Зелената империя от рециклиран мокет на Рей Андерсън

Читателите на "Зелен Дневник" ще могат да прочетат серия от статии за известни бизнес лидери, които са преминали към "зелено" производство и по този начин са увеличили печалбата и личните си успехи. Поредицата е подготвена от авторите на gorichka.bg, а целта й е да даде реални примери от развитието на каузата за опазването на света, в който живеем.


Преди повече от век английският поет Уилям Бътлър Йейтс написа "стъпвай леко, защото стъпваш върху мечтите ми". Днес, без въобще да си дават сметка за това, безброй домакинства и офис служители ежедневно се разхождат върху екологичната мечта на американския предприемач Рей Андерсън. Това е история за успеха на Андерсън и компанията "Интерфейс", които пренаписаха правилата на една индустрия и издърпаха чергата изпод схващането, че печалбата и екологичната устойчивост са изтъкани от различни нишки.


Рей Андерсън не е пророк на екологичното движение в бизнеса, а негов последовател. Той обаче успява да приложи на практика концепциите, които за други остават в сферата на фантазиите. Ключовата дума, която описва процесите и продуктите на ръководената от него компания за подови покрития "Интерфейс", е биомимикрията. Процесите, протичащи в живата природа, зависят от постоянно обновление - екосистемите не познават концептуалното значение на думата отпадък. Килимите на "Интерфейс" - също.




Компанията не навлиза в "бизнеса" на устойчивото развитие до недалечната 1994 г., когато Андерсън е вдъхновен от няколко филма и лекции на тази тема. Но това съвсем не означава, че преди "зеления" си период компанията не е иновативна. Когато е основана през средата на 70-те години на миналия век, фирмата започва само с около дузина служители и ясната идея, че безумно скъпите тогава суровини от нефтопродукти формират масата от производствени разходи в бранша. Технологиите на компанията за рязане и лепене на малки парчета от килими и мокети й позволяват да съкрати значително тези разходи. Патентованият от нея "модулен мокет" постига продажби от 11 млн. долара през 1978 г., а първото публично предлагане на акциите на компанията се осъществява през 1983 г.


В този период нейният основател и изпълнителен директор Рей Андерсън започва да съшива глобална бизнес империя от малките парченца мокет. Чрез серия от сливания и поглъщания Андерсън поема контрола над повече от 50 конкурентни компании и се озовава начело на най-големия световен производител на "мокетни плочки". Днес компанията оперира в над 110 страни (включително България) и реализира годишни продажби от над 1 млрд. долара. Но не това накара американското списание "Форчън" да определи "Интерфейс" като една 100-те най-уважавани американски компании и един от 100-те най-желани работодатели през 1999 г.


През 1994 г. Андерсън осъзнава, че не е правилно малките парченца килими и мокети, произвеждани от "Интерфейс", да завършват жизнения си цикъл на бунището. След като проучва въпроса, стига до извода, че продуктите на собствената му компания са не само безполезни и неразградими след края на жизнения си цикъл, но и създават огромни главоболия при транспортирането и депонирането на отпадъците. Андерсън насочва размишленията си към начините да разреши проблема.


Така новият продукт на компанията Entropy (ентропия) - разноцветни "плочки" мокет с размери 50х50 см, изработени от полимер, който може да бъде рециклиран напълно, излиза на пазара през 1997 г. Плочките са в различни цветове и могат да се сглобяват по произволна схема. Това е жизнено важно, защото не всички части от мокета се износват равномерно. Протритите плочки се връщат на компанията производител за рециклиране, а на тяхно място се изпращат и залепват нови.


Визията на "Интерфейс" за бъдещето е широко скроена. Част от нея е постигането на реален нулев екологичен отпечатък до 2020 г. И ако някой смята, че това са само парникови газове под налягане, то цифрите от годишните доклади на мениждмънта на "Интерфейс" говорят друго.


През 2007 г. фирмата е реализирала продажби с близо 10% по-големи от предходната. Брутната печалба е нараснала с близо 20%. В същото време процентът на рециклирани и биологични материали, използвани за производството на нови килими, се е повишил на 25.3% от всички използвани суровини спрямо 19.1% през 2006 г. Спрямо началото на "зеления" период на компанията след 1996 г. общият тонаж на отпадъците, генерирани от изхвърлените мокети и килими на компанията, е спаднал три пъти, а компанията е рециклирала общо 70 хил. тона килими. Това е приблизително теглото на софийските бали с боклук, депонирани в Карлово през 2007 г. срещу 17 млн. лева. Спасяваните мокети са на стойност 372 млн. долара - повече от спрените за България пари по програма ФАР.


Какво има да каже за всичко това харизматичният лидер на зелената империя Рей Андерсън? В своята книга, описваща житейското му пътешествие, на име "Изправяне по средата на пътя" (Mid-Course Correction), Андерсън споделя: "Аз плячкосвах земята, а това не е наследството, което някой иска да остави след себе си… Вече 12 години изкачваме връх, по-висок от Еверест - наричаме го връх "Устойчивост". Надявам се през 2020 г. да мога да се насладя на гледката от този връх. Сигурен съм, че чувството и красотата няма да могат да се опишат с думи."

Коментари (3)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на боги
    *****
    Неутрално

    Страхотна статия! Очаквам с нетърпение другите от поредицата

  2. 2 Профил на petia
    *****
    Весело
  3. 3 Профил на Petencituuu
    *****
    Весело




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK