След отказ на върховния съд "За Земята" ще обжалва в Европа програмата за въздуха в София

Повишени нива на фини прахови частици (ФПЧ) във въздуха в София продължават да бъдат регистрирани и през последния месец.

© Юлия Лазарова

Повишени нива на фини прахови частици (ФПЧ) във въздуха в София продължават да бъдат регистрирани и през последния месец.



Програмата за качество на въздуха на София за периода 2021 - 2026 г. не може да бъде обжалвана, гласи определение на Върховния административен съд (ВАС), с което той отхвърля окончателно жалбата на сдружение "За Земята" и жители на столицата срещу програмата. Съдът не признава, че програмата засяга права и интереси на жалбоподателите, като приема, че това е вътрешноведомствен акт, който законът провъзгласява за необжалваем.


Мерките за въздуха не засягат права и свободи на гражданите


От Програмата за качество на въздуха на София за периода 2021 - 2026 г. зависи как Столичната община ще се справи с дългогодишното замърсяване над пределните стойности за фини прахови частици ФПЧ10, заради което Европейската комисия вече заведе и второ дело срещу България. Първото дело приключи с осъдителна присъда срещу страната през 2017 г.


Въпреки това Върховният административен съд (ВАС) преди седмица окончателно постановява, че гражданите нямат правен интерес по програмите за подобряване на качеството на въздуха. Определението приема за правилно решението на първа инстанция, че програмата за въздуха на общината "не носи белезите на административен акт (индивидуален, общ или нормативен), както и че за жалбоподателите не е налице правен интерес от обжалването."




Според ВАС в основната си част програмата е аналитична и като такава не съдържа волеизявление, което да засяга или застрашава права. Тъй като е вътрешна за институцията разпоредба и не засяга конкретни права на граждани, тя не може да бъде обжалвана, гласи определението.


Единствено отклонение от тази аналитична дейност са предложените мерки за подобряване качеството на атмосферния въздух. В тях са описани насоките по сектори (транспорт, битово отопление, строителство и др.), които ще се следват, за да се достигнат заложените в плана по-ниски нива на замърсяване на атмосферния въздух. Затова в тази част програмата е вътрешноведомствен акт, съгласно чл. 2, ал. 2, т. 3 от АПК, като съгласно изключението в тази разпоредба актът може да е административен, респективно да подлежи на оспорване, но само ако засяга права, свободи или законни интереси на граждани или юридически лица. В случая обаче няма данни, нито наведени твърдения от частните жалбоподатели, че някоя/някои от мерките ги засяга



След непризнатата жалба в България - дело в Европейския съюз


От сдружение "За Земята" напомнят, че това е третият техен опит да инициират съдебна процедура срещу програмата за въздуха в столицата. Целта им е да се постигнат по-ефективни мерки срещу замърсяването на въздуха и да се преразгледа бюджетът за тях. Припомнят също, че при подобни производства в Пловдив и в София, развили се през 2018-2019 г., съдът отново не е признал програмата за акт, който засяга права и интереси на жалбоподателите. Вместо това според закона програмите за въздуха представляват вътрешноведомствен акт, който е изрично необжалваем.


"Българските съдилища не признават правото на обжалване на тези програми от страна на неправителствения сектор, както и от гражданите, с което пренебрегват съдебната практика на Съда на европейския съюз (СЕС) и Европейския съд по правата на човека (ЕСПЧ). От "За Земята" обмисляме да подкрепим гражданите и да се обърнем към ЕСПЧ по повод нарушените им права от страна на българската държава," коментира Ивайло Хлебаров от "За Земята".


По спора дали е възможно тези програми да не засягат граждански права, жалбоподателите са предложили да се направи и преюдициално запитване до СЕС. С такова запитване за същността на жалбата според европейското право би могло да се изясни дали законодателството в ЕС дава право на граждани и граждански организации да обжалват програмите. ВАС обаче е отхвърлил и искането за запитване до европейския съд.

От "За Земята" припомнят, че освен наказателните процедури за опасно замърсяване на въздуха Европейската комисия има процедура срещу България и Полша и заради невъзможността гражданите и неправителствените организации да обжалват програмите за качество на въздуха в съдилищата на двете страни. Това са и единствените държави - членки в Европейския съюз, в които съдилищата отказват достъп до правосъдие по този въпрос.


"Програмата за качество на въздуха е инструментът, който трябва да осигури постигане на нормите за чист въздух в София в най-кратък срок. С отказа си от правосъдие българският съд лишава жителите на София от възможността да упражнят контрол върху решенията на общината. А именно това са хората, които понасят последиците от дългогодишното несправяне с мръсния въздух в столицата ни", коментира адвокат Регина Стоилова, която представлява жалбоподателите.


Освен достъпът на гражданите до правосъдие, от "За Земята" разясняват и проблема, свързан със същината на програмите за качество на въздуха и степента на засягане на гражданските свободи. От правилния избор на ефективни и амбициозни мерки в тях пряко зависи дали изобщо и до каква степен ще се подобрят показателите на атмосферния въздух, който всички дишаме.


От "За Земята" припомнят още, че това решение на съда е поредното, в което се приема, че план или програма, които съдържат мерки и политики, представляват вътрешноведомствен акт. Още преди година природозащитниците са предложили изясняване на въпроса с добавка в закона, с която се уточнява, че общинските програми за въздуха имат характера на планове и програми и като такива подлежат на обжалване.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK