Равенство между половете – как мисията да стане възможна

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за .

Ваня Вагич - мениджър "Корпоративни въпроси" за региона UBBAI в Mars

Ваня Вагич - мениджър "Корпоративни въпроси" за региона UBBAI в Mars




Тази публикация е част от поредица на Mars, Inc. - един от най-големите производители на хранителни продукти в света. В нея представяме иновативни бизнес практики за устойчиво развитие в различни сфери.


Mars, Inc. е един от най-големите производители на храни в света, чието портфолио включва марки като M&M's, Snickers, Twix, Orbit, Whiskas и Pedigree. Компанията наскоро представи #HereToBeHeard ("Тук си, за да бъдеш чута") - нова глобална кампания, която насърчава равенството между половете. Ваня Вагич - мениджър "Корпоративни въпроси" за региона UBBAI в Mars, разказва повече за инициативата.


Защо Mars се фокусира върху равенството между половете? Като глобална компания, оперираща на различни пазари, какви проблеми отчитате в това отношение?




- Mars е компания с повече от 100-годишна история, която винаги е била ръководена от своите пет принципа - качество, отговорност, взаимност, ефективност и свобода. Силно фокусирани сме върху това да направим операциите си по-устойчиви и да създадем по-толерантна бизнес среда, където всички са равнопоставени. Инициирахме кампанията #HereToBeHeard, за да насърчим равенството между половете. Това е огромен проблем, който остава неразрешен в много региони в света. Според проучвания, проведени от Mars и партньорите ѝ, пандемията е върнала с 25 години назад постигнатото по отношение на половото равенство. Това е сериозно глобално предизвикателство, тъй като коронавирусът оказа негативно въздействие върху много жени по света, които продължават да бъдат дискриминирани както на професионално, така и на личностно ниво. Дори и преди кризата с COVID-19 ООН изчисли, че ще отнеме повече от век, за да се преодолеят различията по отношение на възможностите за различните полове. Тези заключения са изключително тревожни и в същото време показателни за това, че са необходими конкретни действия. Жените съставляват 51% от населението на света и допринасят с 28 трилиона долара за глобалния БВП, но въпреки това половото неравенство все още е един от най-сериозните глобални проблеми. Като международна компания, вярваме, че е наш дълг да търсим решения и да използваме ресурсите си, за да предизвикаме положителни промени.


Как ще протече кампанията #HereToBeHeard? С какво тя се различава от други инициативи, насочени към равенството между половете?


- В рамките на кампанията #HereToBeHeard даваме думата на жените по света без значение от тяхната раса, възраст, сексуална ориентация, религия и здравословно състояние. Питаме ги: "Какво трябва да се промени, за да може повече жени да достигнат пълния си потенциал?". Те ще могат да изразят мненията си писмено или като запишат гласа си на специално създадена платформа.


Началният етап на #HeretoBeHeard, в рамките на който се събират гледните точки на жените, ще продължи до края на март. След това тази информация ще бъде анализирана от инициативата Oxford Future of Marketing Initiative (FOMI) в бизнес училището Saïd Business School на Оксфордския университет. Резултатите ще бъдат представени в изследване на Оксфорд това лято. Сигурни сме, че те ще дадат на Mars посока за нови политики, които можем да развием.


През 2020 г. нашата компания представи своята програма Full Potential, която цели да насърчи равенството между половете чрез поредица от действия. Това, с което наистина се гордеем, е, че успяхме да постигнем равнопоставеност между половете по отношение на заплащането сред всичките ни 130 000 сътрудници, половината от които са жени. Отчитаме и 43% баланс между половете в лидерските екипи по целия свят. Целта ни е да се достигне 100% баланс. Разширихме и партньорството си с агенцията за хуманитарна помощ CARE, за да се засили ролята на 50 000 души от общностите за добив на какао, основната част от които са жени. Тези постижения са чудесни, но въпреки това осъзнаваме, че има още много, което трябва да се направи, за да се създаде по-приобщаваща среда, където дамите да се развиват успешно. Именно затова полагаме много усилия и ангажираме всичките ни заинтересовани странни в този процес.


Според скорошно проучване на Reboot Online България е най-добрата държава в Европа за работа на жени и на трето място по брой дами на лидерски позиции. Каква е ролята на жените в офиса на Mars в България? Има ли много дами на лидерски позиции в компанията?


- Не само като служител на Mars, но и като жена, съм много горда, че регионът UBBAI, от който и България е част заедно с 14 други пазара (Балканите, Балтийските страни, Украйна, Израел и Палестина), се представя изключително добре по отношение на равенството между половете. Жените съставляват 46% от всички служители, но това, което е още по-впечатляващо, е, че 75% от лидерския екип се състои от дами (9 от общо 12 членове са жени). Това е показателен пример, че ангажиментът на компанията към равенството между половете не е просто красиви думи, а реални действия и реални резултати. Жените в нашия екип са страхотни професионалисти, които са мотивирани да правят смислен бизнес и да предизвикват положителни промени. Искам да им благодаря за това, че са чудесни колеги и истинско вдъхновение.


Какъв е Вашият отговор на въпроса, който Mars задава на жените по света в рамките на кампанията #HereToBeHeard - какво трябва да се промени, за да може повече жени да достигнат пълния си потенциал?


- За съжаление, все още много неща трябва да се променят. Аз съм сред късметлиите и може би живея в своеобразен балон, тъй като не ми се е налагало да се сблъскам с предизвикателства като достъп до образование например. Имах възможността да избера кариерния си път, получавах силна подкрепа от семейството ми, а сега имам такава от съпруга ми и децата ми. Въпреки това дори и в тази добра среда срещам някои двойни стандарти като жена.


Ще приема, че е постигнат баланс по отношение на равенството между половете, когато на бизнес пътувания и други подобни мероприятия спра да получавам въпроса кой се грижи за децата ми и как успявам да вместя всички ангажименти в графика си. Сериозно се съмнявам, че на съпруга ми някога са му задавали такъв въпрос.


За да достигнем пълния си потенциал, най-важна е подкрепата, която получаваме от заобикалящата ни среда - партньор, семейство, приятели и, разбира се, от работодателя. Понякога е въпрос на късмет и на стечение на обстоятелствата, но все пак ще си позволя да дам съвет - дами, правете изборите си мъдро и разумно.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK