София: екоград – утопия или уникална възможност

София: екоград – утопия или уникална възможност

© Георги Кожухаров



Превръщането на София от град с едни от най-влошените екологични показатели в Европа във водещ за региона екоград. Това е основната цел на група експерти и неправителствени организации от новата платформа "София - Европейска зелена столица" с координатор "Група Град". Платформата вече е предложила официално на Столичната община да внесе кандидатурата на града за участие в конкурса "European Green Capital 2018", организиран от Европейската комисия.


Инициативният комитет подготвя и мащабна програма от мерки и проекти, с които вярва, че през следващите 5-7 години може да преобразят града от периферна за Европа "провинциална" столица в зелен лидер с ярка идентичност". "Дневник" публикува поредица от текстове с техните аргументи, конкретни идеи и предложения как да се осъществи това.


Смело напред във времето




Годината е 2038. Навършват се 100 години от плана "Мусман", който предвещава бъдещето на София като град-градина. Вече 23 години градът се управлява от широка зелена коалиция. През 2038 г. София води европейските класации за "Зелен град", като изпреварва досегашния лидер Фрайбург. Заради инициативите си София става нарицателно за зелен град в световен план. Тук се преместват централите на много корпорации, които афишират зелените си политики. UNEP, програмата за природна среда на ООН, също премества офиса си тук.


Но какво се става и как от дъното на европейските класации София изплува на повърхността в съревнованието на градовете и нациите, чертаейки единствения възможен план за оцеляването на цивилизацията: тази на устойчивото, ресурсно ориентирано общество, което харчи по-малко, отколкото природата може да произведе.


През 2038 г. са завършени няколко мащабни екологични проекта, които променят драматично облика на града. Завършена е програмата "1 милион дървета". Повечето от тях са засадени в т.нар. зелени клинове на София, които са заченати още в плана "Мусман" и целят проникването на планинските екосистеми в сърцето на града. Другата част са засадени в междублоковите пространства на крайните квартали. Заедно с новите насаждения са проведени зелени коридори: велоалеи и екопътеки, тръгващи от градските паркове и стигащи до планината.


Мащабна инвестиция закопава Околовръстен път в зоните на клиновете, като така възстановява пространствената свързаност между териториите в полите на Витоша и София. В резултат на това се появяват диви животни в самия град, мигриращи от планината. Инициативни агенции организират туристически разходки и наблюдения на диви животни и птици, чийто брой се увеличава. Завършена е 10 км пътека за босо бягане, покрита с дървени стърготини. Южен парк е разширен и свързан с Ботаническа градина. Борисовата градина се разширява над Зоопарка и подминава Околовръстен път. През последните 10 години парковата среда на София се увеличава 4 пъти! През 2038 г. зелените клинове на София са приобщени към Национален парк "Витоша". Тече проект за нова въжена линия от НДК до Камен дел...


Друг успешен екологичен проект е свързан с водите и реките. Коритата на десетките рекички, спускащи се от Витоша, са прочистени, а глобите за замърсяване са баснословни. Заради залесяването се забелязва покачване нивото на водите. Монтирани са над 200 малки водни турбини. Езерата в западните покрайнини са свързани в мрежа от новия източен парк, чиято основна тема е водата.


Стратегията за зелена градска икономика на София включва активно развитие на градското земеделие. Насърчителни програми превръщат междублоковите пространства в овощни и зеленчукови градини. Общият дял за производство на растителна храна в града и периферията му надскача 30%. Градското земеделие се поддържа като социална програма за борба със сегрегацията и приобщаване на емигрантите, чийто брой драстично нараства през последните 10 години. Агенцията за градско земеделие създава мащабна мрежа от компости в целия град, които се изкупуват от градско-земеделските кооперативи. Впрочем като резултат от международен проект с участието на кубински и австралийски експерти е реализирана първата пермакултурна градина в Люлин, която демонстрира самоподдържаща се екосистема с годишен добив на плодове и зеленчуци над 200 тона.


Заедно с градското земеделие на мода са кварталните хранкоопи. Техният брой надхвърля 100. Причина за нарасналото търсене на екологична храна с местен произход е общинската здравна политика, която налага акцизни такси върху индустриални ГМО храни. Тези процеси оказват благотворно влияние върху периферията на София, където се активизират екоферми, производствени кооперативи и биоградини, а в северните територии по протежение на Стара планина - пасищното животновъдство.


Рециклирането на отпадъците е манията на Столичната община. Завършена е пълна децентрализация на сметосъбирането. В сградите на старите трафопостове са монтирани квартални компостери и безотпадни плазмени тригенератори, които връщат топлинна, студова и електрическа енергия в мрежата. Изгарят се под 10% от отпадъците, тъй като са наложени тежки изисквания за рециклируемост на опаковките и стоките от бита. Домакинствата са насърчени чрез данъчни облекчения към минимални отпадъци и разделно сметосъбиране. На практика София става град с нулеви отпадъци. Спестените данъчни ресурси са пренасочени към поддръжка на парковете.


През 2038 година транспортната мрежа на София е неузнаваема. Безпилотните двуместни таксита на Гугъл и Тесла бързо изместват традиционния градски транспорт. Разходите на гражданите за транспорт в града са символични. От друга страна, рязко е намален броят на автомобилите поради високите градски такси. Софиянци предпочитат споделените автомобили за извънградско пътуване, които се управляват от няколко кооперативни оператора. След освобождаване на пространство от автомобилната маса общината провежда политика за свиване на уличните платна за сметка на т.нар. леки магистрали – скоростни велоалеи, подходящи за сегуей, велосипеди, електрически велосипеди и електрически тротинетки. Междувременно веломрежата достига 500 километра.


Големият пробив, с който София се прочува, е т.нар. споделена слънчева топлофикация. Над 50% от топлинната енергия в града е от слънцето. Мащабна кампания в панелните комплекси реализира впечатляващи слънчеви покривни и фасадни инсталации, които добиват топлинна енергия. Във вътрешните пространства на кварталите са монтирани стотици сезонни буфери, които съхраняват топлинна енергия, добита от лятото, за употреба през зимата.


Цялата технология е на споделен принцип, базиран на обратно изкупуване на излишна топлинна енергия и автоматизирана интелигента система за мониторинг и управление. Годишните инвестиции на общината във възобновяема енергия надхвърлят 25% от бюджета, а амбициите са за постигане на 100% енергийна автономност през 2050 г. И това е все повече възможно, тъй като Балканският институт по възобновяема енергия (намира се в Техпарка на 4-ти километър) е лидер в новите прозрачни графенови колектори и термохимичните топлинни батерии, а новите технологии са значително по-рентабилни от поддръжката на системите, базирани на горива.


Резултатите от промените в транспорта и топлофикациите, както и новите зелени системи се отразяват благотворно на качеството на въздуха и като цяло на здравето на населението. Броят на столетниците, обитаващи града нараства. В София са открити няколко градски санаториума, предлагащи лечение с минерална вода.


Туристическата карта на града също се променя. В зелените клинове са открити 4 големи къмпинга. София е любимо място за междинна спирка на традиционния летен поток между Западна Европа и Азия. Градът предлага уникална възможност за градски екотуризъм, в който за един ден може да бъде посетен Черни връх, Камен дел, Боянския водопад, а вечерта да приключи в нощен джаз клуб в центъра. Бързият достъп до високите върхове на планината от сърцето на града предлага уникална възможност и за зимен ски туризъм, съчетан с градския нощен живот. Туризмът се отразява на културните индустрии, които процъфтяват: София е новата модна дестинация за виртуално кино, музика и танц.


Да се върнем на земята: годината е 2015 г., а София не е зелен град!


Не може да се пренебрегнат усилията на повечето градски правителства през множеството  икономически и политически режими у нас през последния век и половина. Но трябва да признаем, че София не е зелен град. София не е зелен град и според чуждестранните експерти. В Индекса на зелените европейски градове, изготвен от Economist Intelligence Unit в сътрудничество със Siemens, София заема 29-о място от 30 включени в проучването града, изпреварвайки само Киев.


От оценените осем показателя – емисии въглероден двуокис, енергия, сгради, транспорт, вода, отпадъци и използване на земята, качество на въздуха, управление на околната среда – най-високата оценка, която София получава, е 14-о място благодарение на сградите си. Заради мъглата, трафикa от стари автомобили, отоплението на твърдо гориво и комините на топлофикациите въздухът в София е замърсен три пъти над допустимите норми. В някои райони на София – в центъра и "Витошката яка", в определени часове от деня замърсяването с фини прахови частици е осем пъти над нормата. Световната здравна организация класира България като държава с най-замърсен въздух в Европейския съюз.


София е с най-неудовлетворително водно стопанство в Европа – което е за отбелязване, тъй като на практика София не страда от недостиг на води, но не ги оползотворява. В други три показателя от Индекса на зелените градове София е предпоследна. Тя има две 28-ми и едно 27-мо място.


На всичко отгоре София се превръща в разпръснат вместо в компактен град. Обособяват се все повече богаташки "зелени" микроквартали предимно в южната част в противовес на пренаселените стари панелни квартали. Това говори, че в София се усилват социалните дефекти от градското разрастване, известни като сегрегация. Макар и обективен, този процес не е устойчив.


Преобладаващите инвестиционни усилия на последните градски правителства за справяне с проблемите на трафика вероятно ще дадат отражение върху задръстванията и автомобилния хаос. Въпреки това инвестициите в тази сфера са едностранчиви и водят до сегрегационни ефекти. Например Околовръстен път отрязва всякакъв поток на диви животински видове от планината към града, не предвижда пешеходни преминавания и велоалеи между периферните квартали и центъра.


Силно критикуеми са инвестиции в кръгови кръстовища (Лъвов мост и "България" - "Гешов"), които решават едностранчиво комуникационните възли без осъзнаване на сегрегационните ефекти. Излизането на метрото в надземни тунели също се превръща в градски делител, разсичащ градската тъкан без мерки за възстановяване на свързаността.


Присвояването на паркова територия чрез Общия устройствен план (зоната на "София ленд") и последващото уплътняване с високо строителство и пътна инфраструктура е посегателство върху завоюваните от предишните поколения територии за паркове и рекреация.


Що за град е София?


Но този и останалите битови проблеми в София според зеления начин на мислене са значително по-маловажни от проблема за идентичността.


Що за град е София и какво е мястото му сред останалите 27 столици в Европейския съюз? За съжаление се наблюдава разминаване между патриотичния отговор, който самата София е склонна да дава, и оценката за настоящата и обозримата й роля в пространствената интеграция на Европа.


Според прогнозите на европейската териториална програма ESPON София поне до 2030 г. няма да преодолее провинциалния си, периферен статус спрямо европейските цивилизационни центрове, попадащи в т.нар. европейски петоъгълник.


Много важно е да се разбере, че в усилията да заслужи статуса на зелен град София изостава не само от останалите европейски центрове, а и от редица градове в развиващия се свят. Наистина трябва да се започне с тази констатация, в противен случай се подхранва скъпа самозаблуда. След като това се разбере и признае от политици и граждани, редно е вече да се оцени зеленият потенциал на София. Този потенциал за щастие действително е висок.


*Използвани са части от публикувания през 2011 г. на Димитър Събев "Зеленият град" .

Коментари (71)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на dmarev
    dmarev
    Рейтинг: 442 Неутрално
  2. 2 Профил на дедо Андро
    дедо Андро
    Рейтинг: 549 Разстроено

    С хората, които днес населяват София, това повече звучи като утопия, отколкото като реалност, за съжаление.
    А би било толкова красиво!!!

    Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.
  3. 3 Профил на zidane
    zidane
    Рейтинг: 660 Весело

    Що за град е София?
    -------------------------
    еми минаваш по ремонтираните плочки около НДК и веднага разбираш физически, че всъщност, като Христос, ходиш по вода!

  4. 4 Профил на Ghost
    Ghost
    Рейтинг: 1094 Любопитно

    Зелена София с Фандъкова и Диков...???

    Форумът е в будна кома...
  5. 5 Профил на clutch
    clutch
    Рейтинг: 660 Разстроено

    Ню Васюки-Световна Столица на Шахмата
    Балтон няма, копче иска.
    Урбанисти-утописти, София се РАЗПАДА, започнете от там, не от шапката и брошката.
    Градът ни няма един свестен общ генерален план, натъпкан е до козирката с излишни автомобили, улици и булеварди се ремонтират по пещерен начин, чистотата е под всякаква критика/ още нямаме завод за преработка на отпадаците/ инфраструктурата е под контрол на полумафиотски организации... Транспортните връзки са в стил "слагай там нещо, да има" ... И те така може и осем статии да напишем, три семинара да организираме и да си говорим с блясък в очите.
    Спрете с посредствеността, започнете да изграждате малките тухлички.

    Бил съм крайно груб към идиотите? Хъм, имам и разрешително за оръжие :)
  6. 6 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 3269 Весело

    Айде, пак весели халюцинации, качени върху "платформа".

  7. 7 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3086 Неутрално

    И 20% да се изпълни, ще си хвърляме капите от радост. В неизпълнената част спокойно може да останат идеите за зеленчукови лехи между блоковете - предпочитам спортни площадки и окосен райграс. Двуместните таксита на гугъл също не могат да минат 1 милион на брой през Орлов мост - нуждата от масов градски транспорт няма да изчезне.

    ПС. Докато пиша, под прозореца ми тече поредният животински скандал за паркиране - неотменимият белег на софийските нрави, възпитание и култура от началото на 21 век....Точно си изреждат на анатомично ниво кой как ще проникне в другия и някакви хора се намесиха да ги разтървават...

    "Нация на 1300 години - всички ли сте роби на един дебел, грозен?". Цялата реч на Вежди Рашидов в кулоарите на парламента, 30.07.2013: bit.ly/2MdSDEK
  8. 8 Профил на Максим Александров
    Максим Александров
    Рейтинг: 670 Весело

    Еко-пичовете да измислят как да се извадят парите първо за празните си идеи, пък после да си изливат розовите фантазии.

    https://bgrevizia.files.wordpress.com/2015/10/oktopod1.png
  9. 9 Профил на Goblin
    Goblin
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Ми ... аз и през 2038 г. планирам да си карам кола и никакви екоталибански напъни няма да ме накарат да сляза от нея. Що се отнася до утопичните визии за София на някакви еко-активистчета, прекалили с марихуаната ... напомнят ми на кварталните пияници, които отвреме-навреме се провикват "ако аз я управлявах тая държава, такъв ред щеше да има, ехеее ..."
    Добре че такива хора са малко, слаби, зле организирани и никоя себеуважаваща се партия няма възприеме подобни идеи. Освен онези "зелените", но те по същество са си млади марксисти, така че спокойно можем да ги зачеркнем като приемлива алтернатива.

  10. 10 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 2976 Неутрално

    Като бивш социалистически град на София наистина ще и трябват поне сто години да се отърси от неправилното си развитие и да заприлича на модерен град, в който, като столица, са концентрирани и още ще идват, големи човешки ресурси. До 70-ва служих в столицата. За мен е грешка събарянето на старата гара и изобщо унищожаването на предишната инфраструктура в района за сметка на сегашната. Никой обаче не е мислил с главата си, че на нас гари не ни трябват, а модерен транспорт. Сега се мъчим да се правим на капиталисти и европейци и пак избиваме чивия в някаква фалшива показност с новите сгради, които сега се строят. А усилията за развитие на новия град са пътищита и др. комуникации. Къща се строи, след като имаш път, вода и ток. Ний правим обратното. И затова ще четем такива фантастики.

  11. 11 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2365 Неутрално

    всичко за София , всички данъци в държавата само за София , тя трабва да е еко ,да е удобна с нови пътища ,а другите да мрат ,те не са софиянци

  12. 12 Профил на balkantourist
    balkantourist
    Рейтинг: 867 Неутрално

    Другарите от Столична Община наистина обичат зеленият цвят на парите!

  13. 13 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 698 Неутрално

    До коментар [#7] от "cinik":

    При нас за паркиране горе-долу се разбират, на принципа "кой превари, той натовари". Има обаче една тясна уличка, която свързва двете части на квартала и само през нея може да се мине. Тя едно време е била адекватна, защото имаше само къщи. Сега обаче са все 10 етажни блокове (от типа 5 етажа + магазини + ателиета + 2 терасовидни) и вече не могат да се разминават колите по нея.
    Та като се наредят по 3-4 от всяка страна, и никой не иска да даде назад (то няма и накъде) става като двете козлета, които се срещнали на тесния мост и накрая паднали във водата, защото никой не искал да отстъпи. Сутрин и вечер в час пик квартала се оглася от попържни. И да се бият съм виждал.

  14. 14 Профил на mtmvb1111
    mtmvb1111
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Абе Раданкъневци, намалете дрогата и слезте на земята бе....

    Преди се гневях на простотиите ви, после ме хвана страх, а сега ми е просто смешно.....

    Руското влияние убива България! "Дневник" също....
  15. 15 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3086 Неутрално

    [quote#11:"edin drug"]тя трабва да е еко ,да е удобна с нови пътища ,а другите да мрат ,те не са софиянци[/quote]

    Извини ме, но и на това ли ни завидяхте, че ще се чудим как да правим зелени покриви и слагаме цветя по балконите в застроените на три калкана блокове без дворни площи?

    "Нация на 1300 години - всички ли сте роби на един дебел, грозен?". Цялата реч на Вежди Рашидов в кулоарите на парламента, 30.07.2013: bit.ly/2MdSDEK
  16. 16 Профил на jig
    jig
    Рейтинг: 236 Неутрално

    Ако останат тези на власт по-вероятно е през 2038 г. София да се е превърнала в едно голямо кръстовище на 10 нива с постоянно задръстване, ремонти и смог.
    Зелените площи ще са застроени или превърнати в паркинг.
    Градският транспорт наистина ще бъде заменен, но от огромни беемвета, които тогава всеки ще може да си позволи.

  17. 17 Профил на dun
    dun
    Рейтинг: 641 Неутрално

    това е може би единственото постижение на дългогодишната проаганда на ДС - да ни убедят че нормалния и красив живот е утопия!

  18. 18 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 3086 Неутрално

    [quote#13:"Камен"] Сутрин и вечер в час пик квартала се оглася от попържни. И да се бият съм виждал.[/quote]

    Такива места в София са стотици и общината ги е оставила да се "разберат" на дарвиновия принцип - да оцелеят само най-приспособимите видове. Дали с най-тежкия шамар, дали с най-дебелите нерви, или може би с най-шумния клаксон, най-яката предна броня - джунглата предлага много тактики за оцеляване....

    "Нация на 1300 години - всички ли сте роби на един дебел, грозен?". Цялата реч на Вежди Рашидов в кулоарите на парламента, 30.07.2013: bit.ly/2MdSDEK
  19. 19 Профил на FvH
    FvH
    Рейтинг: 725 Неутрално

    Не, не... като стигнах до - да заровим околовръстното, за да преминават животните се разсмях с глас.

    Единственото реалистично нещо от тази боза е залесяването на междублоковите пространства. София ще се развие като по-зелен град съвсем естествено със забогатяване на населението. Това няма да се случи заради соц кооперативи и хипи глупости от статията, а заради предприемачите търсещи печалба.

    One should be free to do whatever he wants, as longs this does not interfere with the equal right of everybody else to do the same.
  20. 20 Профил на Лелка
    Лелка
    Рейтинг: 1503 Неутрално

    Аз съм "ЗА".Първо условие - в новия Общ.съвет да присъстват такъв тип хора и новият кмет да разбира не само от асфалт и усилване трафика в града.

  21. 21 Профил на jig
    jig
    Рейтинг: 236 Неутрално

    [quote#10:"man_un"]че на нас гари не ни трябват, а модерен транспорт[/quote]
    Модерен транспорт означава именно гари, развитие на железопътния и обществения транспорт, както и на вело- и пешеходни алеи.

  22. 22 Профил на jig
    jig
    Рейтинг: 236 Неутрално

    [quote#9:"Alkizeer"]Ми ... аз и през 2038 г. планирам да си карам кола и никакви екоталибански напъни няма да ме накарат да сляза от нея[/quote]
    Ако дойде все пак някога на власт кмет със западноверопейско мислене, ще направи така че използването на кола в града да е много скъпо. Пожелавам ти ти да си от тази 1/3, която да може да си позволи кола.

  23. 23 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 2029 Неутрално

    Година 2038 - 38% от Сф са Роми. 95% от последните мъкнат боклуци, ровят в кофите и разнасят отпадъците на пиклите и пикльовците работещи за Корпорациите. Най-пък последните въобще не им пука, защото наследниците на Боко, Чоко, дойнов, Гела, пешовци и т.н. позеленяват когато чуят за зелените. Така до 2038 г. 38% от БГ ще е превърната в пустиня...

  24. 24 Профил на mtzvetkov
    mtzvetkov
    Рейтинг: 279 Неутрално

    Мн хубава статия. Идеите са страхотни, някои от тях мн лесно могат да бъдат реализирани, други... нека кажем " малко по-трудно". Честно казано, според мен това трябва да бъде визията не само на София, но и на цялата страна.

    Лошото е, че "разни хора, разни идеали" важи за българите в пълна степен.

    А това с компаниите, които ще дойдат е напълно вярно.

    Само трябва да си повярваме! Щестане ) А тези, които ги е страх да си повярват, моля, да мълчат и да не пречат

  25. 25 Профил на Додо
    Додо
    Рейтинг: 986 Неутрално

    Има хубави идеи, но наистина, повечето звучат утопично.
    И тази класация- Индекса на зелените европейски градове, имат много странна методика, след като може Атина да е на много места преди София. В Атина просто има много, много бетон, но дърветата са много малко.

  26. 26 Профил на simko4
    simko4
    Рейтинг: 505 Неутрално

    София ще стане "еко-град" единствено тогава, когато от нея се изнесат всички "еко-хора"...

  27. 27 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4017 Неутрално

    Тук се обръща внимание на замърсеността на въздуха в града. Към него обаче трябва да се добави и шумовата замърсеност - там София отново е лидер, при това на световен мащаб. Един от най-шумните градове в света.

    Всичко това е плод от некадърно управление, което влошава качеството на живот. За сметка на това, всяко действие на това управление ни обещава единствено още от същото.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  28. 28 Профил на Forrest Gump
    Forrest Gump
    Рейтинг: 926 Неутрално

    утопия!
    дайте конкретни идеи които могат да се осъществят сега, а не след 20 години. например за транспорта: затваряне на центъра за автомобили (освен за градски транспорт), увеличаване на данъците за автомобили (500 лв годишно), всички паркоместа на търг (под наем за 1 година), 100 лв глоба за паркиране извън паркомясто, инвестиране на приходите във велоалеи и метро и в споделени велосипеди (което има в почти всички европейски столици, както и в Бургас). с това се започва, не с мегапроекти като "въжена линия от НДК до Камен Дел".

    Истината ни прави свободни.
  29. 29 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5227 Неутрално

    АЗ ПЪК ПЛАНИРАМ ПРЕЗ 2035 г. ДА КЛОНИРАМ 5 000 000 НОВИ БЪЛГАРИ . Готов съм за финансиране и усвояване !!! Забележете че моят срок е по-къс !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  30. 30 Профил на navy
    navy
    Рейтинг: 877 Неутрално

    Група Град са попрекалили с цветните хапчета !

    Шлосер от ВМЕИ "Ленин" ТМММ - 8-ми разряд
  31. 31 Профил на teridan
    teridan
    Рейтинг: 853 Неутрално

    София първо да стане град...

  32. 32 Профил на Нефертити
    Нефертити
    Рейтинг: 2020 Неутрално

    Мордор.

    Предразсъдъците са за ограничените.
  33. 33 Профил на navy
    navy
    Рейтинг: 877 Неутрално

    Ако вземем за отправна точка сегашното състояние на широкия периметър около Лъвов мост и халите до към 2038 година с "помощта" на държавата,кмета и общината София ще прилича по-скоро на Кабул ,Мосул или Хартум

    Шлосер от ВМЕИ "Ленин" ТМММ - 8-ми разряд
  34. 34 Профил на navy
    navy
    Рейтинг: 877 Неутрално

    До коментар [#24] от "mtzvetkov":
    [quote#24:"mtzvetkov"]Само трябва да си повярваме! Щестане [/quote]

    И Котараците вярват!

    Шлосер от ВМЕИ "Ленин" ТМММ - 8-ми разряд
  35. 35 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4017 Неутрално

    До коментар [#28] от "Forrest Gump":

    Ми... те някои неща не са утопични. Зелените клинове не са утопия, а въпрос на управленска визия. Която пък всъщност е утопия де...

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  36. 36 Профил на veragena
    veragena
    Рейтинг: 497 Неутрално

    Някакси си представих пътеката с дървените стърготини за босо бягане - любима тоалетна на домашните любимци и уличните им побратими....

  37. 37 Профил на Божикравов
    Божикравов
    Рейтинг: 568 Любопитно

    "Стратегията за зелена градска икономика на София включва активно развитие на градското земеделие. Насърчителни програми превръщат междублоковите пространства в овощни и зеленчукови градини."

    Да перифразирам един от надписите върху петохуйника: Селото е в града и града е в селото.
    Не, че е лоша идея на теория, ама точно у нас, където разстоянията са относително скромни, защо просто не поработим за възстановяването на истинското селско стопанство... на село?

    От статията/проекта като цяло избистря един творчески шизофренизъм с разнопосочни и често взаимно противоречащи си цели и виждания за един град-джунгла, който на всичкото отгоре трябва да се справя с милиони хора пътникопоток в гъстонаселена среда с уж стотици мастити корпорации, набили небостъргачи един до друг. Хм, а няма ли вече жив пример за такъв метрополис с много по-просто решение на "зеления" проблем, намерен преди 150 г.? Има -- Сентръл парк в Ню Йорк, кратко и просто.

    СВОБОДНИЯТ СЕ СТРЕМИ КЪМ СЪВЪРШЕНСТВО, ПОРОБЕНИЯТ - КЪМ СВОБОДА, А РОДЕНИЯТ РОБ - ДА СИ ИЗБИРА ГОСПОДАРЯ.
  38. 38 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5227 Разстроено

    До коментар [#35] от "Darth Plagueis":

    Отиди виж ГОЛЕМИЯ ЗЕЛЕН КЛИН от Руски паметник до пл. Македония и свят ще ти се завие. Разбрах, че се готви затваряне на булеварда от хората и мадам Ф . се е уплашила и са започнали някакви пишман майстори да се учат от вчера след месеци нищо и ужасна мръсотия и УБИЙСТВЕН прах .

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  39. 39 Профил на royaldnk
    royaldnk
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Годината е 2038-ма. Навършват се 100 години от плана "Мусман", който предвещава бъдещето на София като град-градина. Вече 23 години градът се управлява от широка зелена коалиция. След месец от зеления изправителен лагер за общинари в Кремиковци предстои да бъде пуснат на свобода първият кмет на София, осъден преди точно 20 г. за корупция и разхищение на публични средства. В края на годината би трябвало на свобода да излезе и работилият с него главен архитект на столицата, също осъден по "Закона за борба с общинското разбойничество, корупция и разхищение на публични средства", приет в края на 2016 г. Срещу неговото освобождаване обаче назрява масово недоволство от страна на столичани, поради което се очаква новото зелено правителство да предложи на съда да преразгледа това свое решение. След като през последните 20 години през изправителния лагер минааха повече от 500 общински съветници, чиновници и районни кметове, за да изтърпят справедливи присъди за корупция, кражби и разхищения, София вече води европейските класации за "Зелен град", като изпреварва досегашния лидер Фрайбург. Заради инициативите си София става нарицателно за зелен град в световен план. Тук се преместват централите на много корпорации, които афишират зелените си политики. UNEP, програмата за природна среда на ООН, също премества офиса си тук. До зеления изправителен лагер за общинари в Кремиковци, американското правителство построява зелен лагер за терористи.

  40. 40 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5227 Неутрално

    До коментар [#39] от "royaldnk":

    от мен имаш съгласие за финансиране !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  41. 41 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2047 Любопитно

    [quote#7:"cinik"]Двуместните таксита на гугъл също не могат да минат 1 милион на брой през Орлов мост - нуждата от масов градски транспорт няма да изчезне. [/quote]
    Всъщност, няма да има нужда от милион таксита в час пик — много професии ще може да се работят от дома през интернет, та пътуващите ще намалеят и улиците ще се окажат достатъчни да поемат трафика. Но за ГТ си прав, ще си трябва, щото непътуващите (тези дето ще работят през нета) няма да поддържат собствен автомобил, нали няма да бързат за работното място дето е някъде в другия край на града, и ще пътуват без стегнат график... От там и свободното време да си направиш градинка на покрива на собствения блок (хем до дома, хем до работата), и така полека с файдата, ползата и келепира ще се променят нещата. Както сме минали от живеене до работното място (когато не е имало автомобили и се е вървяло пеша) до живеене на 20-50км от работното място с евтиния автотранспорт и удобните магистрали, така може пак да обърнем палачинката.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  42. 42 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5227 Весело

    До коментар [#41] от "gost22":

    най-добре да се работи в градския транспорт- така ще се спести още повече ресурс.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  43. 43 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 2976 Неутрално

    До коментар [#21] от "jig":

    Не знам помниш ли старата гара и архитектурата и, имах предвид това, че районът предполагаше развитие в смисъл разширение на гарата като хем се запазва уникалния стил, хем може да модернизита. Пред гарата имаше хубава градина, сега няма нищо, плочки и асфалт, напечени от жегата. Автогарата също можеше да се впише в подобен проект или да бъде на друго място.

  44. 44 Профил на vestonosec
    vestonosec
    Рейтинг: 605 Неутрално

    Идеите не са лоши, ако и реализацията им е адекватна, може и да се получи желания ефект.

  45. 45 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 442 Неутрално

    София ще стане екоград едва когато населението й падне под половин милион души, тоест когато се съживи обезлюдената "провинция"

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    властта ражда паразити
  46. 46 Профил на lev36472706
    lev36472706
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Всички идеи и планове се осъществяват от хората, а не с проекти и модели. А проблемът на София е манталитетът и равнището на населението. Неглижиране на всичко, което се направи, макар и малко, това е тръпката на "софиянци", да крадеш, да рушиш, да унищожаваш, изглежда, че това е най-популярното утвърждаване на съществуването ни. Но нали злобата все пак трябва малко да се разтовари!

  47. 47 Профил на Симо
    Симо
    Рейтинг: 1116 Неутрално

    Нашия квартал вече на джунга е заприличал от дървета. А кога ще направите парко места за всички ? Махнете незаконните бетонни гаражи и направете зелени паркинги с контакти за зареждане на електромобили.

    http://www.youtube.com/watch?v=QuBy3BzCXwg
  48. 48 Профил на f31
    f31
    Рейтинг: 225 Неутрално

    "Завършена е програмата "1 милион дървета"

    Единствената завършена програма е :
    " 1 милион хитри шопи, които не си плащат билета за метро и автобус, защото Бойко Борисов потроши 16 милиарда заем за строеж на глезотии с цел купуване на вот."
    !!!...ОСТАВКА...!!!

  49. 49 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4017 Неутрално

    [quote#46:"lev36472706"]А проблемът на София е манталитетът и равнището на населението. Неглижиране на всичко, което се направи, макар и малко, това е тръпката на "софиянци"[/quote]


    Диков, ти ли си бе? Проблемът на София е идиотското й управление и неглижирането му от страна на софиянци.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  50. 50 Профил на Боян Цветков
    Боян Цветков
    Рейтинг: 443 Неутрално

    [quote#8:"Максим Александров"]Еко-пичовете да измислят как да се извадят парите първо за празните си идеи, пък после да си изливат розовите фантазии.[/quote]

    Те са го написали на няколко места - данъци, данъци и пак данъци. Всичко това ще дойде от нашия джоб, щото сега малко се дава, разбираш ли.

    Не съм против природата, но съм определено против зеления социализъм, който е много на мода в Западна Европа. Безумие - и какво, като имам жена и три деца, през 2038 да си взема, какво беше споделен превоз???? С какво, с автобус ли? И в момента го има, не мерси. Двуместните коли на Гугъл? А като трябва да преместя ей тея 40-50 буркана, с градския транспорт ли да ги влача или двуместната кола на Гугъл ще свърши работа?

    Абсолютна утопия.

    С повече данъци абсолютно нищо няма да се постигне, освен просто едните там горе управници да вземат повече пари, за да правят още по-малко неща.

    "You look into the sky and see His arms of love reaching out for you His arms of love and grace and you know you need Him" Kutless - Your Touch
  51. 51 Профил на f31
    f31
    Рейтинг: 225 Неутрално

    "Завършена е програмата "1 милион дървета""

    Вярно е.
    Усилията за социално инженерство на САЩ, ЦРУ и Пентагона явно дават резултат, защото за ГЕРБ гласуваха точно толкоз - 1 милион дървени кратуни.

  52. 52 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1814 Неутрално

    Пропуснато е най-важното условие за остъществяването на тази утопия - тоталното генно модифициране на софийските жители и техните управници, което да промени техния менталитет, ценности, интелигентност, цивилизованост, етичност, морал и.т.н.

    Тъй като това е невъзможно, ще гледаме другия сюжет - шумен, хаотичен, мръсен, пренаселен град, с висока заболеваемост от куп хронични и фатални заболявания.

  53. 53 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4017 Неутрално

    До коментар [#50] от "Боян Цветков":

    И къде видя някой да говори за данъци? И кой точно те кара да взимаш споделен превоз?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  54. 54 Профил на carebean
    carebean
    Рейтинг: 279 Неутрално

    Утопия на 1000%! Къде ти с този манталитет?

  55. 55 Профил на Imeto mi
    Imeto mi
    Рейтинг: 822 Неутрално

    До коментар [#9] от "Alkizeer":

    Тъп ли си или просто привличаш внимание.

  56. 56 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4017 Неутрално

    До коментар [#52] от "princess_x":


    До коментар [#54] от "carebean":

    И къде точно е проблемът с манталитета?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  57. 57 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1814 Неутрално

    [quote#56:"Darth Plagueis"]До коментар [#52] от "princess_x":


    До коментар [#54] от "carebean":

    И къде точно е проблемът с манталитета?[/quote]

    Ами, фактът, че задаваш този въпрос, доказва проблема с манталитета.

    Например, какво е отношението на гражданите към околната среда и как я поддържат; ползването на какъв и колко транспорт.

  58. 58 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 4017 Неутрално

    До коментар [#57] от "princess_x":

    Поддръжката на околната среда е задължение на общината, за което тя получава значителни средства. Аз не виждам някакъв проблем тук, какво точно не правят гражданите по темата?

    И какъв е проблемът с ползването на транспорта? Той е неадекватен и безумен, логично, гражданите се качват на автомобилите. Проблемът е в тези, които управляват транспорта, а не в ползвателите му.

    Какъв е проблемът с манталитета?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  59. 59 Профил на irons
    irons
    Рейтинг: 720 Неутрално

    За да стане това, трябва сериозно да си сменим чиповете, харда и периферните устройства.

  60. 60 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1123 Неутрално

    Кой ли ще е жив дотогава... Дано от ДС управляващите не е останал никой, тогава може и да се случат част от утопичните за София пожелания...

  61. 61 Профил на Боян Цветков
    Боян Цветков
    Рейтинг: 443 Неутрално

    [quote#53:"Darth Plagueis"]И къде видя някой да говори за данъци? И кой точно те кара да взимаш споделен превоз?[/quote]

    Цитирам от статията:

    "От друга страна, рязко е намален броят на автомобилите поради високите градски такси."
    И в следващите изречения се говори за споделения превоз.

    Освен всичко друго - откъде според теб ще се намерят пари, за да се направят всичките тези утопични безумия? Естествено, че от джоба на данъкоплатците. До всяка една стотинка. Това е планът.

    "You look into the sky and see His arms of love reaching out for you His arms of love and grace and you know you need Him" Kutless - Your Touch
  62. 62 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1814 Неутрално

    До коментар [#58] от "Darth Plagueis":

    Ами, в това, че все чакаме някой друг да поеме отговорността (общината за градинките, например) и други подобни.

  63. 63 Профил на Дани
    Дани
    Рейтинг: 8 Весело

    тц тц тц, кога се напушихте, кога го написахте ...

    All you need is love, but a little chocolate now and then dosn't hurt !
  64. 64 Профил на bombov_saruyar
    bombov_saruyar
    Рейтинг: 858 Неутрално

    Има много хубави идеи, просто трябва да се направи подробен и разчетен план. Мисля, че ще се намерят достатъчен брой софиянци, които да го осъществят стъпка по стъпка.

    Ако по пътя напред, не помним как сме стигнали до тук, няма да стигнем там, за където сме тръгнали.
  65. 65 Профил на ekolog
    ekolog
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Поздравления! Уникален, смел, вдъхновяващ текст.

  66. 66 Профил на Martin
    Martin
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Такъв вид утопии игнорират напълно човешкия фактор, а нали това би трябвало да е направено от хора за хората.

  67. 67 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1820 Неутрално

    Много е вярно за т.н. сегрегация. Повече удобства за колите, отколкото за хората. Разрушава се градът като място за хора. Вместо колите, хората слизат под земята

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  68. 68 Профил на s0f1a
    s0f1a
    Рейтинг: 225 Неутрално
  69. 69 Профил на Martin Cho
    Martin Cho
    Рейтинг: 5 Любопитно

    Страхотни идеи има в този текст! И има логика! Вместо нови кръгови и разширяване на булеварди с цел повече коли, какво пречи да се садят масово дръвчета и инсталират соларни панели? Най-големият проблем с тази дейност е, че фирмите продават на общината вече изсъхнали дървета. В нашето междублоково пространство преди година засадиха над 20 ! Хванаха се само 2 и то не съвсем както трябва. Ако някой си купи частно такова дръвче, то вендага тръгва и от фирмата гарантират, но за общината са все пръчки. Страхотна статия, ако се хареса и се изпълнят поне малко от написаните неща, всичко би било много по-добро, отколкото е сега! Промотирайте смело идеите Успех!

  70. 70 Профил на offspring
    offspring
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Точно това искам. И е напълно възможно при граждански натиск и добра воля.

  71. 71 Профил на yourstruly
    yourstruly
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Доста по-простичко е около 1 милион души да се оттекат в провинцията, бездруго в обезлюдена.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK