Шофьори настояват за достъп до Седемте рилски езера с автомобили

Джипове превозват срещу заплащане пътници, които желаят да се качат във високата част на планината без пешеходен туризъм и без да чакат на опашка за лифт.

© Татяна Димитрова, Личен архив

Джипове превозват срещу заплащане пътници, които желаят да се качат във високата част на планината без пешеходен туризъм и без да чакат на опашка за лифт.



В рамките на горската зона автомобилите в Рила са забранени по силата на "Натура 2000", а над горския пояс - от режимите на Национален парк "Рила". Това уточняват от екоминистерството и дирекцията на националния парк след въпроси на "Дневник" по повод съобщения за предстоящи протести на шофьори, настояващи за позволение да превозват пътници до Седемте рилски езера.


Според Би Ти Ви за ограничаването на автомобилния трафик към силно уязвимата природна зона на езерния циркус от днес влиза в сила нова забрана от Министерството на околната среда и водите. В свой репортаж телевизията представи шофьори, протестиращи срещу забраната. Те превозват срещу заплащане, но без документи, пътници, които държат да достигнат до високата планина с автомобил. В района работи и лифт, който оперира въпреки липсата на оценка на въздействието му върху околната среда. Според шофьорите са нарушени правата им, защото пътят до защитената територия е достъпен и се ползва от десетилетия.


Действащите заповеди


След справка на "Дневник" с пресслужбата на екоминистерството и с директора на Национален парк "Рила" Красимир Андонов се разбра, че на днешното събитие за започване на строеж на сграда за парковата администрация в близост до езерния циркус, министър Емил Димитров е споменал заповед за ограничаване на трафика. Всъщност той е имал предвид заповедта за зоната "Рила буфер" от мрежата "Натура 2000", в която се намира ниската част на общинския път, по който автомобилите навлизат към високата планина, която е национален парк.





Пред Би Ти Ви шофьорите заявяват, че пътят е общински и няма основание за забрана. Всъщност пътят е извън националния парк до 17-ия стълб на лифта в края на горския пояс. До този 17-ти стълб обаче пътят е в рамките на зоната от "Натура 2000", чиято заповед е цитирал министърът днес. Самата зона беше приета от министерството след 12-годишно закъснение и наказателна процедура от Брюксел, а заповедта беше публикувана през март тази година.


Така според отговорите за "Дневник" от пресслужбата на екоминистерството няма нова заповед на министерството, която да добавя ново ограничение. Уточнението е, че в рамките на Национален парк "Рила" - над 17-ти стълб на лифта - и досега достъп на автомобили беше забранен по силата на плана за управление на парка. По силата на заповедта за зоната "Рила буфер" такава забрана има и за ниската част на планината - под 17-ти стълб. Ниската част и общинският път са извън националния парк, но са защитени от европейските природозащитни директиви за "Натура 2000". Повече за "Рила буфер" можете да прочетете тук, а за приетата тази година заповед - тук. Повече за "Натура 2000" - тук.


Объркването на журналистите от споменаването на нова заповед е заради изявление на министър Емил Димитров при днешното събитие за церемония "Първа копка" за изграждане на Контролно-информационен пункт "Седемте Рилски езера". За по-добър контрол над незаконния превоз в защитената територия ще бъде изградена нова сграда, като целта е тя да дава възможност за присъствие на повече служители на парковата администрация и на планинската спасителна служба. Новата сграда ще бъде в съседство с масивната сграда на многоетажната хижа "Рилски езера", която е използвана досега под наем от парковите служители при осъществяване на контрол.


Апел на екоминистъра за ограничаване на автомобилите от общината бе оповестен миналата седмица след сигнали на граждани срещу строителни дейности в националния парк преди месец. Тогава се оказа, че с проект по Оперативна програма "Околна среда" дирекцията на Национален парк "Рила" ще се справя с установения от екоминистерството проблем с прекомерния туристически поток към Седемте рилски езера, като изгради настилки на пътеките. Оказа се, че по европейски проект се улеснява и достъпът на автомобили по път в Национален парк "Централен Балкан".


Езерата и рисковете пред тях


От години се изразяват опасения за ерозия и увреждане на природата на Рилските езера поради увеличения туристически поток. Според природозащитници ключов фактор е улесненият достъп чрез лифта, който те оспорват като незаконен и липсата на информационна кампания сред по-масовите туристи.


През изминалата година имаше сигнали както за достъп на автомобили, така и за къпане в езерата дейности, които увреждат рядката екосистема на района. За циркуса на Рилските езера последните данни от научен мониторинг на Министерството на околната среда и водите върху мрежата "Натура 2000" през 2013 г. констатират влошаване на ценната екосистема и заблатяване на езерата.


Докладът посочва, че "спешно е необходимо ограничаване на туристическия поток особено в района Седемте езера". Изрично е указано, че ако не се ограничи туристическият поток (например с входна такса за парка), не се спре автомобилният достъп и не се поставят и обслужват преносими тоалетни, "местообитанието ще премине в неблагоприятно лошо състояние", докато към 2013 г. то е "само" неблагоприятно незадоволително.
Местообитанието, което е защитено при Рилските езера, се нарича "Олиготрофни планински езера" (повече за този тип езера в Червената книга тук). То се състои от ледникови езера и има малка площ във високите планини на България, като от защитена зона Рила заема 0.69%.


Най-важната черта на тези езера според Червената книга на България е, че "се характеризират с висока прозрачност" и "са резервоари за води с най-високо качество". В олиготрофните езера има малко биологични материали (т.н нар. органика) - това означава името им. Затова и официалният термин за заблатяването е "еутрофикация" - навлизане на повече органика поради повишено човешко присъствие. Или, пак според официалния доклад на екоминистерството, към 2013 г. вече за тези езера в Рила е установено "бързо напредване на еутрофизационния процес."


Именно улеснения масов достъп до циркуса на Седемте езера е и сред причините за официално установеното от екоминистерството влошаване на природните условия в езерата. Докладът посочва, че "спешно е необходимо ограничаване на туристическия поток особено в района Седемте езера". Изрично е указано, че ако не се ограничи туристическият поток (например с входна такса за парка), не се спре автомобилният достъп и не се поставят и обслужват преносими тоалетни, "местообитанието ще премине в неблагоприятно лошо състояние", докато към 2013 г. то е "само" неблагоприятно незадоволително.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK