Екокоалицията към депутатите: втора съдебна инстанция на екоооценките трябва да има и за големите проекти

Проектът Яденица е бил приет като "национален обект" въпреки риск от земетресения и трайно обезводняване на множество реки в Национален парк "Рила". Поради липса на достъп до обжалване на втора инстанция той бе спрян след жалби до европейските институции едва след години разходи за проектиране

© НЕК

Проектът Яденица е бил приет като "национален обект" въпреки риск от земетресения и трайно обезводняване на множество реки в Национален парк "Рила". Поради липса на достъп до обжалване на втора инстанция той бе спрян след жалби до европейските институции едва след години разходи за проектиране



Избори 2022

Коалиция "За да остане природа в България" и инициативата "Зелени закони" се обръщат към народните представители в 47-ото Народно събрание да подкрепят промените в Закона за опазване на околната среда (ЗООС), които гарантират правото на достъп до правосъдие чрез възможност за съдебно производство на две инстанции. Обединението от природозащитни организации и граждански групи напомня в съобщението си до медиите днес, че техни членове и съмишленици, сред които "Българска фондация Биоразнообразие", "Грийнпийс", "За Земята", "Зелени закони" и WWF - България, са автори на становище от над 30 организации, призовали за достъп до втора съдебна инстанция при обсъждане на инвестиции с потенциално въздействие върху околната среда.


Природозащитниците напомниха също принципа за правото на достъп до правосъдие за околната среда, след като стана ясно, че е внесен преди второ четене нов вариант на законопроекта за ЗООС на мнозинството, с който част от управляващите партии оттеглят предложението за достъп до втора съдебна инстанция за всички спорни екооценки на инвестиционни проекти. Аргументът на вносителите е, че за приоритетни за правителството "национални проекти" трябва по-бърза процедура.


При нужда от бързо процедиране на проекти с публично обосновано и прието “национално значение”, важно е да се осигури добре действаща съдебна система, а не да се анулират нейни елементи


коалиция "За да остане природа в България"



Според "За да остане природа в България" ограничаването на достъпа до правосъдие до една инстанция е нарушение на европейските и международните правни норми. При нужда от бързо процедиране на проекти с публично обосновано и прието "национално значение" проблемът с процедурно забавяне от съда трябва да е обект на подобряване на съдебната система, а не да доведе до ограничаването ѝ, смятат от екокоалицията. Другият проблем в ограничаването на обжалването при големи правителствени проекти е липсата на ясни критерии за "национално значение", както и нуждата именно при големи публични инвестиции и потенциални мащабни последствия те да бъдат одобрявани при доказано спазване на законодателството.


От "За да остане природа в България" припомнят, че в края на януари на първо четене беше приет проект на Закон за изменение и допълнение (ЗИД) на Закона за опазване на околната среда (ЗООС), който предвижда връщане на втората инстанция по делата за обжалване на одобрена Оценка за въздействие върху околната среда (ОВОС) за обекти от национално значение. "Това беше една стъпка към националния интерес, а именно опазването здравето на хората и защита на околната среда. Промените в ЗООС бяха нужни и за да се отстранят някои несъответствия с европейски директиви", заявява екокоалицията.


Предложението за връщане на втората инстанция е опит да се отмени правна норма, въведена през 2017 г. от ГЕРБ и довела както до президентско вето, така и до граждански протести - повече тук.


Природозащитниците уточняват, че между първо и второ гласуване през февруари 2022 г. са внесени 5 предложения за изменения и допълнения, съответно от депутати от ГЕРБ, ДПС, ИТН, а на 23 февруари (с изтичане на крайния срок за такива предложения) и от представители на "Демократична България", ПП "Продължаваме промяната" и "Има такъв народ". В последното предложение на трите формации от управляващото мнозинство се казва, че то "е свързано с риска от създаване на условия за забавяне на реализирането на обекти с национално значение, респективно застрашава и възможността за европейското им финансиране". Затова вносителите искат запазването на възможността за обжалване само на една инстанция, когато става дума за проекти от "национално значение".


Предложението, внесено от представители на три от четирите формации в управлението, за което съобщи и "Дневник", е обезпокоило представителите на активните граждански организации, "защото представлява стъпка назад към порочните практики, наложени от предишната промяна в Закона за опазване на околната среда от 2017 година".


Коалиция "За да остане природа в България" припомня, че според действащите разпоредби по-мащабните дейности биват контролирани само от една съдебна инстанция, а по-малко мащабните - от две съдебни инстанции. Подобен подход е непознат в Европа и в разрез с логиката, която предполага по-сериозен съдебен контрол именно върху по-мащабните дейности. Освен това по този начин се отварят възможности за административен произвол, и то имено с "обектите от национално значение".


Относно "забавянето" на проектите от "За да остане природа в България" посочват, че въвеждането на максимална 6-месечна продължителност на делата по обжалване на решения за ОВОС/ОС е трябвало да утвърди принципа на бързина, но всъщност предложението го деформира и сериозно застрашава прилагането на принципа на истинност. Достъпът на националните съдилища до преюдициални отсъждания на Съда на ЕС също ще бъде компрометиран при такова решение.
Вместо това бързината на производството може да се постигне чрез регламентиране на срокове за процедиране на преписката и насрочване на съдебните заседания, предлагат природозащитниците.


Според "За да остане природа в България" друга слабост на настоящото законодателство в сферата е, че липсват ясни критерии за обявяването на даден проект за такъв от "национално значение", което често води до обявяването на проекти, които всъщност противоречат на националния интерес, но пък обслужват частни такива.


Със статут на национален обект е процедиран например язовир "Яденица" въпреки научни доклади и природозащитни становища, изтъкващи сеизмичния риск. Този "национален обект" заради жалби до ЕК впоследствие е спрян. Такива европейски жалби и дългогодишно оспорване на невъзможни и опасни проекти могат да бъдат предотвратени с прозрачен процес на обсъждане и двуинстанционно обжалване на ОВОС на национално ниво, смятат природозащитниците.

Избори 2022

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK