С 40% са се увеличили ползващите колела като основно превозно средство

С 40% са се увеличили ползващите колела като основно превозно средство

© Надежда Чипева, Капитал



С около 40 % (или средно 1,4 пъти) са се увеличили велосипедистите по улиците на столицата за три години, а на доста ключови места ръстът е двоен, сочи второто по ред преброявне и изчисленията на сдружение "Велоеволюция". Нараснал е значимо и броят на хората, които използват колелото като основно средство за придвижване до работното място или училище в делничните дни, а не само за раздвижване в парка в почивните дни.


Данните са от преброяването на велосипедистите през май и юли месец 2015 г., а изчисленията са на база сравнението им с първото подобно преброяване през 2012 г. Предстои още един финален етап от тазгодишното преброяване, което ще е през октомври.


Средно увеличение през месец юли 2015 г. в делничен ден е 1, 39 пъти, а в празничен - 1, 43 в пиков час (средо с 40%). От първите два етапа на преброяването през 2015 г. става ясно още, че има и почти двойно увеличение на велосипедистите на "Лъвов мост" след реконструкцията му (с 71% - делник и с 94% - празник). Над два пъти е увеличението в празничен ден в Борисова градина и на кръстовището на ул. "П.Евтимий" и бул. "Витоша" . В делничен ден през Борисова градина велосипедистите са се увеличили над средното за града (със 70%).




Над два пъти е скочила използваемостта на велоалеята от кв. "Надежда" до центъра, която беше завършена през 2012 г. по време на първото преброяване.


Леко е нараснал делът на жените-велосипедисти – от 13.8% на 15.2%


"Хубаво е столична общината да вземе предвид данните от проучването на "Велоеволюция", които показват текущите натоварвания по ключови за велосипедистите кръстовища и улици, потенциалът на велопотоците и да ги отичита, когато изготвят новата градска инфраструктура," обяснява един от авторите на проучването архитект Петя Донева за "Дневник". За пример за проблемно място за велосипедистите тя дава кръстовището на бул. "Евлоги и Христо Георгиев" и ул. "Граф Игнатиев" заради трудното пресичане. По думите й това може да се оправи, за да се улесни преминаването им и да не създава риск от произшествия.


От сдружението обясняват значителната разлика с майското преброяване, когато се отчита двойно и тройно нарастване (дори и на места четворно) с колебанията на атмосферните условия. Тази година през май времето беше сухо и слънчево, докато през 2012 г. беше облачно и в дните преди преброяването имаше леки превалявания, подчертават от "Велоеволюция и коментират, че това показва зависимостта на този вид транспорт от атмосферните условия.



10-те най-натоварени вело-точки в София:


– Цар Борис III и Гешов (макс. 278 вел./пиков час, делник)
– Евл.Георгиев и Гр.Игнатиев (макс. 215 вел./пиков час, празник)
– Орлов мост (макс. 174 вел./пиков час, делник)
– Борисова градина (макс. 256 вел./пиков час, празник)
– Руски паметник (макс. 144 вел./пиков час, делник)
– Опълченска и Ал.Стамболийски (макс. 117 вел./пиков час, делник)
– България и Гешов (макс. 170 вел./пиков час, делник)
– Евл.Георгиев и Оборище (макс. 92 вел./пиков час, делник)
– Лъвов мост (макс. 89 вел./пиков час, делник)

Как общината може да използва данните


Неравномерното натоварване с велосипедисти по различните направления в града демонстрира какъв е ефектът от наличната вело-инфраструктура, коментират от "Велоеволюция". Според тях това налага и конкретни мерки за насърчаване на велотранспорта.


От организацията посочват, че новите им данни красноречиво показват кои са най-значимите велосипедни трасета в София; какви са тенденциите, с които велоинфраструктура трябва да се съобрази още в идните години; потенциалът на конкретни велоалеи за привличане на велосипедисти.


По-натоварените направления за градските колоездачи могат да станат по-приоритетни за изпълнение на велосипедната инфраструктура и за поддръжка на съществуващата такава, съветват от "Велоеволюция".


Статистиката им дава възможност да се изчисли нарастването на велосипедния трафик, ако информацията се събира периодично. Затова те съветват тези преброявания да се правят на 2-3 години, за да се проследят тенденциите в развитието на велосипедния транспорт по определени критерии.


Редно е да се наблюдава дали се използва изградената вече вело-инфраструктура и да се вземат решения за подобряването й, коментират още от сдружението.


Проучването им дава възможност да се проследят резултатите от велосипедната политика на града и при необходимост да се внесат корекции


Допълнителната информация може да бъде от ползва при провеждане на кампании за популяризиране на велосипедния транспорт и подобряване на пътната безопасност – както от общински структури, така и от неправителствени организации и частни компании.


Проектът "Велоданни за София" на "Велоеволюция" за планираните велопреброявания заедно с велобученията са осъществени с финансовата подкрепа на програма "Европа 2015" на Столична община. Това е резултат от усилията на сдружението да ангажира общинските власти с конкретни стъпки за насърчаване на велосипедния транспорт.


През октомври 2015 г., извън рамките на проекта, организацията ще завърши годишното преброяване на велосипедните потоци. В края на годината ще бъде достъпен и окончателният анализ. Всички данни ще бъдат достъпни в електронен вид за интересуващите се представители на Столичния общински съвет и администрацията, както и за изследователи, студенти и заинтересовани граждани.

Ключови думи към статията:

Коментари (111)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1325 Неутрално

    Абе как ги карате тези колелета в тази мръсотия !!! Аз прозорец на колата не отварям, те с колелета тръгнали.

  2. 2 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2217 Весело

    Възможно е и да е вярно.

  3. 3 Профил на qid21311676
    qid21311676
    Рейтинг: 231 Любопитно

    автора, увеличение със 140% не е ли равно на увеличение от 2,4 пъти ?

    100 колоезд. + 140% = 240 колоезд.
    240 / 100 = 2,4

  4. 4 Профил на mr. wonderworld.
    mr. wonderworld.
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Повече велосипеди- по- малко мърсотия.

    In my Wonderworld each sleeping vision is so real.
  5. 5 Профил на mr. wonderworld.
    mr. wonderworld.
    Рейтинг: 1366 Весело

    До коментар [#3] от "qid21311676":

    Математик!

    In my Wonderworld each sleeping vision is so real.
  6. 6 Профил на Nikola Kasherov
    Nikola Kasherov
    Рейтинг: 442 Неутрално

    От една страна хубаво, от друга със Софийския въздух и запрашеност е малко рисковано за здравето в дългосрочен план. А и ако пристигнеш запотен на работа е малко неудобно. Също така някои велоалеи допълнително ядат от тротоара на пешеходците, а и има индивиди карат като луди и забравят че дори на велоалеите има пешеходни пътеки. Според мен към момента в София идеята за велоалеите се внедрява малко половинчато, в някои райони направи доста и добре планирани, в други няма никакви и няма централен план за пълна мрежа от маршрути които да са удобни за всички засегнати. Някакси, прави се само да сме :като на Запад:

  7. 7 Профил на qid21311676
    qid21311676
    Рейтинг: 231 Неутрално

    [quote#5:"mr.wonderworld."]Математик![/quote]

    добре, цял съм в слух да чуя твоята аргументация придружена от простичка сметка

  8. 8 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 508 Неутрално

    От стимулирането на велосипедния транспорт печелим всички. Постепенно София ще стане по-чиста, но трябва да се въведат и ограничения за някои автомобили.
    Общината обаче ще се окаже неподготвена въпреки всичките ремонти.

  9. 9 Профил на save_knforest
    save_knforest
    Рейтинг: 720 Весело

    Позитивна тенденция, дано да продължи. Освен за въздуха на града, велисипедирането е много полезно и за здравето. Дава чудесен тонус и настроение.

  10. 10 Профил на mr. wonderworld.
    mr. wonderworld.
    Рейтинг: 1366 Весело

    До коментар [#7] от "qid21311676":

    Жокер- каква е разликата в увеличение 140 % и увеличение СЪС 140 % ?

    In my Wonderworld each sleeping vision is so real.
  11. 11 Профил на jagal
    jagal
    Рейтинг: 447 Любопитно

    Звиньети, ма где са присичать бул. "Евлоги Георгиев" и Бул. "Патриарх Евтимий"???

    Настроение: Провинциално-Любопитно

    Бул. "Евлоги Георгиев" започва от бул. "Черни връх" у завършва при бул. "Мадрит". Бул. "Патриарх Евтимий" започва от "Попа" (бул. "В. Левски" и завършва при "Петте кюшета" (бул. "Ботев", "Прага" и "Скобелев". Та къде е кръстовището???

    Виж наистина трудно се пресича бул. "Черни връх" от бул. "България" към бул. "Евлоги Георгиев" (към велоалеята, която започва от нищото).

  12. 12 Профил на qid21311676
    qid21311676
    Рейтинг: 231 Весело

    [quote#10:"mr.wonderworld."]Жокер- каква е разликата в увеличение 140 % и увеличение СЪС 140 % ?

    [/quote]

    аз знам каква е, автора явно не е наясно

    цитат от началото на статията:
    "С около 140 % (или средно 1,4 пъти) са се увеличили велосипедистите..."

  13. 13 Профил на captainFill
    captainFill
    Рейтинг: 823 Весело

    [quote#7:"qid21311676"]добре, цял съм в слух да чуя твоята аргументация придружена от простичка сметка[/quote]
    Малко неправилно са се изразили, това е цялата работа.
    "С около 140 % (или средно 1,4 пъти) са се увеличили велосипедистите по улиците на столицата за три години"
    Ти прибавяш 140 съм 100 и получаваш 240%. Всъщност броят на велосипедистите е нараснал от 100 на 140% или 1.4 пъти.

    Андрей Пионтковский: "Путинизм – это высшая и заключительная стадия бандитского капитализма в России".
  14. 14 Профил на legio
    legio
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Полезна информация. Може да послужи за база на регламентиране и промени в инфраструктурата в София. Общината е на ход да действа. Да видим дали ще има резултат

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    Who dares wins!
  15. 15 Профил на qid21311676
    qid21311676
    Рейтинг: 231 Неутрално

    [quote#13:"captainFill"]Малко неправилно са се изразили, това е цялата работа[/quote]
    математиката нали уж за това е точна наука, та такова понятие като малко неправилно не е редно да съществува... ако ще е увеличение от 1,4 пъти да го напишат 40%.

  16. 16 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 2541 Неутрално

    До коментар [#1] от "442":

    И аз на това се чудя и по тази причина не карам велосипед в Софето.

    До коментар [#6] от "UK graduate":

    Съгласен. Рисковете са повече от предимствата.

  17. 17 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 626 Неутрално

    Прекрасно. Сега остава велосипедистите да се научат да не пресичат на червено, да не карат в насрещното движение, да слизат от колелото, когато минават по пешоходна пътека и още няколко елементарни, но жизненоважни умения и тогава ще започна да ръкопляскам.

  18. 18 Профил на Реформатор Пръмов
    Реформатор Пръмов
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Аз съм един от тези, които се придвижват или с велосипед, или с личния автомобил.
    Когато съм с кола, псувам велосипедистите.
    Когато пък съм с колелото, псувам шофьорите.

    Истината е, че едно колело повече на пътя означава в повечето случаи една кола по-малко в градската светофарна лудница.
    Сиреч, по-малко задръствания, по-малко опасности и по-малко мръсотия и шум във въздуха.
    Нека даваме шанс и толеранс за колоездачите. Да ги пазим, псуваме и уважаваме повече.
    И да осъзнаем най-после, че те са пълноправен участник в движението.
    Успех на всички двуколесни и безмоторни колеги.

  19. 19 Профил на tisho_one
    tisho_one
    Рейтинг: 218 Неутрално

    Модерно е просто. И все повече ще стават, както и велоалеите. Браво!

  20. 20 Профил на captainFill
    captainFill
    Рейтинг: 823 Весело

    До коментар [#15] от "qid21311676":

    Ами това е статия, а не математика. Разбирам те напълно, че се шегуваш с тях, просто не са обяснили както трябва и може неправилно да се разбере.

    Андрей Пионтковский: "Путинизм – это высшая и заключительная стадия бандитского капитализма в России".
  21. 21 Профил на sclera_bg
    sclera_bg
    Рейтинг: 225 Весело

    Бравос!

    Сега ако поченха и да карат по велоалеите, които направиха за ТЯХ и да слизат от колелата на ПЕШЕХОДНИТЕ ПЪТЕКИ - цена нямаше да имат...

    и като каза, рече говорейки...
  22. 22 Профил на DiamondPress
    DiamondPress
    Рейтинг: 255 Неутрално

    До коментар [#3] от "qid21311676":

    Напълсно съм съгласен! Незнам защо ти пишат минуси. Това си е грешка и обикновенно когато някой коментар показва грешка му праскат се плюсове.

  23. 23 Профил на spiegel
    spiegel
    Рейтинг: 1727 Неутрално

    Ще стават все по-голяма напаст. Не спазват никакви правила.

  24. 24 Профил на az
    az
    Рейтинг: 464 Неутрално

    Напълно безмислена статия. На всичко отгоре е и нагла лъжа и лежи на фантазиите на автора.Некви хора стоят и броят, голям смях.

  25. 25 Профил на О, ко ма напрай!
    О, ко ма напрай!
    Рейтинг: 1972 Неутрално

    тази новина сигурно значи , че единия софийски велосипедист е взел някой на рамката на дамския си велосипед.

  26. 26 Профил на Spand
    Spand
    Рейтинг: 551 Неутрално

    До коментар [#10] от "mr.wonderworld.":

    Няма разлика - увеличението е увеличение, Въпрос на по-правилно или по-неправилно изразяване.
    Та, ако искат да ползват тия 140 % и да имат предвид, че велосипедистите са 1,4 пъти повече, тогава трябва да кажат, че тази година броя на велосипедистите е 140 % спрямо миналата година.
    Но ако РЪСТЪТ/УВЕЛИЧЕНИЕТО е 140 %, тогава са се увеличили 2,4 пъти.

  27. 27 Профил на Spand
    Spand
    Рейтинг: 551 Неутрално

    До коментар [#13] от "captainFill":

    Със 140 % си е точно със 140 % - 2,4 пъти.
    Неграмотника, написал статията, ако има предвид, че са се увеличили 1,4 пъти, е трябвало да напише "с 40 %". Щото разликата от 40 до 140 не е за пренебрегване, няма кво да се лъжем.

  28. 28 Профил на Теодор Шофелинов
    Теодор Шофелинов
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Склера - амебо проста! Според ППЗДП велосипеда е ППС, така, че нищо не му пречи ПО ЗАКОН да се движи по улици и булеварди. Изключение има само за магистралите.

  29. 29 Профил на Teaser
    Teaser
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Инфраструктурата за велосипеди остава много под средните европейски равнища в София. Въпреки изоставането ползвателите остават активни.

  30. 30 Профил на Spand
    Spand
    Рейтинг: 551 Неутрално

    До коментар [#20] от "captainFill":

    Не бъди толкова толерантен към неприемливите нива на неграмотност. Едно е да проявиш стилистична или граматическа неграмотност, съвсем друго е тази - тря със сигурност дава неверна информация. Аз лично приех, че грешката е в пътите - по-логично ми се струва за три години велосипедистите да да се увеличили два пъти, а не само с 40 %, тоест 1,4 пъти.

  31. 31 Профил на grajdanin1
    grajdanin1
    Рейтинг: 626 Неутрално

    До коментар [#28] от "wil34356963":

    "Според ППЗДП велосипеда е ППС"

    Именно! Оттук следва, че велосипедистите са длъжни да спазват закона като всички останали ППС. Всеки, живеещ в София може да каже дали това е така.

  32. 32 Профил на Spand
    Spand
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Последно, автора, може ли да поясните какво имате предвид с това неразбираемото "С около 140 % (или средно 1,4 пъти)" - че са се увеличили с 40 % (1,4 пъти) или със 140 % (2,4 пъти)?

  33. 33 Профил на Индиана
    Индиана
    Рейтинг: 1001 Неутрално

    В София е доста неприятно да стигне с велосипед до определени места. Необходимо да се кара и пресича големи булеварди, а автомобилите са доста агресивни към велосипедистите. От СО да чакам да направят веломрежа ... от умрял писмо. Няма далавера в велоалеята, едни избори не може да спонсорира.

  34. 34 Профил на rurade
    rurade
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Увеличаването на велосипедите,които се използват за транспорт означава само едно единствено нещо-пестене от транспортни разходи,което означава отново само едно-хората обедняват!
    Най-смешното е ,че отново общината изразходва пари от нашите данъци да строи,ремонтира и поддържа и то отново почти изцяло в центъра!Явно за служителите на общината няма нужда от ремонт на улиците в другите квартали-там няма не само велоалеи-там няма асфалт!

  35. 35 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3367 Неутрално

    Като се има предвид, че и минаването пеша не е проста работа в този град.....

    Местни избори 27.10.2019. Коалиция "Гешев е радост" (ГЕРБ, ДПС, БСП, ВМРО, Атака)
  36. 36 Профил на Емо
    Емо
    Рейтинг: 388 Весело

    До коментар [#28] от "wil34356963":

    Абсолютно! ПълноПРАВНИ участници в движението. Всеки си знае правата, ама задълженията - майната им. Както имаш право да караш по улиците, така нямаш право да караш в пешеходни зони.Хайде, карай, но бавно и внимателно, с уважение към другите.
    Ако взема да броя колко велосипедисти не пропускат пешеходци на пътеките, минават на червено, карат като бесни в парковете сред малки деца. Хубаво велореволюция, но трябва да има ред и самосъзнание. Аз, в качеството си на пешеходец, какво да правя - досега се оглеждах за нахални шофьори, сега и за нахални колоездачи. И докато шофьорите поне можеш да им запишеш номера, колоездачите-нарушители са напълно безнаказани.

    Virtus est medium vitiis.
  37. 37 Профил на blackfrogg
    blackfrogg
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Малко пресилено идва това с неспазването на правилата от велосипедистите. Трябва статистика за велогонки, велосипедисти убийци на деца, пияни велосипедисти и т.н. Всъщност това е един безопасен за околните транспорт, заради който трябва да се усвояват ленти от шосето, а не от тротоара. Правила трябва да има за всичко и за всеки. А всеки шофьор опръскал в дъжд пешеходец, трябва да бъде обозначаван като бъдещ убиец на пътя, защото причината и за двете е една и съща. Неуважение живота и достойнството на другите хора.

  38. 38 Профил на jagal
    jagal
    Рейтинг: 447 Весело

    [quote#34:"rurade"]Увеличаването на велосипедите,които се използват за транспорт означава само едно единствено нещо-пестене от транспортни разходи,което означава отново само едно-хората обедняват! [/quote]
    Това означава, че най-бедните страни (поне в Европа) са:
    1. Холандия
    2. Дания
    3. Норвегия
    4. Белгия
    5. Швеция
    6. Германия

    Бах мааму, що никой не им казва на мигрантите, че са сбъркали посоката? Че бягат от бедни страни, а май отиват в още по-бедни (дет хората пестят даже от транспортни разходи)?

  39. 39 Профил на Теодор Шофелинов
    Теодор Шофелинов
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Емо - това е и моето мнение! И като ме четат хейтъри шофьори, не правят сметка, че аз байка го карам за облекчение и за по-бързо. Иначе имам на байк над 100к. , а с автомобил над милион - предимно продуктов мениджър съм работил... А човек е еднакъв и като пешеходец, и като автомобилист - и на ролкови кънки също. Вчера колега с байк щеше да ме бутне, пресичайки на червено, при положение, че аз си бутах байка на зелено. Като цяло над 50 процента от байкърите карат като камикадзета и оттам ни излиза лошо име...

  40. 40 Профил на touchthis
    touchthis
    Рейтинг: 309 Неутрално

    До коментар [#36] от "Емо":

    Много си плашлив - а къде да карат като няма вело алей. Всее ще се намери някой да критикува. Що не вземеш да си купиш едно колело и да видиш "удобствата" за този транспорт в София. Колко инциденти си видял, чул и прочел за колела и малки деца в парка. Само Мрън Мрън да има нали...

  41. 41 Профил на liksen
    liksen
    Рейтинг: 497 Неутрално

    До коментар [#3] от "qid21311676":
    До коментар [#32] от "Spand":
    До коментар [#15] от "qid21311676":
    Статията е анонимна, за да не се разбере КОЙ е взел парите за това преброяване, което показвало до 278 вел./пиков час!!! Това значи средно по 4,5 велосипеда да преминават ВСЯКА МИНУТА през кръстовището! С такъв трафик може да се похвали Амстердам, но София НЕ!
    Затова и математиката/статистиката е сбъркана, за да се НАДУЯТ числата и да оправдаят парите. Ключът е в израза "а на доста ключови места ръстът е дори двоен", което значи, че другите места (неключовите от списъка) е САМО ДО 40 %. Т.е. заглавието е ЛЪЖЛИВО.

  42. 42 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1873 Неутрално

    Нема даваме акъл, сф. са мноо умни...

  43. 43 Профил на Емо
    Емо
    Рейтинг: 388 Весело

    До коментар [#39] от "wil34356963":

    Аз също съм шофьор с доста километри, колело карам изключително рядко. За сметка на това имам много приятели колоездачи. Със всички сме го коментирали това. Точно тези 50% са въпроса - трябва да се измисли начин да се контролират. Сега, освен да го набиеш, друго не можеш да направиш. Иначе си прав, че простака каквото и да кара, все си е простак, и обратно. Ще те допълня - и като пешеходци са така.

    Virtus est medium vitiis.
  44. 44 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3209 Неутрално

    И нека общината да спре да прави велоалеи върху тротоарите.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  45. 45 Профил на touchthis
    touchthis
    Рейтинг: 309 Неутрално

    До коментар [#43] от "Емо":

    Еми тогава защо обобщаваш - велосипедистите тва и онова. Ако си тъп си си тъп дори и на инвалиден стол

  46. 46 Профил на Емо
    Емо
    Рейтинг: 388 Весело

    [quote#40:"touchthis"]а къде да карат като няма вело алей[/quote]


    Ти пък си нахалник. Също като чичака, дето вика - ами къде да паркирам, като няма паркоместа, за това паркирам в градинката.Ами откъде да мина, трябва да заобикалям с колата, та за това напряко-през забранената улица Бе какво ме интересува, че нямаш велоалея. Иди, поискаи от общината, ще дойда с теб и ще те подкрепя. Подписка направи - ще се подпиша. Направи кампания за набиране на средства - ще даря. Само спазвай правилата и не ми се оправдавай, че нямало това, нямало онова. Никой не е длъжен да се съобразява с теб, когато си нарушител.

    Virtus est medium vitiis.
  47. 47 Профил на touchthis
    touchthis
    Рейтинг: 309 Неутрално

    До коментар [#46] от "Емо":

    забележката се приема

  48. 48 Профил на blaueaugen
    blaueaugen
    Рейтинг: 497 Неутрално

    [quote#37:"danaeconnect"]Малко пресилено идва това с неспазването на правилата от велосипедистите. Трябва статистика за велогонки, велосипедисти убийци на деца, пияни велосипедисти и т.н. Всъщност това е един безопасен за околните транспорт, заради който трябва да се усвояват ленти от шосето, а не от тротоара. Правила трябва да има за всичко и за всеки. [/quote]
    ++++
    Дано условията за каране на велосипед станат още по-добри и безопасни.
    Спомням си София през 80-те - извън парковете нямаше почти никакви условия. За алеи да не говорим. Колкото и малко да е напреднал градът, на фона на изходната позиция все е нещо.

  49. 49 Профил на Pow
    Pow
    Рейтинг: 700 Неутрално

    И аз и приятелката ми предимно пеша и с колело. Средно на ден, по 11.41км и 14,875 крачки ( по данни от jawbone + iPhone ). Има си го и паричния проблем обаче, след 2-3 месеца трябва да се купуват нови дрехи, защото старите са с 2-3 размера по-големи.

    Give a man a mask and he’ll tell you the truth
  50. 50 Профил на Ivailo Ivanov
    Ivailo Ivanov
    Рейтинг: 225 Неутрално

    "И да осъзнаем най-после, че те са пълноправен участник в движението. "

    Мисля, че самите те трябва да го осъзнаят като за начало. Аз лично нямам такива наблюдения. Не спазват никакви правила, карат по тротоарите на зиг-заг между хората и даже налитат на бой. Такава нагла и безпардонна пасмина още не сме виждали по пътищата. Шофьорите от Перник, Бургас и Смолян има какво да научат от софийските велосипедисти.
    Пресен случай от вчера - велосипедист не освободи платното за линейка въпреки сирената и тромбите (вероятно е бил със слушалки) а след това премина заедно с линейката през кръстовището на червено.
    Аз лично съм обявил нулева толерантност за такива. И ако положението не се подобри скоро ще си купя някой 20+ годишен дизелов таралясник.

  51. 51 Профил на Zdravko Z.
    Zdravko Z.
    Рейтинг: 565 Неутрално

    Аз съм предимно пешеходец и велосипедист, но наистина има едни 50% колоездачи, които трябва яко да се глобяват! Редовно на Гешов минават на червено! Вчера на Симеоновско един застана на средата на кръстовището, докато светофара беше червен, от Борисовата редовно някой прелита по пешеходната пътека на Телевизионната кула, без да се огледа! И после защо хората не обичали колоездачите! Ами колеги, това е като да си шофьор на БМВ единици "засират пейзажа" а всички останали си го отнасят! Моля ви малко по-сериозно!

  52. 52 Профил на Николай Георгиев
    Николай Георгиев
    Рейтинг: 1211 Любопитно

    Някой знае ли какво се гласи на бул. Тодор Александров с тази червена лента до тротоара? Предполагам велоалея, защото намалиха платната при кръстовището с бул. К.Величков на 3, като само 1 е направо и става невероятна тапа. Иначе приветсвам идеята за велоалеи, но поне да не проектират и изпълняват като в 1ви курс техникума.

  53. 53 Профил на aldoushuxley
    aldoushuxley
    Рейтинг: 398 Неутрално

    Страхотна новина, дано се увеличат с още 1000%.

  54. 54 Профил на lekapoleka
    lekapoleka
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#21] от "sclera_bg":

    Аз си карам по велоалеята - когато има такава и когато може да се използва.
    Там, където няма велоалея, велосипедът е пълноправен участник в уличното движение. (И принципно няма място на тротоара - качвам се там само когато наистина мнооого се налага).
    Друг е въпросът, че някои велоалеи (преди всичко тази по Евлоги) създават повече предпоставки за ПТП, отколкото движението по улицата.

  55. 55 Профил на markblog
    markblog
    Рейтинг: 229 Весело

    Най - накрая софиЕнци да се сетят, че може да ползват и колело вместо разбрицаните си талиги и трошки с които замърсяват въздуха. Сега разбира се ще им отнеме време докато се научат и как да карат колела като хората и да спазват правила ама всичко с времето си. Важното е че лека полека започват да стават хора.

  56. 56 Профил на didco
    didco
    Рейтинг: 399 Весело

    [quote#3:"qid21311676"]автора, ... [/quote]
    Веднага ми светна червена лампа и на мен, ама явно математиката не е за всеки. Сега въпросът е кое е вярното - 140% или 1,4 пъти?

  57. 57 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 1113 Неутрално

    [quote#1:"442"]Аз прозорец на колата не отварям, [/quote]

    която караш сам всеки ден, нали ?

    то затова и не е за оваряне на прозорец, щото има тарикати колкото искаш които зареждат за 10 лева, ама ходят всеки ден на работа с кола

  58. 58 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1593 Неутрално

    "В София ползващите колела като основно превозно средство се увеличиха със 140%"

    Че и аз във Варна карам колело.На разстояния до 3 км дори съм по-бърз от автомобил.Шмугвам се на светофара между колите и излизам пръв.А на опашката колите чакат следващото зелено.А аз тогава вече съм пристигнал. Да не говорим,че с кола няма къде да паркираш освен в някой мол,а с колело може и по шосето и по центъра.Може да паркираш навсякъде.

    В Русия съм! В Русия съм!
  59. 59 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 714 Неутрално

    До коментар [#41] от "liksen":

    Преброяването го правиха безплатно от Велоеволюция и доброволци.

    Haters gonna hate.

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  60. 60 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1593 Неутрално

    До коментар [#6] от "UK graduate":

    "От една страна хубаво, от друга със Софийския въздух и запрашеност е малко рисковано за здравето в дългосрочен план. А и ако пристигнеш запотен на работа е малко неудобно. "

    Абсолютно! Не е за ходене на работа.
    Да не говорим,че един път карах в София от Жп гарата до Студентски град-взе ми се акъла ит баири,за трафика да не говорим! Особено сьрея кръговите навсякъде си е жив риск.

    В Русия съм! В Русия съм!
  61. 61 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 1113 Неутрално

    [quote#16:"Читател"]Рисковете са повече от предимствата.[/quote]

    мхм, щото в колата няма риск, или пък да те бутнат на някоя пешеходна....

    такива автоталибани има в София, че поне 1 път дневно се опитват да ме ликвидират- има светофар на черни връх, на който натискаш бутон, и всички в колите като те видят и дават яко газ да не се минат да те изчакат 1 мин, и редовно минават на червено и има реален шанс да те отнесат

  62. 62 Профил на Хриси
    Хриси
    Рейтинг: 1490 Весело

    До коментар [#34] от "rurade":

    Аз пък в София съм виждала велосипеди, дето струват повече от кола втора употреба. Освен това, да ти кажа, повечето велосипедисти, особено запалените, инвестират значителни средства в поддръжка и аксеосари.
    А в Копенхаген, понеже са масово бедни, велосипедистите са десетки хиляди всеки ден.
    Така че теорията ти за обедняването издиша.

    If I had a tail, I'd swat the flies.
  63. 63 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1593 Неутрално

    До коментар [#49] от "Pow":

    "И аз и приятелката ми предимно пеша и с колело. Средно на ден, по 11.41км и 14,875 крачки ( по данни от jawbone + iPhone ). Има си го и паричния проблем обаче, след 2-3 месеца трябва да се купуват нови дрехи, защото старите са с 2-3 размера по-големи"

    Аз за има няма една седмица като качих от двете страни баирите край Враца, плюс ходене на хижа на 1400метра,плюс Златишки и Троянски проход и се наложи да си пробивам нова дупка на колана
    ПП: американското посолство, пишете ми в досието,че съм велосипедист

    В Русия съм! В Русия съм!
  64. 64 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1593 Неутрално

    До коментар [#41] от "liksen":

    Статията е анонимна, за да не се разбере КОЙ е взел парите за това преброяване, което показвало до 278 вел./
    ....
    действително преминават по няколко велосипедиста на минута и влизат във Борисовата.Застани някой път също на метростанция Жулио Кюри и наблюдавай булеварда.Ще ти се вземе акъла колко велосипедисти има

    В Русия съм! В Русия съм!
  65. 65 Профил на maginka
    maginka
    Рейтинг: 432 Неутрално

    браво браво. по-здравословно е така

  66. 66 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1815 Неутрално

    Това е добре, но да се научат и да спазват правилата за движение и да не карат по тротоарите (по тези, на които няма паркирани коли де).

  67. 67 Профил на Pow
    Pow
    Рейтинг: 700 Неутрално

    [quote#63:"Веселин Дечев (десидент)"]Аз за има няма една седмица като качих от двете страни баирите край Враца, плюс ходене на хижа на 1400метра,плюс Златишки и Троянски проход и се наложи да си пробивам нова дупка на колана [/quote]

    Браво. Аз съм писал показателите от началото на годината - случва ми се да вървя пеша около 30 километра на ден, като обикалям събота и неделя по баирите. Иначе пеш на работа, с колелото - до полянките. Живея си на центъра и работя на центъра, честно казано доста по-приятно е пеша, отколкото с метро.

    Give a man a mask and he’ll tell you the truth
  68. 68 Профил на Свинчуга
    Свинчуга
    Рейтинг: 2698 Неутрално

    Абе на тия нагли хипстъри кога ще им забранят да карат извън велоалеите както във всяка нормална държава?

    Обичам да грухтя и плюскам.
  69. 69 Профил на victortrt
    victortrt
    Рейтинг: 727 Неутрално

    [quote#60:"Веселин Дечев (десидент)"]Да не говорим,че един път карах в София от Жп гарата до Студентски град-взе ми се акъла ит баири,за трафика да не говорим! [/quote]
    Къде ги видя тия баири, бе човек, през Борисовата си до Парк-хотел Москва, оттам се спускаш и си до Г.М. Димитров.
    Вече ако си минал през Дианабад или през телевизионната кула, проблемът си е изцяло в лошия избор на маршрут.

  70. 70 Профил на Петърчо
    Петърчо
    Рейтинг: 607 Весело

    [quote#34:"rurade"]Увеличаването на велосипедите,които се използват за транспорт означава само едно единствено нещо-пестене от транспортни разходи,което означава отново само едно-хората обедняват! [/quote]

    Младеж, стремежа да бпазиш околната среда не е признак на обедняване, а признак на възпитание и разум (изключвам факта, че колоездачите спортуват всекидневно и това е добре за здравето им). Но да твърдиш, че хората обедняват и за това карат колело е невежо и доста забавно. Поне аз се посмях доста. Най-напредналите държави в Европа са известни точно с колоезденето.

  71. 71 Профил на maane
    maane
    Рейтинг: 281 Неутрално

    "С около 140 % (или средно 1,4 пъти) са се увеличили велосипедистите по улиците на столицата за три години, а на доста ключови места ръстът е дори двоен."

    Сега да очакваме ли същия този ръст на згазени и блъснати велосипедисти, като имаме в предвит културата, отговорноста, възпитанието, дрогирането, пиянството...на геврековрътковците!?

  72. 72 Профил на Свинчуга
    Свинчуга
    Рейтинг: 2698 Неутрално

    До коментар [#71] от "maane":

    Като нищо, това половината велосипедисти са малоумни. Засилил се върху тротоара и минава през пешеходната пътека без изобщо да намали и да се огледа, не знам къде му е акъла на тоя скапан донор. Размотават се без каски, без светлоотражатели, нагли са и какво очакваш да стане - ми ще ги газят.

    Обичам да грухтя и плюскам.
  73. 73 Профил на matematika
    matematika
    Рейтинг: 388 Неутрално

    До коментар [#10] от "mr.wonderworld.":

    С калкулатор, като не можете на ум-100+140%=240

  74. 74 Профил на tvr18355030
    tvr18355030
    Рейтинг: 403 Неутрално

    До коментар [#1] от "442":

    То мърсотията е точно заради тия дето не "смеят" да се свалят задника от колата дори за пет минути...

  75. 75 Профил на tvr18355030
    tvr18355030
    Рейтинг: 403 Неутрално

    До коментар [#23] от "spiegel":

    А то тия с автомобилите спазват чинно правилата и въобще не са задръстили и тротоарите и малкото велоалеи...

  76. 76 Профил на stttt
    stttt
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Аз съм ЗА колелетата, но има само един елемент на култура, който трябва да се разпространи сред колоездачите: когато приближават пешеходец отзад - хубаво е да има някакъв сигнал.. да споменават откъде ще минат примерно (ляво/дясно на пешеходеца) и ще се избягват стресово-контузни ситуации.

  77. 77 Профил на liksen
    liksen
    Рейтинг: 497 Неутрално

    До коментар [#59] от "galio":
    Само дето Велоеволюция получава финансиране от бюджета на Столична община, от проекти по програми като "Европа 2015", от "Работилници за частни инициативи" или подобни параванни организации... в самата статия горе си пише финансирането. Ако някой го е правил доброволно преброяването, друг е взел парите. Надуването на лъжливи числа, обаче, е очевадно.

  78. 78 Профил на bela
    bela
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#77] от "liksen":

    По-голямата работа по преброяването беше свършена от доброволци. Аз бях един от тях.

    Който има съмнения, нека се вкючи през октомври, през страницата на велоеволюция - http://www.facebook.com/groups/36737079167/search/?query=%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B1%D1%80%D0%BE%D1%8F%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B5

  79. 79 Профил на tach0
    tach0
    Рейтинг: 231 Неутрално

    Толерантност братя и сестри! Това е единственото, което ни трябва! Карам и колело, и кола, и пеш ходя ест. Нетолерантни и неспазващи правилата има много от всички групи, но вместо да се лаем един друг, можем да се опитаме за малко да се поставим на мястото на другия! Мечти...

  80. 80 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 714 Неутрално

    [quote#77:"liksen"]Надуването на лъжливи числа, обаче, е очевадно. [/quote]

    Ти явно си стоиш у вас само.

    Колелета в София се множат в аритметична прогресия, дори за първи път, откакто карам, което е три години, се засичам с други колоездачи по обичайния ми маршрут.

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  81. 81 Профил на maane
    maane
    Рейтинг: 281 Неутрално

    До коментар [#72] от "Свинчуга":

    ма ти верно си "Свинчуга" след тая ти драсканица, това е най-лекия епитет дет моеме да ти нахлузиме. Та както се знае, проЗЗтако си е ПРОЗЗТАК ,дори и зад волана или най-вече!

  82. 82 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8630 Неутрално

    Те процентите нищо не значат,дайте броя.

  83. 83 Профил на Ивайло Александров
    Ивайло Александров
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#24] от "az":
    Здравей, анонимни човеко.
    Казвам се Ивайло Александров и бях един от тия доброволци, които преброяваха велосипедистите на кръстовището на бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" и "Граф Игнатиев", от страната на стадиона. На отсрещната страна броеше друг човек.
    Може да се присъединиш към фейсбук групата "Велоеволюция", където да разбереш кога ще е следващото преброяване, защото винаги има нужда от повече преброители.
    Да, данните, които аз съм предоставил, не са съвсем точни, защото в някои моменти не успявах да запиша всички, поради перспективата и трафикът не виждах всички минаващи, което означава, че реално данните са повече. Все пак смятам, че извадката е представителна.

  84. 84 Профил на Соколов
    Соколов
    Рейтинг: 388 Неутрално

    До коментар [#21] от "sclera_bg":

    По принцип колоездачите могат да се движат както по пътното платно, така и по обозначените за тези цели алеи, включително паркове и градинки. Тоест няма никакъв резон да слизат където и да било за каквото и да било.

    А общината има много да се труди, велоалеята по канала примерно на поне 4-5 кръстовища свършва в нищото и се блъскат пешеходци с колоездачи и коли...тотална бъркотия.

  85. 85 Профил на Anton Antonov
    Anton Antonov
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Тук е моментът да попитам защо чисто новопостроения (не ремонтиран) бул. Александър Малинов в частта от Бизнес парка до Младост 2 има 3 ленти във всяко платно, 5 метра тротоар и още 5 метра зелена площ, а няма вело алея? Толкова ли беше трудно!?

  86. 86 Профил на lekapoleka
    lekapoleka
    Рейтинг: 225 Гневно

    До коментар [#68] от "Свинчуга":

    Кажи една такава нормална държава, умнико.
    Надявам се, че нямаш шофьорска книжка, защото очевадно не си чел правилника.

  87. 87 Профил на Ивайло Александров
    Ивайло Александров
    Рейтинг: 8 Неутрално

    [quote#41:"liksen"]Статията е анонимна, за да не се разбере КОЙ е взел парите за това преброяване, което показвало до 278 вел./пиков час!!! Това значи средно по 4,5 велосипеда да преминават ВСЯКА МИНУТА през кръстовището! С такъв трафик може да се похвали Амстердам, но София НЕ![/quote]
    Единственият анонимен в случая си ти, защото не използваш истинското си име под мнението.
    В статията си пише, че сдружение "Велоеволюция" е извършило преброяването. Аз също бях един от преброителите и усвоих част от средствата - получих кроасан, вода и ябълка.
    Ето и една случайна снимка, която направих:
    scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/11692734_10152927433152761_6176583303220926173_n.jpg?oh=0e9ec2a3bd3f50a26ad9c8379cb971b9&oe=56843F57
    На нея се виждат около 6 велосипеда (които, както други твърдят, яростно пресичат на червено и блъскат пешеходци) в един момент.
    Имай предвид, че съм снимал в относително спокоен момент, щом съм имал време да си извадя телефона, да пусна камерата, да направя снимката и да запиша въпросните.

  88. 88 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1127 Неутрално

    Не спазването на правилата за движение от колоездачите се е увеличило десеторно

  89. 89 Профил на lekapoleka
    lekapoleka
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#87] от "Ивайло Александров":

    Гледай сега, има и наистина велосипедисти, които карат безобразно - няма какво да отричаме. Веднъж на същото кръстовище някакъв олигофрен щеше да ме бие, защото си бутах колелото по моста и неволно му попречих да фучи със своето през тълпата пешеходци. Кръстовището, разбира се, е безумно, но вината за това не е на пешеходците, а на общината. Също така доста пъти едва не са ме блъскали велосипедисти, преминаващи на червен светофар, когато колите са спрели. И т. н. Не се съмнявам, че същите индивиди, качени на автомобил или пък ходещи пеш, ще вършат сходни простотии. Това трябва ясно да се каже, защото масово хората придобиват лошо мнение за велосипедистите заради разни такива типове.

  90. 90 Профил на Свинчуга
    Свинчуга
    Рейтинг: 2698 Неутрално

    Най-много се кефя когато двама велосипедисти тръгнат да карат успоредно на средата на платното и ми се влачат като мърди. Тогава с голям кеф издебвам първата локва където няма коли в насрещното и ги изпреварвам точно там, омазвайки ги стабилно в кал. Те нали са равноправен участник в движението, нека го поемат солидарно тогава.

    Обичам да грухтя и плюскам.
  91. 91 Профил на Емо
    Емо
    Рейтинг: 388 Весело

    До коментар [#87] от "Ивайло Александров":

    Г-н Александров, похвална инициатива. Както виждате обаче, има и доста оплаквания от велосипедисти, и то не само от заклети шофьори, но дори от други колоездачи. Има ли вашата организация идея как да се въздейства и да се ограничат подобни прояви на недисциплинирани колоездачи? Защото правата вървят със задължения, не трябва да го забравяме.

    Virtus est medium vitiis.
  92. 92 Профил на rurade
    rurade
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#62] от "Хриси":
    Това,че има единици скъпи велосипеди не доказва нищо,освен това че има отделни хора,кото инвестират в хобито си и то най-вече за спортуване!
    Съвсем друго е да ходиш на работа или на пазар с колело на стойност едномесечна карта за градския транспорт!
    За твое голямо съжаление съм ходил многократно в Копенхаген и повечето европейски столици и съм гледал кой използва велосипеден транспорт-хора,които за техния стандарт са с ниски доходи!
    Може би сега аз трябва да ти дам един пример в полза на моята "теория".Моя пример е Далечния изток ,където МАСОВО се използва велосипеден транспорт не само за транспорт,но и за бизнес-ето това е бедност!

  93. 93 Профил на kwakson
    kwakson
    Рейтинг: 228 Неутрално

    Колоездачите не спазвали правилата за движение Ехо, колоездачите не са някаква нова раса, нали... те са си същите онези хора наоколо, които в един момент се качват на колело, кола или ползват метро...
    По принцип българите сме доста невъзпитани - шофьорите, велосипедистите и пешеходците, никой не спазва правила... тъпо, нали...такива сме

  94. 94 Профил на kwakson
    kwakson
    Рейтинг: 228 Неутрално

    Истината е, че нас много ни мързи- мързи ни да мислим, да имаме смелостта да бъдем себе си, да се движим, да се развиваме, да се опитваме да бъдем положителни, да надскочим някакви странни сковаващи рамки....

  95. 95 Профил на damianrm1
    damianrm1
    Рейтинг: 225 Весело

    140% увеличение -= ухааааааа. Сиреч от 100 колоездача, през това време са минали 10 000 коли? Ма що да оправяме пътя за колите - най-важни са тия с колетата-искат да дишат "чист" въздух и да си повищават адреналина с коли покрай тях, освен това обичат да се потят яко и да миришат на колегити си на работата ..

    Алоооо, обществото-кога ще разбере, че улиците не са за спорт, там има други 99% участници, дето се придвижат с коли или пеша и е НЕИЗДЪРЖАНО да се ощетятват в полза на другите 1% ?!? Няма място предивидено по улиците да се вземе 1.5 м. за велосипеди и да НЕ са ощетени другите 99% ... Общината го прави това - щото велоалеите са измислени по изпълнение, разликата до пълната цена се връща ... Парк с велоалеи е 6+++ ...

  96. 96 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 768 Неутрално

    Карането на велосипед е хубаво нещо,но ако не се прави в натоварено градско движение.Колкото по-учестено диша човек,толкова повече автомобилни газове вдишва.Съществува и риск да те блъсне някой автомобил.Пък и не е много приятно да отидеш запотен на работа,особено лятно време.

  97. 97 Профил на miteto2
    miteto2
    Рейтинг: 5 Гневно

    Проблема е,че пешеходците НИКОГА не спазват очертанията на велоалеите и когато им направиш забележка се сърдят, вече трябва да дават по една бонус точка за сгазен пешеходец на вело алея, която да ползваш при нарушение.

  98. 98 Профил на lekapoleka
    lekapoleka
    Рейтинг: 225 Неутрално

    [quote#95:"damianrm1"]улиците не са за спорт, [/quote]

    Именно - за придвижване са. А велосипедът е типично градско превозно средство. Какъв ти е проблемът, объркани човече?

  99. 99 Профил на Ивайло Александров
    Ивайло Александров
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Не мога да говоря от името на организацията, но като всяко едно общество порицаваме идиотите.
    Относно мръсния въздух - продават се маски, които го филтрират.
    Относно инфраструктурата - да, не е много адекватна, но се работи. Хубаво е, че има организации като Велоеволюция, които правят нещо, вместо да седят и мрънкат по форумите.
    Относно потенето - все повече работодатели инсталират душове в офисите си. Отделно, когато работих в люлин и живеех в младост това не ми пречеше, въпреки, че офисът нямаше баня. Има и други методи за поддържане на лична хигиена.
    Относно колегите шофьори (аз освен велосипедист също съм шофьор и пешеходец) - ще свикнете да третирате велосипедите като всяко останало ППС. Щете не щете - никой не ви пита - все повече ставаме. Другия вариант е да ни лежите
    В интерес на истината трябва да сте ни благодарни, че заемаме много по-малко място на пътя, отколкото с личните си автомобили. Един автомобил по-чист въздух, по-тиха среда и т.н.
    Трябва да си идиот, за да отхвърляш предимствата на велосипедът, още повече за трафик и околна среда.

  100. 100 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 768 Неутрално

    До коментар [#99] от "Ивайло Александров":

    Наскоро мой близък роднина ,докато караше велосипед, бе блъснат от един идиот с автомобил.И то не в някой град,а в село.По чудо се размина без сериозни наранявания.Аз лично няколко пъти съм бил на косъм да бъда блъснат,докато съм карал велосипед.Затова смятам,че е неоправдан риск да се кара велосипед по улиците,но всеки си преценява сам за себе си.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK