Под антарктическия лед се крие планина колкото Алпите

© Reuters

Планинска верига с големината на Алпите е открила под 1,6-километровата ледена шапка на Антарктида международна научна експедиция, съобщи в. "Гардиън".

С помощта на самолети с модерни радари и магнитни и гравитационни сензори учените са успели да измерят и картографират планинската верига, погребана под тонове лед. За изненада на научния екип измерванията са показали планинска верига с дължина от 800 км. и широчина от 400 км. покриваща над 200 хил кв. км. Изследването показва още върхове, достигащи до 3000 м. и долини до 1000 м. под морското равнище.

Съществуването на планиската верига не е новина за научната общност. Още преди 50 години съветски изследователи са открили веригата, която от тогава получава името на геофизика Григорий Гамбурцев. Въпреки това доскоро никой не е подозирал за размерите на планиските върхове и долини под леда.

Нови открития - нови въпроси

Огромната разлика между върховете и долините е първото явление, изненадало учените. Науката счита, че такива високи планини са обикновено резултат от сблъсък между тектонични пластове. Такъв обаче не би трябвало да съществува в центъра на ледения континент.

Въпроси възникват и относно формирането на ледената обвивка на Антарктида. Веригата Гамбурцев представлява ядрото, около което се формирала най-голямата ледена маса на планетата. Доскоро се считаше, че ледената покривка се е образувала постепенно и в продължение на много години, което предполага наличието на равно плато под леда. "Откриването на върхове и долини обаче навежда на мисълта, че ледената покривка се формирала бързо, ние просто не знаем как. Сега най-голямото предизвикатество пред нас е да се "гмурнем" в събраната информация, за да разберем какво точно се е случило", коментираха от международния екип на експедицията.

Робин Бел от Колумбийския Университет хвърля светлина върху друга изненада за учените. "Температурата в нашия лагер на повърхността варираше около -30 градуса по Целзий, но три километра под нас отчетохме наличието на течаща вода в долините. Това означава, че в основата на ледената маса е значително по-топло".

Откритията са направени само през първия етап от дейността на експедицията. Предстои картографирането на още 400 км. планини, както и изследване на различните ледени слоеве, които ще разкрият още информация за миналото на Антарктида, климатичните промени в миналото, като и за магнетични и гравитационни промени, сполетяли планетата.