Очаква се съгласие за Кресна на министерствата на околната среда и на развитието

Очаква се съгласие за Кресна на министерствата на околната среда и на развитието

© Да спасим Кресненското дефиле



В отделни срещи с природозащитниците има заявена воля както от екоминистерството, така и от министерството на регионалното развитие за избор на вариант за автомагистрала "Струма" извън Кресненския пролом. Това обясниха днес в пресконференция представители на коалицията "Да спасим Кресненското дефиле" и на местните жители.


Съобщението за обща воля идва след медийни изяви на вицепремиера по климатични политики и министър на околната среда и водите Борислав Сандов (например тук) и на министъра на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов (тук), в които те дадоха заявка за разминаване в позициите. Според природозащитниците, в срещи с тях и двамата министри са заявили воля за запазване на Кресненското дефиле и търсене на вариант, при който автомагистралата да премине извън него.


Финансирането на магистрала "Струма" от европейските фондове и Европейската инвестиционна банка се базира на решение по ОВОС (оценка за въздействието върху околната среда) и ЕО (екологична оценка) под № 1-1 от 2008 г. Според тази екооценка магистралата е допустима от гледна точка на уникалната природа на Кресна в два варианта - в дълъг тунел, заобикалящ дефилето или изнесена изцяло на изток от него в подножието на Пирин
Повече за вариантите на трасе и за промените в него, заради които автомагистралата не е изградена - тук.




Във вчерашна среща с природозащитната коалиция министър Караджов е заявил, че не иска да бъде запомнен като "унищожителя на Кресненското дефиле", но може да действа само въз основа на наличната документация. Все още при него не е постъпило официално становище от Министерството на околната среда, с което да бъде оттеглен докладът за въздействие върху околната среда (ОВОС), според който автомагистралата може да мине през Кресненското дефиле без значими увреждания на природата.


Министър Борислав Сандов, от своя страна, неколкократно е заявявал волята си за това автомагистралата да бъде завършена по един от двата варианта за трасе извън защитената зона на дефилето. Това са вариантът за дълъг тунел (който е първоначално одобрен при отпускането на европейско финансиране за магистралата и също има положителна ОВОС) и вариантът за трасе, изнесено в ниската част на Пирин извън националния парк и извън Кресненското дефиле.


В изпълнение на препоръките на международната конвенция за биоразнообразието (Бернската конвенция), в Министерството на околната среда и водите вече се работи по финализиране на изготвени от учените цели на защита за зоните от "Натура 2000", в които попада Кресненският пролом. Именно въз основа на ясни цели за защита може да бъде направена и финалната оценка за това кой вариант на магистралата няма да увреди защитеното европейско природно наследство.


По силата на същите препоръки на международния комитет, такава работна група предстои да се сформира и в Министерството на регионалното развитие и благоустройството, като в нея трябва да участват различни заинтересовани страни, които да обсъдят и въпросите за свързаността на местните селища с областния град и запазване на традиционни поминъци, зависещи от обработваемата земя и туризма в Кресненския пролом.


Докато в двете министерства текат паралелни процеси на изясняване на параметрите на различните варианти за автомагистралата, министър Сандов и министър Караджов все още не са се срещали по темата. От природозащитната коалиция "Да спасим Кресненското дефиле" обаче подчертават, че след 25 годишни опити на различни управляващи и ръководства на Агенция "Пътна инфраструктура" да прокарат автомагистрала Струма през екологично чувствителният Кресненски пролом, за първи път има политическа воля проблемът да бъде решен.


Според съобщение до медиите на "Да спасим Кресненското дефиле" има реална надежда проектът да бъде реализиран и природата опазена в съответствие с националното и европейско природозащитно законодателство. Тази надежда е в заявката и на двамата ресорни министри за нагласа за разработването на нова екологична оценка за избор на вариант извън пролома съгласно забележките на Европейската комисия от 2019 г. и Препоръка 212 на Комитета на Бернската конвенция от декември 2021.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK