнения.


Езерата и рисковете пред тях


С автомобил в Национален парк "Рила" - под лифта към Седемте Рилски езера.

© Татяна Димитрова, Личен архив

С автомобил в Национален парк "Рила" - под лифта към Седемте Рилски езера.


От години се изразяват опасения за ерозия и увреждане на природата на Рилските езера поради увеличения туристически поток. Според природозащитници ключов фактор е улеснения достъп чрез лифта, който те оспорват като незаконен и липсата на информационна кампания сред по-масовите туристи.


През изминалата година имаше сигнали както за достъп на автомобили, така и за къпане в езерата, които уврежда рядката екосистема на района.


За циркуса на Рилските езера последните данни от научен мониторинг на Министерството на околната среда и водите върху мрежата "Натура 2000" през 2013 г. констатират влошаване на ценната екосистема и заблатяване на езерата.


Докладът посочва, че "спешно е необходимо ограничаване на туристическия поток особено в района Седемте езера". Изрично е указано, че ако не се ограничи туристическият поток (например с входна такса за парка), не се спре автомобилният достъп и не се поставят и обслужват преносими тоалетни, "местообитанието ще премине в неблагоприятно лошо състояние", докато към 2013 г. то е "само" неблагоприятно незадоволително.
Местообитанието, което е защитено при Рилските езера, се нарича "Олиготрофни планински езера" (повече за този тип езера в Червената книга тук). То се състои от ледникови езера и има малка площ във високите планини на България, като от защитена зона Рила заема 0.69%.


Най-важната черта на тези езера според Червената книга на България е, че "се характеризират с висока прозрачност" и "са резервоари за води с най-високо качество". В олиготрофните езера има малко биологични материали (т.н нар. органика) - това означава името им. Затова и официалният термин за заблатяването е "еутрофикация" - навлизане на повече органика поради повишено човешко присъствие. Или, пак според официалния доклад на екоминистерството, към 2013 г. вече за тези езера в Рила е установено "бързо напредване на еутрофизационния процес."


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (33)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на venci4
    venci4
    Рейтинг: 1546 Неутрално

    Сутринта този говори по телевизията и каза, че строителните материяли ги качвали с коне?! Ако багерът така и така отива до там, не може ли с него да ги качват ами мъчат животните?

    Платени форумни тролчета, така ли ви възпитават на Позитано? http://prikachi.com/images/793/8000793h.jpg
  2. 2 Профил на Darulio
    Darulio
    Рейтинг: 1644 Разстроено

    Всъщност на снимките се вижда, че багерът изгражда пътеки, не ги ремонтира.
    Наистина почвата там е ужасно ерозирала и наистина е необходимо изграждането на пътеки, но като прочетох как обществената поръчка е организирана набързо в последните работни дни преди края на годината и как са били отстранени всички участници освен спечелилия, оставам с впечатлени, че мразещата България и в червата си шайка на власт пак унищожава родината ми, за да открадне някой лев от българския данъкоплатец.
    Плащаме им, за да унищожават природата на отечеството ни. Гарантирано от гроб.

    Да бехме малко подпийнали, да им ебеме майката.
  3. 3 Профил на MPetr
    MPetr
    Рейтинг: 1857 Весело

    брегоукрепване...... на езерата от свлачища почна... ще да е... Като на Алепу

  4. 4 Профил на Big Muzzy
    Big Muzzy
    Рейтинг: 1570 Неутрално

    Днес багер утре укрепване, бетониво, подпорна стена, то ря природата как ли без нас е просъществувала милиарди години

  5. 5 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1411 Неутрално

    Ако се спре лифта и достъпа на автомобили, пътеките ще се възстановят сами.

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  6. 6 Профил на Big Muzzy
    Big Muzzy
    Рейтинг: 1570 Неутрално

    Новият проект за АЕЬ белене ше е на мусала а езерата ще се изпозват за охлждане на реакторите. Седем езера- седем реактора.

  7. 7 Профил на serpico
    serpico
    Рейтинг: 1300 Неутрално

    а следите от багера ще ги оправяме с булдозер... Булдозера с кран, крана с бетоновоз и подпорна стена. А накрая ще наемем и персонал който да подпира стената

    Pure Chewing Satisfaction
  8. 8 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 2425 Весело

    "Багерът на Рилските езера ремонтира пътеките по поръчка на Националния парк"

    Между другото ще изкопае основите на някоя многофункционална подпорна стена срещу каменопади. Ще подравни дъното на езерата , за да може по-лесно да се играе ледено хоро в тях. Ще подреди камъните за заниманията по паневритмия на бялото братство. Много работа има този багер закаран високо в планината.

  9. 9 Профил на Инженер Раул Викторов
    Инженер Раул Викторов
    Рейтинг: 689 Неутрално

    Да неби да прави "ПОДПОРНА СТЕНА"?

  10. 10 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 4975 Весело

    Какви дълбоки размисли и пламенни страсти разпалва един единствен багер в планината, в свръхчувствителната ни тежко ранима природозащитна гилдия!!!

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  11. 11 Профил на Н. Колев
    Н. Колев
    Рейтинг: 476 Неутрално

    Дойдат ли багерите (независимо от причината), работата е изтървана...

  12. 12 Профил на serpico
    serpico
    Рейтинг: 1300 Неутрално

    Какви дълбоки размисли и пламенни страсти разпалва един единствен багер в планината, в свръхчувствителната ни тежко ранима природозащитна гилдия!!!
    —цитат от коментар 10 на Незнайко в Слънчевия град


    Ами вече много малко остана което да не сте осрали а "зеленото" по принцип си е кауза на средната класа, така че отпора ще става все по лют и за разлика от разни снимки и записи, тука няма 6-5 и като нищо ще ви падне "стабилноста"...

    Pure Chewing Satisfaction
  13. 13 Профил на dnevniklive
    dnevniklive
    Рейтинг: 340 Неутрално

    Рилските езера са енергиен център на света. Петър Дънов свързва съдбата на България с чистотата на езерата, не виждате ли паралела с това което става около нас? Тази планина не е като всяка друга планина. Тук вътрешно неподготвен човек може да загрубее.

  14. 14 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 4975 Весело

    До коментар [#12] от "serpico":

    Наблягам на "един-единствен багер". За параноя нищо няма да говоря...

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  15. 15 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 3107 Разстроено

    "обособяване на ясен маршрут с ширина 1.5 метра, както и поставяне на прегради от дърво по границите на пътеките и информационни табели" - крайно време е да се направи, но после КОЙ ще контролира, като горските "рейнджъри" никакви ги няма когато трябва!? Като спретнат от Бялото братство един лагер през август и ... Нещо сбъркано има в стопанисването, да отидат, да копират как се прави по света, какви са правилата, допуските, глобите. Милионите, които ще пръснат няма да решат нищо трайно, а работата по опазването на Рила е почти изтървана.

    Обичай света като самия себе си - тогава наистина ще можеш да се грижиш за всичко
  16. 16 Профил на ironhorse
    ironhorse
    Рейтинг: 1134 Неутрално

    Искам да опитам:
    Какво правим с НЕЗАКОННО ПОСТРОЕНАТА хица под връх Мусала ...
    ПЕТ МИЛИОНА лева са изхарчени за незаконно строителство ...

    Български туристически съюз са за ТРИЧАНЕ !!!

    Бойко Борисов и ГЕРБ са еманацията на корупцията и мафията в държавата.
  17. 17 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 977 Неутрално

    Лифта !!!!
    Лифта качващ хора които не уважават себе си камо ли някакви
    х'расти,муй и вода .
    Не разбирам какъв мечтател за планински хубости си след като не искаш да походиш час-два и докъдето стигнеш.
    В Планинското преживяване местата,гледките са само допълнение,малка награда..
    И моля. всеки 'мечтател' да си сваля боклука в "торбичката''-раничката!!!-толкова ли е много и непосиилно това?Премахнете кошчета ,найлонови торбички а и всяко друго сметосъбиране.Нека е ясно ,че всеки ще си върне боклука долу от където го е донесъл.
    Още нещо за осъзнаване ,ХАРТИЕНИЕТЕ САЛФЕТКИ -не са от природата и не е,няма нищо те се разгргаждат,нека не бъдат отвратителен почерг на българския турист из цялата планина.

  18. 18 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5605 Неутрално

    "Багерът е земекопна машина, снабдена с подвижна стрела, на края на която е монтирана кофа" /цитирано от уикипедия/

    Багера е за да копае, преобладаващо.

  19. 19 Профил на tri
    tri
    Рейтинг: 548 Неутрално

    Белев къде обажда след като от усвоените от него милиони по Витоша вече нищо не е останало а с "магистралите", които прокара и поръси с тоя гаден чакъл се преби маса народ.

  20. 20 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9119 Неутрално

    Няма да остане място несъсипано от ГЕРБ.

  21. 21 Профил на taratanki
    taratanki
    Рейтинг: 771 Неутрално

    До коментар [#13] от "dnevniklive":

    "Рилските езера са енергиен център на света"...
    това пък защо? Какво има толкова там?

  22. 22 Профил на Бай Гадьо
    Бай Гадьо
    Рейтинг: 849 Любопитно

    Като нямаше лифт и път, нямаше и ерозия на пътеките! Желаещите да отидат пеш до там бяха в пъти по-малко.

  23. 23 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 3083 Весело

    Сега му трябва асфалт и после валяка да направи една скоростна отсечка , че баровците да не трошат лимузините ...

  24. 24 Профил на stanimirkou
    stanimirkou
    Рейтинг: 950 Разстроено

    Съсипаха го това място!

  25. 25 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3234 Любопитно

    Да попитам разбиращите -> в Алпите как е с пистите, пътеките и туристите? И с лифтовете как е?
    Има ли ги, няма ли ги, колко са на брой и т.н.? Там как се строи, как се прокарват писти, абе въобще там как е с туризма? Масов ли е или елитарен - само за баш туристи с ранички?

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt.
  26. 26 Профил на KaV
    KaV
    Рейтинг: 612 Неутрално

    Надявам се, наистина целта да е ремонт на пътеките, а не някое заравняване за строеж на някое хотелче.

  27. 27 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1711 Неутрално

    Какви дълбоки размисли и пламенни страсти разпалва един единствен багер в планината, в свръхчувствителната ни тежко ранима природозащитна гилдия!!!
    —цитат от коментар 10 на Незнайко в Слънчевия град


    Нормалните хора у нас съвсем в реда на нещата изпадат в дълбоки размисли ... виж "пламенните страсти" са за хора с "герберско" самосъзнание :)
    Сутринта ясно се каза, че целия проект ще се извършва основно с ръчен труд а материалите ще се извозват с животинска тяга... затова и се дават тези милиони. Трактора бил качен с друга цел, за някаква рехабилитация, която не можела ръчно. Според мен ще е обратно ... с трактора ще се извърши основната дейност, но в проекта са заложили ръчен труд... инак щеше да струва под милион със сигурност :)

    простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!
  28. 28 Профил на bguser
    bguser
    Рейтинг: 468 Любопитно

    усвоени милиони от пътека... смятай от магистралите колко са

    It's not impossible, it just costs more!
  29. 29
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  30. 30 Профил на Billy Pilgrim
    Billy Pilgrim
    Рейтинг: 1660 Неутрално

    До коментар [#5] от "the_flea":

    Абсолютно правилно, спирането на лифта означава че 95 процента от посетителите ще намалеят и то точно посетителите които нямат култура за поведение в планината. Но вместо това тия тиквеници предлагали слагане на такса за влизане, една от запазените марки на българския предприемачески дух, да оградиш място което природата е създала, да си го присвоиш и после да събираш такса вход.

  31. 31 Профил на Rosicams
    Rosicams
    Рейтинг: 124 Неутрално

    Чакълена пътека е неуместна на това място - по средата на планината. Ще превърнат мястото в бутафория. Освен, че се пързаля и трудно се ходи по чакъл, разваля пейзажа.

  32. 32 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1560 Неутрално

    Нещо ми се вижда кьорфишек работата. Няма как парк да е защитен и да се опази. Прави се резерват, никакви туристи никаква поддръжка и да се възстановява, това е варианта. Иначе и с багер и без, става ясно, че се съсипва

  33. 33 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 977 Неутрално

    Да попитам разбиращите -> в Алпите как е с пистите, пътеките и туристите? И с лифтовете как е?Има ли ги, няма ли ги, колко са на брой и т.н.? Там как се строи, как се прокарват писти, абе въобще там как е с туризма? Масов ли е или елитарен - само за баш туристи с ранички?
    —цитат от коментар 25 на DDR


    Не питайте а идете да видите.
    Ако намерите багер да срой пътеки и постоянно пърдящи планински бъгите -АТВ,мотоциклети,хартия ,елитни туристки с 20 см,токчета и батки плюещи фасове на всеки 20-30 метра ,ако тези неща ги има??- Е ще се съглася и тука всчико да се изяде ,из@ере и пре@§е!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK