Заради мръсния въздух 9500 души умират в Лондон всяка година

Заради мръсния въздух 9500 души умират в Лондон всяка година

© Associated Press



Близо 9500 души умират преждевременно всяка година в британската столица Лондон заради продължително излагане на мърсен въздух, показва ново проучване на учени от King's College London, публикувано преди ден (14 юли) и цитирано от британския вестник "Гардиън". Това е два пъти повече от това, което се смяташе официално до момента.


Преждевременната смърт се дължи на два основни замърсителя - фини прахови частици (PM2.5) и азотен диоксид (NO2), според проучване, проведено от изследователи в Кралския колеж в Лондон.


Проучването – поръчано от общината (Greater London Authority) и Transport for London, се смята за първото подобно проучване в света, направено за град, което се опитва да определи количествено колко души са засегнати от негативния ефект на NO2. Този токсичен газ идва основно от дизеловите автомобили, камиони и автобуси и като въздействие върху човешкото здраве засяга основно белите дробове и растежа.




Лондон, Бирмингам и Лийдс са сред градовете във Великобритания, които надвишават допустимите ограниченията на ЕС за безопасни нива на азотен диоксид в продължение на пет години. Това предизвика правни действия, които пък доведоха до решение на Върховния съд този април, според което правителството се задължи да излезе с план за прочистване въздуха на града от токсичния газ от до края на годината.


Предишни изследвания сочеха, че през 2008 г. случаите на преждевременна смърт са били 4267 като следствие от замърсяването с PM2.5, като се базира на нивата замърсяване с тези частици през 2006 г. Последващите спадове в количествата на тези частици във въздуха и промяната в методологията на изчисление, която изключва естествените източници на замърсяване, водят и до по-малки цифри: 3537 случая за 2010 г. Този спад обаче се неутрализира като се добавят 5879 смъртни случая заради замърсяването с NO2 всяка година, с което общият брой случаи на преждевременна смърт от двата замърсителя през 2010 г. стига до 9416.


Зам.-кметът по екология и енергетиката Матю Пенчарз коментира, че в случая със замърсяването на въздуха се налага да се намеси правителството. "Новите изследвания са важно послание за правителството, още повече че Върховният съд вече се произнесе в тази посока."


Въпреки че докладът констатира, че по-голяма част от смъртните случаи, причинени от PM2.5, са по-скоро с произход извън града, а не вътре в града, изследването установява, че преобладаващо смъртните случаи, свързани с NO2, са причинени от емисиите от дизелови превозни средства и други източници във самата столицата.


Миналата година, кметът Борис Джонсън беше критикуван след публикувани данни от проучване, които показват, че ул. "Oxford street" е с най-лошите нива на токсични газове NO2 в света най-вече заради високата концентрация на дизелови автобуси. Впоследствие кметът призова за схема за справяне със замърсяването в столицата.


Според Пенчарз Лондон е пионер в справянето със замърсяването на въздуха заради въведените зони на "ултраниски емисии" (ULEZ) през 2020 г., когато най-замърсяващите тежкотоварни автомобили ще плащат високи такси, за да могат да влязат в столицата.


Според активисти и граждански организации обаче новите изчисления доказват необходимостта от още допълнителни действия. "Това ново проучване ще окаже по-голям натиск върху правителството, което трябва да излезе с ясен и надежден план за намаляване замърсяването от дизеловите автомобили", коментира Алън Андрюс, адвокат в неправителствената организация ClientEarth, който заведе делото, довело до постановените от Върховния съд задължения за администрацията на Лондон.


По думите му шокиращите статистики за случаи на преждевременна смърт са само върхът на айсберга. Много други хора се разболяват сериозно пак по същата причина и те трябва да отидат в болница или да излязат в болнични.


"Излагането на мръсен въздух увеличава риска от рак на белия дроб, възпрепятства развитието на детските бели дробове, увеличава риска от хоспитализация сред хората с проблеми, свързани с белия дроб", предупреждава д-р Пени Уудс, изпълнителен директор на британската фондация Тhe British Lung Foundation. По думите му крайно време е да се спре с говоренето и да се предприемат незабавни действия за предотвратяване смъртта на още хора заради въздуха, който дишат.


Според Джени Бейтс, активист срещу замърсяването на въздуха от "Приятели на Земята", хората нямат избор с въздуха, който дишат. "Това означава, че ние трябва да удвоим усилията си и да предприемем незабавни действия с въвеждането на комбинация от по-чисти превозни средства и ограничаване на трафика, мащабни инвестиции в безопасни велосипедни и пешеходни алеи."

Коментари (27)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на kamenvasilev
    kamenvasilev
    Рейтинг: 426 Неутрално

    и нека продължаваме с "новия внос" на стари дизели

  2. 2 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1435 Неутрално

    Да си пуснат тролей.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  3. 3 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 3442 Неутрално

    Това е един рисковете на мегаполисите.

  4. 4 Профил на Galata
    Galata
    Рейтинг: 531 Неутрално

    Какво да кажем ние с гайдите?

    "Büyük şeyleri yalnız büyük milletler yapar." K.Atatürk
  5. 5 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 952 Весело

    Голяма част от бачкаторите там не са ли чужденци?

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  6. 6 Профил на V.Iliev
    V.Iliev
    Рейтинг: 426 Неутрално
  7. 7 Профил на lout66
    lout66
    Рейтинг: 716 Неутрално

    До коментар [#6] от "V.Iliev":
    Зависи , в Родопите или в София .Но кой ти гледа въздуха ,важното е че вече по всяка телевизия те правят милионер .

  8. 8 Профил на Tademan
    Tademan
    Рейтинг: 793 Разстроено

    До коментар [#6] от "V.Iliev":

    Тук сме над тези "дребнавости"

  9. 9 Профил на Густав
    Густав
    Рейтинг: 741 Неутрално

    До преди 10 години дизелите се считаха за по-екологични, заради по-ниския разход и по-ниските емисии на СО2. Днешното разбиране обаче е, че дизелите са неимоверно по-опасни, но акзината политика не се е коригирала. В Германия и Испания дори дизелът е 15% по-евтин от бензина.

  10. 10 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1052 Любопитно

    Светът много се разглези - крайно време е да разберем, че неща като личен автомобил са крайно вредни за природната среда и да се върнем към обществения транспорт. Освен това Европа е достатъчно малка, за да не може да бъде прекосена с високоскоростен влак, а не със самолет

  11. 11 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 725 Неутрално

    Вчера същото изследване за Франция показа, че около 42000 човека умират заради замърсяването на въздуха в големите френски градове. Основната причина за замърсяването са дизеловите двигатели.

    "Свободата започва там, където свършва невежеството." Виктор Юго.
  12. 12 Профил на 8th_ball
    8th_ball
    Рейтинг: 828 Неутрално

    The FOG. Истината е, че Лондон много е дръпнал като екология и лондонската мъгла, която е емблематична за града, всъщност отдавна вече е история. Както и гадните зимни софийски мъгли от 1970-80-те.

    Чудно ми е обаче, как така сметнаха бройката на починалите хора и връзката между тяхната кончина и замърсяването? То е нещо - като вървя си по улицата, пада ми саксия върху чутората, умирам и за това е виновно лошото градско планиране... Или пък да вземем дивата природа - там пък е тотална липса на морал - ядат се взаимно... Главната причина за смъртност у антилопите в Африка са гадните лъвове, дето ги дебнат навсякъде, нали?

  13. 13 Профил на 8th_ball
    8th_ball
    Рейтинг: 828 Весело

    До коментар [#10] от "rainbou1":

    Да, това е много добра идея, но докато си ги дрънкаме тия неща, евентуално си правим барбекю или (през зимата) седим пред камината. А тия неща - като пряко замърсяване на въздуха, са много по-съществени от който и да е обществен смог.

  14. 14 Профил на полувишис
    полувишис
    Рейтинг: 269 Весело

    ако въздухът в Лондон е мръсен, то в София дишаме не въздух, а дисперсия на дизел, изгорели въглища, примесени с прах

    http://labs.capital.bg/201601/agentite-dnes
  15. 15 Профил на m.c.marinoff
    m.c.marinoff
    Рейтинг: 419 Неутрално

    Миналата година, кметът Борис Джонсън беше критикуван след публикувани данни от проучване, които показват, че улиците на Оксфорд са с най-лошите нива на токсични газове NO2 в света най-вече заради високата концентрация на дизелови автобуси. Впоследствие кметът призова за схема за справяне със замърсяването в столицата.

    Дневник, както обикновено - доволно ниска топка сте.
    Хайде сега да видим - какво общо има кмета на Лондон Борис Джонсън с улиците в Оксфорд, че да ги цитирате тези улици? Ако вие не правите разлика между "улиците на Оксфорд" и "Оксфорд улица" (Oxford Street), то какво - ние ще ви образоваме ли? Или да ви казваме, че Лондон и Оксфорд са с различни кметове?
    То, както е тръгнало, утре ще кажете, че Фандъкова ще взема грижи да ограничи замърсяването на въздуха в Цариград.
    Еми хем сте хубавите, умните и интелигентните, хем се кланяте и храните от западната хранилка, хем пък и не сте я виждали. Думи нямам да опиша професионалната ви компетентност.

  16. 16 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 985 Весело

    БХК напомня, че с конските впрягове циганите съдействат за здравословната околна среда и поддържат качеството на въздуха в норми.

    ХАХА!

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  17. 17 Профил на Суджук Герберите
    Суджук Герберите
    Рейтинг: 426 Неутрално

    А по бг авто форумите има стотици теми:
    "Как/къде евтино да си премахна катализатора и филтъра за твърди частици на таралясникът - половинмилионник?"

    Голям апартамент купи, голяма сума не плащай!
  18. 18 Профил на Никола Йорданов
    Никола Йорданов
    Рейтинг: 1562 Неутрално

    Това е може би най-големия проблем за София днес. Продължителността на живота намалява с години, при живот в град с въздух три пъти по-мръсен от нормата. В София сме около два милиона жители. Става дума за милиони години човешки живот.

    Никола Йорданов
  19. 19 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 740 Неутрално

    [quote#7:"lout66"]Зависи , в Родопите или в София [/quote]

    В някое родопско село през зимата въздухът е в пъти по-мръсен от този в София.Причината е,че хората се отопляват на въглища и дърва,които отделят много вредни частици,особено въглищата.Аз самият живея на село и сега е добре,но през зимата не може да се диша от пушеците.

  20. 20 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 2373 Неутрално

    Сетих се за оная, дето починала от удар, защото отказала да яде гъби. Тази бройка е нищожен процент, фактически на ръба на статистиката.

  21. 21 Профил на Moonshine
    Moonshine
    Рейтинг: 700 Любопитно

    "прочистване въздуха на града от токсичния газ от до края на годината."

    До края на годината! Хората не си поплюват. А в София докога ще дишаме пЕсък?

  22. 22 Профил на Chavo64
    Chavo64
    Рейтинг: 374 Неутрално

    По лични впечатления, въздухът в София е в пъти по мръсен от лондонския.

    chavo64
  23. 23 Профил на dinko
    dinko
    Рейтинг: 670 Неутрално

    До коментар [#12] от "8th_ball":

    Допускам става въпрос за статистика на белодробни и подобни заболявания за които вече научно е установено че са пречинени от тежките частици във въздуха

  24. 24 Профил на primaxm
    primaxm
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Да се сезира БХК, за да защити подобаващо братята роми отишли да "работят" в мега-гига полиса Лондон. Как така ще им нарушават правата с калпав въздух. Веднага да им осигурят кислородни маски и апарати със сгъстен въздух. хахах Майтап бе Уйли. Сега сериозно. Предполагам, че ако бройката за Лондон е вярна, то за София бройката е много близка, въпреки че града е минимум 5 пъти по-малък. До колкото си спомням от някакви статисики, нашите градове бяха сред първите места в Европа по ниво на прахови частици във въздуха. Като дете си спомянм, че миеха улиците постоянно. Сега това е някакво голямо събитие.

  25. 25 Профил на plamenss
    plamenss
    Рейтинг: 869 Неутрално

    До коментар [#6] от "V.Iliev":

    В България човешкият живот няма значение.

  26. 26 Профил на Sabbath
    Sabbath
    Рейтинг: 1022 Любопитно

    Значи гр.Лондон е със силно замърсен въздух,а съдейки по част от мненията след статията,същото,дори според някои и по-лошо е положението и в гр.София!Защо тогава не разрешат тютюнопушенето на общ.закрити места,за да си пуши населението на чист въздух,а не да се трови с мръсен въздух по улиците??!

  27. 27 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7176 Неутрално

    Интересно,защо тогава всички напират към Лондон.Явно, не им е мил живота.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK