Леон Смет, ландшафтен архитект: Усетих силна воля и желание София да стане "Зелен град"

Леон Смет на велосипед пред фонтана до Президентството в София

© Холандско посолство–България

Леон Смет на велосипед пред фонтана до Президентството в София



Леон Смет е холандски експерт, ръководител направление "озеленяване и разсадници" на холандската Кралска търговска асоциация за декоративни растения. В края на октомври 2014 г. Смет посети за първи път София, за да сподели с институции, ландшафтни архитекти, инвеститори и столичани за концепцията "Зелен град". "Дневник" разговаря с Леон Смет, за да разберем повече за инициативата, доколко може тя да бъде приложена в София, един от най-замърсените и прашни градове в Европа.


Г-н Смет, какво прави един град "зелен град"?


– Зеленият град е този, който реализира активна политика за публични зелени зони и райони. Става дума за планирано засаждане и поддръжка на зелени площи, в което да се ангажират и включат различни заинтересовани страни, правителството и обществеността.
Ние не само популяризираме идеята за повече паркове. С цялостната концепция за "зелен град" се стремим да убедим всички нива на администрацията да заложат амбиции в плановете си да подобрят качеството на обществените площи и инфраструктурата на града. При това не само като се садят дървета и храсти, и но и като се преобразяват обществените площи в места, които могат да бъдат използвани от всички граждани.




Каква е целта на инициативата ви "Зелен град"?


– С термина "Зелен град" изразяваме желанието си да работим за по-привлекателна и здравословна околна среда. Целта ни е да насърчим по-екологичното мислене като осигуряваме информация, обсъждаме успешните примери от ежедневната практика и споделяме новите научни постижения.


Затова Холандската асоциация на производителите на декоративни растения Anthos създаде експертна платформа, мрежа, в която са обединени изследователски институти, общинските администрации, градоустройствените архитекти и фирмите, които са ангажирани в развитието на градовете.


Скъпо ли е да се инвестира в зелени райони на големи градове?


– Еднозначен отговор не е възможен. Това зависи от вида на инвестициите, местоположението, растенията. Инвестициите обаче се правят за години напред и ако вземем предвид ползата от тях като по-добра среда и климат, по-щастливи граждани, качване цената на недвижимите имоти в близост, в този случай инвестицията е много добра и си струва.


Освен това ако се реализира с малки местни градски инвестиции, засаждат се по-дребни дървета, храсти и трайни насаждения, тя може да се случи и с ограничен бюджет. Ако се планира във времето за 5-10 години напред, годишните инвестиции вероятно ще са по-реалистични и постижими.


Как убеждавате различните страни – администрацията и инвеститорите, от които зависи да има повече зелени пространства в градовете?


– Зелените пространства правят хората "по-щастливи". Те имат и положителен ефект на цените на недвижимите имоти, а и привличат фирми и инвеститори, в това число и чуждестранни. Зеленината помага за охлаждането на града през горещите летни дни, а също спомага за намаляването на замърсяването на въздуха.


Излагаме пред тях данни и факти, базирани на научни проучвания и аргументи, които доказват положителния ефект от изграждането на зелени пространства, изброени по-горе. Позоваваме се и на добрите примери от Зелените градове, които вече съществуват по целия свят.


Хаарлем, Холандия

© Холандско посолство–България

Хаарлем, Холандия


Цените на имотите в "зелени" зони се увеличават с от 4 до 30%, дърветата в близост до къщата, намаляват с до 10% сметките за електричество и отопление, пациентите се възстановяват 20% по-бързо, ако гледката през прозореца им разкрива зеленина. Това са проценти и факти от различни международни изследвания, но нека не забравяме, че всеки град има своя специфичен контекст и ситуация. Тези цифри показват, че мисленето за зелени инвестиции и планиране трябва да е част от градското планиране и политика. Иначе всяко дърво, което е засадено и се поддържа добре, е от полза в града, а също за биоразнообразието, дори ако човек не отчита цифрите и фактите по-горе.


Къде в града е най-важно да има зелени площи?


– Това се преценява основно от градоустройственото и ландшафтно планиране. Но аз мисля, че особено важни са зелените коридори и възможността за повечето жители, както и за децата в училищата да имат бърз и лесен достъп до зелена площ – в рамките на 10 минути ходене пеша.


Не става дума за зелени площи като паркове срещи "не-зелените площи", където са сградите, пътищата и паркингите. Има много творчески идеи зеленината да се съчетае с другите инфраструктурни елементи. Ремонтът на бул. "Ботевградско шосе" в София е добър пример. Като цяло София, и особено централната й част, има много зелени площи и дървета на улиците.


парк в Хаарлем, Холандия

© Холандско посолство–България

парк в Хаарлем, Холандия


Какъв вид дървета и храсти са най-подходящи за града, така че да спомагат да се намали замърсяването на въздуха и шумовото замърсяване?


– Проучванията по този въпрос все още продължават. В експертната ни платформа ние сме предвидили повече проучвания конкретно по въпроса какви точно дървета и растения и в каква подредба (група растения или редици от дървета) са най-ефективните.Известно е, че боровите дървета – всички големи иглолистни дървета, както и дърветата с малки и мъхести листа (което дава и по-голяма повърхност) имат по-силен ефект срещу замърсяването. Но като цяло всяка зеленина има добър ефект в това отношение.


Посетихте София за първи път сега, как ви се стори?


– София е красива, бях много приятно изненадан от съществуващата зеленина в града. Ще се радвам да посетя София отново, за да помогна за реализиране на концепцията "Зелен град".


При огледите за нови пространства, където се планира да се строят нови къщи и офиси, е редно зелените пространства също да бъдат включени в плановете. Също така е важно да се поддържат вече-съществуващите зелени зони и дърветата.



Инициативата "Зелен град"


възниква през 2002 г. по време на Флориада – световен фестивал на цветята, който се организира веднъж на десет години в Холандия. За дванадесетте години на своето съществуване концепцията е възприета в много страни в Европа и на други континенти, следват я в Германия, Ирландия, Англия, Франция, Люксембург, Испания, Китай, Корея, Индонезия, Сингапур, където "зеленото" трайно навлиза в дневния ред на властите и обществото.


Основната й цел е да насърчи следването на нови тенденции при планирането и изграждането на зелени площ, така че озеленяването да спомага за решаване на проблемите със замърсяването на въздуха и водите, да повишава обществения просперитет, да придава на градовете по-красив и привлекателен изглед, да е в подкрепа на устойчивото икономическото развитие.


Инициативата "Зелен град" има разработено ръководство представящо политики, инструменти и технически решения за озеленяването на градовете.

В София има паркове и зелени площи, но в същото време е на челни места в Европа по замърсен въздух. Възможно ли е София да бъде "зелен град"?


– Както казах София е зелен град, но дефиницията на "Зелен град" изисква постоянно активно отношение. Затова и приемането на философията на тази концепция е важно. В Холандия например има политически партии, които лобират много за зелените пространства и начин на живот.


Количеството на дърветата и растенията в един град трябва да остане най-малкото толкова, колкото е в момента. За всяко дърво, което се отсича, трябва да се посади ново или дори повече.


Освен това, други фактори също са важни като състоянието на автомобилите в града например – с всяка година те трябва да стават по-чисти, да има повече велосипедни алеи и достъп до добър обществен транспорт, всичко това помага.


След лекциите и срещите ви в столицата ни, как смятате – има ли воля в България за работа по инициативата"зелен град"?


– Да, усетих, че има силно желание и воля. Организациите трябва да насърчат и позволят на физически лица това да стане възможно. Стъпка по стъпка.


Разговарях с някои организациите в София и се сещам поне за две, които със сигурност са способни и ще се справят с работата по осъщесвяване на идеята "Зелен град". От Асоциацията на българските разсадници ме информираха, че имат голямо желание да ни сътрудничат за това.


Леон Смет, ландшафтен архитект: Усетих силна воля и желание София да стане "Зелен град"

© Холандско посолство–България


Имате ли послание за децата и тяхното образование?


– Децата трябва да изучават природата възможно най от рано. В Холандия част от училищната програма включва да се показва на децата красотата и ползите от дървета. Включени са разходки и много игри сред природата. Ако това е възможно, в училищата е добре децата да засаждат растения, плодов, зеленчуци и дръвчета в училищния двор, така те ги опознават практически. Друг добър вариант е по време на тематичен урок всяко дете само да засади семена или дърво в саксия, да го види как расте и какво става с него, да го занесе у дома или да го подари на приятел. Тук е важно ученето чрез личен опит и преживяване, за да видят реално децата как едно растение израства от малко семенце.

Коментари (47)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 1604 Любопитно

    Най-зеления град, който съм виждал е Киев! Възстановен е след ВСВ със замах и перспектива с много паркове, алеи и градинки, макар архитектурата му да е масивна и тромава по съветски образец. След промените не съм бил там, но ми се ще да са запазили първото и променили второто!

  2. 2 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2454 Неутрално

    За да стане София зелен град, експерт като господин Смет - ръководител направление "озеленяване и разсадници" - ще бъде нужен на 2-ри и 3-ти етап. На първо време ще е нужна една боеспособна армия, която да разгони автодебилите, паркирали по тротоари, детски площадки и всяка друга водоравна площ, оставена незащитена с достатъчно висока преграда. След приклчване на бойните действия, ще мислим какво да садим отгоре. Още повече, че изходът от боя съвсем не е предрешен. Като ми наизлезнат всичките Гочу Гумата, Ицо Джантата, Киру Карбуратуро, като ми размахат едни гедорета, въжета за теглич и крачни помпи в самоотвержена защита на най-милото в живота им, дори гурките на английската кралица могат да се окажат в положение да бягат през глава...

  3. 3 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 699 Неутрално

    Първа стъпка за София - намаляване броя на населението. Няма как да стане иначе. Просто твърде много хора на твърде малко място е невъзможна рецепта. Ню Йорк и Лондон го знаят.
    София е мислена за около 300-400 хиляди, с разширенията стават малко повече.
    През деня РК и околността я правят около 2 милиона! Непоносимо е, мръсно е, гнусно е. Не идвайте повече, моля ви, няма място, града едва диша.

  4. 4 Профил на не на безразличието
    не на безразличието
    Рейтинг: 911 Неутрално

    еми типично по български,с разгонване няма да стане нищо,колега не гледай последиците от проблема а първопричината поради която е възникнал,а това е че просто столицата ни не е за толкова много хора и автомобили,и всичките тия разгонвания са глупост,трябва да има достаъчно работни места извън столицата и тоя кошмар ще спре,това е истината няма да идват толкова хора трафика ще намалее...е трябват и повече паркоместа ама за това питайте диков...как на запад при всеки строеж изискват паркоместа а у нас не...абе хиляди проблеми има но не са тези които ти посочваш това са последствията

    'Българите сме малък но много прост народ.' М Вешим
  5. 5 Профил на alg57373608
    alg57373608
    Рейтинг: 394 Неутрално

    Софийската зеленина главно е това, което остана от преди 9.9. 44.Сега една от най-характерните особености на града София е грозотата. Това е град на мръсни и навсякъде напаркирали коли, на климатиците и чиниите навсякъде по фасадите, особено в центъра. Настървението на софиянците в тази посока е наистина уникално (може би само Банкок ни бие в това отношение).

  6. 6 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 989 Неутрално

    тоя нещо е слънчасал ... ма няма слънце сега
    може тухла да му е паднала на главата

  7. 7 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3215 Неутрално

    В София малоумие в градоустройството извира от всякъде !
    И как ще стане зелен града в който архитектите не мислят даже и с няколко седмици напред?
    Вместо да се направи пешеходна зона Цар Освободител , затвориха бул.Витоша ! Дадоха се разрешения за строеж на много молове и супермаркети което допълнително не показва ВОЛЯ за зелен град !
    Последната глупост която видят е как с парите на данъкоплатците направиха 100м. тротоар на ул.Сребърна няколко месеца по късно го изринаха с багери и сега е в ремонт защото задръстванията са ужасяващи и трябва още едно платно !
    Ама когато олигарсите от "Булфелд" са искали разрешение за строеж никой не е мислил ,че половин милион софиянци ще минават от там с десетки минути закъснение и големи загуби на гориво.

    "Цените на имотите в "зелени" зони се увеличават с от 4 до 30%, дърветата в близост до къщата, намаляват с до 10% сметките за електричество и отопление, пациентите се възстановяват 20% по-бързо, ако гледката през прозореца им разкрива зеленина" - това ми прилича повече на търговско съобщение от колкото на загриженост за природата!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  8. 8 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 2143 Неутрално

    София е с уникално местонахождение, което май го няма никаде в европа. На 20-тина км. от столицата започва искърското дефиле, наблизо е Копривщица, предпланините около Драгоман, за Витоша да не говорим. Това го знам от 69-70г., когато работех в софийското ЖП и обикалях с т.н. излетни мотриси по изброените места. Тогава никой не се сети да прави града "зелен", а тогава трябваше да се почне. Хубавото е, че това, което споменах още го има, за останалото столичани-в повече или в по-малко-си знаят.

  9. 9 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2674 Неутрално

    Направи ми впечатление, че след като Фандъкова стана кмет, грижите за зеленината в София се подобри значително. Тревата се коси редовно и на места, където с години това не бе правено, като градинката пред гара Искър. Вероятно тази дейност се управлява свестен човек. От друга страна кметицата иска да унищожи Витоша и да я подари на Цеко Минев.
    А за да стане София зелен град на първо време трябва да се махне архитект Диков, който е фен на строителството и на големия пътен трафик. И Фандъкова да разбере, че планината е богатство заради растителния и животински свят, а не заради апетитите на алчни дебили.
    На второ място трябва да се създаде градски транспорт, който да е максимално удобен за всички, след което да се приемат драконови мерки за огромното намаляване на автомобилите.
    И когато хора като г-н Смет дават съвети, за което общината плаща с нашите пари, нека те да се изпълняват и прилагат стриктно. А не да се отнасят с тях като с българското значение на фамилията му.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  10. 10 Профил на не на безразличието
    не на безразличието
    Рейтинг: 911 Неутрално

    До коментар [#9] от "Gopeто":

    е диков е фен на финикийските знаци едва ли го интересува трафик,и строежи.......е може понякога да се прави на заинтересован ама е само формално то си личи от безумията му през годините,но никой не го маха а защо ли?

    'Българите сме малък но много прост народ.' М Вешим
  11. 11 Профил на ssdd
    ssdd
    Рейтинг: 214 Неутрално

    1. Точка. Изграждане на подземни и надземни паркинги и вкарване на колите там.
    2. точка. Изграждане на много подземни и надземни паркинги и вкарване на колите там.
    3. Точка. Изграждане на тунели.
    4. Точка. Изграждане на удобна инфраструктура и поддръжката и. Когато се стори сграда, строителя да минава и прави ремонт на пътя по който са минавали тежките камиони, изкопите и не знам си какво още.
    5. Точка. Урегулиране на светофари и движението. Имам чувството в София нарочно се правят задръствания с тъпо регулирани кръстовища за да им е гадно на преминаващите.
    6.7.8 и т.н. има специалисти които да кажат.
    Дежурните простотии че хората от провинцията пречат на столицата си ги заврете в ... знаете къде. Някой щял да се бие някой за колите. Личи си че коментиращия е слабоумен пубертет.

  12. 12 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 2871 Неутрално

    '' Усетих силна воля и желание София да стане "Зелен град"

    Обаче за осъществяването на тази воля се иска чудо, което само Господ може да стори.

  13. 13 Профил на veragena
    veragena
    Рейтинг: 459 Неутрално

    До коментар [#12] от "princess_x":

    Ако разчитаме на чудо от Господ, нещата няма да се случат.. Само общата воля би направила чудо!

  14. 14 Профил на journey
    journey
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Леоне, Леоне...най-добре хващай бързо самолета за Амстердам.

    Няма нужда да си причиняваш това разочарование...установявайки, че от тази държава нищо хубаво не може да се получи.

  15. 15 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2674 Неутрално

    До коментар [#10] от "партии -запазване на статуквото..и нищо повече":
    И аз мисля, че интересите на Диков са свързани предимно с финикийските знаци. И не разбирам защо не се маха. Ако наистина е архитект ще си ги изкарва без проблем. Може би на този пост са много повече при минимални усилия....

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  16. 16 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 1675 Неутрално

    Добре дума човекът, ама за волята не е познал точно. Да, при Фандъкова някои неща със зеленината се подобриха, но трябва хората да се възпитават (и чрез солени глоби) да не унищожават.

    E PLVRIBVS VNVM
  17. 17 Профил на джендър се крие в храсталака
    джендър се крие в храсталака
    Рейтинг: 2625 Неутрално

    До коментар [#7] от "comandante vs либертарианци и корпокративисти":

    Бул.„Ц.Освободител “ е задължително да стане пешеходна зона.Ако дупетатите искат да ползват коли ,да минават по бул„Дондуков“,а бул„Випоша“ нека си остане.Колкото повече по-добре.Трябва да има повече еднопосочни улици.Всички плюят Софиянски ,но той направи най-много за облекчаване на центъра.

  18. 18 Профил на джендър се крие в храсталака
    джендър се крие в храсталака
    Рейтинг: 2625 Неутрално

    До коментар [#16] от "PavelCZ":

    Какво се подобри при фъндъка? Че разораха ларгото? Или че раздадоха разрешителни за стрежи по градинките? А „фалшивите “подписи на боце за продажба на общински имоти?

  19. 19 Профил на джендър се крие в храсталака
    джендър се крие в храсталака
    Рейтинг: 2625 Неутрално

    До коментар [#11] от "ssdd":

    Диков не е архитект ,а далавераджия.В нашия квартал се строят 7-8 етажни кооперации буквално на тротоара.Защо не ги вкарват 3м.навътре в двора ,за да има отпред зеленина и гаражи? На един парцел от 300кв м. е зивяло 1 семейство ,а сега -поне 20.

  20. 20 Профил на Ivaylo Shtarbanov
    Ivaylo Shtarbanov
    Рейтинг: 424 Неутрално

    Само унас правят нови кооперации залепени една за друга и без зелено пространство, да не говорим за паркоместа. Все едно си в средновековна италианска уличка.

  21. 21 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3215 Неутрално

    [quote#17:"Трябва съдебна реформа"]Бул.„Ц.Освободител “ е задължително да стане пешеходна зона.[/quote]
    Живеем в 2014г. като дойде турист в България той трябва да си постене снимка в социалната мрежа с нещо емблематично за България! Бул Витоша си е обикновен булевард с посредствена архитектура а пешеходната зона от евтин материал прилича на турска провинция !
    А хубавия център всеки ден се превръща в по-голямо гето.
    А живеещите в центъра стават все по-изолирани !
    По бул. Витоша трябва да се върнат трамваите а жълтите павета да станат пешеходни !

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  22. 22 Профил на nenad
    nenad
    Рейтинг: 419 Неутрално

    [quote#3:"arcanum"]София е мислена за около 300-400 хиляди, с разширенията стават малко повече. [/quote]
    Бъркате, когато е приет първият истински Общ градоустройствен план / на проф.Мусман/ София вече е град с население от 300 хил, заданието през 1936-а е за уширение до 600 000, а десетина години по-късно стойността скача на 800 000. Дори при тези стойности гъстотата на заселване в града е относително ниска в сравнение със средните стойности в ЕС, проблемът не е в пренаселването, а в напълно сбърканите комуникационни схеми / 45 г. червено управление си казват думата, простотиите на работническо-селските архитекти нямат равни в Европа!/.
    Дори при тези условия, ако управляваме и изграждаме правилно града си, имаме реален шанс да превърнем София в забележителен град само за 10-15 години / никой не може да ни отнеме уникалните планини около града, великолепните огромни паркове, завещани ни от дядовците ни, чудесният факт, че най-хубавата зона за урбанистично развитие, тази на север, към Искъра и южните склонове на Стара планина ,е останала незасегната от идиотизма на червените кратуни и днес е безценна възможност за мащабно и много, ама много луксозно развитие!/. Зависи само от нас!

  23. 23 Профил на nenad
    nenad
    Рейтинг: 419 Неутрално

    [quote#18:"Трябва съдебна реформа"]Какво се подобри при фъндъка? [/quote]
    Само пълен черногледец може да не забележи, че в последните 40 г. най-успешният кмет е една жена, г-жа Фандъкова. Ако нейните предшественици от 1970-а г. насам бяха направили дори по половината от онова, което тя прави, днес София щеше да бъде в списъка на най-хубавите европейски градове!

  24. 24 Профил на gembirdkz
    gembirdkz
    Рейтинг: 724 Неутрално

    До коментар [#7] от "comandante vs либертарианци и корпокративисти":

    Честно казано не разбирам на кой му пречи Ринг Мол за зеленината на София,на кой му пречи Мола на Цариградско,на КОЙ му пречи Парадайс мол на зеленината?Айде престанете и се научете това са частни инициативи!Парковете не се строят от частна инициатива,а от държавна или общинска.Да сте видели и наличните за София паркове да са станали красиви?София е един от най-зелените градове-столици в Европа.А това че не се поддържа и е грозна си е друга работа!

  25. 25 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3215 Неутрално

    [quote#8:"man_un"]Тогава никой не се сети да прави града "зелен", а тогава трябваше да се почне. [/quote]
    По времето на соца северна София си беше обособена като индустриална зона а южна с много зеленина!
    После големи части от парковете изчезнаха и практически всички градинки бяха застроени ! Да не говорим ,че и половин витоша се застрои.
    В нормалните страни за такова нещо няколко кмета и главни архитекта щяха да са в затвора.

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  26. 26 Профил на Хелиана
    Хелиана
    Рейтинг: 793 Неутрално

    София има наистина много зеленина, а и софиянци започнаха да поемат в ръцете си озеленяването на града. Посетете веднъж био-градината в квартал Витоша, на улица Златарски между блоковете. Там доброволци са направили един оазис на зеленина и биоразнообразие върху бивша строителна площадка. Пример, който може с гордост да се показва на всеки експерт и да е пример за всеки град по света. Нека да не бъдем винаги черногледци и да си казваме колко сме зле или изостанали, ами да се поучим и от собствените си постижения и да ги умножим.

  27. 27 Профил на nenad
    nenad
    Рейтинг: 419 Неутрално

    [quote#25:"comandante vs либертарианци и корпокративисти"]практически всички градинки бяха застроени [/quote]
    Живеете в паралелна реалност. Не че не се посегна на част от зелените площи, но да се твърди горното е просто налудно!

  28. 28 Профил на Без коз
    Без коз
    Рейтинг: 1722 Неутрално

    Май нещо друго си усетил

    Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  29. 29 Профил на Хелиана
    Хелиана
    Рейтинг: 793 Неутрално

    Между другото, ако София иска веднъж да стане водеща в нещо, а не все другите да я учат, трябва да стане "Зелен био-град с висок статус на био-разнообразие". "Зелен град" и без това е вече отминала спирка, един град да е само зелен не е достатъчно. За Холандия знам, че декоративните растения са един от най-големите замърсители на околната среда, защото там контролът на хербициди, пестициди и др. подобни е много по-слаб, отколкото при храните. Сигурно ситуацията е подобна и навсякъде другаде. Хората все повече отказват да бъдат тровени, така че нека да застанем начело на това ново, много силно движение, да станем ние най-добрите експерти и да ходим да учим другите как да го направят. Имаме всички предпоставки за това. Наред с това да се развият местни производства на биологични средства за опазване здравето на растенията, базирани на билките, с които сме толкова богати, и примерно чудото на природата, което се нарича "тор от червени калифорнийски червеи".

  30. 30 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 527 Неутрално

    До коментар [#3] от "arcanum":

    Място има за 10 милиона.Софийското плато е доста голямо.Но няма ред и оттам идват проблемите.Вместо да не се пипат южните части,те точно там се блъскат всички.Костинборд Елин Пелин - всичко това е в полето.Само ред да има.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  31. 31 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 527 Неутрално

    До коментар [#22] от "nenad":

    И аз си мисля така.Южните склонове на Стара планина са много по подходящи за живеене отколкото Симеоново,Банкя и Драгалевци.Искърското дефиле също е много подходящо за живот.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  32. 32 Профил на rpanev
    rpanev
    Рейтинг: 214 Гневно

    До коментар [#2] от "cinik":

    По скоро трябва да се сринат всички блокове, построени от мафията, върху земя купена за левче, без оглед за това дали остават достатъчно паркоместа и зелени площи за живущите в старите блокове.

  33. 33 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 2662 Неутрално

    [quote#7:"comandante vs либертарианци и корпокративисти"]В София малоумие в градоустройството извира от всякъде ! [/quote]
    Това ми хареса! Не че не се отнася и за други бг градове, но най-вече за София. Сигурно има урбанисти-архитекти, които ще са по-конкретни от мен, но не е нормално град с постоянно население от около 1,4 млн души да се разпростира на над 100 кв.км. Който и голям европейски град да вземем, е по-компактен от София, с по-малки разстояния, и най-интересното - по-зелен.

  34. 34 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 2954 Неутрално

    София е заприличала на гето. Не стига панелите от времето на соца, които стърчат като камъни от лунен пейзаж, а сега продължава и безразборното строителство на сгради съревноваващи се по грозота и кич. Същевремено сгради с архитектурна стойност продължават да са в окаяно състояние и да се рушат. Кооперациите пък по главните артерии на града са с опушени, олющени и мръсни фасади. Навсякъде по стените драсканици със спрейове, разлепени афиши, обяви и некролози. Такава мърлява столица няма никъде в Европа.

  35. 35 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 2662 Неутрално

    До коментар [#34] от "antonio_vivaldi":

    Тук можеше да добавиш и павираните улици, деформирани вече и от тежките камиони, за които те не са били предвидени, разбиващи планомерно и целенасочено всякакви видове МПС-та.

  36. 36 Профил на subaru
    subaru
    Рейтинг: 883 Неутрално

    Ако някой знае за създаден нов парк или градинка от общината в София, от 1990г. до сега, нека да го/ги посочи.

  37. 37 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1512 Весело

    До коментар [#36] от "subaru":
    Е как веее - градинката на мястото на Мавзолея

    Иначе ако се говори сериозно - София е прилично зелена (това го признаха и колеги от Щутгарт преди 2 месеца, отделно имам лични впечатления от Виена), но както каза един съфорумец малко по-нагоре - мърлявщината е навсякъде.


    А относно холандския архитект - явно са взети едни пари за да се говорят едни неща, които се знаят от години.

    София трябва да си оправи и градския транспорт - това включва и правенето на третата линия на метрото. Фандъкова ако ще джи класи да почне да купува, чак като се качи в 7 часа сутринта в 111, ще разбере за какво иде реч. Градския транспорт е като всяко друго нещо - хората ще започнат да го ползват, като стане приветлив. А не да се наконтиш и направиш, и като се качиш - пияници и орки и гратисчии. После ще има задръствания и замърсявания.

  38. 38 Профил на subaru
    subaru
    Рейтинг: 883 Неутрално

    До коментар [#37] от "rainbou1":

    Съгласен. Но може да стане още по - зелена. Това е задължение на общината. Потенциалът е огромен. Гражданите не могат и не трябва сами да превръщат празните и с над метър високи бурени общински места, които са почти навсякъде из София, в градинки и мини паркове. А състоянието на улици, тротоари, маркировка и организация на градския траспорт е една съществена част от създаването на приветлива и красива градска среда. Това е наука. Надявам се в общините в България/не само в София/ да има кметове и общински съветници, които го разбират.

  39. 39 Профил на Хелиана
    Хелиана
    Рейтинг: 793 Любопитно

    [quote#38:"subaru"]Съгласен. Но може да стане още по - зелена. Това е задължение на общината. Потенциалът е огромен. Гражданите не могат и не трябва сами да превръщат празните и с над метър високи бурени общински места, които са почти навсякъде из София, в градинки и мини паркове.[/quote]
    А защо не може, че и не трябва?! В идеалния случай наистина общината е длъжна да прави това. Но в България и в частност в София е ясно, че общината няма пари, за да превърне всички буренясали места в градинки и да ги поддържа. За да стане това, трябва да се увеличат данъците, срещу което всички ще скочат с рев. И така, действителността е наличието на един ограничен бюджет, който ще се използва, за да се озеленят и поддържат ограничен на брой места. А за останалите? Ами софиянци ще живеят животите си сред бурени, там ще израстват и децата им, защото "общината не си е свърщила работата". Ами хубаво, не си я е свършила, ама животът си е твой и ти живееш сред бурените и боклуците. Та ако всеки се огледа и започне и сам да променя средата си (между другото общината осигурява безплатно растения в рамките на "Зелена София" и започне да превръща буренищата в градинки, качеството на неговият собствен живот и този на децата му ще се подобри. Ама едно от гадните ни соц. наследства е, че всеки чака на държавата за подобряване на общите неща и мнозинството дори и не помисля, че и всеки от нас може да работи за промяната, която иска да види.

  40. 40 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2454 Неутрално

    [quote#32:"rpanev"]без оглед за това дали остават достатъчно паркоместа и зелени площи за живущите в старите блокове.[/quote]

    Новите блокове, независимо от всичките далавери за избягване на паркоместа, тип "последен етаж ги пишем ателиета, първите 2 етажа - офиси", имат повече места за паркиране на домакинство, отколкото старите. Но при устойчив модел на живот с 2+1 коли на домакинство (1х за съпруг и съпруга, +1 стои резервна, ако някоя влезе в сервиза) - на 3 коли на врата не може да издържи нито Берлин, нито Виена.

  41. 41 Профил на rpanev
    rpanev
    Рейтинг: 214 Неутрално

    До коментар [#40] от "cinik":

    Да, точно, новите блокове си имат паркоместа, а за старите не остава и за по една кола на врата, защото там където преди е имало паркинг или улица, сега има блок и гаражи. На много хора, особено от новите блокове, им е много удобно да мислят само за себе си, без дори да се огледат и да се замислят какво им е на другите.

  42. 42 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2454 Неутрално

    До коментар [#41] от "rpanev":

    До 1948 г. Софийското поле е принадлежало на общината точно толкова, колкото Пловдивското поле. В масовия случай блоковете се вдигнаха на мястото на бивши къщи, които по градоустройствен план имат точно толкова право да вдигнат блок, колкото и другите. Откъде накъде чужда собственост ще се дава за разпореждане на талибаните с 3 бангии на домакинство?

  43. 43 Профил на rpanev
    rpanev
    Рейтинг: 214 Гневно

    До коментар [#42] от "cinik":

    Каквото бабе знае, това си бабе бае, нали така другарю циник?

    [quote#41:"rpanev"]Да, точно, новите блокове си имат паркоместа, а за старите не остава и за по една кола на врата[/quote]

    Една кола, не три, може би не правите разлика?

    [quote#42:"cinik"]Откъде накъде чужда собственост ще се дава за разпореждане на талибаните с 3 бангии на домакинство?[/quote]

    От къде на къде ОБЩИНСКА, а не чужда, собственост, ще се продава на безценица на разни строителни фирми и ГЛАДНИЯ архитект няма да помисли да останат поне паркоместа за една "бангия" на домакинство?! Хората си плащат данъците, имат право да имат място поне за ЕДНА кола на домакинство! Да не говорим, че новите блокове се строят там, където преди това е била ЗЕЛЕНА ПЛОЩ, вие сега мрънката, че хората които не искат да спират на километър от дома си, паркирали по тротоари и "зелени площи", а явно вие самите живеете в блок, който е ЗАЛИЧИЛ голяма зелена площ, на която са се радвали хората преди това.

  44. 44 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2454 Неутрално

    До коментар [#43] от "rpanev":

    Tи си този, който едно си знаеш и едно си баеш. Общинската собственост, продадена на мафията е символична и случаите са известни. Примерно Южният парк, където си беше акция на ДС, военните и Софиянски. Разпродадоха военни и общински имоти, но чрез медиите тип Петьо Блъсков заблудиха обществеността, че лошите реститути са спечелили в съда, въпреки геройската съпротива на общината.

    Не казвам, че ако имаше още общинска собственост, нямаше да я шитнат по същия начин, но се върни към реалността. Колко може да е била общинската земя, когато Орлов мост е бил символичната врата на столицата?

    И ще се съглася с теб, че в повечето райони на София за до 1 бр. автомобил на врата ще може да се осигури право на паркиране. Не е редно и замисълът на улицата не е да осигурява паркоместа, но така или иначе ще е възможно. Но до 1 бр. автомобил на врата. За съжаление, виждам какво става. Там, където са се споминали семейство пенсионери без кола, мигом се настаняват младите наследници, или купувачи, с 2+1 автомобила. Да пази Господ да имат някакъв малък бизнес, тогава ще ви напълни паркинга пред блока с бусове и баничарки.

  45. 45 Профил на rpanev
    rpanev
    Рейтинг: 214 Неутрално

    До коментар [#44] от "cinik":

    Аз казвам, че на много места хората нямат място и за една кола на домакинство, даже и при някои нови блокове, поради калпавото планиране и постоянното презастрояване. Броят на колите, които побира паркинга е значително по-малък от този на домакинствата. Гладният архитект е трябвало да помисли малко над тези неща, но вместо това, продължава да се строи до дупка. Тези с по три коли, две от който постоянно са на паркинга, въобще не искам да ги коментирам, за тях трябва да има по-високи данъци.

  46. 46 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2454 Неутрално

    До коментар [#45] от "rpanev":

    Дори да беше ново строителство, можеше да се направят подземни гаражи и за новите апартаменти, и за околните. Но истината е, че дълго време гаражите оставаха непродадени, защото всеки си казваше "така и така цял живот ще бърша със шлифер колите по тротоарите, нека поне и моята да е сред тях"

  47. 47 Профил на IVAN
    IVAN
    Рейтинг: 374 Разстроено

    В Студентски Град, се вижда най-добре Софийската политика относно Зелените площи. В рамкитена 4г. бяха застроени абсолютно всички зелени площи в междублоковите пространства..... Пари...Пари и Печалба.... Това е! Това се случи и в Лозенец, това ще се случи навсякаъде..................





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK