Европейски здравен алианс призова България да ограничи трафика в големите градове

Европейски здравен алианс призова България да ограничи трафика в големите градове

© Анелия Николова



Повечето градски части в България трябва да ограничат трафика, за да се преборят с нарастващите нива на замърсяване на въздуха, това призова Европейският алианс за обществено здраве (EPHA), който представлява повече от 80 неправителствени организации в тази сфера.


Забраната на замърсяващи превозни средства би могла да спре с до 23% и съответно 36% замърсяването с вредните прахови частици (PM) и азотния оксид (NOx) в големите градове с население от над един милион жители, се казва в позицията, разпространена от Българска асоциация за закрила на пациентите (БАЗП).


Замърсяването на въздуха се явява причина номер едно за случаите на настъпване на преждевременна смърт в резултат от фактори, свързани с околната среда според Европейската агенция за околната среда, като тази цифра е най-висока в големите градове. Според Световната здравна асоциация замърсяването на въздуха причинява заболявания, които са свързани с по-високи нива на смъртните случаи от COVID-19.




"Замърсяването направи пандемията много по-зле, сега вече това е ясно. Един мръсен облак остава да "виси" над големите градове много десетилетия наред, като по този начин причинява астма, болест на сърцето или рак на белите дробове. Докато се борим с COVID-19 с помощта на ваксини, на нас ни се налага да се борим и с този облак от болести", казва изпълняващият дейността главен секретар на EPHA Саша Марчанг.


Координаторът по проекти в Българска асоциация за закрила на пациентите Ренета Илиева допълва, че в България 15 000 души всяка година умират от болести, свързани със замърсяване на въздуха. "Политиките за подобряване на качеството на въздуха в по-големите градове не са успешни през последните години, но по-лошото е, че не се прави нищо по-различно за подобряване на качеството на живот на гражданите. Почти не се прилагат нови мерки, замърсяването на въздуха достига екстремни нива, допълва тя.


Проучване от 2020 година за EPHA установи, че мръсният въздух струва на пълнолетните българи 1568 евро средно на година, главно под формата на здраве, загубени работни дни и преждевременна смърт.


С приети наскоро промени в Закона за чистотата на атмосферния въздух депутатите дадоха право на общинските съвети да спират достъпа на замърсяващи автомобили до определени части в градовете. За целта от юли се въвеждат и екостикери, които ще разделят леките автомобили в пет категории, в зависимост от отделяните от тях вредни емисии.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK