Заедно можем да изградим по-добро бъдеще за всички на красивата ни планета. Да живеем екологично и социално отговорно. Това е и една от целитe на dm - да дава пример за устойчиво развитие. Затова веригата обръща голямо внимание на опаковките - как да получат следващ живот, а не да изгорят в контейнера или да свършат на сметището.
Не само съдържанието, но и опаковката е от значение
Според неправителствената организация "За Земята" около 5 милиарда тона пластмаса се изгаря, заравя се в сметища или замърсява моретата, реките и околната среда. Всяка минута от всеки ден в моретата и океаните попадат около 15 тона отпадъци, повечето от които са пластмасови изделия за еднократна употреба. Ако сегашната тенденция продължава, през 2050 г. в моретата ще има 12 милиарда тона пластмаса - повече, отколкото риба. Главните виновници за "пластмасовата супа" са пластмасовите бутилки и техните капачки, пластмасовите опаковки от бързи храни, както и пластмасовите торбички.
Над 270 животински вида страдат от заплитане или поглъщане на пластмасови отпадъци, като особено застрашени са морските костенурки, птици и бозайници. Всяка година стотици хиляди морски животни умират от задушаване, задавяне или друго съприкосновение с пластмасови отпадъци.
Пластмасата ще остане там, където е изхвърлена, в продължение на столетия, раздробявайки се на все по-малки пластмасови частици, които отделят вредни вещества във водата, почвата и хранителната верига.
Лошата репутация на пластмасата се дължи не само на замърсяването на природата, но и защото при изгарянето й в атмосферата се отделя вредният въглероден диоксид .
Но пък как да купим шампоан, почистващ препарат, слънцезащитен крем или бебешко олио? Пластмасовите им опаковки предпазват от изливане, разваляне, достъпа на деца. Така че опаковките са необходимото зло.
Възможните решения - между "да" и "не"
Осъзнавайки цялата сложност на въпроса с опаковките, тяхното предназначение и последваща съдба, dm произвежда много от пластмасовите опаковки на продукти от собствените марки с висок дял рециклиран материал (рециклирана пластмаса). При това опаковките са проектирани така, че да могат бъдат рециклирани повторно.
Този подход обаче не е от лесните, защото рециклатът (рециклиран материал), който се предлага на пазара, е твърде недостатъчен, а в много от случаите наличният материал не е чист, за да бъде одобрен за използване в козметичната индустрия. Затова прекалено много пластмаса се изгаря или в идеалния случай се използва за производство на саксии, пейки, строителни елементи. Този процес е известен като downcycling - при него смесени и замърсени пластмаси могат да се използват наново, но не и в козметиката.
© Shutterstock
Устойчиви и щадящи природата опаковки
Като социално отговорна компания dm прави всичко възможно продуктите от нейните собствени марки да се произвеждат най-екологично. Това означава внимателен подбор на ресурси, рециклируеми опаковки, устойчива логистика, която включва съкращаване на разстояния и липса на дълги транспортни маршрути.
От 2009 г. компанията използва все повече пластмасови рециклати в PET и PE опаковките на dm марките. Например - тубичките на продуктите на alverde NATURKOSMETIK, Balea и babylove вече са направени от 50% рециклиран материал (без капачките). Целта е до 2025 г. 90% от опаковките на нехранителните продукти да са от поне 30% рециклирани материали.
Амбицията на dm е да събира колкото може повече опаковки от използвани продукти и да ги предава за рециклиране. "По този начин можем да сме сигурни, че нашите опаковки отново се превръщат в опаковки и в същото време да дадем важен импулс за една ефективна икономическа система на кръговрат в Европа ", обяснява асортиментният мениджър Сандра Майсл, отговорна за dm марките в dm Австрия.
Клиентите на dm пазаруват отговорно
Актуалната кампания "Ще остана опаковка и в следващия си живот" на dm цели връщането на суровината от празните опаковки обратно в употреба за следващо производство. Целта е не само да се съхранят ценни материали за нов цикъл на потребление, но и да се повиши отговорното и информирано поведение на потребителите. България и Австрия са пилотните държави, в които кампанията стартира.
"С тази кампания целим да предизвикаме внимание към проблема с downcycling и заедно с нашите клиенти да направим нещо значимо, намалявайки загубата на висококачествени опаковъчни материали. С инициативата за събиране на празни опаковки в магазините ни искаме да подсигурим висококачествен рециклиран материал при производството на опаковките на продуктите от dm марките. Особено сме щастливи, че България е от първите държави от dm концерна, в които кампанията за събиране на празни опаковки стартира", казва Цонка Иванова - Терзиева, ръководител на отдел "Маркетинг и снабдяване" на dm България.
© Shutterstock
Как да дадем нов живот на старата опаковка с dm?
На 11 септември, събота, пред 21 dm магазина в цялата страна, всеки ще може да върне празните си пластмасови опаковки, срещу което ще получи подарък - брандирана торба за многократна употреба и талон за 10% отстъпка на всички продукти от серията Pro Climate. Pro Climate е специално разработена серия продукти от dm марките с неутрално въздействие върху околната среда. Кампанията е дългосрочна, няма да се събират опаковки само на 11.09, а поне в рамките на година.
Пластмасовите опаковки, които се събират във всички dm магазини в цялата страна, трябва да са предимно бели, светли или прозрачни и да имат един от следните знаци на дъното или на гърба - HDPE (High-density polyethylene) / PE (Polyethylen) / PP (Polypropylen) или PET (Polyethylenterephthalat). Това са най-вече опаковки от душ гел, шампоан, балсам, лосион, козметични продукти, почистващи и перилни препарати, дават примери от компанията.
Няма да се приемат опаковки от хранителни продукти, бутилки от вода и напитки, без значение какви знаци има върху тях.
Събраните пластмасови опаковки ще бъдат сортирани и извозени от Hamburger Recycling Bulgaria до Германия, където ще бъде осъществен качествен контрол и ще се извърши самото преобразуване на опаковките във висококачествен рециклат. Накрая той ще бъде вложен в опаковките на нови продукти от dm марките.
Допълнително, с цел минимизиране отрицателния ефект върху околната среда, за всеки един събран тон пластмасови опаковки dm ще дари по 100 дръвчета за засаждане, като тази активност ще се случи в партньорство с гората.бг.
Всичко за устойчивия начин на живот с dm на www.dm-drogeriemarkt.bg