НАСА избра "Спейс екс" за първата си мисия до спътника на Юпитер Европа

Илон Мъск

© Reuters

Илон Мъск



НАСА съобщи, че е избрала компанията "Спейс екс" (SpaceX) за пътуването си до ледения спътник на Юпитер - Европа, съобщава БТА. Това е значителна победа за компанията на милиардера Илон Мъск, който има амбицията да стигне още по-далече в слънчевата система.


Космическата сонда "Юропа Клипър" (Europa Clipper) ще бъде изстреляна през октомври 2024 г. с ракета носител "Фалкон хеви" (Falcon Heavy) от космическия център "Кенеди" във Флорида.


Договорът възлиза на 178 милиона долара. Първоначално мисията трябваше да включва ракетата "Спейс лонч систъм" (Space Launch System) на НАСА, при която обаче имаше забавяния и надхвърляне на бюджета. Тъй като "Спейс лонч систъм" още не е в експлоатация, "Фалкон хеви" участваше в бизнес и правителствени мисии от първия си официален полет през 2018 г. Тя генерира около 2300 тона тяга при излитане, което се равнява на силата на около 18 самолета Боинг-747.


Очаква се сондата да извърши 40-50 близки обиколки на Европа, за да определи дали на тази ледена луна може да има благоприятни условия за живот. Корабът ще бъде оборудван с камери и спектрометри, за да заснема изображения с висока резолюция и карти със състава на повърхността и на атмосферата, както и с радар, за да може да измери ледения пласт, да премине през него и да търси вода в течно състояние под него.

Ключови думи към статията:

Коментари (84)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5554 Неутрално

    Спейс лоунч систем (SLS), е всъщност системата от двигатели на совалката, без самата совалка, разбира се. Централен резервоар, вече с двигателите монтирани на него (преди бяха монтирани на совалката) и двата странични ускорителя. Товарът сега се окачва на върха. Тежко и скъпо съоръжение за еднократна употреба.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  2. 2 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3667 Неутрално

    Стига бе, това няма как да е вярно!

    Цялото прогресивно човечество знае, че Мъско-Зимъско е една финансова пирамида, че без съветски двигатели НАСА ще си изстрелва космонавтите и спътниците с батут, стига сте заблуждавали лековерните, къде кълват на гола кука... 😎

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  3. 3 Профил на Darulio
    Darulio
    Рейтинг: 1275 Весело

    Прощавайте, ама не е ли правилно да се кажа "НАСА избра ЗА ИЗСТРЕЛВАНЕТО на първата си..."
    В единия случай участието на Спейс Х приключва часове след изстрелването, в другия ще са част от мисията до края ѝ.

    "Една от най-долните привички на дребните души е да приписват своите низости и на другите." Оноре дьо Балзак, "Дядо Горио"
  4. 4 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5554 Неутрално

    До коментар [#2] от "Norman Granz":

    НАСА не ползва съветски двигатели. РД-180 ползват Локхийд Мартин за ракетата си Атлас 5.
    Нортроп Гръман ползват НК-33 за ракетата си Антарес. Но това са частни компании, които са купили лиценз и сами си произвеждат въпросните двигатели.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  5. 5 Профил на KRAFTWERK
    KRAFTWERK
    Рейтинг: 992 Неутрално

    Прощавайте, ама не е ли правилно да се кажа "НАСА избра ЗА ИЗСТРЕЛВАНЕТО на първата си..."В единия случай участието на Спейс Х приключва часове след изстрелването, в другия ще са част от мисията до края ѝ.
    —цитат от коментар 3 на Darulio


    Хубав въпрос ....няма ли да возят сондата докъм Юпитер и там да я оставят на автономни двигатели ? ............

  6. 6 Профил на pepisky
    pepisky
    Рейтинг: 1170 Неутрално

    Спейс лоунч систем (SLS), е всъщност системата от двигатели на совалката, без самата совалка, разбира се. Централен резервоар, вече с двигателите монтирани на него (преди бяха монтирани на совалката) и двата странични ускорителя. Товарът сега се окачва на върха. Тежко и скъпо съоръжение за еднократна употреба.
    —цитат от коментар 1 на Незнайко в Слънчевия град


    Повече от десет години NASA разработва SLS. Falcon Heavy излетя успешно през 2018 г. Мъск ще ги бие и до Марс.

  7. 7 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1746 Любопитно

    Това има ли връзка с договорените от Байдън 80 извънредни ракетни двигатели

  8. 8 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1746 Любопитно

    До коментар [#4] от "Незнайко в Слънчевия град":
    Николай Дмитриевич Кузнецов
    искаш да кажеш че едните и другите използват руски двигатели това НК е от Николай Кузнецов - КБ Кузнецов гр. Самара.
    Сега купуват двигателите дали от Свердловск дали от Самара слагат им американска електроника и воала - двигателя става Американски

  9. 9 Профил на Bai nik
    Bai nik
    Рейтинг: 2093 Неутрално

    Какво ли ще търсят американците на Юпитер .....

  10. 10 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 695 Неутрално

    Какво ли ще търсят американците на Юпитер .....
    —цитат от коментар 9 на Bai nik


    Най вероятно тебе! Ако си беше направил труда да прочетеш статията щеше да разбереш.

  11. 11 Профил на cinqueau
    cinqueau
    Рейтинг: 431 Неутрално

    Изборът е предопределен. Сондата има голяма маса. Ракетата "фалкон хеви" е най-мощната в момента и сега е единствена ракета в експлоатация която може да изпълни тази задача. Ракетата SLS е по-мощна и е предназначена за пилотирани полети до луната. Нейното построяване се забави. Първият експериментален полет ще бъде тази есен. Тя ще изпрати функционално копие на новия космически кораб Орион за облитане на луната. Чуха се гласове корабът Орион да бъде с екипаж , което по принцип е възможно, но NASA не пое този риск и полетът ще бъде в автоматичен режим.

  12. 12
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  13. 13 Профил на cinqueau
    cinqueau
    Рейтинг: 431 Неутрално

    Двигателите НК-33 са последните останки от провалилата се по технически причини руска ракета за луната Н1. Когато СССР се разпадаше, откриха че в един склад че има останали около 30 двигателя стояли там 25 г. Американците веднага ги изкупиха за да не попаднат в страни като Иран, С.Корея,..С американска експедитивност и спестовност приспособиха една лека ракета „Антарес“ да използва тези двигатели които могат да работят. Ракетата „Антарес“ ще се използва „до изчерпване на количеството“.

  14. 14 Профил на Edin Prepatil deto ima o6te da pati
    Edin Prepatil deto ima o6te da pati
    Рейтинг: 24 Неутрално

    Отдавна се твърди , ча на Европа има океан под леда и евентуално живот в него.

    Но пък нали щяхме да колонизираме Марс, Илон ? 😂 Европа май е бая по-далече. Имаше обяви за работа там май от теб 😁

    На мен ми е жизненоважно да осъществиш обещаното колонизиране на Марс веднага, защото трябва спешно да избягам от Кови! На Европа е студено! Измамник такъв 😁 И

  15. 15 Профил на АБПФК
    АБПФК
    Рейтинг: 1916 Весело

    Ми не знам, за цялото, ма наскоро Конгресът на най- демократичната ОТМЕНИ санкциите, за РД-180М...

    Що така бе, Миме? 🤷‍♂️

    ☭ "Если у вас начинается дрожь негодования при каждой несправедливости, то вы мой товарищ" ☭ — Эрнесто Че Гевара ✭ http://youtu.be/EC58ZjzejL0
  16. 16
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  17. 17
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  18. 18
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  19. 19 Профил на АБПФК
    АБПФК
    Рейтинг: 1916 Весело

    Защо всички милиардери изглаеждат психопатично!
    —цитат от коментар 17 на konservator.bg


    Щото са си такива. Няма нормален човек, който да ламти за толкова... 😜

    Едно време имаше лаф: Яж пари, кат нямаш хубава жена... 🤷‍♂️

    ☭ "Если у вас начинается дрожь негодования при каждой несправедливости, то вы мой товарищ" ☭ — Эрнесто Че Гевара ✭ http://youtu.be/EC58ZjzejL0
  20. 20 Профил на Edin Prepatil deto ima o6te da pati
    Edin Prepatil deto ima o6te da pati
    Рейтинг: 24 Неутрално

    До коментар [#18] от "АБПФК":

    Губи се в кварталния Макдоналдс да обяснява на американските бабки колко много мрази родината си 😁

  21. 21 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5152 Весело
  22. 22 Профил на uporit
    uporit
    Рейтинг: 535 Весело

    Сега ще има пак две-три отлагания на пътуването и колонизацията на Марс. То и ракетата за до Марс не е ясно дали е сделана.
    —цитат от коментар 16 на Taiga

    То си пише с коя ракета ще се лети, ама ти, ушанка вмирисана, не четеш!
    Чукча - писатель! :)

  23. 23 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1746 Неутрално

    Между другото РД 180 едно време ги произвеждаха и в Днипро
    Що не си купят от там хем ще подпомогват Украйната

  24. 24 Профил на Аскет
    Аскет
    Рейтинг: 2717 Неутрално

    Стига бе, това няма как да е вярно!Цялото прогресивно човечество знае, че Мъско-Зимъско е една финансова пирамида, че без съветски двигатели НАСА ще си изстрелва космонавтите и спътниците с батут, стига сте заблуждавали лековерните, къде кълват на гола кука... 😎
    —цитат от коментар 2 на Norman Granz


    Маск* е тръмпист, а от разкритията на филантропската пропаганда знаем чий агент е Трамп**, т.е. работата пак опира до Кремл.***

    ----------
    * Мъск - бел. а.
    ** Тръмп - бел. а.
    *** Кремъл - бел. а.

  25. 25
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  26. 26 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 2986 Неутрално

    глупаво решение

    фалкънът (старт - 450 млн долара) не е достатъчно мощен, за да изведе станцията Europa Clipper направо към системата на Юпитер, предстои дълъг път с гравитационна маневра - около Марс, после около Земята (да, точно така, първо Марс, после Земята) - и чак тогаз курс към Юпитер... докъдето ще се добере в края на 2030-а

    НО! Една по-мощна ракета (например SLS за 870 млн долара) доставя Europa Clipper до луните на Юпитер за ПО-МАЛКО от три години

    циганят се за няколкостотин милиона?
    не
    държавната агенция ЗА КОЙ ЛИ ПЪТ прави реклама на "пионера на частната астронавтика"

    между другото, разликата от "няколкостотин милиона" ще се стопи от икономия от заплати на екип и поддръжка на оборудване, необходими да контрол на мисията (без какъвто контрол НЕ МОЖЕ)

    още веднъж:
    -- бърза доставка с ракетоносител SLS срещу 900 млн за време на полета под ТРИ години;
    или
    -- със Falcon Heavy срещу 450-500 млн за минимум ДЕВЕТ години;
    (всъщност с Delta IV Heavy могат да постигнат същото, но срещу 430 милиона долара, но предпочитат малко по-скъпата услуга на Мъск - това е очевидно фаворитизиране на палячото с Теслата)

    та помислете преди да се възторгвате

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  27. 27 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 2986 Неутрално

    гокъдето ще се добере в края на 2030-а
    —цитат от коментар 26 на Николай Теллалов
    ако стартира тази година

    (объркване в превода от източника, в който чета за мисията Европа Клипър)

    (да му се не види, дано не съм объркал още нещо...)

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  28. 28 Профил на АБПФК
    АБПФК
    Рейтинг: 1916 Весело

    До коментар [#11] от "cinqueau":

    Хубаво разказваш... Замислял ли си са, да пишеш научнопопулярна литература? 🤔

    ☭ "Если у вас начинается дрожь негодования при каждой несправедливости, то вы мой товарищ" ☭ — Эрнесто Че Гевара ✭ http://youtu.be/EC58ZjzejL0
  29. 29 Профил на tigervi
    tigervi
    Рейтинг: 695 Неутрално

    До коментар [#26] от "Николай Теллалов":

    В статията пише, че НАСА ще плати 178 мил. Откъде са тези 450 мил?

    Eddie lives... somewhere in time!
  30. 30 Профил на tigervi
    tigervi
    Рейтинг: 695 Неутрално

    До коментар [#5] от "KRAFTWERK":

    Няма да я возят до Юпитер, никой в Щатите, освен НАСА, не разполага с необходимата инфраструктура за управление на обекти на такива далечни разстояния.

    Eddie lives... somewhere in time!
  31. 31 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1746 Неутрално

    Да правилно са минусите RD180 не са се произвеждали произвеждали са се RD 170
    Изобщо Днепропетровск/Днипро е град приказка
    Като приказката момата стои на брега на реката и чака да мине черната вода, синята вода, зелената вода, червената вода и да вмезе в реката в златната вода
    Отиваш в Днепропетровск и не знаеш как ще те посрещне - с червено небе, със зелено небе и т.н. кат по приказката - но това беше преди 10 г когато им работеха производствата - аз тогаз видях само червено и жълто небе. Нещо като навремето на влизане в София от Хемус покрай Кремиковци
    След което аз не знам не работя в тази сфера, след победата на демокрация цели цехове със семествата се прибраха откъдето ги е депортирал Хрусчов.
    Работниците он ЯАЗ преселени от Хрусчов в Краматорск се върнаха в Ярославъл - не няма да възстановяват ЯАЗ там правят двигателите за новите руски корабчета.
    По интересен проблем е с работниците в Снежное, които правеха лопатки за турбини - половината ги нае руска фирма, половината Сименс и изцяло изнесе производството на турбини в Русия
    Сега Русия на практика е облагодетелствена има две фирми дето правят турбини за транспорт на газа, които се гадят една друга

  32. 32 Профил на everlast666
    everlast666
    Рейтинг: 1435 Неутрално

    Браво на Мъск!
    Явно от НАСА не са много впечатлени от полета на Безос онзи ден 😂

  33. 33 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 2986 Неутрално

    влязох в друг сайт, руски, за да не мъча гугъл-преводача

    чета (превод):

    Отказът от SLS стана неизбежен след като НАСА заявиха, че заради лунната програма Artemis до края на десетилетието просто не остава бюджет за други научни проекти. ... ПРЕДПОЛАГА СЕ (капслокът е от мен), че стартът на SLS би струвал "близо $1 млрд", което е доста повече от $178 млн, срещу плащането на които Europa Clipper ще лети с Falcon Heavy през есента на 2024-а ...
    Недостатъкът на използването на Falcon Heavy е, че за разлика от директния полет с продължителност 33 месеца (при старт със SLS), сондата ще е принудена да използва гравитационни маневри около Марс през февруари 2025 и около Земята през декември 2026, преди да пристигне в системата на Юпитер през април 2030-а
    ---------------

    надявам се, че това е последната актуална и достоверна информация за мисията

    смущава ме разликата в цената на старта на Фалкън Хеви, посочена в различните сайтове

    възможно е да съм оплюл Мъск несправедливо този път
    (ами, ще потърся друг повод да го оплюя)

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  34. 34 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2843 Весело

    Използването на Фалкън Хеви спестява на НАСА $2 милиарда, на практика, това е цената на цяла нова мисия в космоса; Или цената за годишната разработка на Блок 1B на SLS.

    И на конкурса, НАСА избираше между 3 ракети, и трите все американски, без аналоговите РД-180 и без дори и едно руско винтче:

    1. SLS
    2. Делта 4 Хеви
    3. Фалкън Хеви.

    Победи най- добрият, с най- добрата оферта. И не само цената е критерий тук.

    С SLS проблемът е че закъсненията на Блок 1B могат да доведат до закъснение и на мисията. НАСА трябва да прозведе дори чисто нова установка за излитане за Блок 1B, защото съществуващата сега поддържа само Блок 1. Както и, вибрациите на твърдотелните бустъри налагаха допълнителни и скъпи тестове и промяна на дизайна.

    При Делта 4 Хеви, проблемът беше, че НАСА трябваше да снабди сондата с допълнителен топлинен щит, зашото по пътя към Юпитер, сондата трябваше да мине през орбитата на Венера за допълнително ускорение.

    Победи най- добрият от 3-те. И никой от останалите космически сили няма аналог дори и на една от тези 3 ракети. Нито руснаци, нито китайци, нито японци, нито европейци, нито индийци.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  35. 35 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 2986 Неутрално

    До коментар [#32] от "everlast666":

    това какво общо има?

    Безос не е правил още тежка ракета, за да може да впечатли някого с нея

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  36. 36 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 2986 Неутрално

    До коментар [#29] от "tigervi":

    гледах друг източник

    и точно разликата със статията ме накара да потърся "още едно второ мнение"

    подвел съм се

    моя грешка

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  37. 37 Профил на Edin Prepatil deto ima o6te da pati
    Edin Prepatil deto ima o6te da pati
    Рейтинг: 24 Неутрално

    До коментар [#32] от "everlast666":

    Също и от на Брансън. Но те и няма как да са впечатлени от полетите където нямат водещо участие и т.н Те са впечатлени от неща , в които имат водещо участие. И как иначе? Нали те плащат :) Безос и Брансън са далеч и без ноу хау от правителството е си останат далеч за дълги години напред . Специално Брансън този полет го рекламира от 7-8 г

  38. 38 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2843 Неутрално

    С Фалкън Хеви, към сондата ще се добави 3-та степен, така че с това маневрирането за ускоряване през различни планети, Марс и Земята се минимизира. Разликата между SLS и Фалкън Хеви няма да е много голяма, няколко години.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  39. 39 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 2986 Неутрално

    До коментар [#34] от "Realist":

    значи съм се подвел и относно готовността на SLS за полети

    пуста разсеяност

    (първия източник, дето го гледах, го слагам в списъка за блокиране, защото е написал глупости!)

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  40. 40 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 2986 Неутрално

    До коментар [#38] от "Realist":

    всъщност разликата е два пъти
    три години със СЛС
    шест с Фалкън
    (или и тук бъркам? опак ден се получи днес)

    по-дългият път, мисля, носи повишен риск от повреди в апарата

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  41. 41 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2843 Неутрално

    До коментар [#39] от "Николай Теллалов":

    Блок 1 на SLS е готова за полети и ще лети тази есен. Но тази сонда ще лети на SLS, Блок 1B, който още се разработва. SLS има и Блок 2, който може да кара по 145 тона на ниска земна орбита.

    Блок 1B има 4 двигателя RL-10 на втората степен, Блок 1 има само един. Блок 2 добавя по- големи странични твърдотелни бустъри и нова версия на двигателите на совалката, RS-25, форсирани на 110% от сегашната мощност.

    SLS е платформа, състояща се от 3 ракети, не е само една ракета. Фалкън и Делта са платформи от по 2 ракети. Ракетата Сатурн също беше платдорма между Сатурн 1, 1В и 5.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  42. 42 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 2986 Неутрално

    До коментар [#41] от "Realist":

    благодаря за поясненията

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  43. 43 Профил на Taiga
    Taiga
    Рейтинг: 1127 Весело

    До коментар [#22] от "uporit":

    А аз питам за Марс, но няма кой да чете.

    "АМЕРИКАНСКИ ГЕОЛОЗИ, ПРОУЧВАЙКИ ПОРЕДНОТО НЕФТЕНО НАХОДИЩЕ НА США, С ИЗНЕНАДА УСТАНОВИХА, ЧЕ НАД НЕГО ИМА НЯКАКВА АРАБСКА ДЪРЖАВА"
  44. 44 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2843 Неутрално

    До коментар [#42] от "Николай Теллалов":

    Всяка от 3-те ракети изискваше промяна на конфигурацията на тази сонда. Най- евтиното и най- сигурното от 3-те решения бе с Фалкън Хеви. За Фалкън Хеви, НАСА ще трябва да добави допъмнителна трета степен, тъй наречената, Star 48, която е стандартна на практика за такъв тип мисии. С такава допъмнителна степен летя сондата на НАСА до слънцето, Parker Solar Probe. Паркър бе изстреляна на Делта 4 Хеви, с допълнителна Star 48 степен.

    Мисия до Слънцето изисква 10 пъти повече енергия от мисия до Марс, Земята се движи с много висока скорост на орбита и забавянето изисква ужасно много енергия.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  45. 45 Профил на Edin Prepatil deto ima o6te da pati
    Edin Prepatil deto ima o6te da pati
    Рейтинг: 24 Неутрално

    До коментар [#44] от "Realist":

    Под “ Мисия до Слънцето” и “ Мисия до Марс” разбираме полети с хора в тях ли?

  46. 46 Профил на tigervi
    tigervi
    Рейтинг: 695 Неутрално

    До коментар [#44] от "Realist":

    "Мисия до Слънцето изисква 10 пъти повече енергия от мисия до Марс, Земята се движи с много висока скорост на орбита и забавянето изисква ужасно много енергия."
    Сондата Parker Solar Probe се движи с много по-висока скорост от Земята. :)

    Eddie lives... somewhere in time!
  47. 47 Профил на tigervi
    tigervi
    Рейтинг: 695 Неутрално

    До коментар [#44] от "Realist":

    "Мисия до Слънцето изисква 10 пъти повече енергия от мисия до Марс, Земята се движи с много висока скорост на орбита и забавянето изисква ужасно много енергия."
    Сондата Parker Solar Probe се движи с много по-висока скорост от Земята. :)

    Eddie lives... somewhere in time!
  48. 48 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2843 Неутрално

    До коментар [#45] от "Edin Prepatil deto ima o6te da pati":

    В случая роботизирани мисии. Но същото важи и за мисии с хора. За да изпратите някаквъ космически апарат с еднакво тегло да изследва Слънцето ще се нуждаете от 10 пъти повече енергия от тази, която ще вие нужна да изпратите същият апарат до Марс.

    НАСА изпрати пробата Паркър на една от най- тежките съвремени ракети с допълнителна 3-та степен. Мисия до Марс в момента се изършва на средна ракета Атлас 5 с два допълнителни бустъра, руският Протон, Лонг Марш 5, японската H-2B, дори индийска ракета. Марсиските мисии на НАСА дори преди Атлас бяха на Делта 2 изключително. Делта 2 е с товароподемността на руският Съюз.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  49. 49 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2843 Весело

    До коментар [#46] от "tigervi":

    Движи се когато минава близо до Слънцето, но за да достигне тази близост трябва да се забави предварително.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  50. 50 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 2986 Неутрално

    До коментар [#44] от "Realist":

    промяната на конфигурацията също нещо струва, нали?
    т.е. 180 млн ще отидат у Мъск, но ще трябва да се похарчи още за допълнителната степен, така ли?

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  51. 51 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2843 Неутрално

    До коментар [#50] от "Николай Теллалов":

    Да, ето един много хубав анализ. Тези проблеми се дискутират в НАСА още от 2018-та:

    https://arstechnica.com/science/2021/07/spacex-to-launch-the-europa-clipper-mission-for-a-bargain-price/

    Цената за изстрелването на трите ракети е, около $200 милиона за Фалкън Хеви, $400 милиона за Делта 4 Хеви, и около $800 милиона до $1 милиард за SLS.

    Допълнителните неща които трябва да са направят са, 3-та степен за Фалкън Хеви за да се избегне маневрата с Венера, двойно по- скъп топлинен щит заради минаването край Венера и вътрешната слънчева система за полет с Делта 4 Хеви. И около според тази статия, около $1 милиард за допълнителни неща изискващи полет с SLS.

    В крайна сметка полета с SLS изисква около $2 милиарда повече сравнено с Фалкън Хеви.

    Избора на Фалкън Хеви не е само пари за Мъск и Спейс Екс, това е също престиж. Тази мисия е най- важната мисия на НАСА за това десетилетие.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  52. 52 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2843 Неутрално

    До коментар [#51] от "Realist":

    "Тази мисия е най- важната мисия на НАСА за това десетилетие."

    Имах в предвид най- важната роботизирана мисия за това десетилетие.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  53. 53 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 2986 Неутрално

    ясно, мерси, Реалисте

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  54. 54 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 1749 Весело

    С Европа да не се случи това, което се случи с Африка.
    Първо колонизираха Африка, след това Африка се освободи от колонизаторите и най-накрая африканците пристигнаха в Европа с гумени лотки.

    подпис
  55. 55 Профил на Georgi Pavlov
    Georgi Pavlov
    Рейтинг: 165 Весело

    Никъде няма да ходят, само лъжат хората!

  56. 56 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1512 Неутрално

    Това има ли връзка с договорените от Байдън 80 извънредни ракетни двигатели
    —цитат от коментар 7 на 1001


    Как може да бълваш такива идиотщини?! Американският президент ще договарря двигатели!!!
    Вземай си "двигателите" и си ги заври на дълбоко.
    Ако се интересуваме от руската пропаганда, можем сами да я намерим, без тебе. НО НЕ СЕ ИНТЕРЕСУВАМЕ.

    Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!
  57. 57 Профил на tigervi
    tigervi
    Рейтинг: 695 Неутрално

    До коментар [#50] от "Николай Теллалов":

    Естествено, но големият проблем е че ракетата на НАСА не е тествана докрай. И това при условие, че най-скъпите компоненти, двигателите, идват готови от совалката.
    От друга страна Мъск няма товар за тежката версия на Сокола, така че и цената е минимална.

    Eddie lives... somewhere in time!
  58. 58 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2843 Весело

    До коментар [#56] от "quatro_4x3":

    Ти не си му чел другите му "бисери", под статията за полетите на Ричар Брансън и Джеф Безос, достигаше трета космическа със совецкийот мА-сквич и трахалясника, Миг 31! Не хубаво да се прекалява с "Убойная сила" и пРашка тудей и тунайт с която прекалява този нещастник! Чудя се за какво участва в този форум, статиите не чете, нивото му е текезесарско, за Работческо Дело и Кривда. И вместо да участва във форумите там, се пъне тук. Вероятно или има психически проблеми, или е назначен. И да се пита човек, за какво му плащат,мамашата им става за смях и човек се подиграва на мамашата им с такива "защитници"!

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  59. 59 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2843 Весело

    До коментар [#57] от "tigervi":

    Сокола струва толкова, >= $120 милиона за версия която не се преизползва. И защо си мислите че Фалкън Хеви няма полети? Тази есен, началото на другата година, ... Има си полети. Дори на Кейп канаверал Спейс Екс строи в момента специална платформа за вертикално интегриране на товари на Фалкън и Фалкън Хеви. Както и новият купол на ракетата, който побира товар с размериет на Икарус, сегашният побира товар с размерите на автобус Чавдар.

    Новите модули на НАСА за МКС и за лунната станция са изцяло на полети на Фалкън Хеви.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  60. 60 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2843 Неутрално

    До сега, Спейс Екс предлагаше само хоризнотално инсталиране на товара на ракетата. ULA, за своите ракети има възможност за вертикално и хоризонтално интегриране.

    Другата разлика до сега между ULA и Спейс Екс беше, че ULA предлагаше 2 вида купола за товарите, къс и дълъг.

    Тази година Спейс Екс ще добави тези две неща на своят полигон, Пад 39 А на Кейп Канаверал. Те вече няма да е предимство на ULA. ULA има същите възможности и на Ванденбърг, Калифорния, обаче. Обаче, пъ, Спейс Екс в момента е единствената компания, която освен екваториални орбити, поддържа и полярни от кейп канаверал.

    Някои клиенти изискват спътника да се монтира вертикално.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  61. 61 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1512 Неутрално

    До коментар [#58] от "Realist":

    Много негови глупости съм прочел.
    Какви защитници може да има държавата, създала москвича, и още хиляди подобни гаври с човешкия интелект и прогрес?! Ами такива, за които москвичът е постижение, естествено!

    Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!
  62. 62 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2843 Неутрално

    До коментар [#59] от "Realist":

    Даже НАСА спести пари като изпраща 3 съединени модула за лунният пост на Фалкън Хеви, вместо, всеки поотделно на 3 различни ракети.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  63. 63 Профил на vesolr
    vesolr
    Рейтинг: 2482 Неутрално

    Някои плашат гарджетата с анимации на чудо-оръжия, други ще колонизират Слънчевата система.

    От клеветника https://goo.gl/QdmktQ
  64. 64 Профил на tigervi
    tigervi
    Рейтинг: 695 Неутрално

    До коментар [#59] от "Realist":

    Един полет годишно, плюс-минус. За компания която иска да печели, нищо работа.

    Eddie lives... somewhere in time!
  65. 65 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 909 Неутрално

    Че кой друг освен Мъск, ония двамата смешници които си играят на
    космонавти и не можаха да излязат дори във орбита ли ???

  66. 66 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 2986 Неутрално

    До коментар [#57] от "tigervi":

    съгласен

    има обаче още нещо... през 1960-70 все се говореше за сглобяване на кораби в орбита, вкл тежки автоматични апарати от отделни модули, които апарати или кораби накрая стартират от околоземната орбита...
    при това положение може да се мине с няколко старта на ракети среден клас!
    дори биха могли два старта на Фалкън Хеви да закупят, един да изведе апарата в околоземна орбита, а вторият да му достави нужния за бърз полет към Юпитер двигателен тандем
    кое се оказва неизгодното на такава схема?
    нали пак пестят!

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  67. 67 Профил на dedoliben
    dedoliben
    Рейтинг: 1589 Неутрално

    До коментар [#62] от "Realist":

    Приятелю кажи им че поне тебе да чуят.
    Няма "Руски" двигатели и никога не е имало.
    Той си е американски до последното винче надежно и патентно защитен.
    Руснаците нямат право да го слагат на свой ракети.

    "Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  68. 68 Профил на АБПФК
    АБПФК
    Рейтинг: 1916 Весело

    До коментар [#44] от "Realist":Под “ Мисия до Слънцето” и “ Мисия до Марс” разбираме полети с хора в тях ли?
    —цитат от коментар 45 на Edin Prepatil deto ima o6te da pati


    Да не очкваш някво МЕСИАНСТВО?! Чакай първо да са разбере има зелени человчки там, да има кого да покръстват... ✝️☪✡️

    ☭ "Если у вас начинается дрожь негодования при каждой несправедливости, то вы мой товарищ" ☭ — Эрнесто Че Гевара ✭ http://youtu.be/EC58ZjzejL0
  69. 69 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2843 Весело

    До коментар [#67] от "dedoliben":

    Да колега, Няма руски двигатели и никога не е имало. Фалкън 9 си е разработка на талантливи американски инженери. тези двигатели (Мерлин на Спейс екс) издържат по няколко десетки полета и по няколко пускания и спирания по време на полет. Мерлин има най- високото съотношение на тяга към тегло правено някога, около 300, един двигател Мерлин може да вдигне 300 пъти теглото си. И най- удивителното е, че цалата американска индустрия в момента върви в тази посока. Раптор е пригоден за по петдесетина ползвания без големи ремонти. BE-4 на Блу Ориджин е прогоден за поне 25 полета без сериозни ремонти и е 2 пъти по- евтин от РД-180. Всички, и Спейс Екс, и ULA, и Блу Ориджин, и Рокетлаб, и една много интересна компания за която силно вярвам ще чуваме, Релативити Спейс вървят в тази посока.

    През 70-те разработките на руски и американски двигатели се развиват към използване на вътрешногоривен цикъл по два различни начина. RS-25 и РД-180 постигат едно и също по два различни начина. RS-25 отива много по- далече с възможностите за преизползване на двигателите. При тази ситуация, колко е скъп двигателя не те интъересува, защото го купуваш еднократно за период да кажем от 30 години.

    В началото на 21 век имаше една дупка в която Русия можеше да капитализира, совалката спря работа, RS-25 се оказа много скъп за еднократно използвани и иазхвърляни след това ракети. Но, както винаги, мужишката тъпота взе връх. Помислиха се за много умни и тарикати, и си останаха там където са били винаги, замръзнали някъде межди 60-те и 80-те години на миналият век. В момента и китайци, и японци, скоро и индийци ще правят подобия на РД-180.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  70. 70 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2843 Весело

    Един полет годишно, плюс-минус. За компания която иска да печели, нищо работа.
    —цитат от коментар 64 на tigervi


    Тъй ли, бре? Само с тази разлика, че всеки друг летящ Фалкън 9 може да стане страничен бустър. С 1-2 централни ядра и еднаква авионика и двигатели съвсем не е лошо. И ти изчакай, когато излезе дългият купол. Това ще е най- използваната свръхтежка ракета в следващите 5 години.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  71. 71 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2843 Весело

    Фалкън 9 е много голяма ракета. Висока е 70 метра и е широка 3.9 метра. Височината само на първата степен е 50 метра. Само за сравнение, само първата степен на Фалкън 9 е толкова висока, колкото висока е цялата руска тежка ракета, Протон. Първата степен на Фалкън 9 е висока колкото цялата ракета Ангара А5. Диаметърът на ядро от първата степен на Ангара А5 е едва 2.9 метра, с метър по- малко от диаметъра на Фалкън 9. Точно заради това, Ангара с 5 бустъра (А5) вдига твар подобен на този на Фалкън 9 с един бустър.

    3,9 метра ширина и 50 метра дължина е максималният габарит на товар който може да се пренася с камион по американските магистрали, под всеки мост и тунел. Нищо не е случайно! Фалкън 9 се произвежда в Южна Калифорния и пътува до площадките за изстрелване от Флорида по американските магистрали като всеки обикновен извънгабаритен товар.

    Руските ракети са по- малки, защото се пренасят само с влак, по релси.

    Совалката се пренасяше по въздуха, степените на Сатурн 5 се пренасяха с кораби през панамският канал.

    Най- голямата съветска ракета Н-1 биваше пенасяна от двойка Локомотиви на сдвоена железопътна линия. Опциите за транспорт на руснаците са много по- ограничени от тези на американците.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  72. 72 Профил на tigervi
    tigervi
    Рейтинг: 695 Неутрално

    До коментар [#70] от "Realist":

    Възможно е дори да остане единствената ракета, способна да извежда над 30 т на ниска орбита. Нейната заетост зависи от проекти, които не е сигурно кога ще станат готови. Отлаганията в тази област са по скоро правило, а не изключение.

    Eddie lives... somewhere in time!
  73. 73 Профил на tigervi
    tigervi
    Рейтинг: 695 Неутрално

    До коментар [#66] от "Николай Теллалов":

    Проекти за сглобяване на космически кораби на орбита много, но на практика са реализирани само дълговременни космически станции. Явно има специфични проблеми, например за последния руски модул ще се наложи няколко пъти космонавтите да излизат за да работи както трябва.

    Eddie lives... somewhere in time!
  74. 74 Профил на tigervi
    tigervi
    Рейтинг: 695 Неутрално

    До коментар [#71] от "Realist":

    Мешания, все пак Протон или Ангара сравняваш като размери?
    Някои версии на Сокола са по- дълги, други по-къси от Протон. На всички диаметърът е по-малък от централното тяло и значително по-малък от пълния диаметър на руската ракета.
    Кое е предимство или недостатък? В някои отношения дългата и тънка ракета има предимство, в други - късата и дебела.

    Eddie lives... somewhere in time!
  75. 75 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2843 Весело

    До коментар [#74] от "tigervi":

    Фалкън е само една версия, бре (освен ако не сравняваш "различните размери" с Фалкън 1). Сравнявам ядра, вземи прочети уикипедия поне преди да се изявяваш. И Протон, и Ангара са модулни ракети, и на двете основният модул се нарича УР (Универсална Ракета). Но с тази разлика, че основните им блокове са много по- малки от Фалкън 9.

    И отделно, за супертежките ракети, Делта 4 Хеви ще лети до 2024-та, преди да бъде заменена напълно от от нормалният Вулкан. Отделно, ULA, планира Вулкан Хеви, който ще е с възможностите на Фалкън Хеви. Отделно, от 2022-ра полита Ню Глен, която е 45 тона до LEO. И отделно, Старшип е в състояние да закара 100 тона до LEO и вероятно ще започне да лети редовно 2022-2023-та.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  76. 76 Профил на tigervi
    tigervi
    Рейтинг: 695 Неутрално

    До коментар [#75] от "Realist":

    "Бре" може да викаш на баща си, който явно не те е възпитал както трябва. Сокол 9 са три версии, според уикито.

    Eddie lives... somewhere in time!
  77. 77 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2843 Весело

    До коментар [#76] от "tigervi":

    Винаги е летяла само една версия на Фалкън 9, бре, умник, Блок 5 лети от 2018-та. Фалкън Хеви има само един полет, Демо полета, в който летя с два странични бустъра, Блок 4 и централно ядро, Блок 5. Блок 4 е F9 Full Trust, която е със същите размери като Блок 5 и лети от 2015-та.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  78. 78 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2843 Весело

    До коментар [#76] от "tigervi":

    И не са 3, а 4 версии през годините, версия 1.0, 1.1, 1.2 (Full Trust), и Блок 5. Фалкън 9 лети само в най- новата версия, версия 1 е летяла само 5 пъти много отдавна, 2010-2013!

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  79. 79 Профил на tigervi
    tigervi
    Рейтинг: 695 Неутрално

    До коментар [#75] от "Realist":

    Глупости отново, Протон не е модулна ракета, не е била и няма да бъде.
    П. П. Отново правиш прогнози, дали да си ги запиша? :)
    П. П2. Всъщност тежката версия на Сокола има не един, а три полета за тези три години откакто съществува.

    Eddie lives... somewhere in time!
  80. 80 Профил на tigervi
    tigervi
    Рейтинг: 695 Неутрално

    До коментар [#75] от "Realist":

    Глупости отново, Протон не е модулна ракета, не е била и няма да бъде.
    П. П. Отново правиш прогнози, дали да си ги запиша? :)
    П. П2. Всъщност тежката версия на Сокола има не един, а три полета за тези три години откакто съществува.

    Eddie lives... somewhere in time!
  81. 81 Профил на tigervi
    tigervi
    Рейтинг: 695 Неутрално

    Уф, тунизийския интернет си прави шеги, дублирах предния пост! :(

    Eddie lives... somewhere in time!
  82. 82 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2843 Весело

    До коментар [#79] от "tigervi":

    "Глупости отново, Протон не е модулна ракета, не е била и няма да бъде."

    Като не е модулна, защо я наричат УР-500:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Rocket

    Защо въобще се пънете да пишете такива глупости?

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  83. 83 Профил на Realist
    Realist
    Рейтинг: 2843 Весело

    До коментар [#80] от "tigervi":

    "П. П2. Всъщност тежката версия на Сокола има не един, а три полета за тези три години откакто съществува."

    Има и полет, тази есен, както и полет в началото на 2022-та. Както писах по- горе, за него е също планиран 30% по- голям товарен обем, клиента ще избира между два различни купола, по- големият обем който обхваща и най- големите товари съществуващи до сега и възможност за вертикално интегтиране на товара.

    Демокрацията е несъвършена, но никой не е измислил нещо по- добро.
  84. 84
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK