Конвенцията за биоразнообразието отново отказа да одобри магистрала "Струма" през Кресненското дефиле

Конвенцията за биоразнообразието отново отказа да одобри магистрала "Струма" през Кресненското дефиле

© Георги Пауновски



Комитетът на Бернската Конвенция за опазване на дивата европейска флора и фауна е решил да продължи наблюдението върху магистрала "Струма", заедно с Европейската комисия. Това съобщават природозащитните организации, обединени в коалиция "Да спасим Кресненски пролом".


Бернската конвенция е договореност между европейските държави-членки на Съвета на Европа за опазване на дивата европейска флора и фауна и е подписана от България през 1991 г. Казусът "Кресна" се наблюдава от конвенцията от 2002 г., когато тя излезе с Препоръка 98/2002 за изключване на вариант с разширяване на пътя през дефилето и равностойно проучване на алтернативи извън него. На годишните си срещи в Страсбург през 2018 г и 2019 г Конвенцията потвърди, че очаква спазването на препоръка 98/2002 и изиска редовни доклади от българското правителство.


На вчерашното заседание комитетът на конвенцията е решил за пореден път да изпрати в България експертна мисия, която да се извърши в координация с Европейската комисия. Мисията ще анализира отново всички алтернативи за трасето на Лот 3.2. в района на пролома. През 2017 г. правителството реши частта от магистралата, която извежда трафика в посока Гърция да премине през дефилето, а опасенията на природозащитниците са, че това ще увреди местната флора и фауна. Мисията ще се проведе до март 2021 г. и ще консултира всички заинтересовани страни, включително и природозащитните организации.




Още преди година Европейската комисия констатира нарушения на европейското природозащитно законодателство, съдържащи се в апликационната форма на правителството, търсеща финансиране от Брюксел и в процедурата по оценката за въздействието на проекта върху околната среда (ОВОС).


ЕК обяви още през октомври 2019 г., че трасето през пролома не е приемливо и няма да бъде финансирано и очакваше преработка на проекта. Вместо да направи това обаче, българското правителство обяви, че ще изпълни същото трасе, но с националния бюджет.


Възраженията на ЕК са за това, че се нарушават европейски директиви с проекта, според който трасето минава през защитени зони от "Натура 2000", а графикът и сумата, които прилага България, са необмислени или грешни. В писмото до българските власти от 2019г Брюксел посочи още, че одобреното с екооценка от 2017г. трасе не е идентично с това, за което преди това са одобрени и получени европейски средства за автомагистрала "Струма".


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (17)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4774 Неутрално

    Нашите обаче упорстват и наглеят НЕумно но упорито!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2557 Весело

    "коалиция "Да спасим Кресненски пролом". - загрижените за природата би трябвало да са още по-загрижени за хората, които ползват "Струма", т.е. да дават по някое и друго дежурство по време на трафик, от сърце, за ползата за всички. НеМА да има изнервени пътници, нЕма да се тормози и фауната, пък и за флората ще са по-приемливи каращите с радост сред нея. Къде да е друг бърз път за Гърция може да подскажат от Берн?!

    Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
  3. 3 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3154 Неутрално

    Изобщо не съм фен на зелените, но каквото е подписано, трябва да се спазва.

    Еретик
  4. 4 Профил на ikar_01
    ikar_01
    Рейтинг: 680 Весело

    До коментар [#2] от "ЗаНиЗа":

    Не знам какви карти ползва комисията в Берн, но мисля че алтернативана е минаване през Северна Македония!

  5. 5 Профил на stargate
    stargate
    Рейтинг: 2328 Неутрално

    "Конвенцията за биоразнообразието"
    Ти да видиш! Не са институт, ами конвенция. брях мааму!

  6. 6 Профил на dedoliben
    dedoliben
    Рейтинг: 1515 Неутрално

    Лошо няма но дано този път "експертите" забележът" бутафорната оградка покрай пътя направена с цел усвояване и изпълнена с Ондулин.

    "Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  7. 7 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Мислех, че конвенцията е документ, а тя можела да взима и решения!

  8. 8 Профил на nhh18551388
    nhh18551388
    Рейтинг: 1105 Неутрално

    Абе да стане пътя до разклона за Банско. От там нататък да правят каквото искат - изобщо не ме интересува.

  9. 9 Профил на Bullet
    Bullet
    Рейтинг: 933 Неутрално

    До коментар [#4] от "ikar_01":

    Алтернативата е тунелче, както в други странис подобен релеф. Да, обаче няма “наши” фирми, къде я могат тая работа и за туй е шикалкавенето.

    Gor det idag, imorgon kan deta vara förbjudet.
  10. 10 Профил на magnas
    magnas
    Рейтинг: 723 Любопитно

    Обърках се!
    Зелени активисти пречат на строителството на АМ"Струма". Така намалят пътникопотока за Гърция и спасяват донякъде черноморския и вътрешен туризъм.
    Извън Кресненското дефиле животинските и растителни видове са по-малоценни?
    Спомнете си, че първата в освободена България жп линия е предизвикала смяна на правителства, докато се избере към Виена ли ще е или към Москва.
    Дали сега няма пак чужди интереси в този наш казус?
    Има в момента три вида богати държави - такива с огромни природни ресурси и такива, които са успели столетия да експлоатират чужди територии, а третият вид е силно индустриализирани и с перфектна инфраструктура държави.
    Къде сме се насочили ние?

  11. 11 Профил на ikar_01
    ikar_01
    Рейтинг: 680 Неутрално

    До коментар [#9] от "Bullet":

    Дразни ме това, че мислят за опазване на флората и фауната, но не си задават въпроса колко човека (и ние сме част от фауната все пак) загиват всяка година около Кресненското дефиле.

  12. 12 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7623 Неутрално

    Голяма работа, Бойко и от нашия бюджет може да си краде.

  13. 13 Профил на Bullet
    Bullet
    Рейтинг: 933 Неутрално

    До коментар [#11] от "ikar_01":

    Никой не мисли за нищо, още по-малко за туцемците, “конекрадци от долното течение на Дунав”-(цитирам по памет, един немски държавник).

    Gor det idag, imorgon kan deta vara förbjudet.
  14. 14 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3154 Неутрално

    До коментар [#10] от "magnas":

    Не си абсолютно прав, но пишеш ефектно, а аз ценя литературата.
    От мен +.

    Еретик
  15. 15 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3154 Неутрално

    До коментар [#11] от "ikar_01":

    "Дразни ме това, че мислят за опазване на флората и фауната, но не си задават въпроса колко човека (и ние сме част от фауната все пак) загиват всяка година около Кресненското дефиле."
    ===========
    Точно затова, както казах, не съм фен на зелените. Всички държави живеят от разполагаемите богатства. Някои ги изцедиха, забогатяха и почнаха да ни дават акъл как да ги пазим. Зелените са резонаторите на тези идеи.
    Иначе не са видели колко лифтове има около Алпите.

    Еретик
  16. 16 Профил на Дария Колев
    Дария Колев
    Рейтинг: 2127 Неутрално

    Мислех, че конвенцията е документ, а тя можела да взима и решения!
    —цитат от коментар 7 на Лео


    Весело ми стана!

    Няколко НПО, хрантутени от нас и от ЕС, са извзели функцитя ад авземат решения!

    "Това съобщават природозащитните организации, обединени в коалиция "Да спасим Кресненски пролом".

  17. 17 Профил на deutscher._
    deutscher._
    Рейтинг: 577 Неутрално

    Единствено разумно решение е нов двоен тунел успоредно на Струма , която да остане защитена като регионален път .много интереси се пресичат тук ! !
    Дали си заслужава този коментар , интересите са много и на фирми от страната , а тунелите са най-скъпия и най-благоприятния вариант за натурата !
    Само няколко европейски фирми отговарят на условията за тунелно строителство на такъв терен !
    РИЛО-ПИРИНСКИЯ МАСИВ Е СИЛНО ТЕКТОНСКИ ОБРАБОТЕН ТУК И ТУНЕЛИ СЕ ИЗПЪЛНЯВАТ ОТ СЛОЖНИ С ВЪРТЕЛИВО ДВИЖЕНИЕ МАШИНИ С ЕДНОВРЕМЕННО БЕТОНИТАНЕ И АНКЕРИРАНЕ ! !
    ТРУДНО Е , НО Е ИЗПЪЛНИМО ! !
    ПОСЛЕДНА ДУМА НА ТЕХНИКАТА - АВСТРИЯ , ГЕРМАНИЯ ! !
    Не става въпрос за машини за прокопаваме на метрополитени , само да отбележа ! !





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK