Торбички от царевица ще сменят тези от полиетилен

Съдружник в "Екстрапак"

Торбички от царевица ще сменят тези от полиетилен

© Дневник



Милен Георгиев е съдружник в "Екстрапак" АД - Велико Търново. Завършил е специалност "Компютърни системи" в Техническия университет в София. В компанията е от основаването й през 1995 г. За миналата година продажбите на компанията са за около 30 млн. лв. без ДДС.


Г-н Георгиев, защо се насочихте към производството на екологични торбички?


- Идеята за производството на торбички от дегрален не е нова. Тя се роди от убеждението ни, че опаковките трябва да създават колкото може по-малък отпечатък върху околната среда. Това са и основните изисквания на клиентите ни от Западна Европа. Те определено предпочитат екологични решения при производство на опаковки. След преговори с няколко чужди фирми в края на май миналата година подписахме лицензно споразумение с канадската фирма EPI Ehviromment Plastics Corp. Това беше първата стъпка. По-трудно беше популяризирането на тази технология в България. Докато в чужбина хората имаха горе-долу представа от подобен род продукти, в България това беше нещо абсолютно ново. Хората се опасяваха, че опаковките ще са скъпи, неиздръжливи и т.н. Сега доста от клиентите вече са убедени, че материалите са здрави и качествени.




Когато говорим за торбичките от дегрален, можем да направим далечна аналогия с хибридните двигатели на японските автомобили, които в момента са хит на пазара. При нас тези продукти също са произведени от петрол и производни на петрола, но за разлика от обикновените пластмаси, които се разграждат в природата в рамките на 100 до 400 години, тези се разграждат в рамките на 6 до 18 месеца.


За това време престават да бъдат видими. След това има още един период на тяхното пълно асимилиране от микроорганизмите. Доста голяма част от опаковките, които виждате "накацали" по дървета и храсти в градовете и покрай междуградските пътища, биха изчезнали, ако бяха от дегрален.


Това е първата стъпка да направим пластмасите да се разграждат по-бързо. Втората стъпка е да започнем производство на торбички от царевица. На вид те изглеждат същите като тези от полиетилен, но в тях няма грам петролен продукт. Основната част е от царевица, а спойващото вещество е от слънчоглед. Суровината е внос от Германия. Тези опаковки не само се разграждат, но са произведени от възобновяеми източници. В момента се доразработва производството, усъвършенстваме печата върху тях и се очаква до един-два месеца да започне серийното производство. Мисля, че ние сме единствената фирма в страната, която произвежда подобни екоопаковки.


Каква е разликата между опаковките от дегрален и от царевица?


- На Запад в момента се появява необходимост опаковките не само да се разграждат, но и да са компостируеми, т.е. да се разграждат в условията на компост до 6 месеца. Компостирането се оказва един от най-чистите и евтини методи за решаване на проблема с отпадъците от бита. Предимството на компостирането пред изгарянето е, че изгарянето изисква много скъпи инсталации заради филтрите, които премахват отровните вещества. Освен това отпадъците от биоразградими продукти съдържат влага. Тя пречи на изгарянето и е необходима допълнителна енергия. Това намалява полезното действие на инсталацията за изгаряне на отпадъци. Необходимо е торбичките, в които се изхвърля боклукът, да са компостируеми. Затова някои страни, например Франция и Италия, въвеждат изискването от 2010 г. торбичките за пазаруване да отговарят на тези условия.


Това е решението на проблема с отпадъка. Друг проблем е този с боклука. Това са неща, изхвърлени не там, където им е мястото. И една дървена летва, ако е изхвърлена на пътя, е боклук. Боклук са торбичките, които са изхвърлени по поляните и покрай блоковете. За проблема с боклука най-доброто решение, което ние предлагаме, е деграленът. Докато за отпадъка това са компостируемите торбички.


В Европа торбички от дегрален правят 30 - 40 компании. Най-широкомащабно е производството им във Великобритания. В Малта за всяка торбичка, която не е произведена по тази технология, се заплаща екотакса от 5 евроцента.


Вашата компания предвижда пускането на втори завод във Велико Търново. Каква е инвестицията в него?


- Проектът за новия завод е отпреди година и половина, когато пространството в сегашната ни производствена база започна да става малко. Компанията е създадена през март 1995 г. Първоначално започнахме от малко гаражно производство. През 1997-1999 г. изградихме собствена база, закупихме земя от частни собственици. През 2001 г. влязохме в тази сграда и оттогава всяка година сме изграждали по едно допълнително хале. Разрастването ни стана стъпка по стъпка. Сегашният завод е на площ 11 000 кв. метра, новата база ще бъде на 17 000 кв.м. Инвестицията там ще бъде 13 млн. евро. Очаква се да бъде пуснат в експлоатация в средата на 2009 г. Ще се произвеждат изделия, продължение на сегашната ни продуктова гама, всичките машини ще бъдат готови за производство на компостируеми опаковки от царевица. Ще има и нови продукти, но все от сферата на опаковките.


В България почти навсякъде се усеща глад за кадри. Как привличате работници?


- В момента в компанията работят над 500 души. В новия завод ще бъдат разкрити места за още 250-300 души. Опитваме се да привличаме кадри, като им предлагаме по-добри условия за работа. В новото предприятие освен ресторант и фитнес зала за работниците и служителите ще бъде отворен закрит топъл плувен басейн. Сред социалните придобивки са стимули за определени резултати, безплатни ваксини срещу грип, раздаването на мляко, минерална вода и др.


Закъде изнасяте продукцията си?


- Основната част е за вътрешния пазар. Една четвърт от производството ни е за Европа Италия, Франция, Белгия, скандинавските страни, Великобритания, Германия, Австрия и Швейцария.


Кои са най-екстравагантните поръчки, които сте изпълнявали?


- Една от най-интересните поръчки беше за краля на Швеция Карл ХVI Густав, който си поръча при нас 200 хил. луксозни червени торбички с герба на кралското семейство. Рекламните си материали в нашата фабрика отпечата Банк ъф Люксембург. Изпълнявали сме поръчки за представителствата на "Тойота" в Италия и на "Форд" в Испания.


Една от най-екстравагантните партиди беше за петзвезден хотел на Френската ривиера. Направихме им торбичките, в които гостите на хотела си оставят прането. Пликовете бяха луксозни, с връзки и щампи. Това бяха едни от най-скъпите поръчки, които сме правили, защото бройката беше с производствена цена от близо 70 евроцента.


По време на мисията си в Ирак българските рейнджъри изхвърляха боклука си в черните чували на "Екстрапак". Подобни чували експортирахме и за Афганистан. Миналата година имахме клиенти от Гана (Африка), а световната верига за канцеларски материали и офис обзавеждане "Офис 1" предпочете България пред Китай за производство на рекламните си торбички за Австралия.

Коментари (0)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK