Програмата за въздуха на София е приета, парите са основно за транспорт

Програмата за въздуха на София е приета, парите са основно за транспорт

© Юлия Лазарова



Днес Столичният общински съвет прие програмата за въздуха на София за периода 2021-2026 г. Тя е одобрена от групите на ГЕРБ-СДС, "Обединени патриоти" и ВМРО, като съветниците на "Демократична България" и "Спаси София" са гласували "против", а социалистите са се въздържали.


Наказателни процедури на Европейския съюз срещу България заради замърсения въздух се водят от години, като България вече е осъдена веднъж през 2017 г. Тази година се разбра, че темата вече е в Съда на ЕС заедно с още 18 процедури срещу България заради нарушения в областта на околната среда.


Новоприетата програма за въздуха на столицата е с общ бюджет за 5 години от близо 2.4 млрд. лева. От тях мерките за намаление на емисиите от транспорт ще струват малко над 2 млрд. лв., а в сферата на по-чистото отопление за бита са предвидени 302 млн. лв.




Програмата за въздуха на София е приета, парите са основно за транспорт

© За Земята


Общинският съветник от коалиция "Демократична България" Тома Белев, представител на партия "Зелено движение", коментира публично в социалните мрежи, че "35% от ФПЧ в София идват от близки и далечни инсталации на ТЕЦ и циментови заводи. Днес се прие новата програма за качeство на атмосферния въздух за следващите пет години. В нея няма нито една мярка за тези 35% ФПЧ".



Според екологичното сдружение "За Земята", което следи темата от години, има подобрение спрямо предходни програми. Въпреки това в съобщение до медиите те посочват съществени проблеми, които поставят под въпрос постигането на нормите за качество на въздуха.


Един от основните недостатъци според "За Земята" е, че в новоприетата програма има сериозна несъразмерност на разпределението на бюджета спрямо източниците на замърсяване, предложените за тях мерки и очакваните намаления на емисиите. Над 83% от бюджета са предназначени за мерки за транспорт, докато намалените емисии от този сектор са в размер на едва 6% за ФПЧ10 и 5% за ФПЧ2.5. В програмата бюджетът за транспорт е увеличен с почти 500 млн. лв. до малко над 2 млрд. спрямо версията, представена за обществено обсъждане. Срещу тези нови 500 млн. лв. не са посочени никакви разчети с колко още ще се намалят емисиите от сектор транспорт и нивата на намаление са същите като с по-ниския бюджет.


Експертът на природозащитната организация Ивайло Попов коментира, че отоплението с некачествено твърдо гориво е много по-голям замърсител от транспорта. На този фон сдружението намира за обезпокоително, че мерките за транспорт, с които се постига 1 тон намаление на емисиите на ФПЧ10 са 100 пъти по-скъпи от мерки за същото намаление, но насочени към битовото отопление.


Допълнителен проблем според "За Земята" е, че в плана за действие има много малко мерки, за които е включена оценка с колко ще се намалят емисиите от прилагането им. Това означава, според природозащитниците, че не може да се оцени дали това са подходящи и ефективни мерки. За много от тях не са посочени и количествени индикатори за изпълнението им.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (24)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Грую
    Грую
    Рейтинг: 375 Неутрално

    2.4 млрд. лв, не 2.4 млн.лв. - оправете си текста.
    Иначе, е ясно че от герберухите друго няма да излезе.

  2. 2 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 1892 Неутрално

    Това ще остане последната хранилка на ГЕРБ

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  3. 3 Профил на Jazzdevil
    Jazzdevil
    Рейтинг: 1269 Неутрално

    2.4Млрд дето ще потънат някъде а ефектът ще е близо до нулевия. Отново 90% отиват за транспорт - пак ще се купуват безумно скъпи и неудобни електрически маршрутки дето ще ни ги представят за автобуси а в Красна поляна ще продължават да мятат каквото им падне в кюмбето...

  4. 4 Профил на Jazzdevil
    Jazzdevil
    Рейтинг: 1269 Неутрално

    "35 % от ФПЧ, които дишаме в София идват от близки и далечни инсталации на ТЕЦ и циментови заводи"

    Кой е източника на тая информация дето Белев цитира? Най-близкия работещ циментов завод до София се пада в Бели извор - врачанско - много ми е чудно как тия ФПЧ се вдигат и минават целия Балкан в най-широката му част, при това косо на преобладаващите ветрове и после се спускат точно над Факултета, Овча купел и Враждебна...

  5. 5 Профил на Smoke
    Smoke
    Рейтинг: 996 Неутрално

    Ще купуваме пак прескъпи електробуси, за стотиците хиляди димящи бангии с изтърбушени катализатори пак ще си затваряме очите, а за кюмбетата, горящи отпадъци, даже няма да повдигаме въпрос. А за паркиралите в калта и разнасянето на кал и пепелак по изтърбушените улици ще се правим, че ги няма.

  6. 6 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3802 Неутрално

    До коментар [#4] от "Jazzdevil":

    Ами така другарю Иксперт, както пясъкът от Санара. За него знаеш ли как/

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  7. 7 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3802 Неутрално

    Пак мазна пица за обръчите на ГЕРб. Отидете и вижте какво замърсяване и простотия се вихри на обекта между Македония и Руски паметник.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  8. 8 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3802 Неутрално

    Не разбрах тази година другаката ще мие ли улиците от прахоляка или пак ще дишаме и ще ни крадат???

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  9. 9 Профил на Jazzdevil
    Jazzdevil
    Рейтинг: 1269 Неутрално

    До коментар [#6] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Стана ми интересно как тоя предполагаем пренос на ФПЧ през Стара планина се усеща най-силно в тихо инверсионно време...

  10. 10 Профил на web_2.0_vs._dc
    web_2.0_vs._dc
    Рейтинг: 902 Неутрално

    Какво друго да очакваме от кралете на корупцията.

  11. 11 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 915 Неутрално

    Много ясно че нищо по същество няма да се реши с проблема. И това е защото никой не смее да посочи проблема, поради страх от етнически конфликт!

    Евроатлантида
  12. 12 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3802 Неутрално

    До коментар [#9] от "Jazzdevil":

    Има въздушни течения. Те вършат тази работа а котловината задържа донесеното докато завали дъжд или докато се измият улиците. Това е пречистването а НЕ СЕ МИЕ с години. Само се замърсява.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  13. 13 Профил на Jazzdevil
    Jazzdevil
    Рейтинг: 1269 Неутрално

    До коментар [#12] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Да - ясно - и мръсотията от циментовите заводи винаги се спуска към едни специфични 5 квартала...

  14. 14 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3802 Неутрално

    До коментар [#13] от "Jazzdevil":

    Там се ДОнатрупва. Някои от тях са със специфичен етнос а други са на твърдо гориво, трети на най-ниските места. Има много допълнителни фактори.
    Основното е НЕмиенето на уличната мрежа. Вие в кой квартал живеете?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  15. 15 Профил на Jazzdevil
    Jazzdevil
    Рейтинг: 1269 Неутрално

    До коментар [#14] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Абе - дай направо да си го кажем, че тия теории са приказки изпод шипковия храст - говорели сме си и друг път - в тихо зимно време Трявна, Велинград и Копривщица са с двойни и тройни на софийските стойности на ФПЧ

  16. 16 Профил на Forest
    Forest
    Рейтинг: 1387 Неутрално

    ала-бала са тези стратегии и документи. има почти 1 милион превозни средства в София, сигурно рекорд на глава на населението, повечето стари и силно замърсяващи.
    https://www.dnevnik.bg/bulgaria/2021/02/08/4172327_srednata_vuzrast_na_kolite_v_sofiia_e_19_godini_broiat/
    "В София са регистрирани 833 хиляди леки коли за 2020 г., като през 2011 г. те са били почти два пъти по-малко - 462 хиляди. Нарастването е предимно със стари и замърсяващи автомобили, без или с екостандарт Евро 1 и 2. В момента те са над 30% от общия брой.
    Отделно в Столичната община има 137 хиляди товарни автомобили, както и над 5 хиляди автобуси. Така общо в града се движат 987 хиляди леки и товарни коли. Мотоциклетите са 23 хиляди, а мотопедите - 7 хиляди.
    Повишаването на данъка МПС за София за последните 10 години е с 12 лева - от 84 на 96 лева. Това стимулира вноса на коли втора употреба, тъй като в Европа данъчната политика насърчава купуването на по-екологични модели коли като вдига данъка на по-старите и замърсяващи. Заниженият контрол при годишните технически прегледи е другото основание да е изгодно ползването на замърсяващи въздуха автомобили."

    Истината ни прави свободни.
  17. 17 Профил на Forest
    Forest
    Рейтинг: 1387 Неутрално

    ала-бала са тези стратегии и документи. има почти 1 милион превозни средства в София, сигурно рекорд на глава на населението, повечето стари и силно замърсяващи.
    https://www.dnevnik.bg/bulgaria/2021/02/08/4172327_srednata_vuzrast_na_kolite_v_sofiia_e_19_godini_broiat/
    "В София са регистрирани 833 хиляди леки коли за 2020 г., като през 2011 г. те са били почти два пъти по-малко - 462 хиляди. Нарастването е предимно със стари и замърсяващи автомобили, без или с екостандарт Евро 1 и 2. В момента те са над 30% от общия брой.
    Отделно в Столичната община има 137 хиляди товарни автомобили, както и над 5 хиляди автобуси. Така общо в града се движат 987 хиляди леки и товарни коли. Мотоциклетите са 23 хиляди, а мотопедите - 7 хиляди.
    Повишаването на данъка МПС за София за последните 10 години е с 12 лева - от 84 на 96 лева. Това стимулира вноса на коли втора употреба, тъй като в Европа данъчната политика насърчава купуването на по-екологични модели коли като вдига данъка на по-старите и замърсяващи. Заниженият контрол при годишните технически прегледи е другото основание да е изгодно ползването на замърсяващи въздуха автомобили."

    Истината ни прави свободни.
  18. 18 Профил на Forest
    Forest
    Рейтинг: 1387 Неутрално

    ала-бала са тези стратегии и документи. има почти 1 милион превозни средства в София, сигурно рекорд на глава на населението, повечето стари и силно замърсяващи.
    https://www.dnevnik.bg/bulgaria/2021/02/08/4172327_srednata_vuzrast_na_kolite_v_sofiia_e_19_godini_broiat/
    "В София са регистрирани 833 хиляди леки коли за 2020 г., като през 2011 г. те са били почти два пъти по-малко - 462 хиляди. Нарастването е предимно със стари и замърсяващи автомобили, без или с екостандарт Евро 1 и 2. В момента те са над 30% от общия брой.
    Отделно в Столичната община има 137 хиляди товарни автомобили, както и над 5 хиляди автобуси. Така общо в града се движат 987 хиляди леки и товарни коли. Мотоциклетите са 23 хиляди, а мотопедите - 7 хиляди.
    Повишаването на данъка МПС за София за последните 10 години е с 12 лева - от 84 на 96 лева. Това стимулира вноса на коли втора употреба, тъй като в Европа данъчната политика насърчава купуването на по-екологични модели коли като вдига данъка на по-старите и замърсяващи. Заниженият контрол при годишните технически прегледи е другото основание да е изгодно ползването на замърсяващи въздуха автомобили."

    Истината ни прави свободни.
  19. 19 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4295 Весело

    Не разбрах тази година другаката ще мие ли улиците от прахоляка или пак ще дишаме и ще ни крадат???
    —цитат от коментар 8 на КМЕТ В СЯНКА


    Кмете, вчера с очите си видях да мият една малка уличка без изход в кв. Изток! Направо не ми се вярваше!

  20. 20 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 926 Неутрално

    При нас миха 1-2 пъти миналата година, да не си кривя душата. Но след това не може да се каже, че е по-чисто.
    То за да се измие, трябва да са изградени правилно улиците, тротоарите, бордюрите, каналите за оттичане...
    А какво е на практика - "зелена" площ, която е кафява и не е отделена с бордор от платното, маркуча разнася кал, тя се стича и няма къде да се оттече, понеже ни наклон е спазен, ни канавки има като хората... и накрая положението същото, само дето сме дали пари за миене.

  21. 21 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3802 Неутрално

    До коментар [#19] от "vassilun":

    Чудо. Сигурно са обслужили някой милиционерски ВИП.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  22. 22 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3802 Неутрално

    До коментар [#20] от "Камен":

    Това къде е било?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  23. 23 Профил на Дария Колев
    Дария Колев
    Рейтинг: 5335 Неутрално

    Програмата за въздуха на София е приета, парите са основно за транспорт
    _______________________________________________________________

    Много правилно, след като Кремиковци беше затворен основен замърсител е транспорта!

  24. 24 Профил на sim4o
    sim4o
    Рейтинг: 1876 Неутрално

    Ще купуваме пак прескъпи електробуси, за стотиците хиляди димящи бангии с изтърбушени катализатори пак ще си затваряме очите, а за кюмбетата, горящи отпадъци, даже няма да повдигаме въпрос. А за паркиралите в калта и разнасянето на кал и пепелак по изтърбушените улици ще се правим, че ги няма.
    —цитат от коментар 5 на Smoke


    Отпадъци ЩЕ СЕ ГОРЯТ за намаляване на СО2.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK