София може да бъде "зелен град"

София може да бъде "зелен град"

© Анелия Николова



Превръщането на София от град с едни от най-влошените екологични показатели в Европа във водещ за региона екоград. Това е основната цел на група експерти и неправителствени организации от новата платформа "София - Европейска зелена столица" с координатор "Група Град". Платформата вече е предложила официално на Столичната община да внесе кандидатурата на града за участие в конкурса "European Green Capital 2018", организиран от Европейската комисия.


Инициативният комитет подготвя и мащабна програма от мерки и проекти, с които вярва, че през следващите 5-7 години може да преобразят града от периферна за Европа "провинциална" столица в зелен лидер с ярка идентичност". "Дневник" публикува втората част на материалът "София: екоград – утопия или уникална възможност", един от поредица текстове с аргументите, конкретни идеи и предложения как да се осъществи това.


София няма потенциала на Атина, Истанбул и Рим, за да се нарече основополагащ или имперски град. София не е индустриален град. София не е рационален град. София не е нито глобален, нито мегаград. София не е нито бързо развиващ се, нито транснационален, нито интелигентен, нито креативен град.




Но София може да бъде "зелен град"!


Потенциалът на София да се превърне в зелен град е толкова голям, че тази стратегическа посока би била икономически целесъобразна за града дори "зелената" идея да не беше толкова актуална в световен план. Разпознаването като "зелен град" е единственият шанс на София да влезе в класациите в конкурентната световна сцена, където градовете търсят собствена идентичност и присъствие.


София разполага с достатъчно природен капитал, за да се твърди, че градът има международно конкурентно предимство по отношение на зелената икономика. Целта на това изложение не е инвентаризация на перспективните първични отрасли за София, а илюстрацията, че активни действия в посока зелена икономика и в частност зелен град са икономически, а не само социално, етически и идеологически оправдани.


Нещо повече – природният капитал е само начало за зелената икономика. В редица сектори София тръгва от твърде ниска база, с наболели проблеми, които така или иначе търсят решение. Градът може директно да приложи зелени решения, използвайки най-ефективните методи и технологии, получени чрез скъпи проби и грешки в други места по света.


Неумерените потребителски навици на българите генерират отпадък, значително по-богат като съдържание от типичния предвид равнището на българския БВП; това в специализираната литература дори се обозначава като български феномен. Съответно рециклирането в София има огромна перспектива – и като смаляване, и като оползотворяване.


Същото касае и управлението на транспортните потоци, което сега се извършва със скъп проект за подземно метро, докато са известни значително по-зелени решения, които от този момент нататък могат да интегрират направеното в една обща система за "дружелюбен градски транспорт". След затварянето на металургичното производство в Кремиковци, в Софийската котловина остават по-малко големи промишлени замърсители. Това също може да се разгледа като силна страна в стратегията на зеления град.


Ако на въпроса "какъв град е София" може да се отговори с думата "зелен", положените усилия ще са оправдани. Действително София има хилядолетна история и не старее, но патриотизмът не бива да заслепява: Атина и Рим, а не София, са античните градове на Европа. Богатата история на този град ще се впише и значително ще подсили зеленото послание, но не би могла да го замести изцяло.


Планът "София - екоград"


Нашият план започва от широка платформа, в която могат да се обединят голям кръг ключови и осъзнати играчи, като по този начин ще се гарантира дългосрочното следване на избрания път.


Повече от ясно е, че трябва да се промени парадигмата за града, визията и стратегията за развитието му. С ориентацията "ЕКОГРАД" ще се избистри политическият мироглед, който не е нито ляв, нито десен, нито центристки, нито националистически. Бихме казали, че това е "надполитическа" идея. Бихме нарекли този мотор за развитие "Коалиция София Екоград". Ние провиждаме участието в тази коалиция на кръг от НПО организации, които със своя експертен фокус се борят за успехите на един или друг аспект на зелената идея: урбанизъм, транспорт, веломрежи, железница, ВЕИ, зелени системи, гражданско общество и др.


Следващата стъпка е разработването и приемането на документ, описващ кратко и на разбираем език цялостната концепция за развитието на София - Екоград. Този нормативен документ трябва да бъде широко разпространен и да стане широко известен . Постепенно градските нормативни документи трябва да се хармонизират съобразно този концептуален документ. Става дума за истинска Зелена Конституция на София. Наистина, днес това звучи леко стряскащо, но на тази карта е заложена бъдещото развитие.


Иновационното развитие на града, по един нов и интелигентен път ще бъде начертано от Институт за зелено градско развитие, който ще изследва и предлага стратегически и практични решения не само за този град, но и за други градове в страната и региона. Специална научноизследователска програма (с бюджет 1.5% от капиталовите разходи на общината) ще създаде базата за развитие във всички отрасли: транспорт, зелени системи, отпадъци, енергетика и т.н. Институтът ще развие международни контакти и ще привлече признати експерти от целия свят като така ще приеме световната авангардна мисъл като двигател за развитие.


Следваща стъпка към зелена София е определяне на рамка за финансиране. Световните стандарти препоръчват да се отделя 1/10 от инвестициите за зелени проекти; при капиталови разходи на София от 705 млн. лв. през 2015 г., поне 70 млн. лв. от бюджета на Столична община следва да се насочват към зелени проекти. Друг световен стандарт е 2% от БВП за зелени инвестиции; ако приемем статистиката, че 33% от БВП на България се създава в София, това вече означава зелени инвестиции от порядъка на 500 млн. лв. годишно. Това означава преосмисляне фокуса и на оперативните програми, както и използването на европейските ресурси.


Горните цифри не бива да стряскат, тъй като те не представляват единствено разход на публични средства, а предимно частни инвестиции. Вероятно съотношението публични-частни инвестиции в зеления бизнес действително ще бъде 1:10. Но общината ще играе ключова роля. Чрез бизнес подхода, известен като "pull" (издърпване), местната власт постепенно и сравнително сигурно може да насочи частните инвестиции към зелени проекти.


Начините да се направи това са най-малко три:
1) чрез зелени обществени поръчки. Общината като ключов – не задължително най-голям – потребител определя параметрите на поръчките си така, че да стимулира "екологичните технологии" и "екологичните продукти" /термини на МОСВ/;
2) чрез въвеждане на строги зелени критерии за бизнеса и гражданите и стриктно следене за спазването им, при наличие на сериозни санкции. Известно е, например, че почти половината от приходите от "congestion charge" в Лондон идват от глоби на шофьорите, които се опитват да заобиколят системата;
3) чрез нормативно уреждане и активно прилагане на модела на публично – частното партньорство.


В отношение на зеленото финансиране, уместно е да се разгледа опцията за емисия на зелени градски облигации. Общината може да издаде ценни книги за целево финансиране на някой витринен проект, като начало не твърде мащабен. Този модел може да се популяризира широко чрез общинските медии, а също и в институции като училищни настоятелства, фондации и т.н. Може да се приложи и известна финансова иновация, като за пръв път в България се предложат на пазара предпазени от инфлация облигации, т.е. доходността се равнява на годишната инфлация.


Зелената градска облигация може да се превърне в мода на пазара и освен финансиране допълнително да популяризира идеята за зеления град.


*Използвани са части от публикувания през 2011 текст на Димитър Събев "Зеленият град" https://mittag.wordpress.com/green-city/>


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (26)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на stasi666
    stasi666
    Рейтинг: 444 Неутрално

    Това е невъзможно с Диков който прави каквото си иска и Фандъкова която си няма и представа къде какво се случва и гледа от страни.

  2. 2 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3008 Неутрално

    Използвате половината от ресурса на държавата да си правите метро и още какво ли не, но и целия да изразходвате море не можете си направи. А Хемингуей го е казал - море и провинция.

  3. 3 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2354 Неутрално

    Може, но днешната реалност се характеризира най-добре със следния виц:

    Попитали радио Ереван, защо София никога няма да има своя Стив Джобс, Хюлет и Пакард?

    Отговорът на радиото: Защото те са почнали от един гараж, а в София паркирането се извършва по тротоарите

    По време на Костов България написа приказка - от държава с хиперинфлация до български лев, равностоен 1:1 на германската марка. По време на Петков можем да напишем втората си приказка - от бананова република, в която премиерът спи върху пачки и кюлчета по светлия пример на идола си Пабло Ескобар, до държава с нулева корупция
  4. 4 Профил на blaueaugen
    blaueaugen
    Рейтинг: 497 Неутрално

    София вече е зелен град. Трябват ни повече безопасни велоалеи и сигурни паркинги за велосипеди, повече паркинги за колите и глоби за неправилно паркиралите и по-удобна връзка с Витоша. А, и да се спре застрояването на паркове и градинки.

  5. 5 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 660 Неутрално

    Уха.... И замириса на пари...

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  6. 6 Профил на Додо
    Додо
    Рейтинг: 951 Неутрално

    Има добри идеи, но не мисля, че това е начинът. Имам предвид, с някакви Трябва, Трябва, Трябва...
    Когато имаш ограничени ресурси, правиш каквото трябва, за да може сметката накрая да излезе. А когато имаме екип, който управлява града по начин, по който са се управлявали градове и преди 30-40 години, ето това е проблем, и то с главно П!
    Според мен, цялата програма по-горе трябва да бъде за това, как да имаме следващ "зелен" екип в управлението на този град, екип, който ще е достатъчно непредуебеден, и ще приема нови, интересни идеи за този град, били зелени, били бели....
    В управлението на един град има много тънкости, но една от най-важните е, да имаш много добър екип. Бих искал да видя млад, много способен човек, може би с опит от други ширини, който да е главен архитект на София. Това е стъпка номер едно. След това идват добри идеи, и след това идват и изпълнението им.

  7. 7 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 2552 Неутрално

    С този кмет София няма да стане зелен град.Ще стане магистрала.

  8. 8 Профил на др. Иванов
    др. Иванов
    Рейтинг: 660 Неутрално

    Преди, да не казвам пак при Тодор Велики, но да се подсетим, София беше най-зеленият европейски град. Тогава това се измерваше по площ на зелените площи на калпак. Ако не се лъжа на дървен шоп се падаха 16-17 м2 дървета.
    Сега под "зелен" не се разбира град със зеленина, а с програми в "зелено".
    За да стане София красив град трябва да се оправи това, което се разруши след Златния век - големите градски паркове и Витоша и да се направи това, за което на Тодор Велики не му стигна времето - плавателния канал около София.

    Комунист - реформатор, реформатор - милиционер, милиционер - агент, в един и същи строй!
  9. 9 Профил на volrath
    volrath
    Рейтинг: 497 Неутрално

    То България можеше вече да е зелена страна, но....
    Само се замислете - една читава инфраструктура навсякъде, хубави пътища.
    След това - предвид бума на електрически, хибридни и задвижвани, чрез водород коли можеше да се гонят договори със компании като Нисан, Тойота, Тесла за по-ниски цени на този тип коли. На което съм 200% сигурен, че щяха да откликнат, просто защото щеше да е ОГРОМНА релкама за тях.
    А колко още - просто ме е страх да си помисля, според мен трябва да съдим политиците си за пропуснати ползи.

  10. 10 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 332 Неутрално

    това е малко заемка
    от западните маниери на работа
    на архитектите, които си правят
    такива дебати, дискусии, конференции и
    подобни меко казано не много смислени
    упражнения. градското планиране и
    политика се изграждат от кметовете, главните архитекти,
    експертите пишещи нормативните актове и
    политиците, които ги приемат в народното събрание.
    за да има гилдията тежест има нужда от авторитети,
    които за съжаление не са много.

  11. 11 Профил на Танас
    Танас
    Рейтинг: 497 Неутрално

    София се разширява само на Югоизток и това унищожи междублоковите пространства и градинки с презастрояване а това идва от неадекватното разпределение на Градоустройствения план където в северната част е отредена за земеделска а в същото време се унищожава животновъдството със забрани и така се получава евтина земя за арендатори които според законите диктувани от тяхното лоби желаят да станат помешчици само, че с чужд недвижим имот.
    Всичко в околовръстния пръстен трябва да е със един статут инак се явява дискриминация. Не е нормално на едно и също разстояние от юг да е примерно 80 - 120 евро на кв. м. а в северна посока на същото разстояние да е 0.60 - 1.50 евро кв.м. -- >> справка заведените към 160 съдебни дела за оценката на Северната тангента и след преоценката ги отчуждиха на 10 евро на кв.м.
    КОЙ искаше да ограби и ограби собствениците на тези недвижими имоти ?

  12. 12 Профил на SML
    SML
    Рейтинг: 605 Гневно

    Видяхме "зелените" проекти до какво водят. Поредната екоталибания при която в крайна сметка става въпрос за пари... за едни хора. София Е зелен град. Метрото не е скъп и безсмислен проект! София има нужда от много малко неща - качествена инфраструктура (работи се), залесяване на междублоковите пространства (елементарно, но проекти?), паркинги съобразени с броя на населението (за съжаление в тази точка не се прави почти нищо). Толкова!

    One should be free to do whatever he wants, as longs this does not interfere with the equal right of everybody else to do the same.
  13. 13 Профил на Гошко
    Гошко
    Рейтинг: 388 Весело

    Разбира се,че София може да бъде "зелен град".
    Трябват само няколко тира зелен фасаген в няколко нюанса...

  14. 14 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4786 Весело

    Мястото на дърветата е в града а не в Общината !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  15. 15 Профил на Индиана
    Индиана
    Рейтинг: 780 Неутрално

    Нещо не мога да си преставя как другарката Фандъкова ще вземе някакви по-сериозни решения, от това кога да разпише отпуската на някой от персонала.

  16. 16 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4786 Весело

    До коментар [#11] от "Танас":

    е как кой - Б.Б. !!! който е на власт и лапа чифтетата !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  17. 17 Профил на глобално хасково
    глобално хасково
    Рейтинг: 225 Весело

    "София може да бъде "зелен град"

    От Хасково по-зелен ни мой да е!

    за какво е по-жадно мнозинството: свобода или шише ракия?
  18. 18 Профил на jig
    jig
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Забравете. И тази година София е класирана в 10те най-западащи градове в света за последните 5 години в класацията Liveability index на Economist Intelligence Unit. Там ни правят компания градове като Дамаск, сринати от гражданска война.
    Въпреки това ние ще си изберем същите управници, за да "спрем червените".

  19. 19 Профил на jig
    jig
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#12] от "FvH":

    Стига с тия паркинги. Паркинги ще започнат да се строят от частни компании, когато общината започне да си върши работата да глобява неправилно паркиралите. Дотогава колите ще седят по тротоарите и майките с колички, инвалидите и възрастните да си седят вкъщи.
    Трябва да се въведе платено паркиране в цяла София, както сега е в синя и зелена зона. Също трябва постепенно да се намаляват местата за паркиране в центъра, както правят на Запад.

  20. 20 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 518 Неутрално

    Тя е зелен град.Живял съм близо до Мадрид една година.Е нема такива камънаци и ниска растителност.

    Горд българин с три години стаж в Испания .Вече в България и занимаващ се с крипто валути .
  21. 21 Профил на SML
    SML
    Рейтинг: 605 Весело

    До коментар [#19] от "jig":

    Ми не това няма да се случи.... wishful thinking. Отчасти проблем е соц наследството на София. Просто другарЕте на са смятали, че всяко семейство ще може да си позволи личен автомобил.. или два. Съответно няма инфраструктура. Пример: По кварталите има огромни панелни мастодонти с паркинг за 10-15 автомобила. Това е проблем, който няма просто да изчезне.

    One should be free to do whatever he wants, as longs this does not interfere with the equal right of everybody else to do the same.
  22. 22 Профил на СДС
    СДС
    Рейтинг: 1372 Любопитно

    Но София може да бъде "зелен град"!
    .................
    София си е един "червен" град.
    И сега ако питам, кой ще финансира проектите и кои фирми, на кои равилни хора от партизанските кланове ще гушнат поръчките, ще ме обвинят за кофти чиляк.

    nemo malus felix, minime corruptor.
  23. 23 Профил на Bulgerman
    Bulgerman
    Рейтинг: 551 Неутрално

    София може да е прекрасен град. Достатъчно е да следва Женева.
    Проблемът сме ние гражданите - прости, самонадеяни и безотговорни. Нешвейцарци с една дума.

    XXI век е! Електронно Правителство и Гласуване.
  24. 24 Профил на Chivalry
    Chivalry
    Рейтинг: 225 Гневно

    Доста аматьорски написано. Твърде небалансирано и субективно. Има и много грешки в разбирането на проблема. Това не е сериозна професионална гледна точка за мен.

    Новият шрифт на "Дневник" е бижу.
  25. 25 Профил на Chivalry
    Chivalry
    Рейтинг: 225 Любопитно

    [quote#12:"FvH"]Метрото не е скъп и безсмислен проект! София има нужда от много малко неща - качествена инфраструктура (работи се), залесяване на междублоковите пространства (елементарно, но проекти?), паркинги съобразени с броя на населението (за съжаление в тази точка не се прави почти нищо). Толкова! [/quote]

    Метрото е задължително за град като София, така е. + и за останалото. Позволи ми все пак да не се съглася с теб за зелените проекти Ако са качествено изпълнени, винаги има смисъл от тях.

    Новият шрифт на "Дневник" е бижу.
  26. 26 Профил на Chivalry
    Chivalry
    Рейтинг: 225 Любопитно

    [quote#2:"Judjuk"]да си правите метро[/quote]

    Викаш густо, а?

    Новият шрифт на "Дневник" е бижу.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK