Екотаксите за нови автомобили ще бъдат намалени, за старите – увеличени

Екотаксите за нови автомобили ще бъдат намалени, за старите – увеличени

© Георги Пауновски



С 5 на сто ще бъдат намалени екотаксите при закупуване на нови автомобили, а с 3 процента ще бъдат увеличени за превозните средства над 5 години. Това са част от мерките за намаляване на причините за замърсяване на въздуха с фини прахови частици, обяви на бизнес форум министърът на околната среда и водите Ивелина Василева във вторник.


Необходимо е да бъде поощрена употребата на нови автомобили, съдържащи по-малко опасни вещества и отделящи по-малко вредни емисии, мотивира мярката Василева.


Продуктовата такса, или т.нар. екотакса за нови автомобили, ще стане 138 лв., като в момента тя е е 146 лв. За колите до 5 години тя ще стане 194 лв. - сега е 200 лв. За автомобили от 5 до 10 г. ще бъде увеличена с 3% от 253 лв. на 260 лв., а за превозни средства над 10 г. таксата ще бъде увеличена отново с 3% - от 267 лв. на 275 лв.




Очаква се новите такси да влязат в сила тази есен с промяна в наредба на Министерския съвет. Те ще важат само за бъдещи покупки на автомобили. С тях не се облагат собствениците на вече купени автомобили.


По данни за 2013 г. в България е имало регистрирани 3 683 659 пътни превозни средства. Закупените у нас коли са предимно "втора употреба", като средната възраст на автомобилите е между 18 и 25 г. Според анализа на експерти в МОСВ заради спецификата на автомобилния парк в България в близките 5 години  има опасност страната да бъде изправена пред сериозен проблем от генериране на голямо количество отпадъци от излезли от употреба моторни превозни средства.

Коментари (43)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на foxa5
    foxa5
    Рейтинг: 531 Неутрално

    Добро начало, ама още трябва да ги вдигнат таксите, че има трошки които буквално бълват черен дим като от завод.

  2. 2 Профил на today
    today
    Рейтинг: 1033 Неутрално

    Брееееееей, най-после нещо умно! Направо не мога да повярвам, да не са се объркали нещо?

    Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!
  3. 3 Профил на Never surrender
    Never surrender
    Рейтинг: 269 Неутрално

    Купуваш кола и плащаш 6 лв по-малко, ако е новичка. Голямо стимулиране.

    Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.
  4. 4 Профил на SML
    SML
    Рейтинг: 583 Весело

    Точно от тези 5 лв еднократна такса ще има огромен, направо неизмерим ефект "да бъде поощрена употребата на нови автомобили". За сметка на това годишния данък пада с почти 50% след петата година...

    One should be free to do whatever he wants, as longs this does not interfere with the equal right of everybody else to do the same.
  5. 5 Профил на Tom Sawyer
    Tom Sawyer
    Рейтинг: 410 Неутрално

    Преди 2 седмици вях в Рим, град 4,5 пъти по голям от София и силно движение. Смърдящи пърдялници и брички никъде не видях. Въздухът беше далеч по качествен от малка тиха София.

    Реформаторски миражи. Оставка! If you don`t want to Democracy, Democracy will come to you.
  6. 6 Профил на pafel
    pafel
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Това нищо не би променило.Не малко хора предпочитат по-стари коли поради състоянието на пътната мрежа.Не става въпрос само градски/селски улици,нито пък за между градски второкласни пътища.Голяма част от първокласните и магистралните пътища са в лошо състояние.Ако се започни реален процес на поддръжка на пътищата и те да бъдат напълно изпозлваеми (с маркировка дори) това според мен би бил по-голям стимул за закупуване на нов автомобил.

  7. 7 Профил на osl19549478
    osl19549478
    Рейтинг: 531 Неутрално

    Тези проценти са крайно незначителни. Таксите за стари коли трябва да са много по-високи за да бъдат с наказателен характер. Омръзна ми да ме тровят разни трошки, които така или иначе спестяват от поддръжка и какво ли още не, но за сметка на това пък излизат много скъпо за здравето на всички ни.

    НЕ НА ЦЕНЗУРАТА ВЪВ ФОРУМА !!! Освен това новият дизайн на Дневник е скапан !!!
  8. 8 Профил на incognito
    incognito
    Рейтинг: 583 Неутрално

    До коментар [#1] от "foxa5":

    То и новите, които бълват черен дим, не са малко. Просто трябва прегледите, за които даваме по 40 кинта да имат някъв смисъл. Не просто да уплътняват джобовете на собствениците на пунктове за ГТП. На моята кола и слагат датчик в ауспуха, но минава прегледа без дори да запалят. Явно е само за пред камерата.

    Да не говорим, че и спирачки не поглеждат...

  9. 9 Профил на wre501051215
    wre501051215
    Рейтинг: 3074 Неутрално

    До коментар [#3] от "Never surrender":


    [quote#3:"Never surrender"]Купуваш кола и плащаш 6 лв по-малко, ако е новичка. Голямо стимулиране. [/quote]По-скоро ще има значение за автокъщите.

  10. 10 Профил на SML
    SML
    Рейтинг: 583 Неутрално

    До коментар [#2] от "today":

    Годишен данък МПС за София (автомобил 150 кс):
    - до 5 години: 475.58 лева
    - до 14 години: 254.78 лева
    - над 14 години: 169.85 лева

    One should be free to do whatever he wants, as longs this does not interfere with the equal right of everybody else to do the same.
  11. 11 Профил на forum_terrorist
    forum_terrorist
    Рейтинг: 531 Неутрално

    Колите ли замърсяват с финни частици въздуха? Хмм..

    You can fool some people sometimes, But you can't fool all the people all the time!
  12. 12 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 636 Неутрално

    Абе в София малко попремина кризата и пак почнаха да се моткат едни дърти Камази, дето замърсяват, колкото 100 автомобила взети заедно. Въобще не е ясно, как тия таралясници минават преглед.

    Да не говорим, че в Европа камион под Евро 4, въобще не може да припари до пътната мрежа, а за да влезне в центъра на столицата ще му трябва Евро 5/6 и една кофа пари за такса, за дето руши пътната мрежа (която по подразбиране не е правена да носи 15 тонни гондоли напълнени с чакъл).

  13. 13 Профил на today
    today
    Рейтинг: 1033 Неутрално

    До коментар [#10] от "FvH":

    Това е другото безумие, дъртите коли замърсяват повече, съответно трябва да имат по-високи данъци. Само електричките трябва да са освободени от данъци, засега.

    Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!
  14. 14 Профил на tokkay
    tokkay
    Рейтинг: 671 Любопитно

    А като ходя пеш и нямам боядисана ламарина, как ще ме стимулират?
    Може да ме проверяват, за да констатират това, само не разрешавам да ми пъхат датчици в ауспуха...

    No Pain No Gain
  15. 15 Профил на eth
    eth
    Рейтинг: 8 Любопитно

    Няма да е лошо и да преосмислят правилата за местните данъци, особено частта, която касае еко класификацията на двигателите - тя е напълно невалидна за коли над 74 киловата (100 конски сили). Като пример - на стария ми пасат от 2001ва година 100 к.с. данъка е около 40лв (дори ще се намали другата година), а сега обмислям да си купя нова шкода октавия с двигател Евро 6, на която за 150 конски сили данъка ще е към 450лв. В ценовата листа на октавия има само 2 коли, които попадат в обхвата под 100 к.с. и 33, които са над 100 коня. Доста остаряло разбиране е, че всичко над 100 к.с. е мощна и неекологична кола.
    Излиза, че при нас се стимулират стари и неекологични коли, докато купуването на нови е само за богаташи с много излишни пари.
    Имаше предложение за промяна в закона миналата година от РБ, но явно са го отказали тихомълком, защото новини има само за предложението, а промяна няма никаква (нито новина за отказа му)

  16. 16 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 2964 Неутрално

    Не виждам по никакъв начин тази мярка, да подобри състоянието и чистотата на въздуха!
    Да не говорим, че годишните технически прегледи са проформа и по никаъв начин не се измерва замърсяването от даден автомобил! Масово се свалят катализатори и ДПФ филтри и по никакъв начин това не се контролира! Няма никаква връзка между замърсяването от една кола и нейния данък, ама никаква! Общините гледат да събират едни пари, колкото по-нова е колата, на каквито и еко-норми да отговаря, данъка и е много пъти над този на всяка 20-ет годишна и нагоре таратайка!
    За какво еко-норми и еко-такси се говори всъщност...?!

    Бивш tww09306483.
  17. 17 Профил на Читателят
    Читателят
    Рейтинг: 471 Неутрално

    Стара кола има по-малка вероятност да я откраднат. Пък и да стане това ще си купя следващата.

    Попътен вятър в главите!
  18. 18 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 1245 Неутрално

    За тези над десет години трябва да е поне хиляда лева - поне да спрем вносът на таралясници, имаме си достатъчно. След това да вдигнат и данъка в зависимост от това кой евро стандарт покрива колата, а в централните части на градовете дори да бъде забранено влизането на автомобили, които не покриват определени норми.

  19. 19 Профил на alex.p.ivanov
    alex.p.ivanov
    Рейтинг: 374 Неутрално

    Стига глупости - правете забрана за внос на автомобили по-стари от 5 години!

  20. 20 Профил на bigspout
    bigspout
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Това си е дискриминация, законите са еднакви за всички.
    Юом е технически изправна и издържа преглед да се движи, каконе се спира от движение.
    Както изчезнаха москвичите и много рядко се срещат лади и така ще изчезнат и по старите автомобили.
    За да се карат само нови автомоили е нужно да се повеши покупателната способност на населението.
    Със средна заплата от 700 лева няма как мнозинството да кара нови автомобили.За среден клас автомобил лизинговата месечна фноска е от порядака на 700 лева.Просто няма какда стане и каквито закони и такси да се въвеждат при тези доходи да се карат нови автомобили.Всичко останало е издавателство над хората.Как да се използва обществен транспорт като един
    таралясник струва 700 лева и дори и сам да пътува човек му излиза по изгодно да пътува с таралясника.

  21. 21 Профил на bretschneider
    bretschneider
    Рейтинг: 675 Неутрално

    Данъците кога? 16 годишна (Малолетна ) трошка данъка и е в момента 96 лв. А на кола на 2 години е над 300 ?!?! Що за простотия!

  22. 22 Профил на alex.p.ivanov
    alex.p.ivanov
    Рейтинг: 374 Неутрално

    До коментар [#20] от "bigspout":

    Нека хората карат нови автомобили, но е време България да спре да бъде бунището на Италия и Германия.

  23. 23 Профил на bretschneider
    bretschneider
    Рейтинг: 675 Неутрално

    До коментар [#20] от "bigspout":

    За сметка на това има аудита осемдесетки и кадети на по двайсе години и нагоре!

  24. 24 Профил на alex.p.ivanov
    alex.p.ivanov
    Рейтинг: 374 Неутрално

    До коментар [#20] от "bigspout":

    Имах предвид стари автомобили в коментара си горе

  25. 25 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1166 Неутрално

    човек трябва да е финансово неграмотен, за да смята че 5-10лв увеличение/намаление на някакви такси могат да стимулират (или откажат от) покупка някой.

  26. 26 Профил на Нико
    Нико
    Рейтинг: 507 Разстроено

    Тази вместо да дрънка глупости да беше си подала оставката - всеки първокласник щеше да се справи по-добре от нея!

    В една друга тема за замърсяването само от идеите в коментарите можехте да направите доста реален план.

    Абе какви гюлета работят по тези министерства направо не ми го побира главата. И тази взима заплата ...

  27. 27 Профил на steliyan
    steliyan
    Рейтинг: 217 Неутрално

    Всичко щеше да е съвсем различно, ако държавата си беше на мястото. Вместо да се чуди с колко жалки левчета да лъжестимулира хората да си купуват нови коли , да си застане на мястото и да подреди банките така, че да започнат да финансират покупко/продажбата чисто нови коли, от вносителите, а не да караме бракмите на Европа. Тогава и екологията ще си дойде на мястото , и парите на банките ще се въртят, и вносителите ще печелят, и хората ще имат интерес да го правят. Малко законови неща са нужни, но трябва да има воля от тези които са на власт, а не да сърбаме поредната среднощна полюция на някой си министерски плъх.
    Почти цяла Европа живее с кредити и пари от банките, с лихви 1-2 % .У нас банките пълни с пари, никакво движение, никакъв стимул.Държава няма, няма екология, няма интерес у хората, затова ще пълним нечия незнайна дупка с екотакси...
    пошло до дупка. И без никакъв резултат.

  28. 28 Профил на snower
    snower
    Рейтинг: 284 Неутрално

    Мнението на чиновниците в общините е, че данъкът е източник на приходи, а не инструмент за провеждане на политики. Много по-безболезнено е да събираш от много хора малък данък, а пък, че със стари и неизправни коли се замърсява околната среда, създава се риск за пътни инциденти, ИЗОБЩО НЕ ИМ ДРЕМЕ!

  29. 29 Профил на mahjongg
    mahjongg
    Рейтинг: 426 Неутрално

    С тези едноцифрени процентчета, така ще ме стимулират....

  30. 30 Профил на schroeder
    schroeder
    Рейтинг: 269 Неутрално

    Добра идея, ама с тия 3% и 5% нищо правят. 20% или 30% е по-значима и смислена промяна. Няма да е зле да направят и същото за данъците, ако искат да си обновим постепенно автопарка.

  31. 31 Профил на p911
    p911
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Нормално е екотакса за нов автомобил да е по-малка, ако приемем, че наистина замърсява по-малко.

    За мен от много по-голямо значение е да има СТРОГИ технически прегледи, на които безкомпромисно да се спират от движение неизправните автомобили ... вкл. за вредни емисии, вкл. и "нови" дизели с премахнат катализатор.

    Замислете се, че по-стар нормален автомобил на газ замърсява по-малко от някой нов 2-3 тонен СУВ.

    От друга страна данък МПС не трябва да е свързан с мощността на автомобилите, а с тяхната пазарна стойност. Той не е инструмент за контролиране на замърсяването.

    Замърсителите трябва да се "гонят" по две направления - ТЕХНИЧЕСКИ ПРЕГЛЕД и АКЦИЗ НА ГОРИВОТО, последният е най-справедлив - караш кола, която гори много или караш много или и двете и си плащаш (което може да те наведе на мисълта да направиш нещо по въпроса).

  32. 32 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2708 Гневно

    "Необходимо е да бъде поощрена употребата на нови автомобили"
    Какви глупости дрънка тая министерка! Цялото народонаселение, кметове, архитекти и строители на пътища дават всичко от себе си да спрат употребата не само на нови, ами на всякакви автомобили. Вместо да се изпълни волята на пешеходо-шматки, евро-патки и еманципатки и да се вдигне данък-автомобил три пъти така, че да надвиши от два на пет пъти данък-имот, тая шматка предлага ... развиването на корупционни практики как държавен чиновник да бъде убеден в екологичността на "правилния" автомобил.

  33. 33 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2708 Неутрално

    "Те ще важат само за бъдещи покупки на автомобили."
    15 хил. автомобила по шест лева промяна, дава две месечни Искрови заплати. Кой да е управител на БНБ да излезе в неплатен отпуск за три месеца или да се спре възнаграждението на депутат, невясващ се в парламента как Пеевски, ще се съберат повече пари за екология. Дори ще се спестят золуми.

  34. 34 Профил на Batezuzi
    Batezuzi
    Рейтинг: 1179 Неутрално

    Дали ще се дадат 150 такса за нов автомобил или 300 за стар няма да има значение. Постепенно трябва да се спират от движение замърсяващите автомобили,а не да се мисли как да се събират едни пари, които потъват в администацията. Който иска да си кара 50годишния запазен Ролс Ройс да си му сложи катализатор, а останалите да се качват на обществения транспорт.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  35. 35 Профил на axd14700100
    axd14700100
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#5] от "Tom Sawyer":

    а как е въздухът в кримваш...

    "Каменный век закончился не потому, что закончились камни" Г. Греф
  36. 36 Профил на axd14700100
    axd14700100
    Рейтинг: 479 Неутрално

    До коментар [#10] от "FvH":

    ами вижда се и с невъоръжено око, че данъкът представлява 10% от стойността на автомобила, което е израз на някаква "логика" за възможната "събираемост" на данъка...

    (обратната пропорция би била абсурд...)

    "Каменный век закончился не потому, что закончились камни" Г. Греф
  37. 37 Профил на axd14700100
    axd14700100
    Рейтинг: 479 Неутрално

    [quote#12:"niakoi_si"]Въобще не е ясно, как тия таралясници минават преглед. [/quote]

    ... ами те са собственост на меверето и/или меверейците (нема друго обяснение... т.е. освободени са от преглед, данък и ГО... панимайш)

    "Каменный век закончился не потому, что закончились камни" Г. Греф
  38. 38 Профил на доктор Арнó Ебé
    доктор Арнó Ебé
    Рейтинг: 261 Неутрално

    Голямо разочарование се оказа тази Ивелина. Не съм я следил като заместник-кмет, но отгоре-отгоре изглеждаше читава. Оказа се просто възпитана. Това не е малко (виж Веждичката), но не е достатъчно, за да бъдеш добър министър....

    Иначе в дописката ясно си е написано: болшинството превозни средства са на възраст 18-25 години. Какво тогава ще промени рекламираната мярка?

    Ми нищо.

  39. 39 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2708 Любопитно

    [quote#34:"Боян Дуков"]Постепенно трябва да се спират от движение замърсяващите автомобили[/quote]
    Има ли незамърсяващ автомобил? Включително и електрическите, при които за производството на електродите в батерия му са "изпържени" руди с отделяне киселинни газове колкото за 10000 автомобила.

    И второ, колко пъти трябва да плащаме тая "еко-такса"? Един път чрез акциза и "еко-добавката" в горивата; втори път чрез пътния данък и пропорционалността му на мощността на автомобила; трети път- чрез "еко-таксата" за автомобилни гуми и акумулатори. Дори не споменавам 20% ДДС (което отчасти се "усвоява" от лизингови компании със счетоводни врътки). Просто еко-талибаните го удариха на мутренски рекет отвсякъде! После, що сме имали корупция!?
    Ако някой иска да намали автомобилите - турга се един единствен данък за собственика на автомобил от 2000 лв. годишно, който нараства до 5000 хил. лв. (средния БВП на глава от населението) за автомобили от 500 и повече к.с. без значение от възрастта му - след като е в движение (минал технически преглед за изправност) и старият, и новият са равностойни. И броят на автомобилите пада с по 30% на година. Защото един данък лесно се контролира в сравнение с десет такси, таксички, глобички и др. източници на корупция.

  40. 40 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2708 Любопитно

    [quote#28:"snower"]че със стари и неизправни коли се замърсява околната среда[/quote]
    Нима оспорвате компетентността на частните автосервизи, извършващи техническите прегледи? Искате "комунистически" (държавни) прегледи и ...катаджийска корупция?
    Малко доверие в частника, де! Щом автомобилът е минал технически преглед, не замърсява околната среда повече от допустимото и е напълно изправен да се движи по пътищата. Ако не е така, не е собственикът отговорен - не той е извършвал техническия преглед.

  41. 41 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1025 Неутрално

    [quote#19:"alex2"]Стига глупости - правете забрана за внос на автомобили по-стари от 5 години! [/quote]

    Като забранят вноса на коли по-стари коли от пет години, България ще се превърне в музей на милиони таралясници, които вече са внесени. Да не бъдем максималисти. Нека поне на първо време, да се принудят собствениците на стари автомобили да приведат автомобилите си в нормите на замърсяване дадени от производителя. Барем на първо време да се спрат всякакви кошници с отчепени сонди, с липсващи катализатори или тунинг от местни авто-специалисти.

  42. 42 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2708 Весело

    [quote#38:"ppj03316395"]Какво тогава ще промени рекламираната мярка?

    Ми нищо. [/quote]
    Ще се "усвоят" средства за въвеждането на въпросната мярка. Надеждата е, че никой няма да пита защо "усвоените" средства са в повече от приходите, генерирани от мярката.

  43. 43 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7176 Неутрално

    Хубаво е да се поощрява купуването на нови автомобили,но това става с вдигане на доходите,а не на данъците.Кой не иска да кара нова кола?Но възможностите на повечето ще стигнат само да си плати по-високия данък.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK