
© Георги Пауновски
Комитетът на Бернската Конвенция за опазване на дивата европейска флора и фауна е решил да продължи наблюдението върху магистрала "Струма", заедно с Европейската комисия. Това съобщават природозащитните организации, обединени в коалиция "Да спасим Кресненски пролом".
Бернската конвенция е договореност между европейските държави-членки на Съвета на Европа за опазване на дивата европейска флора и фауна и е подписана от България през 1991 г. Казусът "Кресна" се наблюдава от конвенцията от 2002 г., когато тя излезе с Препоръка 98/2002 за изключване на вариант с разширяване на пътя през дефилето и равностойно проучване на алтернативи извън него. На годишните си срещи в Страсбург през 2018 г и 2019 г Конвенцията потвърди, че очаква спазването на препоръка 98/2002 и изиска редовни доклади от българското правителство.
На вчерашното заседание комитетът на конвенцията е решил за пореден път да изпрати в България експертна мисия, която да се извърши в координация с Европейската комисия. Мисията ще анализира отново всички алтернативи за трасето на Лот 3.2. в района на пролома. През 2017 г. правителството реши частта от магистралата, която извежда трафика в посока Гърция да премине през дефилето, а опасенията на природозащитниците са, че това ще увреди местната флора и фауна. Мисията ще се проведе до март 2021 г. и ще консултира всички заинтересовани страни, включително и природозащитните организации.
Още преди година Европейската комисия констатира нарушения на европейското природозащитно законодателство, съдържащи се в апликационната форма на правителството, търсеща финансиране от Брюксел и в процедурата по оценката за въздействието на проекта върху околната среда (ОВОС).
ЕК обяви още през октомври 2019 г., че трасето през пролома не е приемливо и няма да бъде финансирано и очакваше преработка на проекта. Вместо да направи това обаче, българското правителство обяви, че ще изпълни същото трасе, но с националния бюджет.
Възраженията на ЕК са за това, че се нарушават европейски директиви с проекта, според който трасето минава през защитени зони от "Натура 2000", а графикът и сумата, които прилага България, са необмислени или грешни. В писмото до българските власти от 2019г Брюксел посочи още, че одобреното с екооценка от 2017г. трасе не е идентично с това, за което преди това са одобрени и получени европейски средства за автомагистрала "Струма".
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5488 НеутралноНашите обаче упорстват и наглеят НЕумно но упорито!
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!ЗаНиЗа
Рейтинг: 2453 Весело"коалиция "Да спасим Кресненски пролом". - загрижените за природата би трябвало да са още по-загрижени за хората, които ползват "Струма", т.е. да дават по някое и друго дежурство по време на трафик, от сърце, за ползата за всички. НеМА да има изнервени пътници, нЕма да се тормози и фауната, пък и за флората ще са по-приемливи каращите с радост сред нея. Къде да е друг бърз път за Гърция може да подскажат от Берн?!
Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.Костадин Иванов
Рейтинг: 3480 НеутралноИзобщо не съм фен на зелените, но каквото е подписано, трябва да се спазва.
Еретикikar_01
Рейтинг: 902 ВеселоДо коментар [#2] от "ЗаНиЗа":
Не знам какви карти ползва комисията в Берн, но мисля че алтернативана е минаване през Северна Македония!
Stargate
Рейтинг: 1714 Неутрално"Конвенцията за биоразнообразието"
Ти да видиш! Не са институт, ами конвенция. брях мааму!
dedoliben
Рейтинг: 2240 НеутралноЛошо няма но дано този път "експертите" забележът" бутафорната оградка покрай пътя направена с цел усвояване и изпълнена с Ондулин.
"Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис IIIЛео
Рейтинг: 1008 НеутралноМислех, че конвенцията е документ, а тя можела да взима и решения!
nhh18551388
Рейтинг: 678 НеутралноАбе да стане пътя до разклона за Банско. От там нататък да правят каквото искат - изобщо не ме интересува.
Bullet
Рейтинг: 839 НеутралноДо коментар [#4] от "ikar_01":
Gor det idag, imorgon kan deta vara förbjudet.Алтернативата е тунелче, както в други странис подобен релеф. Да, обаче няма “наши” фирми, къде я могат тая работа и за туй е шикалкавенето.
magnas
Рейтинг: 715 ЛюбопитноОбърках се!
Зелени активисти пречат на строителството на АМ"Струма". Така намалят пътникопотока за Гърция и спасяват донякъде черноморския и вътрешен туризъм.
Извън Кресненското дефиле животинските и растителни видове са по-малоценни?
Спомнете си, че първата в освободена България жп линия е предизвикала смяна на правителства, докато се избере към Виена ли ще е или към Москва.
Дали сега няма пак чужди интереси в този наш казус?
Има в момента три вида богати държави - такива с огромни природни ресурси и такива, които са успели столетия да експлоатират чужди територии, а третият вид е силно индустриализирани и с перфектна инфраструктура държави.
Къде сме се насочили ние?
ikar_01
Рейтинг: 902 НеутралноДо коментар [#9] от "Bullet":
Дразни ме това, че мислят за опазване на флората и фауната, но не си задават въпроса колко човека (и ние сме част от фауната все пак) загиват всяка година около Кресненското дефиле.
Роси
Рейтинг: 7750 НеутралноГоляма работа, Бойко и от нашия бюджет може да си краде.
Bullet
Рейтинг: 839 НеутралноДо коментар [#11] от "ikar_01":
Gor det idag, imorgon kan deta vara förbjudet.Никой не мисли за нищо, още по-малко за туцемците, “конекрадци от долното течение на Дунав”-(цитирам по памет, един немски държавник).
Костадин Иванов
Рейтинг: 3480 НеутралноДо коментар [#10] от "magnas":
ЕретикНе си абсолютно прав, но пишеш ефектно, а аз ценя литературата.
От мен +.
Костадин Иванов
Рейтинг: 3480 НеутралноДо коментар [#11] от "ikar_01":
Еретик"Дразни ме това, че мислят за опазване на флората и фауната, но не си задават въпроса колко човека (и ние сме част от фауната все пак) загиват всяка година около Кресненското дефиле."
===========
Точно затова, както казах, не съм фен на зелените. Всички държави живеят от разполагаемите богатства. Някои ги изцедиха, забогатяха и почнаха да ни дават акъл как да ги пазим. Зелените са резонаторите на тези идеи.
Иначе не са видели колко лифтове има около Алпите.
Dariya Koleva
Рейтинг: 2772 НеутралноВесело ми стана!
Няколко НПО, хрантутени от нас и от ЕС, са извзели функцитя ад авземат решения!
"Това съобщават природозащитните организации, обединени в коалиция "Да спасим Кресненски пролом".
deutscher._
Рейтинг: 857 НеутралноЕдинствено разумно решение е нов двоен тунел успоредно на Струма , която да остане защитена като регионален път .много интереси се пресичат тук ! !
Дали си заслужава този коментар , интересите са много и на фирми от страната , а тунелите са най-скъпия и най-благоприятния вариант за натурата !
Само няколко европейски фирми отговарят на условията за тунелно строителство на такъв терен !
РИЛО-ПИРИНСКИЯ МАСИВ Е СИЛНО ТЕКТОНСКИ ОБРАБОТЕН ТУК И ТУНЕЛИ СЕ ИЗПЪЛНЯВАТ ОТ СЛОЖНИ С ВЪРТЕЛИВО ДВИЖЕНИЕ МАШИНИ С ЕДНОВРЕМЕННО БЕТОНИТАНЕ И АНКЕРИРАНЕ ! !
ТРУДНО Е , НО Е ИЗПЪЛНИМО ! !
ПОСЛЕДНА ДУМА НА ТЕХНИКАТА - АВСТРИЯ , ГЕРМАНИЯ ! !
Не става въпрос за машини за прокопаваме на метрополитени , само да отбележа ! !