Тази рубрика е създадена по проект, финансиран с подкрепата на Европейската комисия. Публикациите отразяват единствено мнението на автора и Европейската комисия не отговаря за съдържанието на информацията.

Кампания ще спасява изчезващи български сортове ябълки

Кампания ще спасява изчезващи български сортове ябълки

© Цветелина Николаева



Кампания за възстановяване на изчезващи сортове български ябълкови дървета започват съвместно природозащитната организация WWF, клуб "Приятели на Врачански Балкан" и верига заведения.


Тази година проектът им алармира за ключов проблем в българското земеделие – изоставянето и намаляването на овощните градини и загубата на местни сортове.


През последните години както в България, така и в цяла Европа демографски и социални фактори водят до изоставяне на много от традиционните овощни градини, отглеждани в миналото по устойчив начин. Това намалява сортовото разнообразие и ни лишава от ценни видове овошки, представители на специфичен генофонд, обяснява проблема Райна Попова от WWF. "Целта ни е да се увеличи броят на овощните дръвчета от тези три типични за България застрашени видове – петровка, айвания и бухавица, и да се запази един традиционен поминък. Така опазваме дървесни видове – безценно богатство и част от екосистемата", допълва Попова.




Под мотото "Кулинарните тайни на природата – 3" организациите започват кампания за набиране на средства за съхраняването на сортовете ябълка петровка, айвания и бухавица. Това ще става чрез продажба на ястия по традиционни рецепти от района на природен парк "Врачански Балкан" в периода от 4 до 30 април в заведенията "К-експрес".


Някои от ястията, които могат да бъдат опитани по време на кампанията, са: врачанска лютика с пиле, пържена извара, лютика с боб, мачкани картофи по врачански. 10% от приходите от ястията със специален етикет "Кулинарните тайни на природата" ще отидат за засаждането и развитието на моделна овощна градина със застрашени сортове на територията на природния парк.


Инициативата е част от усилията на WWF за опазване на биоразнообразието в съчетание с развитието на бизнес начинания. Кампанията ще продължи един месец във всички търговски обекти на "К-експрес" в София и страната.Първите две издания на "Кулинарните тайни на природата" бяха насочени към възстановяването на изчезваща селскостопанска порода, за да се подпомогне традиционният поминък и опазването на планинските пасища в района на природен парк "Врачански Балкан".

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK