Моторните шейни в защитените територии: забавление в сивата зона на закона

Моторните шейни в защитените територии: забавление в сивата зона на закона

© Вера Стаевска



"Цялата планина е като един стадион за тези хора, въоръжени с мощни моторни шейни, утъпкано навсякъде, миризма на бензинови пари" - това гласи сигнал в една от планинарските фейсбук групи от края на февруари от заслона "Тевно езеро". Седмица по-късно - с подобряването на времето през почивните дни около националния празник 3 март, сигналите за моторни шейни, които сноват из националните паркове Рила, Пирин и природния парк Витоша, зачестяват. Граждански организации се обединиха с искане за спазване на правилата за забрана в защитени територии и по-ефективен контрол срещу шума, газовете и утъпкването на склоновете. Шансовете това да стане обаче не изглеждат големи, поне не и докато ползването на машините продължава да е в сивата зона на закона и без възможност за налагане на ефективни санкции.



За нарушаването на забраните за моторни превозни средства в защитените територии във високите планини специализираните форуми в интернет и медиите пишат от години. Ограничението не се спазва дори за автомобилите, за които има ясна законова регламентация. Още по-трудно е да се реагира на шейните, които формално не са моторни превозни средства (МПС), нямат регистрационен режим и остават извън полето на Закона за движение на пътищата. Сигналите не могат да доведат до сериозни наказания заради трудното проследяване на шейните без обозначителни номера, а единственият начин да се стигне до санкция е нарушителите да бъдат хванати "на местопрестъплението", което е трудно в рамките на огромна защитена територия от охрана от едва няколко души.


Според информация от администрацията на природен парк Витоша глобите за успешно идентифицираните водачи на моторни шейни варират. За нарушения по Закона за защитените територии (каквито са природните и националните паркове) те са от 500 до 5 хил. лв. за физическо лице и от 1000 до 10 хил. лв. за едноличен търговец или юридическо лице. Санкциите се определят от директора на парковата администрация.


Когато няма регламент




Защитените територии имат планове за управление, които определят в кои части от тях са забранени и разрешени конкретни човешки дейности, както и паркови администрации, които имат задължения по управлението им. Четири са високопланинските защитени територии, в които снежната покривка позволява навлизане на моторни шейни - природен парк Витоша и трите национални парка - Пирин, Рила и Централен Балкан. Въпреки забраната за моторни превозни средства според гражданските сигнали през последната "изолирана" година моторните шейни в защитените територии дори са се увеличили. Същото сочат свидетелствата от Планинската спасителна служба (ПСС) и администрацията на парк Витоша.


Читатели на "Дневник" изпратиха видеозапис от 3 март на група моторни шейни по туристическия маршрут в долината на Мальовица.

В почивния 3 март в социалните мрежи бяха публикувани множество свидетелства за група от 7 шейни в долината на Мальовица, която е натоварен пешеходен маршрут. Подобни сигнали са регистрирани и за шейни в Пирин. Сигналите за гонки в националния празник в Рила бяха отразени и от БНР, а "Дневник" потърси по телефона и изпрати писмени въпроси до дирекциите на четирите високопланински парка, както и до екоминистерството. Писмени отговори така и не бяха получени, но в телефонни разговори служителите от парк Рила съобщиха, че при проверките са заловени петима нарушители и че вероятно е имало повече, но е трудно да се установи. Не беше уточнено каква е санкцията за заловените нарушители. Единствената писмена реакция дойде от природния парк Витоша, който е администрация към Министерството на земеделието (МЗХГ), за разлика от националните паркове, които са на подчинение на Министерството на околната среда и водите (МОСВ).


Дирекцията на парк Витоша уточнява, че достъпът на МПС до територията на парка е разрешен само по съществуващите автомобилни и горски пътища на територията на парка. Отделно от това за мотори и четириколесните АТВ изискването е да се движат "само по трасета, които са специално обозначени по ред, определен с наредба". Моторните шейни обаче не са в нито една от тези категории: "Движението на моторни шейни в горски територии не е регламентирано в нормативната уредба. В допълнение, понятието моторна шейна не е описано в нито един нормативен документ. Няма яснота дали моторните шейни са пътно превозно средство по силата на Закона за движение по пътищата."


От администрацията на Централен Балкан обясниха, че при тях проблем с шейните няма. Според Генчо Илиев, директор на парковата администрация, може би теренът не е подходящ за шейни, но няма регистрирани оплаквания от тях. "Основният ни проблем е с незаконно движение на мотори по туристически пътеки и извън пътеките, но през лятото", каза Илиев пред "Дневник".


Според Плана за управление на национален парк Централен Балкан "определените и обозначени за тази цел пътища и паркинги" със свободен достъп във високата планина са без ограничения за моторни превозни средства. Свободният достъп за МПС включва дори някои участъци на билото на Централен Балкан, сред които и Беклемето-Дерменка, където преди година с евросредства навлезе тежка техника за разширяване на пътя.

© НП ''Централен Балкан''

Според Плана за управление на национален парк Централен Балкан "определените и обозначени за тази цел пътища и паркинги" със свободен достъп във високата планина са без ограничения за моторни превозни средства. Свободният достъп за МПС включва дори някои участъци на билото на Централен Балкан, сред които и Беклемето-Дерменка, където преди година с евросредства навлезе тежка техника за разширяване на пътя.


Кой кара шейната


За да бъде санкциониран нарушител, който управлява моторна шейна на територията на парка, трябва да бъде установена самоличността му и по недвусмислен начин да се докаже, че той е управлявал моторната шейна на територията на парка. "Това не е лека задача, като се има предвид, че моторните шейни нямат регистрационен номер, по който да бъде установен собственикът, а оттам и ползвателят, ако двете лица са различни", обясняват от парк Витоша.


Самата дирекция на парк Витоша не разполага с моторна шейна, а контролира заедно с горските служби. За държавните горски територии актове за административни нарушения имат право да съставят представители на горските стопанства, а за общинските - кметовете. За всички проверки обаче е необходимо и полицейското присъствие за установяване на самоличността на нарушителите.


Служител от парк Рила обясни по телефона за "Дневник", че в парковете се движат и моторни шейни, които имат разрешение като част от ПСС - за спасителни акции и учения на терен. Невинаги може да се установи дали има конкретен повод за пребиваването на шейните в парка, дори и да имат разрешение. Според него проблемът е, че не само шейните нямат номера, но и доброволците на ПСС невинаги са с униформа и не могат да бъдат разграничени от нарушителите. При все това, всяко навлизане в парка на шейните със специално разрешение трябва да е документирано, включително да е ясен и поводът му.


От отряда за Благоевград на ПСС съобщават в страницата си във "Фейсбук", че част от "цивилните" шейни всъщност помагат доброволно на акциите на службата. Те разясняват, че при издирванията е нужно да се движат по две или три шейни заедно и затова "се създава впечатление за групови разходки в района, но това всъщност е контролирано и съгласувано с охраната на НП Рила".


Решения: от регистрация до специални трасета


В края на март Българската асоциация по ски свободен и екстремен стил и още 10 граждански организации, работещи за приключенски и природосъобразен туризъм, излязоха с позиция, в която призоваха планинарската общност да преосмисли като цяло карането на моторни шейни в защитените територии. Позицията, разяснена и в предаване на националното радио, е подкрепена от Асоциация "Планини и хора", Българската федерация по катерене и алпинизъм, Българската асоциация по алтернативен туризъм и Българска скайрънинг федерация.


Според директора на ПСС при Българския червен кръст Емил Нешев също е крайно време държавата да се самосезира и да регламентира този проблем. "За хората, които са тръгнали в планината за туризъм - дали със ски, дали пеш - не е приятно да чуват моторен шум и да дишат изгорели газове от гориво, още повече в територии с ограничен или контролиран достъп." По думите му като начало е необходимо да се въведе задължителна регистрация на моторните шейни и АТВ с правила от Министерството на транспорта, а контролът за движението им да се падне на управленията на националните паркове, които да имат добра координация с органите на МВР.


"Важно е и да се знае, че автомобили, мотоциклети, АТВ и моторни шейни са забранени само в природните и национални паркове, но те могат да се карат извън тях в другите горски и планински територии", подчертава Нешев и посочва като вариант за решение определянето на регламентирани зони за моторни машини далеч от туристическите места.


Според администрацията на парк Витоша трябва да бъде създаден нормативен акт, в който да се регулират редът и начинът за регистрация, движение, ползване и придобиване на правоспособност за управляване на подобен род техника. "Управлението на една моторна шейна е толкова отговорно и опасно, колкото е отговорно и опасно управлението на един мотоциклет", уточнява дирекцията на природния парк. Оттам обясняват смисъла на забраните за моторни машини в защитените територии с това, че създават силен шум, който се отразява на дивата фауна, и увреждат почвата през топлите месеци от годината, което пречи на флората и е предпоставка за възникването на ерозионни процеси.

Замърсяването на околната среда с изгорели газове, необичайно силният шум и създаването на предпоставки за инциденти в парковата територия са едни от основните оплаквания на туристите


Администрацията на природен парк "Витоша"

Към това Емил Нешев добавя още проблеми: има случаи на хора, които се губят в планината с машини, и такива, които се окопават с тях в снега и се налагат спасителни операции. "Има често и нощно каране в национални и природни паркове, което вече сме виждали да води и до сериозна травма. Моторните шейни също така лесно могат да предизвикват лавини - за щастие в България досега тези случаи са били без човешки жертви", допълва той.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK