Правителството дава още ден преди да се намеси за заседналия кораб край Камен бряг

Правителството дава още ден преди да се намеси за заседналия кораб край Камен бряг

© Районна прокуратура - Добрич



След като тази сутрин водолаз доброволно се гмурна на граждански оглед край кораба, заседнал вече пети ден край резервата Яйлата до Камен бряг и установи теч (виж тук), премиерът Стефан Янев е решил да даде ултиматум до утре на обяд за разтоварване на опасния товар. Това съобщи за "Дневник" народният представител Борислав Сандов, който заедно с Албена Симеонова (също депутат от партия "Зелено движение", част от "Демократична България") посети днес мястото на инцидента. "Зелените" депутати са взели проби от водата, които предстои да бъдат анализирани в лаборатория във Варна.



Очаква се правителството да постави ултиматум на собственика на кораба да обезопаси товара до утре (26 септември) на обяд. В противен случай след този срок българската държава ще действа извънредно и ще се намеси, за да осигури предотвратяването на разлив, който би причинил екологична катастрофа.

Начините за опезопасяване са четири. Най-вероятните са разтоварване на товара на малки плавателни съдове или чрез въжена линия до брега, който отстои на 60-70 метра от кораба. Други два варианта са ползване на хеликоптери или извозването на плавателния съд в по-дълбоки води чрез въздушни възглавници, за да може там друг мащабен съд да поеме товара.



Борислав Сандов смята, че е нужно да се назначи кризисен щаб, за да се определи най-добрият начин на действие. Във всички случаи, трябва да се действа спешно, защото корабът вече е наклонен и при прогнозата за засилващо се вълнение от утре заплахата за разлив става все по-голяма. Очакваните предстоящи високи вълни засилват и опасността самият кораб да се разцепи и да замърси и със своите останки пейзажа и водите край резервата Яйлата, който е една от основните атракции на Северното Чарноморие.


Сандов уточни, че разлив на товар от изкуствени азотни торове ще има няколко силно негативни последствия. Азотните торове ще предизвикат еутрофикация - тоест, заради повишеното количеството на химическите вещества, участващи в минералното хранене на растенията, ще има засилена биологична продуктивност. Това ще повлияе на баланса на микроорганизмите, ще доведе до цъфтеж на водорасли, а въздействието върху ихтиофауната ще е по два начина. От една страна, за по-младите риби това значи задушаване, защото азотът е пагубен за хрилете им, а от друга възрастните и дънните ще загубят хранителната база и рибата в дългосрочен план ще намалее драстично.


За "Дневник" сериозността на заплахата подчерта и морският еколог Димитър Беров. Според него е важно да се действа бързо, защото разливът би означавал сериозна и трайна загуба за морските екосистеми. Д-р Беров е експерт от Института по биоразнообразие и екосистемни изследвания (ИБЕИ) към БАН и работи в Лабораторията за морска екология, която е базирана в Созопол, но покрива цялотo крайбрежие.


Д-р Беров уточни, че замърсяването с азот е обект на контрол от две директиви на ЕС и няколко национални закона, така че би трябвало последните дни много контролни институции дъ са се задействали. "Със сигурност пределните стойности на замърсяване с азот вече са превишени след 5 дни теч. Този тор, след като се разтвори във вода в трюма на кораба е източник на трайно замърсяване. Ако корабът остане заклещен край брега, ще бъде като отпадна тръба, бълваща замърсяване. То би довело до трайно и сериозно влошаване на екологичното състояние на екосистемите не само за Северното Черноморие, ще бъде засегнат целият български морски бряг", уточнява Беров.


Според Димитър Беров големите градове като Бургас и Варна изхвърлят в морето няколкостотин до няколко хиляди тона азот годишно, но ако торовете от 3 000 тона от този кораб се излеят еднократно, в случай че се разцепи, ще предизвика огромно концентрирано замърсяване. "Акваторията ни край Калиакра е приоритетно място и е защитена от Европейския съюз морска зона от мрежата "Натура 2000". Защитената зона е обявена именно за опазване на крайбрежните екосистеми от съобщества на кафяви водорасли, последното незамърсено място за тях по Северното ни Черноморие," добавя д-р Беров.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (48)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на me13
    me13
    Рейтинг: 263 Неутрално

    А ако има и теч на нафта, ще стане като в Ливан.

  2. 2 Профил на Красимир Андонов
    Красимир Андонов
    Рейтинг: 598 Неутрално

    Щом правителството се е заело работата ще стане.

    Да!!!!!

    Ама нали....

    Лудостта е привилегия. Глупостта е бреме.
  3. 3 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4381 Неутрално

    Определено може да се проследи влиянието на оттоците с високо съдържание на азотни торове по западното крайбрежие на Флорида - експоненциално нарастване на червените алги, кооито при цъфтежа си тровят тонове риба и други обитатели на микрофлората. За външните: смрад и разлагаща се риба по плажовете, нашествие на водорасли и медузи, изчезваща морска трева и измиране на стотици морски крави (манатии) по устиетата на реките вливащи се в залива (морската крава пасе в океана, но пие сладка вода и почива в тези реки).

  4. 4 Профил на Bai nik
    Bai nik
    Рейтинг: 2352 Неутрално

    Досега трябваше да се организира спасителна операция , никой и нищо , до утре също нищо няма да стане ,вдруги ден като се включи и правителството ,пак нищо ,докато буря не повлече кораба и не го доразбие ,да се излеят всички торове и горива в морето ,пълно безхаберие ,щяли да чакат още , та да стане .

  5. 5
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  6. 6
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  8. 8 Профил на pontius_glarus
    pontius_glarus
    Рейтинг: 3247 Неутрално

    Корабът е далеч от жълтите павета - значи проблем йок!

  9. 9 Профил на fkm26555709
    fkm26555709
    Рейтинг: 1859 Весело

    Предлагам, как да спасим екосистемата : Славата Тр., с партията си итн, да направят голям концерт на палубата. Рибата ще побегне панически настрани ,в чисти води ...

  10. 10 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5603 Весело

    До коментар [#9] от "fkm26555709":

    Да не побягнат хората живеещи близо до Камен бряг, а рибата да си остане

  11. 11 Профил на Atanas Yankov
    Atanas Yankov
    Рейтинг: 821 Неутрално

    Очаквам Собственика да се откаже и кораба да стане български.
    Много разходи...

  12. 12
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  13. 13 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3360 Неутрално

    До коментар [#3] от "daskal1":

    Опасност от екологична катастрофа няма. Целостта на хамбарите и цистерните с гориво не е нарушена. Дори и да попадне в морската вода, азотният тор не е опасен.

    "Товарът е растителен тор, т. нар. карбамит. Това, което може да предизвика, е евентуално по-буен растеж на водораслите, на флората, ако има попадане на тор в района", каза Румен Николов."
    "..Румен Николов, директор на Главна дирекция "Аварийно-спасителена дейност"."

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  14. 14 Профил на дедо Андро
    дедо Андро
    Рейтинг: 3870 Неутрално

    Досега трябваше да се организира спасителна операция , никой и нищо , до утре също нищо няма да стане ,вдруги ден като се включи и правителството ,пак нищо ,докато буря не повлече кораба и не го доразбие ,да се излеят всички торове и горива в морето ,пълно безхаберие ,щяли да чакат още , та да стане .
    —цитат от коментар 4 на Bai nik


    Много съжалявам за евентуалните последствия, но трябва да се съглася с Вас. Безапелационна демонстрация на българско безхаберие и с нищо оправдана незаинтересованост.

    Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.
  15. 15 Профил на dwr30648311
    dwr30648311
    Рейтинг: 1055 Неутрално

    Кажете колко струва стоката и че в района няма да има полиция - до другата неделя ще е опоскан до скеле.
    Като не са си го потърсили до сега, става собственост на Клета Майка България.

  16. 16 Профил на tulup
    tulup
    Рейтинг: 1232 Неутрално

    И защо трябва държавата да чака, а и освен това да не провери дали има теч, а да разчита на доброволци?!?! Собственикът да му е мислил преди да се блъсне, после идва държавата, изчиства го и му праща сметката, какво има да го чака и да му се моли?

    Не ме търсете преди обяд
  17. 17 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 2146 Неутрално

    А така, яваш - яваш, няма закъде да бързаме.

  18. 18 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4381 Неутрално

    До коментар [#13] от "дерибеев":

    Дано да е така, а за опасността от изливането на азотни торове в морето/океана имам преки впечатления. Моя позната която живее в Сейнт Питърсбърг, Флорида, една скъпа дестинация, се изнесе за един месец от там, не се дишаше от смрад от разлагаща се риба и водорасли. А иначе е много красиво...

  19. 19 Профил на liverpoolfc
    liverpoolfc
    Рейтинг: 235 Неутрално

    Държавата да им наложи глоба от 20 хиляди на ден от момента на засядането и бързо, бързо ще намерят решение собствениците на плавателния съд.

    Забрани флаша към Капитал, не позволявай да ти натрапват реклами!!!
  20. 20 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2902 Неутрално

    В района в стари времена са се разграбвали кораби разбили се на брега, даже има легении как палят огън и играят хоро около огъня, за да имитират фар Калиакра.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  21. 21 Профил на Лелка
    Лелка
    Рейтинг: 1275 Неутрално

    Не става с повече чакане - действа се аварийно, а корабът и товара покриват разходите, ако собственикът не плати акцията.

  22. 22 Профил на Dick Dickerson
    Dick Dickerson
    Рейтинг: 220 Неутрално

    До коментар [#3] от "daskal1":Опасност от екологична катастрофа няма. Целостта на хамбарите и цистерните с гориво не е нарушена. Дори и да попадне в морската вода, азотният тор не е опасен."Товарът е растителен тор, т. нар. карбамит. Това, което може да предизвика, е евентуално по-буен растеж на водораслите, на флората, ако има попадане на тор в района", каза Румен Николов.""..Румен Николов, директор на Главна дирекция "Аварийно-спасителена дейност"."
    —цитат от коментар 13 на дерибеев


    Ходи разтвори амониева селитра в една кана с вода и пий! За теб може и да се окаже полезна даже.

  23. 23 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 2409 Неутрално

    Пак добре, че са торове, а не некои субстанции, от които рибите да пощръклеят.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  24. 24 Профил на constatator
    constatator
    Рейтинг: 1665 Неутрално

    Заседналият край Камен бряг товарен кораб леко се е наклонил през нощта, съобщава bTV.

    Припомняме, вчера пропадна планът за разтоварването на плавателния съд. На място трябваше да дойде плаващ кран, който да разтовари част от съдържанието, а кораба да бъде изтеглен до най-близкото пристанище.


    Следващите действия зависят от собственика на кораба, защото той трябва да финансира и организира операцията по изтеглянето.

    Опасенията са, че товарът - 3000 тона азотни торове, може да доведе до замърсяване на акваторията на Черно море.

    Институциите отказаха операция по изваждане на кораба край Камен бряг
    Институциите отказаха операция по изваждане на кораба край Камен бряг

    Основната цел на българската страна е да пази зоната от замърсяване

    Властите уверяват, че няма опасност. Екоактивисти от "Да запазим Корал" обаче алармират, че ако корабът се разбие от идващите неблагоприятни ветрове и товарът му попадне във водата, най-вероятно ще се стигне до екологична катастрофа с непредсказуеми последствия и обхват.

    Те посочват, че ако уреята, превозвана на кораба, попадне в морето, в подобна концентрация ще предизвика бурен цъфтеж на фитопланктона Pseudo-nitzschia, което продуцира като реакция токсин, който е изключително опасен за морските обитатели и птици. Когато пък се натрупа в тях, може да доведе и до опасност за човешкия живот при консумация на риба или други морски обитатели, които вече съдържат токсина.

    По тази причина екоактивистите настояват за незабавно започване на спасителните действия по изваждането и преместването на товара.

    Освен това те показват снимки от 22 септември, на които се вижда, че корабът има няколко пробойни, от които има разлив. Не е ясно какво изтича, но от "Да запазим Корал" предполагат, че това е именно товарът на кораба.

    Българската държава няма да поема никакви разходи по операцията по изтеглянето му

    От БНР съобщиха, че независимия водолаз Найден Недев е взел проби от водата в близост до заседналия товарен кораб, които ще бъдат изпратени за анализ в лаборатория. Според огледа, който е направил тази сутрин, край носа на кораба вече има изтичане на азотна тор.

    Недев смята, че корабът може да бъде разтоварен с помощта на лодки, които да пренасят количествата тор до залива "Болата".

    Той настоя да се действа незабавно заради прогнозите за влошаване на времето. Водолазът е притеснен и от накланянето на кораба, което може да доведе до неговото обръщане.
    https://news.bg/bulgaria/pred-ekokatastrofa-korabat-kray-kamen-bryag-se-e-naklonil-i-e-s-proboyni.html

  25. 25 Профил на Красимир Андонов
    Красимир Андонов
    Рейтинг: 598 Неутрално

    Щом товара е карбамид, взривяване е възможност за решение.
    Пък и зрелище и кино ефект.
    И цена несравнима със стойността на едни избори.

    Лудостта е привилегия. Глупостта е бреме.
  26. 26 Профил на xymax
    xymax
    Рейтинг: 591 Неутрално

    Аре да се разцепва и да го закриваме това море. То не бяха бетони, то не бяха тръби с лайна, баси безхаберието.

  27. 27 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4251 Неутрално

    К

    До коментар [#1] от "me13":Това е екологична катастрофа .... ужас.Виновните трябва да се обесят.Кой е виновният ...., не го укривайте.
    —цитат от коментар 5 на Ю Бря


    Не ни информират кой е собственикът на кораба. Ако беше на вражеска страна , вече щяхме да знаем името му.

  28. 28 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4251 Неутрално

    Не ни информират по какви причини корабът е заседнал на българския бряг. Дали капитанът на кораба е бил пиян или причините са други.

  29. 29 Профил на mlmirow
    mlmirow
    Рейтинг: 505 Неутрално

    Оня с зелените чорапи да не се меси в морски работи. Кашика шял да вади кораба:))) Тоя кораб ще си остане там с години...

  30. 30 Профил на mlmirow
    mlmirow
    Рейтинг: 505 Неутрално

    До коментар [#28] от "tacheaux":
    Не е имало никой на мостика. Пуснали са автопилота и са се напили като свине...

  31. 31 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 2051 Неутрално

    Иф като почнат политици като този Сандов да използват всеки случай за политически дивиденти е много гнусно!

  32. 32 Профил на Красимир Андонов
    Красимир Андонов
    Рейтинг: 598 Неутрално

    До коментар [#29] от "mlmirow":

    Ако необмислено (предизборно) се забързат и задърпат кораба може да потъне в дълбокото. От пробойните в корпуса ще нахлуе вода.

    Лудостта е привилегия. Глупостта е бреме.
  33. 33 Профил на Красимир Андонов
    Красимир Андонов
    Рейтинг: 598 Неутрално

    Главния главнокомандващ уж разбира, а с едно паднало хвърчило сума време не се оправя. Сега с кораба ще се .......

    Лудостта е привилегия. Глупостта е бреме.
  34. 34 Профил на bretschneider
    bretschneider
    Рейтинг: 847 Неутрално

    Сигурно ще изпратят торпедоносец да го потопи, и всичко точно!

  35. 35 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4497 Неутрално

    ВИИ Маркс имени В.И.Лелина

    До коментар [#8] от "pontius_glarus":
    "Корабът е далеч от жълтите павета - значи проблем йок!"

    Безотговорно твърдение... черен морски гларусе.
    Ок, не че добре, но как казват, здарове да е.

    От висините там небесни, ти виждаш все и най-добре,
    не бесно.

    Савецки резерават тъдява...
    с азот сега ли застрашават?

    С заседнал тор в съд обор.
    Плавателен съд, но заседнал.

    Един приятел пита... за Камчия, резервата

    "Правителството дава още ден преди да се намеси
    за заседналия кораб край Камен бряг"

  36. 36 Профил на Араламбене му е майката
    Араламбене му е майката
    Рейтинг: 1003 Весело

    "След като тази сутрин водолаз доброволно се гмурна на граждански оглед край кораба, заседнал вече пети ден край резервата Яйлата до Камен бряг и установи теч..."

    Това хич не говори добре. Не за доброволеца-водолаз, ами за всички, от които зависи справянето с проблема.

    А сега гневно: я чекай малко ве, граждански доброволци ли ще вършат работата на Агенция с 300 милиона бюджет?

  37. 37 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4497 Неутрално

    UNITED EU UNION

    Детски спомен...
    Нашият детски е различен:
    азотния тор е известен като амониева силитра.

    и карбида е различен...

    До коментар [#13] от "дерибеев":
    До коментар [#3] от "daskal1":

    Опасност от екологична катастрофа няма.
    Целостта на хамбарите и цистерните с гориво не е нарушена.
    Дори и да попадне в морската вода, азотният тор не е опасен.

    "Товарът е растителен тор, т. нар. карбамит.
    Това, което може да предизвика, е евентуално по-буен растеж на водораслите, на флората, ако има попадане на тор в района",
    каза Румен Николов."
    "..Румен Николов, директор на Главна дирекция "Аварийно-спасителена дейност"."

  38. 38 Профил на Гошо
    Гошо
    Рейтинг: 600 Гневно

    До коментар [#16] от "tulup":

    Там е работа че според морското право не са така баш прости нещата и тоя" собственик " нищо чудно да си прави някоя тъка сметчица

    ГоШо
  39. 39 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 2051 Неутрално

    ГЕРБаджийска работа, само крадат милиарди и нищо не правят!

  40. 40 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7868 Неутрално

    Българските институции така са свикнали да работят, бавно. Иначе досега да са поставили ултиматум на собственика и да са го изпълнили. Все пак, става дума за българския бряг.

  41. 41 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1477 Неутрално

    До коментар [#1] от "me13":А ако има и теч на нафта, ще стане като в Ливан.

    В Ливан гръмнаха 2500 тона азотни торове. В кораба са 3000. Требе само запалка. иницииращ пиропатрон.

  42. 42 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1477 Неутрално

    До коментар [#3] от "daskal1":морски крави (манатии)

    ЛАМАНТИНИ, Даскале !

  43. 43 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 3138 Весело

    Няколко ромски бригади ще разкостят кораба безплатно ...

  44. 44 Профил на fkm26555709
    fkm26555709
    Рейтинг: 1859 Весело

    До коментар [#10] от "pet_fire":
    Рибата не е толкова проста ...

  45. 45 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 2506 Весело

    Ехеее, баце ако беше още премиер....щеше вече да е навил крачолите, да е нагазил и да го е изнесъл на брега, а тия...за нищо не стават

  46. 46 Профил на Дария Колев
    Дария Колев
    Рейтинг: 2416 Любопитно

    Това съобщи за "Дневник" народният представител Борислав Сандов, който заедно с Албена Симеонова (също депутат от партия "Зелено движение", част от "Демократична България") посети днес мястото на инцидента.
    _________________________________________________________

    "Зелените" депутати веднага надушват къде има келепир?

  47. 47 Профил на Milen Kirilov
    Milen Kirilov
    Рейтинг: 71 Неутрално

    Пак ще помогне повече за туризма и заинтересуваните гмуркачи завбъдеще от сегашното мин. тур.

  48. 48 Профил на Хай Буй
    Хай Буй
    Рейтинг: 2427 Неутрално

    Спомняте си, г-н Минеков преди година носеше едни ковчези.

    Сега е моментът същият господин да разнесе ковчега на туризма по черноморието.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK