Докторската дисертация на Стивън Хокинг "счупи интернет"

© Handout, Reuters

Докторската дисертация на теоретичния физик Стивън Хокинг, публикувана за пръв път онлайн, срина сайта на Кеймбриджкия университет, предадоха Би Би Си и "Гардиън".

"Свойствата на разширяващите се вселени", написана, когато ученият е бил на 24 г. през 1966 г., се появи за безплатно сваляне онлайн в 00:01 ч. на 23 октомври и за по-малко от 24 часа бе прегледана над 60 хил. пъти. Непредвиденият трафик за кратко блокира сайта на Кеймбриджкия дигитален архив, който и в момента се зарежда с трудност.

"Аналоговата версия" на дисертацията е най-търсената публикация в библиотеката на Кеймбридж. Тя е била поискана 199 пъти от май 2016 г. За сравнение, следващата най-желана е изписвана едва 13 пъти.

До неотдавна, за да се сдобиеш дисертацията, бе необходимо да платиш 65 лири за сканирано копие или да я прочетеш на място. 75-годишният Хокинг откликнал веднага на предложението за свободното й разпространение онлайн.

"Свойствата на разширяващите се вселени" е дълга 134 страници, разглежда "някои следствия от разширяването на вселената" и поставя началото на бляскавата кариера на Хокинг, превърнала го в един от най-известните учени на XX в.

1. 1 Профил на Cara Mia
    Cara Mia

Наистина не можах да го заредя, поне досега!

2. 2 Профил на 12345
    12345

Пример как интернетът оглупява планетата. Човекът си прави ПР с високопарни декларации, снобите масово лапват на въдицата и вместо във фейсбук за момент влизат в друг сайт, а медиите се надпреварват да публикуват тази "сезнзация".

Колко от свалилите този документ ще прочетат повече от половин страница от него? А колко журналисти ще публикуват оригинално написано резюме на текста?

3. 3 Профил на abdelhaqq
    abdelhaqq

е, "счупил" интернет, сензации ще правим. "счупил" е достъпа до сайта на институцията заради трафика. нещо като сайта с детските градини в София.

בני אתה אני היום ילדתיך
  4. 4 Профил на Vili Jambov
    Vili Jambov

—цитат от коментар 3 на abdelhaqq

Изпреварил си ме. Нещо подобно се канех да напиша. Не намирам ссмисъл в от желанието на някои журналя да се изсилват по толкова смешен начин.

До коментар [#2] от "12345":

Имаш известно право ,Хокинг е силно преекспониран от медиите и поради това е и автор на бомбастични изказвания неприсъщи на учените

6. 6 Профил на СърПичук
    СърПичук

До коментар [#5] от "klimentm":

За това и не тая огромно уважение към него.

Подпис - електронен ;)
  7. 7 Профил на bizdelnik
    bizdelnik

Малоумни кликбейт заглавия като това е причината да спра да чета Гардиан. Дневник, поне преписвайте креативно.

В "замунда" качиха ли я?

9. 9 Профил на Напуснал Поради ОграниченДостъп
    Напуснал Поради ОграниченДостъп

До коментар [#6] от "СърПичук":
    За това и не тая огромно уважение към него. Знам, че сравнението е глупаво но ми е малко като изкуствено създадените ВИП-ове в България - преекспонирани от гладни медии.

Колега, зимайте два пирона и ръгайте в контакта. Друго отърване от тъпотата нема.

Колеги, зимайте два пирона и търсете контакт. Гледайте да е 200В и ще ви мъчи по малко от тъпотата.

Президент Плевнелиев - Трудно мога да не споделя своето дълбоко унижение като дясномислещ човек от ръководството на "Демократична България" да влезе в съюз на балотажа с Мая Манолова. Не трябва да дават оставки, а да си изберат Манолова за шеф

11. 11 Профил на Иван Иванов
    Иван Иванов

Да, изпростяването ни е тотално. Вече нашенската простотия не ме забавлява, безпокои ме.

12. 12 Профил на mr_vach
    mr_vach

До коментар [#5] от "klimentm":
    До коментар [#2] от "12345":
    До коментар [#6] от "СърПичук":

Може да се каже, че "светият Граал" на фундаменталната физика в момента е обединяването на квантовата механика (КМ) и Общата теория на относителността (ОТО).
    КМ описва със поразителна точност 3 от 4те взаимодействия в природата- силно, слабо, електромагнитно, а ОТО- гравитацията. Всяка теория, която успее да обедини КМ + ОТО в единна, самосъгласувана и непротиворечаща си теория ще се счита за "теория на всичко"- т.е. човечеството ще може с право да заяви, че разбира как действат четирите основни взаимодействия във Вселената- силно, слабо, електромагнитно и гравитационно.

В този контекст, т.нар. "информационен парадокс при радиацията на Хокинг" (което представлява радиацията която се излъчва от черните дупки), е един от най-важните проблеми, който всяка теория на "квантовата гравитация" или "теория на всичко", трябва да реши...

П.П.
    Накратко за парадокса: в квантовата механика еволюцията на всяка система се описва с "унитарен оператор" (мислете си сложана матрица на въртене). При унитарните оператори, информацията никога не се губи- ако имам оригиналната матрица и състоянието на системата в даден момент, аз мога да намеря обратната матрица и да възпроизведа началното състояние на системата във всеки предишен момент (мога да "завъртя системата назад"). Е, черните дупки в ОТО разрушават всичко, което попадне в тях- включително материя, информация и тн. Тук се вижда директният конфликт между двете най-важни теории във физиката

Порусначен народ- слаба държава
  13. 13 Профил на penetrating
    penetrating

Оптимизирано напълно сканирано копие на дисертацията му. Интеесно, тогава формулите са се писали на ръка. Това си е чудо да имаш дисертация като аналогова книга, защото си е истински оригинал.
    При 133 странници и изискване да представиш 3 подвързани (много хубав зелен цвят) копия (при мен беше така) си е къртовски труд, в всяко копие е оригинал :)
    В този си вид обаче няма никакво пълнотекстово търсене - трябва да се чете всеки ред :)

Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  14. 14 Профил на babyroo
    babyroo

Каква гнида трябва да си, за да плюеш по нещо на което дори не долавяш контурите. Понятийно си неграмотен, че и не знаеш за световния респект пред този колос в научните среди, а не сред журналята. Потресаващо. Несъмнено с такъв матрял ша са опрайм. Няма да изброявам, те си знаят...Пфу...

roo
  15. 15 Профил на тулса
    тулса

До коментар [#12] от "mr_vach":ще имате право да говорите, че Хокинг е "надценен"
    .....»»А можем ли ние, кибиците, да говорим , че Хокинг е подценен?:)

16. 16 Профил на тулса
    тулса

До коментар [#5] от "klimentm":Силното преекспониране от медиите е поради учудващата всеки човек виталност и сила на духа на Хокинг, изразяващи се и в дългогодишната успешна научна и популяризаторска активност на почти 100% инвалидизирания британец.
    Колцина са чували за Александър Фридман, който 1922 публикува модела на разширяващата се Вселена ?Айнщайн отначало не се е съгласил с изводите на младия учен от Русия( починал 1925 само на 37 години..), но после ги приел.
    Хокинг е много плодовит в издаването на различни версии на своите научнопопулярни книги за Вселената ( в съавторство понякога) и хората ги четат и ..го почитат допълнително. Бомбастичните изказвания наистина са му присъщи-наскоро имаше там нещо за опасността от изкуствения разум/интелигентност...Обаче и учени като Б.Ръсел и Айнщайн също могат да се похвалят с подобна а и по-голяма активност.

17. 17 Профил на Darth Plagueis

До коментар [#2] от "12345":

Феноменален дебилизъм. Хокинг, който не е ясно колко ще живее изобщо, който е с минимални жизнени функции си бил правел ПР.
    Гениално.

18. 18 Профил на betona
    betona

До коментар [#17] от "Darth Plagueis":

аз пък смятам че като изключим тоя момент с пиара - за което несамнено си прав - кументар номер два пувдига оместни вапроси. а и като цело пот тая статиа има некои яки кументари, за което мерси. ами нека ората дет знаите повече да обеснявате. аз баси дет отбирам от спорт и аз обеснявам на форумците ... а те ми праскат миносчета. та такъва неблагударна е тая раота. огромен респект пред хокинг.

19. 19 Профил на daskal1
    daskal1

До коментар [#16] от "тулса":

Напълно подкрепям тезата ти, дори считам че голяма доза от сензационализма е породен от любопитството, съчетано с известно чувство за превъзходство на "нормалния" бюргер пред един чист интелект (в смисъл затворен в мозък без външни физически функции, с глас идващ от компютърна програма.
    Запомнил съм думите на един мой студент-инвалид в количка, катастрофирал на 16 години и останал обездвижен от кръста. По време на семинара една от групчката го попита:
    " - Кое беше най-трудното решение което трябваше да вземеш след като стана инвалид?"
    Отговорът му (цитирам дословен превод):
    "- Да реша да живея." После поясни, "След като реших че ще живея, останалото беше подчинено на тази мисъл."

20. 20 Профил на daskal1
    daskal1

До коментар [#13] от "penetrating":

Май си припомняш периода когато дисертацията откриваше тайните на лепилото, ножиците, и безкрайните редактирания на ръка.

21. 21 Профил на 1_april
    1_april

Моите уважения към г-н Хокинг!

Но иначе всички си знаем Кой ще строши всички търсачки, че даже целио Минтернет, ако рече да публикува онлайн, избрани бележки и опуси от богатата си практика и теория, озаглавени : "Свойствата на разширяващия се "ш л а н г" в Моята вселена"/за усвояване на професорска степен от доктор Буйко Банкянски/.
    Е, зубърчетата от Кимбридж ще трябва да потърпят, докато всички мильо-мутро пожарникари си ги дръпнат, заради нуждата от спешната им употреба и приложение по места....

22. 22 Профил на Darth Plagueis
    Рейтинг: 1966 Неутрално

До коментар [#18] от "betona":

Тъй де, въпросът - колко от свалилите я ще я прочетат е уместен. Ама не е към Хокинг. Той неговата работа си я е свършил.

23. 23 Профил на stoiank
    stoiank

Малко ПР за Кеймбридж не е излишен. Да "счупиш" мрежа от ниво Т1 и нагоре, каквато е тяхната трябва да се опиташ да ги "хакнеш" от МТИ или от Гугъл. Естествено безплатния им даунлоудинг / сваляне/ е изкуствено ограничено за да няма много навлеци. Нещо подобно прави Мтел, като изтече пакета за да си купиш по-голям. Относно самата дисертация, прекалено сложно за масовия вкус, а и от 66 който е искал се е сдобил със статията. Все пак физиката е най -интересната наука, защото може да ти обясни от това-защо дръжката е от далечния край на вратата през как/ защо повече топли по-косматото одеало или как са подредени цветовете на дъгата, до това как се "изкривява" слънчев лъч от гравитацията. Реално от неговата теория поне за момента няма никаква полза, но кой знае след 100 или 1000 години дали няма да се ползва част от нея за машина на времето. Просто физика Джийвс.

24. 24 Профил на betona
    betona

До коментар [#22] от "Darth Plagueis":

да бе тва е ясно. а и не само тва. голям феномен е дори и ништо от тва дето го обеснява едни форумец по нанагоре да не беше напраил. да ти кажа стана ми мъчно от три неща: че съм толкова тъп, че в наште университетиа и другаде никъв интирес към физиката и матиматиката (виш кви хъшлаци влизат и че над половина прием е празен) и че тия две неща няма да се променят. а бе майната му. докат си пия вотката ми дреми на шлифера.

25. 25 Профил на Darth Plagueis
    Рейтинг: 1966 Неутрално

До коментар [#24] от "betona":

Що бе, физическият факултет е супер. Едно от малкото места, в които преподавателите пият много повече от студентите. Търсил съм ги за подписи из кръчмите, не можеш да ги намериш...

26. 26 Профил на penetrating
    penetrating

До коментар [#20] от "daskal1":

:)
    В случая с пишеща машина. Аз използвах TeX :)

27. 27 Профил на penetrating

До коментар [#16] от "тулса":
    До коментар [#19] от "daskal1":

Намирам за некоректно да се неглижират постиженията на един учен, само защото бил популярен :)

До коментар [#12] от "mr_vach":

До коментар [#16] от "тулса":

Безспорно Ръсел е бил на "всяко гърне мерудия" и почти няма тема и въпрос по който да не се е изказал,съвременниците му го описват като доста досаден.Но всичко това отминава и остава респектиращото усилие да обясни математиката с една единственна 'теория на всичко за математиката' както казва колегата по горе.Всичко останало ще бъде забравено и ще останат трудовете му по математика и философия.Това се отнася и за Хокиг също.

30. 30 Профил на тулса
    тулса

До коментар [#29] от "klimentm":Ръсел....съвремениците му го описват като доста досаден
    ....»»Е що? Луис Карол го смята за не толкова досаден, щом го използва като прототип на Лудия Шапкар.

31. 31 Профил на тулса
    тулса

До коментар [#27] от "penetrating":некоректно да се неглижират достиженията на един учен само защото не бил популярен
    ....»»Аз поне не твърдя подобно нещо.Не неглижирам и даже не подценявам достиженията му като учен- просто се оптивам да обясня защо е толкова популярен сред "кибиците" и защо толкова интересен за медиите.Колегата Даскал нека да даде отчет отделно за мотивите си.

До коментар [#30] от "тулса":

Виж това не го знаех...!

33. 33 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51

До коментар [#12] от "mr_vach":

"Значи, когато някой от вас успее да формулира по-фундаментален физичен проблем от от роблема с хокинговата радиация, или успее да му намери решение, ще имате правото да говорите, че Хокинг е "надценен"... дотогава сте кибици... (Сори)"

Признавам си веднага, че по принцип тази сфера мио е напълно непозната и неразбираема, но съм 100% съгласен с вас, защото почти под всичко написано, човек може да прочете от форумните мъдреци, какви ли не и най-често унищожителни критики, без значение дали става дума за спорт ( Григор, Кубрат, Хамилтон) или наука, както е в случая, външна политика, икономика и финанси, управлението на САЩ - тук е като котило и родно място на ( за съжаление недооценени, да не кажа никак не оценени:)) гуниоверсални гении, за които и въпросната проблематика е като дестка закачка - те решават къде-къде по-важни неща, дали са пуснали и къде са най-евтини да речем зелките за туршийката, че зима иде.:).

34. 34 Профил на GRUBO
    GRUBO

За съжаление проблемът е толкова голям и нерешим за конвенционалния мозък, че и най-откачената теория може да се окаже вярна. Нещо подобно е било и с Общата теория на относителността на Айнщайн, но все пак неговите разсъждения се доказват 70-80 години по-късно. Но как ще докажем свойствата на черните дупки и дори самото им съществуване? Тук е заровено кучето, и въпреки че Хокинг е модерен по холивудски, не смея да го съдя, за разлика от част от съфорумците по-горе.

35. 35 Профил на dnevnikar
    dnevnikar

секи км 2017

1966 г.

Колко "веднага"?

"До неотдавна, за да се сдобиеш дисертацията, бе необходимо да платиш 65 лири за сканирано копие или да я прочетеш на място.

75-годишният Хокинг откликнал веднага
    на предложението за свободното й разпространение онлайн.

"Всеки, навсякъде по света трябва да има свободен достъп не само до моите изследвания, но до изследванията на всеки голям и любопитен ум от целия спектър на научните дисциплини", коментира той, цитиран от Би Би Си. И добави, че е "чудесно [] да чуя колко много хора вече са проявили интерес към дисертацията ми. Надявам се сега, когато най-сетне я имат, да не се разочароват.""

36. 36 Профил на mr_vach
    mr_vach

До коментар [#12] от "mr_vach":Разбирам аргументите ти и съм съгласен с тях за всичко що се отнася за "теорията на всичко"освен с извода че щом не можем да решим проблемите и или част от тях нямаме право да споменаваме "името Господне"(Хокинг). Съзнавам напълно че той е един от водещите учени днес,това точно му качество трябва да го кара да бъде крайно предпазлив в публичните му изказвания защото те се възприемат буквално и като присъда от първа инстанция от обикновенните хора,а медиите веднага както виждаш широко ги тиражират.
    —цитат от коментар 28 на klimentm

Хокинг изказва мнение, както аз и ти го правим (най-вероятно на базата на повече информация от нас). Не съм се опитвал да кажа, че Хокинг е бог и никой не трябва да го критикува. Напротив- ако някой има аргументи против тезата на Хокинг , те трябва да бъдат казани. Това, на което реагирах беше, че много хора казаха, че е бил "надценен" като учен.

А по другата критика, че бил "известен по холивуудски", пак лошо няма. Важен дълг на хора като Хокинг е, да разпространяват и популяризират знанието което са придобили. По-добре е по телевизията да показват Хокинг и останалите веднъж в месеца, отколкото да не ги показват. Може би, най-яркият пример за това е Ричард Файнман- американски физик от втората половина на 20ти век. Освен, че поставя началото на т.нар. квантовата теория на полето (квантовата електродинамика например е частен случай), е известен с "лекциите на Файнман", разследването на експолозията на совалката Чалинджър, и с уникалния си талант да обяснява сложни неща на разбираемо.

Като бонус- видео лекция на Файнман от 1960г. за гравитацията :)

Порусначен народ- слаба държава
  37. 37 Профил на тулса
    тулса

До коментар [#36] от "mr_vach":другата критика , че бил " известен по холивудски"
    .....»"The man who made the physics sexy":)

38. 38 Профил на penetrating
    penetrating

До коментар [#31] от "тулса":

:)

До коментар [#36] от "mr_vach":

Благодаря за видеото,действително жалко за Фейман който можеше да направи още много!