За камионите, които изпразват цветните кофи

За камионите, които изпразват цветните кофи

© Импакт прес груп



Къде отиват изхвърлените в цветните контейнери отпадъци, смесват ли се , какво се случва с тях след кофите, рециклират ли се и в какво се преработват?


Над десетилетие след въвеждането на системата за разделно събиране на отпадъците в България, мнозина продължават да задават все същите въпроси. Липсата на информация за смисъла, резултатите и ползите, липсата на доверие в системата - това са най-силно демотивиращите фактори за хората, сочи проучване на една от организациите по оползотворяването на отпадъците от ноември 2015 г.


"Дневник" потърси отговор на най-задаваните въпроси, будещи съмнения и недоверие в системата. Редакцията събра информация от организациите по оползотворяване, от общината и от неправителствения сектор и ще публикува серия от материали, които да осветлят темата за разделно събиране.




Практиката на разделно събиране на отпадъците започна през 2003 г. с приемането на Закона за управление на отпадъците. За опаковките - най-големият дял от общия обем боклуци, беше въведена екотакса – задължение за всички производители и търговци на опаковани продукти или възможност те да бъдат освободени от тази такса, ако се обединят в предприятия за оползотворяване на изхвърляните опаковки. Така бяха създадени обединения, които въведоха системата за събиране в цветните контейнери по кварталите.


13 години по-късно процентът събирани отпадъци от жилищните квартали е впечатляващо нисък ( средно около 10 %, според данните за събираемостта на различните организации), останалото организациите събират директно от предприятията. Основни причини хората да продължават да не ползват цветните контейнери и днес е липсата на доверие и информация.


Как се събират отпадъците от камиона, веднъж разделени в цветните контейнери? Заради лични наблюдения на граждани, че разделно събраните отпадъци в контейнерите се смесват в камиона, много хора решават, че разделно събраните отпадъци се оставят на сметището.


В зависимост от вида на контейнерите, те се обслужват от различен тип камиони. От тип иглу отпадъкът се събира от камион с кран, от тип ракла се налага камион с преса, а тип бобър се вдигат с камион с вариопреса.


Събирането на отпадъците с камиона обичайно става от фирма-подизпълнител, с която организацията по оползотворяване има договорни отношения и предварително одобрен от местната община график за извозване, както е регламентирано в Закона за управление на отпадъците и от екоминистерството.


Събиране по дни и цветове


Системите за разделно събиране в различните общини може да са двуконтейнерни - жълт контейнер за хартия, пластмаса и метал; зелен контейнер за стъкло; или триконтейнерни - същото, но с разликата, че хартията отива в допълнителен син контейнер.


Системата на "Екопак" например е само от три цветни контейнера, а камионите им събират отпадъците по определен график - всеки ден се обслужва определен цвят контейнер. Всичките камиони имат цветни табели, на които е обозначено кой цвят контейнер се обслужва съответния ден. "Ние сме против смесеното извозване на веднъж разделените в кофите отпадъци, защото иначе едното обезсмисля другото," подчертава Мариана Петкова, мениджър "Връзки с обществеността" на "Екопак".


"Екобулпак" пък работи с двуконтейнерна система. Графикът на събирането от камионите и при двата модела зависи от големината на населеното място, според това колко бързо се пълнят кофите и какъв е сезонът от годината. На сайта на "Екобулпак" има актуална информация за всяка община.


При системата на Екобулпак няма технологична възможност отпадъците да се събират заедно в един камион, тъй като жълтите и зелените контейнери се обслужват с различна техника (за зелените работи камион с кран, а за жълтите – с камион-преса с кран), обяснява Петя Радева от организацията. В част от общините те ползват различни подизпълнители за жълтите и за зелените контейнери. Така фирмите, на които не е възложено обслужване на единия тип контейнер не биха обслужвали контейнери, за които не им се плаща.


Смесването на отпадъци като еко и практично


Действително има обаче и практика един камион да събира накуп някои от отпадъците.
"Това не е нито нарушение, нито е особен проблем," подчертава Димитър Карагегов от "Булекопак" и обяснява подробно защо се прави това.


По местата с триконтейнерна система, отпадъците от синия и жълтия контейнер завършват на едно и също място - сепариращата инсталация. Стъклото заминава директно за завода за рециклиране.


"Логично е, при положение, че и двата вида отпадък отиват на едно и също място и там те така и иначе биват сепарирани, да се събират заедно и да се извозват в един и същи камион," посочва Карагегов от "Булекопак" като изтъква, че е доста по-екологично и щадящо природата от вредни емисии, голям камион да измине пълен курс от 50 километра в посока веднъж, отколкото два пъти наполовина пълен.


От организацията са наясно с неразбирането по тази тема и се радват, че имат възможност да разяснят въпроса.


Според "Булекопак" двуконтейнерната система е много по-практична и удобна, а и не заема толкова много градско пространство. Но в крайна сметка решението за модела зависи и от общините, а има такива, които предпочитат триконтейнерна система или договорите с тях са от преди да бъде широко възприета двуконтейнерната.


Пътят на отпадъците, които Екопак събира.

© Екопак

Пътят на отпадъците, които Екопак събира.

Контролът над камионите


Контрол дали фирмата-подизпълнител с камионите си върши коректно работата по събирането се следи от организациите по оползотворяване. Не всички споделят публично как точно правят това, някои посочват, че това е търговска тайна.


От "Екопак" твърдят, че контролът им е изключително силен. По думите им, при получаване на сигнал, случаят се проверява и ако се установи нарушение се налагат финансови санкции на фирмата, извършила нарушенията. При зачестяване на нарушенията, договорът с тази фирма се прекратява.


От "Екобулпак" обясняват, че получават подробен отчет за брой направени курсове, брой обслужени контейнери, количество събрани отпадъци. Проверяват и одобряват отчета и едва след това плащат за извършената работа. Освен това служители на организацията наблюдават системите за разделно събиране, правят регулярни проверки на място за пропуски и качествено свършена работа.


Важно е да знаем, че гражданите също могат да подават сигнали за всякакви нарушения като препълнени или липсващи контейнери. Върху контейнерите на всички организации има стикери с телефони, поща и адрес за подаване на сигнали. От "Екопак" са създали зелена безплатна телефонна линия.


Какво става в сепариращите инсталации


В крайна сметка камионите извозват събраното от кофите до сепариращи инсталации, където рециклируемите се сортират по вид. След това заминават за заводите за рециклиране, от където излизат като суровина.


Тези, които не подлежат на рециклиране се оползотворяват по други начини, найлоновите торбички най-често се изгарят под формата на RDF гориво.


Очаквайте продължение на темата с отговори на другите рециклирани въпроси за раделното събиране, по които гражданите продължават да нямат информация.


Всичко, което трябва да знаете за:
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK