Моторните шейни в защитените територии: забавление в сивата зона на закона

Моторните шейни в защитените територии: забавление в сивата зона на закона

© Вера Стаевска



"Цялата планина е като един стадион за тези хора, въоръжени с мощни моторни шейни, утъпкано навсякъде, миризма на бензинови пари" - това гласи сигнал в една от планинарските фейсбук групи от края на февруари от заслона "Тевно езеро". Седмица по-късно - с подобряването на времето през почивните дни около националния празник 3 март, сигналите за моторни шейни, които сноват из националните паркове Рила, Пирин и природния парк Витоша, зачестяват. Граждански организации се обединиха с искане за спазване на правилата за забрана в защитени територии и по-ефективен контрол срещу шума, газовете и утъпкването на склоновете. Шансовете това да стане обаче не изглеждат големи, поне не и докато ползването на машините продължава да е в сивата зона на закона и без възможност за налагане на ефективни санкции.



За нарушаването на забраните за моторни превозни средства в защитените територии във високите планини специализираните форуми в интернет и медиите пишат от години. Ограничението не се спазва дори за автомобилите, за които има ясна законова регламентация. Още по-трудно е да се реагира на шейните, които формално не са моторни превозни средства (МПС), нямат регистрационен режим и остават извън полето на Закона за движение на пътищата. Сигналите не могат да доведат до сериозни наказания заради трудното проследяване на шейните без обозначителни номера, а единственият начин да се стигне до санкция е нарушителите да бъдат хванати "на местопрестъплението", което е трудно в рамките на огромна защитена територия от охрана от едва няколко души.


Според информация от администрацията на природен парк Витоша глобите за успешно идентифицираните водачи на моторни шейни варират. За нарушения по Закона за защитените територии (каквито са природните и националните паркове) те са от 500 до 5 хил. лв. за физическо лице и от 1000 до 10 хил. лв. за едноличен търговец или юридическо лице. Санкциите се определят от директора на парковата администрация.


Когато няма регламент




Защитените територии имат планове за управление, които определят в кои части от тях са забранени и разрешени конкретни човешки дейности, както и паркови администрации, които имат задължения по управлението им. Четири са високопланинските защитени територии, в които снежната покривка позволява навлизане на моторни шейни - природен парк Витоша и трите национални парка - Пирин, Рила и Централен Балкан. Въпреки забраната за моторни превозни средства според гражданските сигнали през последната "изолирана" година моторните шейни в защитените територии дори са се увеличили. Същото сочат свидетелствата от Планинската спасителна служба (ПСС) и администрацията на парк Витоша.


Читатели на "Дневник" изпратиха видеозапис от 3 март на група моторни шейни по туристическия маршрут в долината на Мальовица.

В почивния 3 март в социалните мрежи бяха публикувани множество свидетелства за група от 7 шейни в долината на Мальовица, която е натоварен пешеходен маршрут. Подобни сигнали са регистрирани и за шейни в Пирин. Сигналите за гонки в националния празник в Рила бяха отразени и от БНР, а "Дневник" потърси по телефона и изпрати писмени въпроси до дирекциите на четирите високопланински парка, както и до екоминистерството. Писмени отговори така и не бяха получени, но в телефонни разговори служителите от парк Рила съобщиха, че при проверките са заловени петима нарушители и че вероятно е имало повече, но е трудно да се установи. Не беше уточнено каква е санкцията за заловените нарушители. Единствената писмена реакция дойде от природния парк Витоша, който е администрация към Министерството на земеделието (МЗХГ), за разлика от националните паркове, които са на подчинение на Министерството на околната среда и водите (МОСВ).


Дирекцията на парк Витоша уточнява, че достъпът на МПС до територията на парка е разрешен само по съществуващите автомобилни и горски пътища на територията на парка. Отделно от това за мотори и четириколесните АТВ изискването е да се движат "само по трасета, които са специално обозначени по ред, определен с наредба". Моторните шейни обаче не са в нито една от тези категории: "Движението на моторни шейни в горски територии не е регламентирано в нормативната уредба. В допълнение, понятието моторна шейна не е описано в нито един нормативен документ. Няма яснота дали моторните шейни са пътно превозно средство по силата на Закона за движение по пътищата."


От администрацията на Централен Балкан обясниха, че при тях проблем с шейните няма. Според Генчо Илиев, директор на парковата администрация, може би теренът не е подходящ за шейни, но няма регистрирани оплаквания от тях. "Основният ни проблем е с незаконно движение на мотори по туристически пътеки и извън пътеките, но през лятото", каза Илиев пред "Дневник".


Според Плана за управление на национален парк Централен Балкан "определените и обозначени за тази цел пътища и паркинги" със свободен достъп във високата планина са без ограничения за моторни превозни средства. Свободният достъп за МПС включва дори някои участъци на билото на Централен Балкан, сред които и Беклемето-Дерменка, където преди година с евросредства навлезе тежка техника за разширяване на пътя.

© НП ''Централен Балкан''

Според Плана за управление на национален парк Централен Балкан "определените и обозначени за тази цел пътища и паркинги" със свободен достъп във високата планина са без ограничения за моторни превозни средства. Свободният достъп за МПС включва дори някои участъци на билото на Централен Балкан, сред които и Беклемето-Дерменка, където преди година с евросредства навлезе тежка техника за разширяване на пътя.


Кой кара шейната


За да бъде санкциониран нарушител, който управлява моторна шейна на територията на парка, трябва да бъде установена самоличността му и по недвусмислен начин да се докаже, че той е управлявал моторната шейна на територията на парка. "Това не е лека задача, като се има предвид, че моторните шейни нямат регистрационен номер, по който да бъде установен собственикът, а оттам и ползвателят, ако двете лица са различни", обясняват от парк Витоша.


Самата дирекция на парк Витоша не разполага с моторна шейна, а контролира заедно с горските служби. За държавните горски територии актове за административни нарушения имат право да съставят представители на горските стопанства, а за общинските - кметовете. За всички проверки обаче е необходимо и полицейското присъствие за установяване на самоличността на нарушителите.


Служител от парк Рила обясни по телефона за "Дневник", че в парковете се движат и моторни шейни, които имат разрешение като част от ПСС - за спасителни акции и учения на терен. Невинаги може да се установи дали има конкретен повод за пребиваването на шейните в парка, дори и да имат разрешение. Според него проблемът е, че не само шейните нямат номера, но и доброволците на ПСС невинаги са с униформа и не могат да бъдат разграничени от нарушителите. При все това, всяко навлизане в парка на шейните със специално разрешение трябва да е документирано, включително да е ясен и поводът му.


От отряда за Благоевград на ПСС съобщават в страницата си във "Фейсбук", че част от "цивилните" шейни всъщност помагат доброволно на акциите на службата. Те разясняват, че при издирванията е нужно да се движат по две или три шейни заедно и затова "се създава впечатление за групови разходки в района, но това всъщност е контролирано и съгласувано с охраната на НП Рила".


Решения: от регистрация до специални трасета


В края на март Българската асоциация по ски свободен и екстремен стил и още 10 граждански организации, работещи за приключенски и природосъобразен туризъм, излязоха с позиция, в която призоваха планинарската общност да преосмисли като цяло карането на моторни шейни в защитените територии. Позицията, разяснена и в предаване на националното радио, е подкрепена от Асоциация "Планини и хора", Българската федерация по катерене и алпинизъм, Българската асоциация по алтернативен туризъм и Българска скайрънинг федерация.


Според директора на ПСС при Българския червен кръст Емил Нешев също е крайно време държавата да се самосезира и да регламентира този проблем. "За хората, които са тръгнали в планината за туризъм - дали със ски, дали пеш - не е приятно да чуват моторен шум и да дишат изгорели газове от гориво, още повече в територии с ограничен или контролиран достъп." По думите му като начало е необходимо да се въведе задължителна регистрация на моторните шейни и АТВ с правила от Министерството на транспорта, а контролът за движението им да се падне на управленията на националните паркове, които да имат добра координация с органите на МВР.


"Важно е и да се знае, че автомобили, мотоциклети, АТВ и моторни шейни са забранени само в природните и национални паркове, но те могат да се карат извън тях в другите горски и планински територии", подчертава Нешев и посочва като вариант за решение определянето на регламентирани зони за моторни машини далеч от туристическите места.


Според администрацията на парк Витоша трябва да бъде създаден нормативен акт, в който да се регулират редът и начинът за регистрация, движение, ползване и придобиване на правоспособност за управляване на подобен род техника. "Управлението на една моторна шейна е толкова отговорно и опасно, колкото е отговорно и опасно управлението на един мотоциклет", уточнява дирекцията на природния парк. Оттам обясняват смисъла на забраните за моторни машини в защитените територии с това, че създават силен шум, който се отразява на дивата фауна, и увреждат почвата през топлите месеци от годината, което пречи на флората и е предпоставка за възникването на ерозионни процеси.

Замърсяването на околната среда с изгорели газове, необичайно силният шум и създаването на предпоставки за инциденти в парковата територия са едни от основните оплаквания на туристите


Администрацията на природен парк "Витоша"

Към това Емил Нешев добавя още проблеми: има случаи на хора, които се губят в планината с машини, и такива, които се окопават с тях в снега и се налагат спасителни операции. "Има често и нощно каране в национални и природни паркове, което вече сме виждали да води и до сериозна травма. Моторните шейни също така лесно могат да предизвикват лавини - за щастие в България досега тези случаи са били без човешки жертви", допълва той.

Коментари (21)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3802 Неутрално

    Тези шейни събуждат асоциация за един любим на бойко и гешев министър. Осъдиха ли го вече или потулиха и тази детска смърт?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на Райчо Иванов
    Райчо Иванов
    Рейтинг: 543 Весело

    Другарко Стаевска, а когато сме в планината може ли да пръцкаме, че все пак газове изпускаме и мирише може да има и недоволни?

  3. 3 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 3748 Весело

    До коментар [#1] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Кой смее да осъжда, макар и на думи, богоизброните?

  4. 4 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ
    Рейтинг: 1130 Неутрално

    До коментар [#2] от "Райчо Иванов":

    По-леко, да не боядисаш гащите 😁

  5. 5 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ
    Рейтинг: 1130 Неутрално

    Когато пияният министър на транспорта се качи на нерегистринано и нерегламентирано в НИТО ЕДИН ЗАКОН МПС, качи и детето си, и кара това МПС в Национален парк, селяндурите от Дупница и Сапарева баня, с джиповете без регистрационни табели стават по-нагли и бойколюбиви.

  6. 6 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 996 Неутрално

    В България всичко е на ръба на закона, защото законът е така написан, че всичко да е възможно по ръбовете му.

  7. 7 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 1892 Неутрално

    Как не е се появил нов спорт, отстрелване на водачи на шейни? Хем не убиваш животни, хем има тръпка от преследването, има и предизвикателство, защото не е лесно, а накрая помагаш и на природата.

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  8. 8 Профил на ilegal
    ilegal
    Рейтинг: 266 Неутрално

    Охраната на горите и особено на националните паркове на практика не функционира, има я но не върши никаква работа. Държавните охранители имат прав, но ги е страх да ги упражняват, имат оръжие но ги е страх (и с право) да го извадят. Държавата в лицето на МВР, МОСВ и МЗХГ не може и не иска да се справи с проблема. В корумпираната държава институциите са слаби, като целенесочено е работено и се работи в тази посока - за слаби институции.

  9. 9 Профил на moti
    moti
    Рейтинг: 512 Неутрално

    В България всичко е на ръба на закона, защото законът е така написан, че всичко да е възможно по ръбовете му.
    —цитат от коментар 6 на Лео


    За съжаление е така. Някой може да изгори за нещо незначително, а друг да си безчинства на воля, без да може да му се каже копче.

  10. 10 Профил на falcone
    falcone
    Рейтинг: 1130 Неутрално

    В защитени територии се прави офроуд с джипове, бъгита, атв-та, кросаци... В Странджа, Централен Балкан, Рила, около Белоградчик скалите, карат по плажове... Страшни мизерници. А сега и по програми им се строят пътища из парковете да могат директно да стигат до билата.

  11. 11 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7033 Неутрално

    Тука законите и правилата се нарушават отгоре до долу. Няма и кой да следи, за да се спазват. Всичко е пълен хаос.

  12. 12 Профил на Emil Venkov Raychov
    Emil Venkov Raychov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Тези глупости със замърсяването на въздуга ги пишат някакви малумни хора психично нестабилни най -често слабоумни тревомани . Само да питам тези дето пишат вие с какво се качвате от София до Витоша с магарета ли та не замъсрсявате въздуха в България се карат коли без катализатори дизелови камиони от 70- те години иначе шейните са проблем . Шейната е единственото превозно средство което може да помогне на човек в беда в планината тя може да достигне и до най -трудно достъпните места . Не разбирам защо се фули нон стоп срещу шейните с какво съсипват природата шейната който не знаят се движи върху сняг няма как да съсипва нито разстения а вредните емисии са като на машина за рязане на дърва .

  13. 13 Профил на waldemaar1
    waldemaar1
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Тези глупости със замърсяването на въздуга ги пишат някакви малумни хора психично нестабилни най -често слабоумни тревомани . Само да питам тези дето пишат вие с какво се качвате от София до Витоша с магарета ли та не замъсрсявате въздуха в България се карат коли без катализатори дизелови камиони от 70- те години иначе шейните са проблем . Шейната е единственото превозно средство което може да помогне на човек в беда в планината тя може да достигне и до най -трудно достъпните места . Не разбирам защо се фули нон стоп срещу шейните с какво съсипват природата шейната който не знаят се движи върху сняг няма как да съсипва нито разстения а вредните емисии са като на машина за рязане на дърва .
    —цитат от коментар 12 на Emil Venkov Raychov


    Ами да разбира се ПСС си имат шейни и си ги карат когато има нужда да се спасява някой, И съм сигурен че никой не се сърди, Но я си представете че си почивате със семейството и някой реже дърва с резачка под прозорците ви, Май не е много ок , нали?

  14. 14 Профил на Emil Venkov Raychov
    Emil Venkov Raychov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Да то със сигурност някой седи и обикаля по край вас докато седите минават и замонават До коментар [#13] от "waldemaar1":

  15. 15 Профил на oIo
    oIo
    Рейтинг: 443 Неутрално

    Най-големият екологичен проблем при моторните шейни не са изгорелите газове, а вероятността от повреда и изтичане на масла и гориво в девствените високопланински езера и реки. Виждал съм видеозапис на група идиоти с шейни, които ремонтират една от повредените шейни... върху замръзнало високопланинско езеро в Пирин! Това е абсолютно безумие! Не ми се мисли какво би станало с екосистемата и питейните източници при един такъв съвсем не хипопетичен разлив...

  16. 16 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 961 Неутрално

    Крос моторите към Мургаш? Изринали са всичко. Наскоо се смъквах от Свищиплаз - Крос мотори отново! Мила родна картинка.
    За Витоша няма да говоря. На Ярловски купен банда от 7-8 души с мотори ме питат "Къде е върха?"
    Аз - Кой връх, че то тук баята има...
    - Черни връх.
    Аз - Не знам.

  17. 17 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 961 Неутрално

    Наскоро да се брои лятото де.
    Иначе по малките населени места в подножието на балкана крос моторите са масово явление. Няма да говорим за затъмнените задни стъкла по колите и как реват!Защо ли?

  18. 18 Профил на wpo34378687
    wpo34378687
    Рейтинг: 877 Неутрално

    Е ,какво е трудното.Има ли двигател,значи е МПС.МпС в гората е забранено,значи....

  19. 19 Профил на enterfornone
    enterfornone
    Рейтинг: 773 Неутрално

    Правим наказанието конфискация на шейната, независимо от водача.
    Всякакво МПС (с, без регистрация) в защитена зона се конфискува и точка!
    Собственика да си мисли на кого да я дава. Ако застреляш някого с нечий пистолет, да не му връщат пистолета?
    И така всичко ще изчезне. А и ще има няколко шейни за спасителите.

    Същото и с АТВ-тата, с кросовите мотори и с бъгитата.
    Черните пътища в България не са свършили, за да карат келешчетата на няколко мутри и ДС-аристрокрация в защитени зони.

  20. 20
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  21. 21 Профил на Alexander Galabov
    Alexander Galabov
    Рейтинг: 5 Гневно

    До коментар [#12] от "Emil Venkov Raychov":
    "Шейната е единственото превозно средство което може да помогне на човек в беда в планината тя може да достигне и до най -трудно достъпните места ."
    Явно ти си в беда,но не можем да ти помогнем.За специалист си с направление от личния.
    Нито можеш да достигнеш до "трудно достъпни места", нито можеш да спасиш някой бедстващ пред измръзване точно с твоята шейна и оборудване.Кажи си че си от нагледците,които са вложили пари в това удоволствие и се чудиш на кого да пречиш с него.И да,може да не замърсяват 5-10 шейни цялата планина,но не е нормално да се разхождаш горе и да дишаш бензинови пари като че си в града.Не е нормално в дивотията да се пазаш да не те сгазят все едно си на кварталната улица.Надявам се скоро да се създадат правила и за тази идиотщина.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK