Най-голямата жертва на заседналия кораб край Яйлата се очертава риболовът

Най-голямата жертва на заседналия кораб край Яйлата се очертава риболовът


Девет дни след засядането му край защитената местност Яйлата (северно от нос Калиакра), освобождаването на кораба Vera Su изглежда все по-трудно осъществимо. Прогнозите за влошаване на метеорологичните условия поставят под въпрос успеха на акцията по изтеглянето на над 80-метровия плавателен съд, неуспешният опит за разтоварването му от нощта на понеделник срещу вторник заплашва екологичното равновесие заради изсипаните в морето азотни торове, а силното забавяне и непохватното изпълнение на спасителната акция, довело до изсипване на тор в морето, повдигнаха в социалните мрежи въпроси за възможен умисъл в действията на пряко ангажираните власти.


Големият губещ от инцидента се очертава риболовът в района. Не по-малки могат да се окажат цялостните щети върху най-чистата зона по българското Черноморие, а основният въпрос за следващите дни ще е дали властите ще успеят да се справят с очакваните от нощта на вторник срещу сряда високи вълни и да предотвратят тежък екоинцидент.

Плаващият под панамски флаг товарен кораб Vera Su, собственост на турска компания, заседна в скалистото дъно край Яйлата около 1.30 ч. миналия понеделник (20 септември) по време на преход от Украйна за Варна. Според данните, регистрирани от системата за автоматично проследяване (AIS), той е поел курс, който го е отвел директно към скалистия бряг и плитчина. В продължение на пет дни корабът остана край скалите, без да бъдат предприети мерки от страна на властите, а преди два дни стана известно, че шефът на дирекция "Морска администрация" във Варна Валентин Джамбазов е дал на турската компания собственик на съда срок от близо месец - до 15 октомври, за да го изтегли. Не са известни аргументите за посочения продължителен срок.

След като на петия ден от засядането водолаз доброволец направи оглед и сигнализира за изтичане на част от товара (съдържащ общо 3000 тона азотни торове), държавата пое курс към спешни мерки. Премиерът Стефан Янев даде срок от един ден на собственика на кораба да го изтегли, след което в неделя транспортния министър разпореди разпореди намеса на "Морска администрация".


Започналата късно вечерта в понеделник операция, която целеше да се разтовари половината от товара, за да се позволи изтегляне на плавателния съд от скалите, беше спряна, след като видео на местна медиа показа, че насипният тор се изгребва с кофа тип "щипка" и така в голямата си част се изсипва в морето. По-късно опит за изтегляне на кораба се провали със скъсване на теглещите въжета, а екоминистърът, който е хидролог по професия, спря всички операции заради опасност от замърсяването на морето поради неправилното им провеждане от звената към транспортното министерство.


Удар по риболова




Към момента няма нови лабораторни данни за състоянието на морските води около кораба, тъй като едва в понеделник бе официално оповестено, че разлив от заседналия кораб реално има. В очакване на нови проби от морската вода, Министерството на околната среда и водите към момента отказа да коментира възможните последици от разлива на азотни торове при опита за спасителна акция.


Морски еколози, с които "Дневник" разговаря бяха предпазливи в прогнозите си, тъй като все още нямат данни за анализ, но коментираха, че щетите ще са сериозни.


Според д-р Радослава Бекова от Института по океанология във Варна рибата и морските дарове от района не са безопасни за консумация, а за момента и плуване във водите локално около Яйлата носи риск за здравето. Тя смята, че заради спецификата на теченията в района локалното замърсяване с азотен тор достига от Яйлата до нос Калиакра.


Бекова очерта няколко възможни риска. По думите ѝ директното попадане на азотсъдържащите вещества върху рибите, например, би довело до изгаряне на хрилете им и трайно увреждане на дихателната им система. Високи концентрации и продължително замърсяване може да доведе до хемолитични и нервно-паралитични изменения. Индиректното въздействие е при разграждането на торовете, когато се отделят токсини, въздействащи не само ихтиофауната, но и на флората. Не на последно място, смята тя, е рискът от засилване на продукцията на фитопланктона, което да доведе до изчерпване на кислорода в средата.


Изследователят очаква негативният ефект от замърсяването да се усети по цялата хранителна верига:

"Рибите не са статични организми, но видовете, които обитават дънното (като попчета, калкан и др.) не са толкова мобилни и при тях ефектът би бил по-голям отколкото при по-подвижните видове, както и при различните видове миди. Застрашени са и съобществата на кафявите, червените и зелените водорасли, които са осигуряват храна и укритие за голяма част от черноморските ни обитатели".
С уточнението, че още няма данни за концентрацията на замърсяването от събота досега, д-р Бекова смята, че е възможно рибните продукти от района да не са безопасна храна и със сигурност е нужен повишен контрол и анализ на храните с морски произход от района "най-малкото от страна на агенцията по храните."


Все още не може да се говори със сигурност какви ще са последствията за бързо подвижните видове риба, като чернокопа и сафрида. В момента те мигрират от украйнското крайбрежие на Черно море на юг към Турция, движейки се край брега на защитената местност Яйлата. "Засега единствено сигурно е, че в зависимост от концентрацията на попадналата във водата урея в различна степен ще бъдат засегнати фитопланктонните видове с всички произтичащи от това последици. Но оттук нататък имат значение температурата на водата, морските течения, вятърът и вълните. В зависимост от всичко това могат да се разиграят различни сценарии", коментира за "Дневник" ихтиологът Марина Панайотова от Института по океанология във Варна (още по темата тук).


Димитър Франгов, риболовец и председател на морски клуб "Портус Кариа" в Шабла, смята, че разливите до момента не са много големи: "Това са може би няколко тона на фона на заплахата от 3 000 тона. Имаше и течения и се надявам да се е разнесло донякъде". Допълва обаче, че рифовете в резервата "Яйлата" са източник на поминък и е много важно да бъдат запазени и драматичните пейзажи за гмуркане и туризъм и многото морски живот. Очаквам, че ефектите от замърсяването "няма да са незначителни", особено за дънните риби, като калканите, и мигриращите в момента риби като лефера.

В рибите ще се натрупват нитрати и те няма да са подходящи за консумация.


Димитър Франгов,

риболовец


Основният проблем засега е загубата на поминъка за риболовците в района, смята и Албена Симеонова, председател на българската асоциация "Биопродукти" и бивш депутат от Добрич в 46-ото Народно събрание (от партия "Зелено движение", част от "Демократична България") , която посети мястото на заседналия кораб в събота. Според нея засега няма основание за тревога за земеделците, макар кадрите през нощта да показаха, че при неуспешната спасителна акция част от азотните торове са понесени от вятъра към сушата. Според Симеонова те са много малко количество, а високият бряг на степното плато над резервата Яйлата е защитила земеделските земи от него.


Най-голямата жертва на заседналия кораб край Яйлата се очертава риболовът

© Maritime, Maritime


Проблемът с екосистемите


Д-р Димитър Беров от Института по биорознообразие и екосистемни изследвания към БАН, който излезе с експертно мнение по темата, коментира, че рибите, обитаващи засегнатата зона, ще загубят средата си за живот и размножаване. Прогнозира и сериозни трудности, ако корабът остане в скалите като постоянен източник на замърсяване. Подчертава, че според дългогодишни научни проучвания районът на Яйлата и нос Калиакра е една от зоните с най-добре запазените крайбрежни дънни и пелагични екосистеми по Северното Черноморие, поради което е включена в акваторията на зоната "Комплекс Калиактра", която е част от европейската мрежа "Натура 2000".


"Наличието на източник на азотно замърсяване в акваторията на Яйлата със сигурност ще доведе до негативни промени в тези екосистеми - деградиране и загуба на дънни екосистеми, и обитаващите ги безгръбначни и риби", коментира пред "Дневник" д-р Беров.


Замърсената вода


Водолазът доброволец Найден Найденов, който по своя инициатива се гмурна край кораба в събота и взе проби от водата, не коментира замърсяването и оставя това на биолозите и еколозите. Посочва обаче, че още при гмуркането му е било видно, че в морето има проблем. Тъкмо това го е подтикнало да действа - "за да може да се направи анализ и да се задействат институциите след 5 дни бездействие". Според него една от добрите новини до момента е готовността на обществеността да действа, без да чака официалните власти. Другата е, че горивото на кораба е източено и няма опасност също да замърси морето.

Морето след време ще намери нов баланс, но като общество трябва да се променим в реакциите си за опазване на природата и в готовността си за действия. Иначе ще ни упрекват следващите поколения за това, което не сме им оставили," заяви доброволецът водолаз.

Политическите ефекти


След като следи на място инцидента в последните дни бившият депутат от "Зелено движение" (част от "Демократична България") Борислав Сандов изказа съмнения, че продължилото седем дни бездействие на институциите пред очаквания разлив на азотен тор в морето може да е отчасти и злонамерено, и предизвикано от финансови и политически интереси, които са попречили на мерките за безопасност на човешкото здраве и природната среда. "Забавянето вероятно е заради опит за изнудване или наместване на определена фирма. Възможно е и да става въпрос за схема със застраховката, чрез умишлено създаване на условия за "погиване" на кораба и товара", написа във "Фейсбук" Сандов, без да уточнява подробности.


Транспортният министър Христо Алексиев във вторник също изрази публично недоумение от дадения от шефа на дирекция "Морска администрация" във Варна Валентин Джамбазов едномесечен срок на собственика на кораба за изтеглянето на съда. До момента аргументи за решението не са оповестени публично, а той самият отказа коментар пред "Дневник". Заповедта му беше отменена от транспортния министър, който нареди незабавни действия за изтеглянето на кораба. Алексиев се зарече да направи проверки и да потърси отговорност от всички засегнати.


Темата стигна и до Европарламента с политически оттенък, след като представителят на ГЕРБ Андрей Новаков обяви пред колегите си там, че от авариралия Vera Su се изливат торове, създавайки огромен риск за акваторията. "Отговорните институции, ръководени директно от президента Румен Радев, не се справят с
управлението на кризата, а бездействието на служебния кабинет доведе до огромно забавяне и риск от екокатастрофа", каза Новаков в пленарната зала, цитиран от пресцентъра на бившата управляваща партия. От БСП пък разпространиха становище, според което в следващия парламент левицата ще предложи "ревизия на законодателството, касаещо морската политика".


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (97)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3221 Неутрално

    "... Темата стигна и до Европарламента с политически оттенък, след като представителят на ГЕРБ Андрей Новаков обяви пред колегите си там, че от авариралия Vera Su се изливат торове, създавайки огромен риск за акваторията. "Отговорните институции, ръководени директно от президента Румен Радев, не се справят с
    управлението на кризата...".

    ГЕРБ-ерите осраха Варненското езеро, ама сега много започнаха да разбират...!

    Бивш tww09306483.
  2. 2 Профил на Bai nik
    Bai nik
    Рейтинг: 2335 Неутрално

    За пореден път е показателна липсата на държава и работещи институции в нея , всичко е чиновници и нищо правене в името на това да се източат максимално данъците на хората и парите от ЕС , а това ,какво се случва в страната ,че може да стане екокатастрофа ,просто не интересува никого вече седмица ,сбирщина от идиоти , както по всякакви постове ,така и в напиращите за властта партийни формирования .

  3. 3 Профил на Dankol
    Dankol
    Рейтинг: 1089 Неутрално

    Къде са "Зелените" да блокират Орлов мост!?

    Май са в управлението!

  4. 4
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  5. 5 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3221 Неутрално

    До коментар [#2] от "Bai nik":

    Това е идеологията на ГЕРБ. Не ни трябват държава и работещи институции! Трябва ни вожд с джипка!
    Сега се чудим как да се справим с елементарни проблеми. Всички институции са пробити и налазени от калинки. Трябват няколко години здрава работа, за да се отървем от наследството на ГЕРБ. Засега не вярвам, че ще се случи.

    Бивш tww09306483.
  6. 6 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4331 Неутрално

    Екологична катастрофа.Само така може да се определи този инцидент.

  7. 7 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3144 Неутрално

    До коментар [#1] от "Petleshev":

    Очаквам всеки момент Бойко Борисов да се оплаче на Путин, че замърсяването от кораба ще им запуши "Турския поток".

  8. 8 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4331 Неутрално

    До коментар [#1] от "Petleshev":
    +++++++++++++++++++++++
    Некадърността на администрацията е в резултат на жълтите калинки.

  9. 9 Профил на
    Рейтинг: 397 Неутрално

    Морска администрация трябва да се премести във Варна или Бургас. Няма причина да е в Шоплука. Ако беше в някой от тия два града корабът нямаше да чака две седмици заседнал.

  10. 10 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4331 Неутрално

    До коментар [#5] от "Petleshev":

    +++++++++++++++++++++
    И аз съм скептично настроен.Не се вижда /засега/ как тази жълта пасмина от калинки-парашутисти ще бъде заменена , за да може малко от малко държавната машина да заработи на нормални обороти.

  11. 11 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3221 Неутрално

    До коментар [#6] от "bat_plamen":

    Катастрофа...? Едва ли. По-скоро е неприятен инцидент. Съчетано с отчайващата некадърност на ГЕРБ-ерските кадри, това е резултата.

    Бивш tww09306483.
  12. 12
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  13. 13 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3221 Неутрално

    До коментар [#10] от "bat_plamen":

    По мои най-скромни предположения, трябват поне три години работа и здраво чистене на администрацията. ГЕРБ събираха в администрацията всякакви малоумници цели 10 години. Как се чисти такова нещо? Недоумявал съм, как ги намираха такива олигофрени! Хора, които даже и в БСП и ДПС не ги искаха и се чудеха как да се отърват от тях, ГЕРБ ги назначаваха на високи длъжности! Борисов ни закопа с тия тикви, дето ги сложи на всяка крачка...!

    Бивш tww09306483.
  14. 14
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  15. 15 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 3078 Неутрално

    трябва и малко да се помолим утре да не се тресне някой кораб с истински опасен товар. сега, тоя я е опасен, я не в зависимост от кой е в играта. обаче следващия ще го оправим като холандци.

    само да не дойде грета и да почне да къса пагони наред. морски и други, като междувременно е разшетала интернета и да се чудим кво става със стратегическия ни туризъм. то по принцип между екология и туризъм няма кой знае каква връзка.

    кат стана дума за пагони очаквах поне 2-3 щаба да са спретнали досега, ей така по навик

  16. 16 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3144 Неутрално

    До коментар [#5] от "Petleshev":

    Абе, вождът остана без джипка и щеше да извади кораба с белия кон, ама и той опъна петалата.

  17. 17 Профил на Аскет
    Аскет
    Рейтинг: 2720 Неутрално

    Цитат:
    и непохватното изпълнение на спасителната акция, довело до изсипване на тор в морето, повдигнаха в социалните мрежи въпроси за възможен умисъл в действията на пряко ангажираните власти.

    ------
    Властите в цял свят, не само у нас, са ИЗКЛЮЧИТЕЛНО прости момчета...

    При всякакви аварии, бедствия и произшествия, следва НЕЗАБАВНО да организират отряди от НЕПОГРЕШИМИТЕ и ВСЕМОГЪЩИ журналисти, които за нула време ще оправят всичко...

  18. 18 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3153 Неутрално

    Все още не може да се говори със сигурност какви ще са последствията за бързо подвижните видове риба, като чернокопа и сафрида.
    ____________
    С толкова фосфати чернокопа и сафрида ще светят като Японски рибки фубу край Фукушима!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  19. 19 Профил на venelingeologia
    venelingeologia
    Рейтинг: 1201 Неутрално

    Айде, успокойте се бе, хора! Това рибата да не е толкова дебилна, че да седи пред носа на кораба, като Форумец пред комуникационното си устройство. Щом усети нещо нередно, бяга към дълбокото и чистото. Жал ми е за мидените плантажи в Балчишкия залив, ама дано са се адаптирали. Това, що този кораб ще внесе в Черно море е нищо в сравнение с количеството, що Дунав и украйнските реки внасят. Нали все нещо сте чули за индустриалното земеделие!? А може и да не сте... Яжте морски дарове и да ви е сладко, няма да постигнете пределната допустима концентрация (ПДК), а може и да зарадвате чревната флора.

  20. 20
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  21. 21 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3153 Неутрално

    Снимката говори ясно за 100% малоумие в институциите които цяла седмица не могат да решат тази неприятност с турските еко терористи.
    Да не се случава, но ако става въпрос за човешки животи с такава морска администрация жертвите няма да имат никакъв шанс.

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  22. 22 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4331 Неутрално

    До коментар [#13] от "Petleshev":

    +++++++++++++++++++++++
    По-скоро петилетка трябва!При това последователна работа по измирането на некадърните и корумпирани калинки.

  23. 23 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4331 Неутрално

    До коментар [#13] от "Petleshev":

    +++++++++++++++++++++++
    По-скоро петилетка трябва!При това последователна работа по измирането на некадърните и корумпирани калинки.

  24. 24 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4331 Неутрално

    До коментар [#13] от "Petleshev":

    +++++++++++++++++++++++
    По-скоро петилетка трябва!При това последователна работа по измирането на некадърните и корумпирани калинки.

  25. 25 Профил на Аскет
    Аскет
    Рейтинг: 2720 Неутрално

    Цитати
    1) Плаващият под панамски флаг товарен кораб Vera Su, собственост на турска компания

    2) Borislav Sandov
    преди 10 часа
    Липса на адекватност при сътрудничество с експерти и частни компании;

    -------
    Тоя Борислав Сандов изглежда иска да ни убеди, че тоя кораб е съсобствен между двете държави Пънъма и Турция и никой чястник няма дял 0.000000000000000000000001% от него.

    Иначе не мога да си обясня защо Борислав Сандов крещи, че не били потърсени ЧАСТНИ компании... Защото той изглежда иска да ни внуши, че държавните компании (Панама - Турция) направили белята, и само ЧАСТНАТА инициатива ще отрави положението.

    На тоя Борислав Сандов ще му обясня, че корабът Е ЧАСТЕН, частните компании са окъкали работата, а той настоява да се търсели още ЧАСТНИ компании, за да се осере всичко окончателно.

    Аман от жълтопаветни ИДИОТЩИНИ...

  26. 26 Профил на Ramon Asvalda
    Ramon Asvalda
    Рейтинг: 2000 Весело

    До коментар [#19] от "venelingeologia":

    Това, докато рибата не еволюира да е токсична за консумация, поради прекаленото много излагане на замърсители :))) Което е добре за рибата, но не толкова за гладните :))))

  27. 27 Профил на Аскет
    Аскет
    Рейтинг: 2720 Неутрално

    До коментар [#25] от "Аскет":

    Пънъма - Панама.

    Лапсус клавиатурус!

  28. 28 Профил на Ralchev
    Ralchev
    Рейтинг: 347 Гневно
  29. 29
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  30. 30 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3144 Неутрално

    До коментар [#27] от "Аскет":

    Пънъма навярно наистина е лапсус клавиатурис, ама целият коментар си е лапсус интелектуалис.

  31. 31 Профил на Ramon Asvalda
    Ramon Asvalda
    Рейтинг: 2000 Весело

    До коментар [#26] от "Ramon Asvalda":

    О хайде.. Не за пръв път животно еволюира да бъде токсично за консумация :))) Природата се адаптира :))) Включително в близост до Чернобил има гъби и други мухъли адаптирали се да консумират радиоактивните частици :)))

    Природата намира начин с или без нас :))

  32. 32 Профил на Аскет
    Аскет
    Рейтинг: 2720 Неутрално

    До коментар [#27] от "Аскет":Пънъма навярно наистина е лапсус клавиатурис, ама целият коментар си е лапсус интелектуалис.
    —цитат от коментар 30 на Един препатил


    Сигурно е така...

    А всичко е събиране 0 + 0...

    Някаквки ЧАСТНИЦИ осрали пейзажа, държавата се мъчи да поправи що-годе поразията, извършена от ЧАСТНИЦИТЕ, накрая излиза, че държавата виновна, а частниците - ГЕРОИ...

    Според мен дори напълно запретен не бива да кълве на тая гола жълтопаветна кука.
    Ти, виждам, си клъвнал ЯКО!

  33. 33 Профил на enter_k
    enter_k
    Рейтинг: 1572 Неутрално

    До коментар [#6] от "bat_plamen":

    Некадърници. 10 дни си бъркаха в носовете и накрая изсипаха отровите. Ми като намаш експертиза да вършиш нещо що се хващаш.
    За 10 дни от Босфора щеше да дойде походяща машина и екип да е разтоварил досега боклуците.

  34. 34 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3153 Неутрално

    Айде, успокойте се бе, хора! Това рибата да не е толкова дебилна, че да седи пред носа на кораба, като Форумец пред комуникационното си устройство. Щом усети нещо нередно, бяга към дълбокото и чистото. Жал ми е за мидените плантажи в Балчишкия залив, ама дано са се адаптирали. Това, що този кораб ще внесе в Черно море е нищо в сравнение с количеството, що Дунав и украйнските реки внасят. Нали все нещо сте чули за индустриалното земеделие!? А може и да не сте... Яжте морски дарове и да ви е сладко, няма да постигнете пределната допустима концентрация (ПДК), а може и да зарадвате чревната флора.
    —цитат от коментар 19 на venelingeologia


    И какво рибките понеже не са като умно красвите ще отидат да плуват до далечен офшорен остров като паричките на Роско ли? Защото 3000т. като се изсипе в морето нищо живо няма да остане в доста голям периметър!


    Libertarianism is just anarchy for rich people
  35. 35 Профил на осмоъ
    осмоъ
    Рейтинг: 466 Любопитно

    има ли някъде в някоя медия описан целия инцидент от самото начало, как е попаднал кораба там, какво е станало с екипажа му?

  36. 36 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1536 Неутрално

    Заглавието е малко дискриминационно.

    Риболовът бил най-голямата жертва. Да не би рибата в морето да е наша човешка собственост? Не е ли рибата живо същество като нас? Ние ловим рибата, за да я ядем, но причината за това е нашият еволюционен напредък и развитият ни мозък, превзел планетата. Но не сме собственици на рибата. И логично риболовът като бизнес е улов на свободни живи същества и тяхната продажба за парични средства. Понякога ние хората се самозабравяме. Само да напомня, че в продължение на милиони години динозаврите управляваха планетата, а днес ги няма. Съблезъбите тигри също, мамутите също. Един ден и ние ще изчезнем, но рибата ще остане.

    Заглавието би трябвало да бъде "Най-голямата жертва се очертава рибата". А фактът, че ние я ловим за пари, е наш проблем.

    СССР - родина на всички безотечественици! При капитализма човек експлоатира човека, а при социализма е точно обратното! Всеки кооператор - прасе, всеки комунист - две! Всички комунисти - под земята! 25 цирк - 25 години плодотворна размяна на циркови номера между България и СССР! Който не познава Сибир, той не познава СССР! Да живее 10-ти септември - ден на народната милиция - единствената опора на народната власт! До 9 септември 1944 г. България беше на ръба на пропастта. След това направи смела крачка напред!
  37. 37
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  38. 38
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  39. 39
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  40. 40
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  41. 41
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  42. 42
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  43. 43
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  44. 44 Профил на ivailosavoff
    ivailosavoff
    Рейтинг: 550 Гневно

    България просто кърти с некадърност на абсолютно всички нива, като се започне от ваксинация и се стигне до управление и политика! Просто не е за вярване, за какво става дума! Стигнахме отвъд дъното по неадекватни решения от години вече! Иначе, всеки е специалист по всичко. Най умните, с най добрата здравна система, образование чудо, изобщо всичко е цветя и рози.Тъжна работа, трагична направо.

  45. 45
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  46. 46
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  47. 47
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  48. 48
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  49. 49
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  50. 50
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  51. 51 Профил на nsa17624486
    nsa17624486
    Рейтинг: 1189 Неутрално

    Престъпниците на др. Радев, Сър!

  52. 52
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  53. 53
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  54. 54
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  55. 55
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  56. 56
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  57. 57
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  58. 58
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  59. 59
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  60. 60
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  61. 61 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 3783 Неутрално

    Голем късмет имаме
    От далеч прилича на умишлено блъскане на кораба с последващото му изоставяне от екипажа – какво е стоварил в морето, преди да се блъсне, е напълно ясно.

    [email protected]
  62. 62 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 3783 Любопитно

    На който му стиска да зададе простите въпроси: Кой е карал кораба – капитан или – не искам да обиждам никого? Кой е бил на вахта – първи, втори или кой пом.капитан?

    [email protected]
  63. 63 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 3783 Любопитно

    Къде екипажа е придобил квалификация – в коя държава? Къде се намира сега екипажа? Нито дума по този въпрос! Какви са данните от нашите бреговите локатори – колко време се е движил корабът по този курс преди да се блъсне в брега?

    [email protected]
  64. 64 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 3783 Любопитно

    Да се вози три хиляди тона тор към България – страна производител на торове е все едно да караш каруца краставици на краставичар!

    [email protected]
  65. 65
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  66. 66
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  67. 67 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1150 Неутрално

    "Кофа тип щипка" ... това наистина е журналистическа немощ :) Кран не може да работи с друга "кофа" ... или по- точно грайфер. Проблема е, че този не бе подходящия. Такъв за зърно щеше да свърши далеч по- добра работа. Инак Радев и правителството му са виновни, че нямаме изградена система за реагиране в такива ситуации... цели шест месеца спаха :) Ех ако беше Баце ... :)

    простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!
  68. 68 Профил на Хай Буй
    Хай Буй
    Рейтинг: 1585 Разстроено

    Поредният провал на това правителство.
    Естествено, провалът е и за неговият архитект - г-н Радев.

  69. 69
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  70. 70 Профил на ermack
    ermack
    Рейтинг: 482 Неутрално

    Морска администрация трябва да се премести във Варна или Бургас. Няма причина да е в Шоплука. Ако беше в някой от тия два града корабът нямаше да чака две седмици заседнал.
    —цитат от коментар 9 на


    Има си дирекция "Морска администрация" във Варна. Но е меко казано странно (абе направо престъпно) поведението и. Не само в този случай.

  71. 71
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  72. 72 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 2653 Неутрално

    Ми тя рибата я насят от Турция.

  73. 73
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  74. 74 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2717 Неутрално

    До коментар [#70] от "ermack":

    Точно заради "странното" поведение на "Морска администрация",(може би и саботаж?!),бяха уволнени служители от нея.

    Вероятността от еко-катастрофа е силно преувеличена.

  75. 75
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  76. 76 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 2060 Весело

    Спрете с тези апокалиптични картини... Ще има малко локално замърсяване , не катастрофа. Това са 3300 тона. Урината на варненци вкарва повече карбамид в морето.

    Русия- проказата на планетата Земя.
  77. 77 Профил на Di Yung
    Di Yung
    Рейтинг: 29 Гневно

    Аз пък си помислех, че рибите са по-засегнати от риболова.

  78. 78 Профил на ermack
    ermack
    Рейтинг: 482 Неутрално

    До коментар [#70] от "ermack":Точно заради "странното" поведение на "Морска администрация",(може би и саботаж?!),бяха уволнени служители от нея.
    —цитат от коментар 74 на deaf


    Няма такова нещо! Има само изказвания за възможни уволнения.
    И, да, не просто странно, а престъпно е даването на собственика на срок от седмица за представяне на план за действия и месец за реализация от "Морска администрация" Варна. А повече от престъпно е постановяването на погибване на кораб и товар.

  79. 79 Профил на strymski
    strymski
    Рейтинг: 886 Неутрално

    До коментар [#6] от "bat_plamen":Катастрофа...? Едва ли. По-скоро е неприятен инцидент. Съчетано с отчайващата некадърност на ГЕРБ-ерските кадри, това е резултата.
    —цитат от коментар 11 на Petleshev


    Затова казвам винаги , че е нужна “сеч” до кокал — тоест , тотална подмяна на кадрите на всички нива в администриращията.
    Синове, щерки , любовници на разни ГЕРБ величия са назначени навсякъде където е възможно , независимо от компетенциите им. Този административен хаос от калинки е пагубен.

  80. 80 Профил на Хай Буй
    Хай Буй
    Рейтинг: 1585 Неутрално

    Поредният случай, демонстриращ кристално ясно, абсурдната некомптентност на служебните министри.

    Ако при ГЕРБ се беше случило, още на втория ден г-н Борисов щеше да е на място, заедно с транспортния и еко министъра.
    След което щеше да бъде задвижена цялата държавна машина за скоростно решаване на проблема.

    При тия сегашните, еко министъра се покри като мишка, транспортният министър седмица по-късно откри проблема и тръгна да уволнява....
    Ако тия двамата работеха в коя да е частна фирма, заради подобно некадърно управление на кризи, досега щяха да бъдат уволнени многократно.

  81. 81 Профил на snk22555877
    snk22555877
    Рейтинг: 238 Неутрално

    Комунистическия боклук Румен Радев ефективно управлява страната от няколко месеца. Ще дочакаме ли да поеме отговорност за ПОНЕ ЕДНО нещо случващо се в България или за по-лесно всичко се пише по сметката на банкянския?

  82. 82
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  83. 83 Профил на citoyen
    citoyen
    Рейтинг: 1153 Неутрално

    Да поразчепкат морското право и да разтърсят здраво фирмата корабособственик, Капитанът и екипажът да бъдат задържани до пълното изясняване на тяхната вина, която се очертава решаваща в случая. Безхаберие граничещо със съзнателно престъпление. Ще бъде голяма грешка да ги предадат на турското правосъдие!

  84. 84 Профил на diq55699032
    diq55699032
    Рейтинг: 1854 Неутрално

    Еко катастрофа

    Гарантирано от Радев!

    09-06-20 - Радев: Смущаващо е, че Божков звучи по-убедително от неговите обвинители . 13-05-19 - Tео Ушев: Президентът и жена му са чудовищно прости. 24-01-21 - Атанас Атанасов: Нямам нито една забележка към Радев. 01-09-21 - Кирил Петков: С две ръце гласувам за президента Радев. 30-10-21 - Ген. Атанасов: Не виждам грешки в Стойчо Кацаров.
  85. 85 Профил на Димитър Димитров
    Димитър Димитров
    Рейтинг: 949 Гневно

    [quote#17:"Аскет"]Властите в цял свят, не само у нас, са ИЗКЛЮЧИТЕЛНО прости момчета...При всякакви аварии, бедствия и произшествия, следва НЕЗАБАВНО да организират отряди от НЕПОГРЕШИМИТЕ и ВСЕМОГЪЩИ журналисти, които за нула време ще оправят всичко...

    Ествствено,че трябва,ахмак.Ако не са журналистите няма да си мръднат пръста.Като ги изтипосат по телевизията почват да правят нещо.Ако не бяха медиите нямаше да знаем и половината от простащините и безобразията на власт и чиновници.Понял?

  86. 86 Профил на hhw54617578
    hhw54617578
    Рейтинг: 26 Неутрално

    Крайно време беше. След избиването на пилетата /заради птичи гпип-уж/, след избиването на свинете /заради свенски грип-уж/, след като оставиха да бъде залята селскостопанската реколта на хората, защото не бяха изстреляни градоносни ракети, сега дойде време да се ужили, изтрови и риболова. И това при нужда ще се повтаря до тоталното унищожение на всичко българско. Фашизмът се завърна отдавна!

  87. 87 Профил на crq18506084
    crq18506084
    Рейтинг: 1233 Неутрално

    Тепърва почваме да берем "плодовете" от "управлението" на банкянския ром и крадливата му пасмина.
    —цитат от коментар 52 на lsf1914


    Морска администрация винаги е била червена, ДС/КГБ не са и няма да допуснат Борисов до пристанища и други "обекти" по черноморски бряг.
    Червените тролове са хвърлени да отклоняват огъня от Радев и неговите некадърници в МС, истинските виновници за тази екологична катастрофа.

  88. 88 Профил на Димитър Димитров
    Димитър Димитров
    Рейтинг: 949 Разстроено

    има ли някъде в някоя медия описан целия инцидент от самото начало, как е попаднал кораба там, какво е станало с екипажа му?
    —цитат от коментар 35 на осмоъ


    как е попаднал...напили са се като казаци,ето как е попаднал.Сигурно повечето от екипажа са руснаци и украинци.На тия и азотният тор да им разтворят и него ще изпият.Това си е решение един вид...

  89. 89 Профил на falcone
    falcone
    Рейтинг: 1094 Неутрално

    Какъв риболов авторе? Природата заминава!

  90. 90 Профил на falcone
    falcone
    Рейтинг: 1094 Неутрално

    До коментар [#36] от "Lou":

    Всичко по веригата. Корморани, делфини, миди... Нищо няма да се подмине.

  91. 91 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 1093 Неутрално

    Прави впечатление ,че този началник на моркса администрация Валентин Дажмбазов не може никъде да бъде видян със снимка .Няма го и при търсене в изображебние.
    Дълбоко конспиративна фигура...и ниформация за него няма!!

  92. 92 Профил на strymski
    strymski
    Рейтинг: 886 Неутрално

    Поредният случай, демонстриращ кристално ясно, абсурдната некомптентност на служебните министри. Ако при ГЕРБ се беше случило, още на втория ден г-н Борисов щеше да е на място, заедно с транспортния и еко министъра. След което щеше да бъде задвижена цялата държавна машина за скоростно решаване на проблема. При тия сегашните, еко министъра се покри като мишка, транспортният министър седмица по-късно откри проблема и тръгна да уволнява.... Ако тия двамата работеха в коя да е частна фирма, заради подобно некадърно управление на кризи, досега щяха да бъдат уволнени многократно.
    —цитат от коментар 80 на Хай Буй


    Точно този маниер на управление е толкова гибелен , защото ако има работещ протокол при подобни аварии , както и човек на място да си свърши работата за която е назначен и получава заплата , няма да има нужда Мин.председател да ходи и да казва кое ,как да стане!
    Калпава администрация създадена от ГЕРБ , винаги чака някой да й “сипе с лъжичка” и не смее да вземе решение сама , така както би трябвало да е на практика. За какво са ни тогава всички тези чиновници , ако трябва министри да ходят и да вършат елементарни неща? Това си чисто управленски проблем— назначаване на партийни кадри неспособни да носят отговорност.
    Олицетворение на модела “Борисов”.

  93. 93 Профил на strymski
    strymski
    Рейтинг: 886 Неутрално

    Впрочем , какво успя да направи герберската администрация по случая със огромното замърсяване при Варна ?
    Оглушителна тишина и много милиони изчезнали в нечии дълбоки джобове , а ?

  94. 94 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 2060 Весело

    Да поразчепкат морското право и да разтърсят здраво фирмата корабособственик, Капитанът и екипажът да бъдат задържани до пълното изясняване на тяхната вина, която се очертава решаваща в случая. Безхаберие граничещо със съзнателно престъпление. Ще бъде голяма грешка да ги предадат на турското правосъдие!
    —цитат от коментар 83 на citoyen


    Нищо не могат да им направят. Шефа на варненския ДИК им е разписал месец да се справят! В момента нашите качвайки се на кораба пиратстват!!! лошото е че след 3-4 месеца в Дневник няма да напишат как ни съдян за товара и кораба!

    Русия- проказата на планетата Земя.
  95. 95 Профил на Хай Буй
    Хай Буй
    Рейтинг: 1585 Неутрално

    Точно този маниер на управление е толкова гибелен , защото ако има работещ протокол при подобни аварии , както и човек на място да си свърши работата за която е назначен и получава заплата , няма да има нужда Мин.председател да ходи и да казва кое ,как да стане!
    Калпава администрация създадена от ГЕРБ , винаги чака някой да й “сипе с лъжичка” и не смее да вземе решение сама , така както би трябвало да е на практика. За какво са ни тогава всички тези чиновници , ако трябва министри да ходят и да вършат елементарни неща? Това си чисто управленски проблем— назначаване на партийни кадри неспособни да носят отговорност.
    Олицетворение на модела “Борисов”.
    —цитат от коментар 92 на strymski


    Това са глупости. Не можеш да предвидиш всички възможни бъдещи катастрофи и да се приготвиш за тях. Никой не може.
    Освен това, самият транспортен министър сега чак се сети, че има проблем.
    1 седмица какво прави ? Нека да позная, предизборна кампания за г-н Радев.
    Сега щял да вика холандци, ти да видиш. 7-10 дена ли ще ги чакаме да доплуват до България или лично г-н Радев ще им докара корабите със самолетче ?

  96. 96 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1150 Неутрално

    До коментар [#95] от "Хай Буй":

    Не се излагай уйо герберски. Да не можеш да предвидиш действия при засядане на някакво корабче, претоварване на вода, пожар и т.н. ... егати и калинката дето трябва да си. У нас целенасочено с години не се изготвя подробен протокол за всякакви ситуации... щото се иска акъл и да измислиш начин с който частниците разполагащи с необходимите средства активно да се включват своевременно... не само при пазарлъка :)
    п.п. Ако това наричаме катастрофа ... за друго не си и помислям.

    простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!
  97. 97 Профил на gnv30521058
    gnv30521058
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#95] от "Хай Буй":

    Да го бяха дали на братята роми досега щеше да е разтоварен а кораба обезкостен за скрап.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK